Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

VC Japonska F1 2015: Hamilton se přiblížil třetímu titulu

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
Grand Prix Japonska se nesla ve znamení vzpomínek na Julese Bianchiho, ale také se závodilo. Lewis Hamilton před sebe po úvodním souboji s Rosbergem už nikoho nepustil.

Kvalifikace znamenala po singapurském úspěchu Ferrari návrat do starých kolejí. Mercedesy byly rychlejší než konkurence, ovšem v opačném pořadí, než bývá zvykem. Svou druhou pole position po té španělské letos získal Nico Rosberg. Do druhé a třetí řady se na přeskáčku postavily monoposty Williams a Ferrari v čele s Bottasem a Vettelem. Největší vzrušení (a vyvěšení rudých vlajek) způsobila nehoda Daniila Kvjata ve třetí části, jezdec byl po pořádné ráně naštěstí nezraněn. Za dvanáct hodin mu postavili zcela nový vůz, takže do závodu vyjížděl z boxů.

Po zhasnutí červených světel se děly věci! Rosberg se propadl až na čtvrté místo po souboji s týmovým kolegou, Sergio Perez si z první zatáčky odnesl po výletu do kačírku defekt, na výměnu proražených gum museli i Massa a Ricciardo. Massa dostal také nový nos místo poškozeného. Do vedení se okamžitě dostal Lewis Hamilton, Rosberga vyhnal až na trávu. A začal ostatním ujíždět. Alonso jel naopak pomalu a po souboji se nechal poněkud divoce předjet Sainzem (Toro Rosso) a později Ericssonem (Sauber). Kvjat odbočil do boxů pro nové obutí už v devátém kole, bylo jasné, že jede na dvě zastávky.

Bojovaly spolu oba saubery, zatímco jezdci stáje McLaren zamířili k mechanikům. Prvním ze špičky, kdo učinil totéž, byl Bottas ve 12. kole, Hamilton přezouval o čtyři okruhy později. Rosberg se po výměně dostal v Casino Triangle před Valtteriho Bottase na pódium. V polovině závodu se bojovalo o 10. místo mezi Alonsem a Verstappenem, o šestnáct let mladší Nizozemec dvojnásobného mistra světa překonal. A to byl ještě penalizován za nesprávné odstavení vozu při kvalifikaci. Fernando do rádia pronesl stručné „GP2 engine“, což jako komentář výkonu jeho pohonné jednotky jistě mstačí. Smutné je, že Suzuka je domácím okruhem Hondy, trať ve tvaru osmičky byla vybudována automobilkou coby testovací. Kvjat jezdil chvíli mimo ni.

Druhé zastávky začaly v 29. kole. Kimi Räikkönen se na trati nedostal před Valtteriho Bottase, mechanici jej ovšem odbavili rychleji. Došlo i ke střídání pozic na druhém místě, které ztratil Vettel ve prospěch Rosberga. Stříbrné šípy tak mířily k dalšímu „double“ a napravily si reputaci ze Singapuru.

Smolaři Kvjat s Massou se dostali přes Buttona, Ericsson se bránil Perezovi, ale šlo o bitvy mimo body. Zajímavé je to, že stále nikdo neodpadl. Will Stevens dostal v nebezpečné vlásence 130R hodiny a nechybělo málo, aby se obě marussie srazily. Na konci první desítky si ani metr nedarovali oba mladíci v Toro Rosso. Na čele se v tu chvíli nedělo nic zvláštního. Hamilton vedl o 15 sekund před Rosbergem a toho neohrožoval ani třetí Vettel, i když to tak chvíli vypadalo. Po dojezdu Grand Prix řekl do rádia, že jeho pneumatiky už byly na limitu.

Marcuse Ericssona předjížděl o kolo Räikkönen a Švéd se musel v tlačenici sklonit i před Kvjatem. Jeho kolega Nasr odstoupil dvě kola před cílem jako jediný pilot. Hamilton obhájil vítězství z loňska a celkově už v Zemi vycházejícího slunce vyhrál potřetí, poprvé ve své první sezóně (2007) na McLarenu, to se ovšem jelo ve Fuji. Pochopitelně se značně přiblížil letošnímu titulu. Více japonských triumfů mají jen Vettel a Michael Schumacher. V celkových historických tabulkách dosáhl stejného počtu prvních míst (41) jako Ayrton Senna.

VC Japonska F1 2015 – Pořadí v cíli
1.Lewis HamiltonMercedes1:28:06,508 h
2.Nico RosbergMercedes+18,964 s
3.Sebastian VettelFerrari+20,850 s
4.Kimi RäikkönenFerrari+33,768 s
5.Valtteri BottasWilliams – Mercedes+36,746 s
6.Nico HülkenbergForce India – Mercedes+55,559 s
7.Romain GrosjeanLotus – Mercedes+1:12,298 min
8.Pastor MaldonadoLotus – Mercedes+1:13,575 min
9.Max VerstappenToro Rosso – Renault+1:35,315 min
10.Carlos SainzToro Rosso – Renault+1 kolo
11.Fernando AlonsoMcLaren – Honda+1 kolo
12.Sergio PerezForce India – Mercedes+1 kolo
13.Daniil KvjatRed Bull – Renault+1 kolo
14.Marcus EricssonSauber – Ferrari+1 kolo
15.Daniel RicciardoRed Bull – Renault+1 kolo
16.Jenson ButtonMcLaren – Honda+1 kolo
17.Felipe MassaWilliams – Mercedes+2 kola
18.Alexander RossiMarussia – Ferrari+2 kola
19.Will StevensMarussia – Ferrari+3 kola
DNFFelipe NasrSauber – Ferrariodstoupil

F1 2015 – Celkové pořadí jezdců
1.Lewis Hamilton277
2.Nico Rosberg229
3.Sebastian Vettel218
4.Kimi Räikkönen119
5.Valtteri Bottas111
6.Felipe Massa97
7.Daniel Ricciardo73
8.Daniil Kvjat66
9.Romain Grosjean44
10.Sergio Perez39
11.Nico Hülkenberg38
12.Max Verstappen32
13.Felipe Nasr17
14.Pastor Maldonado16
15.Carlos Sainz12
16.Fernando Akonso11
17.Marcus Ericsson9
18.Jenson Button6

F1 2015 – Celkové pořadí týmů
1.Mercedes506
2.Ferrari337
3.Williams-Mercedes208
4.Red Bull-Renault139
5.Force India-Mercedes77
6.Lotus-Renault60
7.Toro Rosso-Renault44
8.Sauber-Ferrari26
9.McLaren-Honda17

Foto: Jiří Křenek

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
27. 9. 2015 20:51
Re: Alík už je pěkně
Tak, tak. Pamatuju ze začátku sezóny: Ztrácíme 2sec, pak strávíme 1,7sec, pak ztrácíme 1,6sec na pole position...pak v půlce sezóny budou podia a na konci sezóny boje o stupně vítězů...pak ticho...pak špatně MGU pak špatně koncepce motoru, pak špatně úzké šasi...atd= 2roky na chvostu a frustrující Alonso
Avatar - Ham.
27. 9. 2015 20:43
Re: Alík už je pěkně
Myslím, že příští rok bude zase za testovacího jezdce, mluví se o tom, že současnou koncepci motoru bude muset Honda opustit a okopčit koncepci Mercedesu, to znamená další testovací sezónu. A Alíkovi je 34, tudíž ví, že už moc času na další zisk titulu nemá, takže bude logicky nervous čím dál víc.
Avatar - Stewee
27. 9. 2015 16:27
Re: Gratulace
Tak od legendarneho spojenia McLarenu a Hondy som si naozaj sluboval vela. To ze budu ohrievat chvost v tabulke mi ani v najhorsom sne nenapadlo. Samozrejme, formula sa dok..vila roznymi technickymi obmedzeniami, avsak to nemoze byt vyhovorka pre ich neuspech, pretoze ked sa s nimi vedeli popasovat ine znacky, tak preco nie McLaren s Hondou??? Slabe, velmi slabe...
27. 9. 2015 15:57
Re: Alík už je pěkně
Spíše žádní...jejich kombinézy vypadají jak v 50tých letech když ještě nebyli sponzoři.
Avatar - WinDiesel
27. 9. 2015 15:43
Re: Alík už je pěkně
Věděl do čeho jde. S tím musel počítat - letos je za testovacího jezdce, velice dobře placeného. Ovšem příjmy McLarenu jdou pěkně do kytek, sponzoři žádní nebo naštvaní .....