Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Caddy Maxi s kempingovou vestavbou od Egoé nest – Trochu jiný obytňák

Stanislav Švarc
Diskuze (17)

I když má Volkswagen s obytnými auty obrovské zkušenosti a nabízí jich několik, nemusíte se spoléhat jen na jeho oficiální řešení. Přetvořit „fauvé“ v obytňáček jde i jinak.


Design, interiér



A jeden takový způsob nám ukazuje přímo Volkswagen, přesněji řečeno importér Volkswagen Užitkové vozy, na modelu Caddy Maxi. V jeho nabídce sice najdete obytné provedení Beach s plochou pro spaní, clonami oken, odkládacími brašnami a za příplatek i s paketem Camping, který obsahuje celtu na zadní výklopné dveře zavazadlového prostoru, dvě skládací židle, stůl a větrací síť na boční posuvné dveře, ale jestli se vám toto řešení nelíbí, prodejce upozorňuje na další možnost: pořiďte si normální Caddy a k němu pak obytnou vestavbu od české společnosti Egoé nest, která přidává spoustu zajímavých nápadů.


Na pohled obyčejná dodávka


Na první pohled byste přitom asi neřekli, že se díváte na obytný vůz. Zlatý Caddy Maxi (Volkswagen téhle barvě říká žlutá Sandstorm metalíza) vypadá jako sice vyšperkovaná, přesto běžná verze osobní dodávky s prodlouženým rozvorem. Ta má už několik let prakticky stejný design, u něhož není co objevovat.


Podobně lze přejít interiér s tvrdými, ale také odolnými plasty, jednoduchou architekturou a řadou odkládacích prostor. Za volantem se sedí samozřejmě trochu výš, samotná sedadla jsou spíš tvrdší a bez výrazného bočního vedení, ale nejsou nepohodlná.


Rozvržení ovládacích prvků představuje naprostou klasiku, což je v tomto případě rozhodně plus. Uvnitř tak najdete palubní desku posetou tlačítky a každé z nich je tak nějak na svém místě. I když ale interiér možná působí stroze, neznamená to, že by byl ošizený, co se výbavy týče. Osobní verze dodávek se už nějakou dobu v tomto ohledu mohou směle rovnat klasickým osobákům.


Testované auto nabídlo automatickou klimatizaci, vyhřívaná sedadla, navigační systém s 6,3palcovým dotykovým displejem, audio s 6 reproduktory, USB port nebo přehledný palubní počítač. Jasně, ve srovnání s mnohými současnými Volkswageny už provedení těchto prvků může vypadat zastarale, ale funkčnosti to nijak neubírá. Vlastně je to možná naopak, v jednoduchosti je síla.

Volkswagen Caddy Maxi Volkswagen Caddy Maxi


Ani v bohatě vybaveném Caddym se však nezbavíte dojmu, že řídíte spíš dodávku. Nejen proto, že je všude okolo vás spousta místa nebo že máte skvělý výhled. Ale hlavně proto, jak se řídí. O tom však až později.


Nejen s postelí


Nejprve se podívejme na to nejdůležitější, na důvod, proč je zrovna tento vůz tak zajímavý.


Nápovědu najdeme po otevření poměrně těžkých pátých dveří. Za nimi, tedy v zadní části zavazadlového prostoru, se nachází zvláštní konstrukce z nábytkářské překližky, která na pohled trochu připomíná bednu.


Ve skutečnosti jde o kempingovou vestavbu, kterou vymyslela, navrhla a vyrábí už zmíněná česká firma Egoé nest. Do Caddy Maxi montuje středně velkou verzi Nestbox Hiker, kterou tvoří korpus se třemi moduly a rošt s matrací.


Korpus je k vnitřku vozu přidělaný pomocí čtyř textilních popruhů a jeho výhodou tedy je, že se dá z vozu vyndat. Není to úplně snadné, ale také nic, s čím by si dospělý člověk neporadil. Konstrukce sice váží nějakých 80 kilogramů, ale výhodou je, že se dá manipulovat s jednotlivými moduly, takže si tu masu můžete rozdělit na menší části. Možnost kempingovou vestavbu z auta vyjmout se samozřejmě hodí, když potřebujete normální kufr.


V případě, že je vestavba uvnitř, máte totiž k dispozici až prostor za ní, tedy mezi zadními sedadly a onou konstrukcí. K tomuto místu je však horší přístup, přestože má Caddy posuvné zadní boční dveře, které jinak přístup dozadu výrazně usnadňují.


Vestavba sedí na kolejničkách, takže se dá z kufru povytáhnout směrem ven. Hýbat ale lze také s jednotlivými moduly, které jsou vlastně tím nejpodstatnějším.


První modul ukrývá „polní kuchyni“, má v sobě totiž dvouvařič, dvě kartuše na plyn a plastový šuplík pro kuchyňské potřeby či potraviny. Nechybí ani plocha na přípravu jídla. Chytré je, že oba vařiče se z modulu dají vyjmout. Jsou totiž tak kompaktní, že je strčíte do batohu a jídlo si můžete ohřát i mimo auto, třeba na nějakém treku.


Uprostřed vestavby je oddělení s vodou, které zahrnuje skládací umyvadlo (nebo dřez) bez odtoku, nasazovací baterii s kohoutkem, kterou lze střídat se 150 cm dlouhou hadicí se sprchovou hlavicí, dva 12litrové kanystry na vodu se sacím čerpadlem, plastový šuplík a hygienickou taštičku.


Vpravo pak je modul na klasickou autoledničku.

Volkswagen Caddy Maxi Volkswagen Caddy Maxi


K čemu to je?

Na korpusu ještě leží složený rošt. Lůžko z něj uděláte tak, že sklopíte opěradla zadních sedadel, do vestavby s moduly zaháknete dvě překližkové příčky, které položíte přes sklopená opěradla. Konstrukci následně zpevníte třetí příčkou a pak na ni můžete rozložit rošt, na který přijde skládací matrace.


I když nejsem zrovna manuálně zručný, zvládl jsem postel složit bez předchozího studia postupu za několik minut. Fakt je to vymyšlené logicky.


Vzniklé lůžko je 1.950 milimetrů dlouhé a 1.110 mm široké, takže bez problému uspokojí jednoho dospělého nocležníka. Dva spáči už jsou na hraně.


K vestavbě dodávaná matrace je dostatečně pohodlná, v autě se dá vyspat opravdu příjemně. Až na jeden problém, chybí tu nějaké zatemnění. To má hezky vyřešený Caddy Beach, v jehož výbavě jsou clony, které se díky magnetům jednoduše rozvěsí okolo oken. Něco podobného byste si měli sehnat i k vozu s vestavbou od Egoé nest. Nejde jen o tmu během spánku a ochranu před ranním sluncem (a v létě i horkem), ale také o soukromí.


A i když je vestavba opravdu vymyšlená dobře, z Caddyho pochopitelně nedělá klasický „bydlík“, to je vám určitě jasné. Nejde o auto, v jehož útrobách můžete strávit týden, když na to přijde. Chybí tu samozřejmě toaleta, venkovní sprchu jistě také nemůžeme považovat za plnohodnotnou, interiér není tak dobře odhlučněný jako u velkého obytného vozu a využití jednotlivých modulů ovlivňuje počasí. Při práci s nimi jste totiž prakticky venku, chrání vás jen zvednuté dveře zavazadelníku.


I přes tyhle limity se mi ale řešení od Egoé nest moc líbí. Umožňuje vám totiž mít obytný vůz, jen když chcete nebo potřebujete. A pokud se chystáte na krátký výlet někam do divočiny nebo na nějaké odlehlejší místo, poslouží skvěle. V případě delšího výletu už asi bude potřeba občas zakotvit v kempu.


Obrovskou výhodou vestavby je také skutečnost, že pořád máte v podstatě normální auto, které se dostane všude – zatímco s velkým karavanem se na mnoha místech nedá zaparkovat, dokonce s nimi ani nesmíte do některých měst. Všechno má holt svoje. 


Pro vestavbu od Egoé nest pak ještě mluví skutečnost, že je k dispozici pro spoustu aut. Nejen pro Caddy Maxi, ale i klasický krátký Caddy, dále například pro vozy jako Ford Tourneo Connect, Renault Kangoo, Peugeot Rifter, Peugeot Partner Tepee, Citroën Berlingo Multispace, Opel Combo, Toyota Proace, Peugeot Traveller, Peugeot Expert, Fiat Scudo, Citroën Spacetourer nebo Citroën Jumpy.


Výrobce však nabízí i podobné varianty pro větší dodávky jako VW Transporter, Mercedes-Benz třídy V, Ford Transit či Renault Trafic, případně menší vestavby pro MPV, SUV a kombíky – třeba pro Škodu Octavia, Škodu Superb, Škodu Yeti, Volvo XC60 nebo Land Rover Discovery. Seznam je mnohem delší a pravděpodobně se v budoucnu ještě rozroste.

Motor, jízdní vlastnosti


Dodávka, nebo osobák?


My se ale ještě vrátíme k Volkswagenu Caddy Maxi, který mi k vyzkoušení vestavby posloužil. Zbývá totiž pojednání o tom, jak tahle osobní dodávka jezdí. Začněme tím, že s testovaným dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW jezdí docela svižně. Jen je potřeba využívat ty správné otáčky.


Čtyřválec má totiž takový starosvětský turbodieselový projev, který lze zjednodušeně popsat jako „nic-všechno-nic“. To samozřejmě přeháním, ale pravdou je, že dvoulitr se hůř sbírá z nízkých otáček, ve středních ze sebe vydá to nejlepší a nad čtyřmi tisíci zase zleniví.


I tak to stačí, aby se s Caddy Maxi dalo jet poměrně rychle (s tímto motorem dá stovku za 10,3 sekundy), zvlášť když nejedete naložení. S nákladem pochopitelně dynamika klesá. Mimochodem, maximální přípustná hmotnost testovaného provedení s manuální převodovkou dosahuje 2.345 kg. Při pohotovostní hmotnosti 1.537 kg tak maximální užitečná hmotnost činí 808 kg.


Mile mě překvapila spotřeba, která se pohybovala mezi 6 a 7 litry na sto, což je podle mě skvělé. Skromnému apetitu pomáhá spíše delší zpřevodování. Pro ilustraci, na nejvyšší stupeň motor při rychlosti 130 km/h točí jen 2.300 otáček, takže ani dálniční přesuny nezpůsobí vír v nádrži.

Volkswagen Caddy Maxi Volkswagen Caddy Maxi


Co však na autostrádě zaznamenáte, je aerodynamický hluk, který samozřejmě způsobuje vysoká karoserie. Ne že by byl nesnesitelný, k tomu má daleko, ale po přesednutí z běžného osobního vozu si zvýšené míry hluku všimnete. Stejně jako obecně hlasitějšího projevu motoru. Dodávkový původ se Volkswagenu prostě zcela zahladit nepovedlo.


Svoje kořeny Caddy Maxi úplně nezamaskuje ani jízdním projevem. Od 4.878 mm dlouhého a 1.831 mm vysokého auta s rozvorem 3.006 mm nemůžete očekávat hbitost osobáku, takže za volantem je třeba počítat s pomalejšími reakcemi vozu na pokyny řízení. Ale to je normální. Důležitější je dobrá směrová stabilita.


U osobní dodávky mi nevadí ani přeposilované řízení bez odezvy. Horší to je ale s celkovým komfortem – Caddy Maxi totiž působí docela prkenně a o každé nerovnosti dá vědět. Dojem udrncaného vozu zvyšuje i samotná kempingová vestavba, jejíž moduly často dělají hluk. Ze zadní části auta se tak pravidelně ozývá různé cinkání, klepání a drnčení. Ale to je holt oběť za jinou výhodu, navíc oběť ještě pořád přijatelná.


Prkenný projev pak je důsledkem konstrukce vozu, odpružení dodávky je totiž navrženo s ohledem na jízdu s určitým zatížením. Proto možná není úplně fér hodnotit pohodlí prázdného, nenaloženého auta. Naložené bude mnohem pohodlnější a podvozek poddajnější. Jenže zvlášť v roli rodinného auta existuje velká pravděpodobnost, že Caddy Maxi bude jezdit spíš nezatížený.


„Užitková“ konstrukce s tuhou zadní nápravou na druhou stranu představuje nejlepší možnou techniku právě z pohledu zatížitelnosti a s ní velmi související odolností a spolehlivostí.

Závěr


Za kolik?


Volkswagen Caddy Maxi se prostě neobejde bez kompromisů, u vozu, který chce sloužit jako osobní i užitkové auto, to asi ani jinak nejde. Podstatné je, že množství ústupků není tak vysoké, že by vás „kedyna“ v některé ze zmíněných rolí štvala. Naopak, v obou si vede slušně.


Kempingová vestavba pak jen přidává další užitečnou vlastnost, která se k německé osobní dodávce celkem hodí. Z univerzálního dopravního prostředku totiž dělá parťáka pro volný čas.


A cena? Pokud jde o auto, Caddy Maxi s testovaným motorem stojí nejméně 746.195 Kč. Kompletní vestavba pro tento model pak vyjde na 90.629 Kč. Výrobce nabízí také instalaci jen některých částí – spací sada stojí 66.429 Kč, kuchyňská sada pak 78.529 Kč.

Nejlevnější verze modelu  610.211 Kč (Maxi Trendline 1.0 TSI/75 kW)
Základ s testovaným motorem 746.195 Kč (Maxi Trendline 2.0 TDI/110 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 746.195 Kč (Maxi Trendline 2.0 TDI/110 kW)
Testovaný vůz s výbavou  893.551 Kč (Maxi Trendline 2.0 TDI/110 kW; + 90.629 Kč za kempingovou vestavbu)

Volkswagen Caddy Maxi Volkswagen Caddy Maxi


Plusy

  • Velký vnitřní prostor
  • Variabilita kabiny
  • Nízká spotřeba
  • Snadné nastupování do druhé řady sedadel
  • Praktická kempingová vestavba


Minusy

  • Prkenný projev nezatíženého vozu
  • Aerodynamický hluk
  • Vyšší cena
  • Hlučnější motor
Zobrazit celý článek
Stanislav Švarc
Diskuze (17)

Doporučujeme

Volkswagen Caddy Maxi s kempingovou vestavbou
Cena základní sestavy 746 195 Kč
Výbava základní sestavy Asistent pro rozjezd do kopce, automatický spínač denního svícení, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání oken, Front Assist a City Brake, klimatizace Climatic, multifunkční ukazatel/palubní počítač, multikolizní brzda, posuvné dveře vlevo a vpravo, prachový a pylový filtr, tempomat s omezovačem, zadní výklopné dveře s vyhřívaným sklem Kč
Cena testované sestavy 893 551 Kč
Výbava testované sestavy 16" kola z lehkých slitin Fortaleza (+16.567 Kč), bi-xenonové světlomety s LED diodovým denním svícením (+25.130 Kč), multifunkční kožený volant (+7.278 Kč), paket Cool & Find zahrnující vyhřívané přední okno, navigační systém Discover Media se 6 reproduktory a 6,3" dotykovým displejem, USB, AUX IN, Bluetooth, automatickou klimatizaci, vyhřívaná přední sedadla či asistent pro rozpoznání únavy (+35.247 Kč), Paket Světla a výhled (+4.622 Kč), parkpilot vzadu (+10.134 Kč), tónovaná zadní skla (+6.691 Kč) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 1750 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 194
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.1 / 4.4 / 5
Emise CO2: 132
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 1380 / 3880
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1537 / 808
Rozměr pneu: 205/55 R16
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4878
b) šířka (mm): 1793
c) výška (mm): 1834
d) rozvor (mm): 3006
e) rozchod vpředu (mm): 1537
f) rozchod vzadu (mm): 1531
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 760 / 1010
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1160
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1130
k) šířka vpředu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
29. 10. 2019 22:30
pro koho to je
tohle má smysl jen pro někoho, kdo takové auto potřebuje k podnikání. Ale být to já, tak si ty bedničky postavím sám. A postavím si to jako mini kuchyňku uvnitř, viděl jsem to na videu nějakého Němce a dávalo to smysl - vařilo se v sedě. Ta postel 110 cm je totiž moc úzká a lepší je pak střešní box se stanem, rozbalené to je do minuty a prostoru víc.
29. 10. 2019 19:34
Re: obrovské zkušenosti s obytnými auty
Však bicykl pohánějí nohy. A elektrobicykl nohy a baterie. Elektro je samostatná disciplína, ať si každý vybere na čem chce jezdit, nic špatného na tom nevidím
29. 10. 2019 18:40
Re: spací sada stojí 66.429 Kč, kuchyňská sada pak 78.5
Za tu cenu namiesto varenia polievok z vrecuska, si v normalnom aute mozes davat par rokov steaky.
29. 10. 2019 18:38
Re: obrovské zkušenosti s obytnými auty
Elektrokolo je v ceskom jazyku vopruz jako prase. Bicykel maju pohanat nohy nie bateria. Som cyklista, tak som musel, prepac...
29. 10. 2019 14:22
Re: obrovské zkušenosti s obytnými auty
Třeba ten kdo potřebuje jezdit rychleji