Válka Itálie se Stellantisem pokračuje. Teď je problémem továrna za 9 miliard
Stellantis váhá s výstavbou nové továrny v Itálii na vysokonapěťové akumulátory pro elektromobily. To se však nelíbí tamní vládě, protože to ohrožuje ekonomiku a ztrátu obrovské dotace od Evropské unie.
Obchodní konflikt mezi globálním automobilovým koncernem Stellantis a italskou vládou pokračuje. Není tomu tak dávno, co Italové donutili domácí Alfu Romeo k tomu, aby přejmenovala nejnovější model Junior, dříve Milano, protože se nevyrábí v Itálii a údajně klame zákazníky. Následně to pokračovalo zabavením malých fiatů kvůli charakteristické italské trikolóře a teď automobilka dostává další ultimátum.
Italové důrazně varují Stellantis, že pokud se konečně nezaváže k výstavbě nové továrny na akumulátory v italském Termoli, může přijít o přislíbenou obrovskou finanční dotaci. Automobilka v minulosti zveřejnila plány na výstavu tří evropských gigatováren, ale už začátkem letošního roku postavila práce na přípravách závodů v Itálii a Německu, protože zájem zákazníků o elektromobily chladne.
Adolfo Urso, italský ministr průmyslu, však oznámil, že se Stellantis musí zavázat k dokončení projektu, jinak mu hrozí ztráta dotace 370 milionů eur, tedy necelých 9,3 miliard korun českých, z veřejných prostředků z fondu Evropské unie na obnovu po pandemii covid-19. Současně dodává, že zástupci mezinárodního výrobce aut musí odpovědět, a to v krátkém čase.
Pokud se totiž neozvou do několika hodin, italská vláda přesune finanční prostředky do jiných projektů. Doslova říká: „Nemůžeme si dovolit přijít o tyto finance, protože Stellantis nedodržuje své závazky.“ Vláda podle něj už svou část udělala, avšak společnost se sídlem v nizozemském Amsterdamu ještě ne. Nová továrna by přitom měla vzniknout ve spolupráci se společností Automotive Cells Company, kterou Stellantis spoluvlastní s firmami Total a Mercedes-Benz.
