Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Více koní, méně emisí. Mazda z technologie Sky-X ždímá maximum. Vyzkoušeli jsme ji

Stanislav Kolman
Diskuze (144)

Inovativní technologie Skyactiv-X prošla „faceliftem“. Pořád chce kombinovat to nejlepší ze světa benzinových a naftových motorů, nově to však koření lepšími parametry.

O tom, jak si Mazda vždy najde svou vlastní automobilovou cestičku, jsme psali nesčetněkrát. Namátkou vzpomeňme nedotykové obrazovky v interiérech, elektromobil se zábavnými jízdními vlastnostmi na úkor nízkého dojezdu či technologii Skyactiv-X, jejímž cílem je kombinovat to nejlepší ze vznětových a zážehových motorů.

Sky-X jsme testovali v několika různých konfiguracích. Osobně jsem měl první velkou zkušenost za volantem Mazdy CX-30, se kterou jsem tehdy vyrazil i na německý autobahn. V redakci se pak zastavila černá „trojka“ s manuálem a pohonem všech kol (jo, taková kombinace jde dneska stále ještě koupit!) na dlouhodobý test. Možná si pamatujete, že inovativní technologie v nás tehdy úplně „revoluční“ dojem nezanechala. Dynamikou nad klasickými benziny dvakrát nevyčnívala a ani spotřeba nebyla úplně naftová, pokud tedy člověk nejel vyloženě kochavým stylem.

Jestli si chcete připomenout veškerou technickou teorii motoru, s dovolením vás odkážu na svůj test CX-30, kde jsme si fungování systému vysvětlili opravdu podrobně. Dnes se budeme věnovat hlavně omlazené verzi.

Video se připravuje ...

Úspěch má

Rozhodně nemůžeme říct, že by o novou japonskou techniku nebyl zájem. Na evropských trzích tvoří Sky-X 40 % prodejů, v našich končinách je to přeci jen o něco méně. Kompaktní „trojka“ hlásí za rok 2020 podíl 15 %, v případě CX-30 je to jednou tolik.

Mazda už dříve avizovala, že Sky-X bude neustále vyvíjet, dokonce bychom se měli dočkat i dalších a dalších variant. První velký „facelift“ přišel právě teď a koncovému zákazníkovi má nabídnout větší porci výkonu i točivého momentu při menší tabulkové spotřebě a emisích CO2 na kilometr.

Internetem dokonce kolovala informace, že upgradovat na lepší parametry půjde i starší verze Sky-X. To však podle výrobce není pravda. Ke změnám totiž nedošlo jen prostou úpravou softwaru, ale i změnou celé řady komponent. Měnily se písty s dopadem na kompresní poměr (snížen z 16,3:1 na 15:1) a modifikací prošel i design hlavy válců.

Modernější provedení motoru poznáte hlavně díky novému označení na víku pátých dveří. Technika se totiž nyní jmenuje e-Skyactiv X, přičemž „éčko“ na začátku značí mild hybridní pohon. Ale nenechte se zmást, mild hybridem bylo i předchozí provedení, které se však nově dočkalo upraveného softwaru, čehož výsledkem mají být ještě rychlejší reakce vozu. Updatem prošel rovněž systém SPCCI (svíčkou řízené kompresní zapalování) fungující v širším rozsahu a slibující lepší stabilitu hoření.

Výsledkem tohoto snažení jsou ještě zajímavější parametry. Agregát si polepšil z původních 180 na současných 186 koní a o šestnáct newtonmetrů stoupl i točivý moment (na výsledných 240 Nm). Jak se můžete přesvědčit v přiložené fotogalerii, lepší není jen maximální hodnota, ale i samotná výkonová křivka. Ani tím ale japonští inženýři nekončí. Byť došlo k nárůstu výkonu a krouťáku, tabulková spotřeba a emise CO2 jsou nižší.

První ochutnávka

V případě hatchbacku Mazda 3 s manuálem a pohonem předních kol (na výběr nadále zůstává automat i čtyřkolka) je kombinovaná spotřeba dle WLTP nižší o 0,5 litru a emise dokonce o 10 gramů! To je na dnešní poměry, kdy za každý gram navíc hrozí automobilkám drakonické pokuty, opravdu působivý pokrok.

Na jízdním projevu by to však nemělo být znát, naopak. Mazda slibuje živější jízdní projev a ještě hbitější reakce na sešlápnutí plynového pedálu. Právě výše popsanou „trojku“ jsme měli možnost vyzkoušet v rámci úvodních seznamovacích jízd. A musím říct, že alespoň pocitově fungoval omlazený Sky-X lépe než jeho předchůdce. Reakce na sešlápnutí plynového pedálu je okamžitá, chuť zrychlovat o něco intenzivnější. Zároveň si motor zachovává svůj typický charakter, takže se milerád nechá vytáčet a nestydí se zavítat až k červenému pásmu. To už s sebou samozřejmě přináší vyšší apetit, který jsem ale tentokrát zas až tolik nesledoval.

Testovaný kousek měl na svém kontě jen pár stovek kilometrů a porovnávat spotřebu se zajetými Sky-X, které jsme už testovali, by nebylo úplně fér. Počkejme si tedy na tradiční týdenní zápůjčku, ve které můžeme kromě spotřeby paliva porovnat i naměřenou dynamiku.

Stanislav Kolman
Diskuze (144)

Doporučujeme

30. 4. 2021 00:52
Re: I30N FL
Ale to já nikde netvrdím. Jen to, že dneska s obdobně dynamickým autem jezdím denně do obchodu nebo do práce. A nemám výčitky, že do něj posadim manželku, protože jde pořád o "normální' auto.

Proti tomu supersportu za zlomek pořizovací ceny, zlomek provozních nákladů, mnohem všestrannější a použitelnější.
29. 4. 2021 23:51
Re: Jaký "úspěch" má pan redaktor na mysli?
Hm, tak si to zkus dostudovat. Do OI se někdy okolo roku 1999 montovala i 1.4 MPi 44kW. Právě to, co se tehdy (nebo o něco málo později) dávalo do první Fabie.

Úplnou namátkou:

https://www.autorevue.cz/…rovnavaci-test_3
29. 4. 2021 23:41
Re: Reálná spotřeba
Jasně, kdo rád jezdí si v nižší střední vybere základní motor ... a je jedno, jestli jde o 85kw turbo v litru nebo 88/90kw v atmodvoulitru.

Tuctový a bezpohlavní 1.5TSi jede dle mnohých stejně jako "výjimečný"SkyX, k tomu s nižší spotřebou. Ostatně dynamické parametry mají oba motory velmi podobné.

A TSi 2.0 140kW byl a je běžné dostupný v OIII i v OIV. Nevím jak v Golfu, tam je poslední roky nabídka motorů divná, ale Leon těch 140kW má tajy. A to zmiňují pouze ten těžce podladeny základ, ne další výkonově varianty u Škody nebo koncernu, kterých je víc než pár.
Avatar - lamal
29. 4. 2021 13:24
Re: Jaký "úspěch" má pan redaktor na mysli?
TVL mala :D ach.... ta 1.4 16V bola v pohode aj v Golfe, ale 44kw MPi v Octavii to je huste... to nechceš
29. 4. 2021 09:30
Re: MAZDA vs ALFA
Všichni chtějí škodu?? A to jsi slyšel kde? Dokonce když budeš mít známého na jejich salonu, tak ti přizná že kromě firem tam maximálně čas od času zavítá důchodce pro tu svojí vysněnou Fabii, pak nějaký operáky, ale koupit si novou??? Proč by to kdo dělal?