Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Crafter Doka 2.0 TDI: Na doraz

Ladislav Černý
Diskuze (3)
Podvozek crafteru s celkovou hmotností 3,5 tuny a dvojkabinou pro sedm cestujících zvládl mnoho práce. Jak se u ní zadýchal?

Do testu se k nám dostala nová generace modelu Crafter, jehož světovou premiéru i uvedení na český trh jsme provázeli. Zkoušenou verzi s dvojkabinou a lehkým valníkem poháněla prostřední úroveň jediného možného motoru 2.0 TDI. Vzhledem k celkové hmotnosti 3,5 tuny zkoušeného vozidla se již na první pohled jevila výkonová volba jako vhodná, protože pro základní úroveň přeplňovaného dvoulitru se 75 kW by 3,5 tuny bylo příliš.

Šest tun celkově?

Při pohledu na záď testovacího automobilu s tažným zařízeným schopným zapřáhnout až tři brzděné tuny však idylka 110 kW pod kapotou rychle bledne. V úvahu tedy připadá dvouturbové provedení 2.0 TDI se 130 kW a 410 N.m. Po neblahých zkušenostech s minulou generací dvoulitrového turbodieselu opatřeného dvěma turbodmychadly se nelze zájemcům o nový crafter divit, že budou k dvakrát přeplňovanému novému motoru přistupovat minimálně s ostychem. Výrobce musí zájemce přesvědčit sám, že tentokrát motor pro užitkové auto vydrží dlouho a nebude vyhlížet každou čerpací stanici.

Střední vítr

Prostřední výkonová motorizace dvoulitru byla oblíbená i u minulé generace, v níž však podávala 103 kW a pro 3,5tunové automobily nestačila. Současné vydání 2.0 TDI se 110 kW si však brousí zuby i na tuto porci. Jak ji zvládalo?

V pořádku

Nejdříve jsme crafterem vyrazili bez zatížení, abychom vyzkoušeli komfort jízdy. Tuhá zadní náprava používala jednoduchá listová péra, pod kterými bylo připraveno jedno další, podpírající první v případě většího zatížení. Bez zátěže jsme si tedy užívali pěkný komfort díky jemně pružícímu prvnímu listu na zadní nápravě. Pohodlí provázela dynamika dvoulitrového turbodieselu ve střední výkonové úrovni 110 kW. Tato verze používá jediné turbodmychadlo, proto u provedení s celkovou hmotností 3,5 tuny bude pravděpodobně nejžádanější.

Po naložení pěti metrických centů se crafter jízdně změnil. Na nerovnostech vozovky se do akce dostával spodní list odpružení, který ani při větší prohlubni nedovolil tvrdý ráz do podvozku a způsoboval příjemně progresivní charakteristiku odpružení zádě. Z toho bude dlouhodobě těžit nejen životnost rámu, ale také lehké hliníkové valníkové nástavby.

Se zátěží

S polovinou užitečného zatížení zkrotl motor, protože jsme jej nehnali do otáček s maximem výkonu, ale kladli důraz na točivý moment dostupný v maximu už od 1600 min-1. Pomalá jednička pomáhala k ohleduplnosti ke spojkovému obložení, ve městě se dalo na rovině jezdit i na pětku. Po opuštění obce jsme brzy řadili šestku, která při devadesátce nechávala motor točit 1800 min-1.

Ve stoupáních stačilo přitlačit akcelerátor více k podlaze a rychlost neklesala. Motor se pro vůz s aktuální hmotností cca tři tuny jevil jako zcela dostačující, což také podporoval kratší stálý převod. Již při 130 km/h čtyřválec točil vcelku zbytečných 2500 min-1.

U pohonu předních či všech kol není v nabídce jiný převod diferenciálu, takže na dlouhý dálniční provoz bude lepší volit model Crafter se zadním pohonem a pravděpodobnou nabídkou více stálých převodů.

Pohoda v kabině

Parádní disciplínu nové generace Crafteru tvoří odkládací prostory pro řidiče a přední spolujezdce. Konstruktéři využili všechna zákoutí včetně výplní dveří se třemi prostory včetně místa na 1,5litrovou láhev minerálky. Kdo by potřeboval odložit objemnější věc, může využít velký prostor pod dvousedákem spolujezdce.

Crafter nás po několikahodinové jízdě stále překvapoval. Například jsme začali více vnímat výhodu volného prostoru pod výstupkem středové konzole se řadicí pákou a odkládací prostory vlevo od volantu nad ovladačem světlometů. Téměř kolmá přístrojová deska trochu připomíná tento prvek z nákladních vozů sedmdesátých let, kdy konstruktéři určovali pracoviště řidiče s maximem užitku pro něj bez velkých ohledů k designu. V crafteru je však maximální utilita provzdušněna pěkným volantem a odstínovou pestrostí materiálů přístrojové desky.

Lehký valník

Na podvozek s dvoukabinou a středním rozvorem byl namontován lehký valník se třemi sklopnými bočnicemi a ochranným rámem za kabinou. Délka ložné plochy 2,7 m sváděla k naložení velkého množství nákladu, ale při sedmičlenném obsazení je nutné pečlivě hlídat celkový hmotnostní limit 3,5 tuny.

Technické parametry
Motor 2.0 TDI
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem válců (cm3) 1968
Největší výkon (kW/min-1) 110/3600
Točivý moment (N.m/min-1) 340/1600
Převodovka šestistupňová přímo řazená
Pohon předních kol
Spotřeba paliva (1/100 km) 8,3/7,1/7,5
Emisní norma Euro 6
Délka/šířka/výška (mm) 6204/2098/2330
Rozvor (mm) 3640
Objem nákladového prostoru (m3) 2,08
Provozní hmotnost (kg) 2413
Celková hmotnost (kg) 3500
Objem nádrže paliva (l) 75
Cena podvozku (Kč bez DPH) 740 659

Plusy

  • Komfortní odpružení
  • Sedm plnohodnotných sedadel
  • Odkládací prostory

Minusy

  • Omezené užitečné zatížení
  • Jediný stálý převod

Ladislav Černý
Diskuze (3)
29. 12. 2017 22:01
Re: 2.0 TDI
...evidentně víš kulové, o čem "mluvis". Prehistorický 6ti vál byl nejlepším motorem, co kdyby v takové dodávce od VW byl. Co přišel crafter, od te doby je to auto naprosto v pr.... leklej motor, zku*veny převodovky, auto plave jak svi*ě a s přívěsem se to do kopce ani nevyškrábe >:D
29. 12. 2017 21:21
Re: 2.0 TDI
Ten šestiválec se má vrátit kam? V Craftru nikdy nebyl a pokud se vrátím do prehistorického LT s řadovým šestiválcem 2,4 td, tak to nebylo o co stát. Jen to mělo pěknej zvuk, jak 525 Tds ;-)
Avatar - Hittman
29. 12. 2017 19:19
2.0 TDI
je leklé již v superbu, natož v dodávce! Vraťte šestiválec!!