Více než polovina nově prodaných aut v Evropě je elektrifikovaných. Roste i Česko
Globální prodeje elektroaut v prvním čtvrtletí výrazně vzrostly a dosáhly 40% podílu na trhu. Evropa se po loňské stagnaci vrací k růstu, český trh zaznamenal dvojnásobný růst, ale s pouhými 5 % podílu stále zaostává.
Po loňském útlumu se letos prodeje elektromobilů zotavily. Podle analýzy poradenské společnosti PwC se ve světě v 1. čtvrtletí roku 2025 prodalo přes 16,7 milionu aut, z čehož více než 6,7 milionu mělo alespoň částečně elektrický pohon. Elektromobily a hybridy tak získaly 40% podíl na globálním trhu.
Zatímco loni prodeje v Evropě stagnovaly, začátek letošního roku přinesl oživení. Prodeje bateriových aut na pěti největších evropských trzích vzrostly o 30 %, největší tempa růstu zaznamenaly německý a britský trh. Tam ovšem byl nárůst hnán zčásti zvýšením daní od 1. dubna a řada zákazníků schválně nakupovala před tímto datem.
Evropa drží největší podíl elektrifikovaných vozů na nových prodejích – v prvním čtvrtletí se tam prodalo přes 2 miliony elektroaut a hybridů z celkových 3,38 milionu prodaných aut, což představuje tržní podíl 61 %. Vyhlídky však zůstávají opatrné kvůli geopolitickým hrozbám a emisním normám.
Český trh zaznamenal nárůst prodejů, nicméně absolutní čísla zůstávají velmi nízká. V prvním čtvrtletí se prodalo přes 3.000 čistě elektrických aut, což představuje více než dvojnásobný meziroční růst. Tržní podíl elektromobilů však dosahuje stále jen 5% úrovně.
Drtivou většinu registrací navíc tvoří jeden model – Škoda Elroq. Úspěchem je třetí místo Škody Enyaq v evropských prodejích, což je nejprodávanější elektromobil koncernu VW s růstem přesahujícím 20 % v některých zemích.
Čínský trh se stal klíčovým hybatelem růstu – tamní prodeje čistě elektrických aut meziročně vzrostly o 55 % a podíl elektromobilů dosáhl v prvním čtvrtletí 27 %. Čína je odpovědná za více než 60 % světových prodejů elektromobilů. Podle Pavla Štefka z PwC má Čína výrobní kapacitu 60 milionů vozů ročně, přičemž zhruba 62 % této kapacity je nad absorpční schopností domácího trhu a může být využito pro export.
Zajímavou změnou je postavení jednotlivých značek. Zatímco před rokem byl na všech hlavních trzích jedničkou prodejů model Tesla Model Y, nyní obhájila pozici lídra jen v USA. V Evropě se propadla až na 5. místo za vozy skupiny VW, v Číně je až třetí.
Studie předpovídá, že za pět let bude po světě jezdit 68 milionů aut s elektrifikovaným pohonem. Oproti současným 39 milionům to představuje nárůst o 74 %. Nejrychleji se bude zvyšovat podíl čistě elektrických aut, jejichž počet se do roku 2030 zdvojnásobí na 30 milionů. Zatímco prodeje bateriových aut meziročně vzrostly o 30 %, prodeje aut s konvenčními pohony klesly o 6 %. Největší podíl elektrifikace má Norsko s 97,8 procenta prodejů bateriových vozů.

Zdroj: PwC | zdroj videa: Auto.cz