Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Golf IV (1997–2003): Pokračování ve stejném stylu

Karel Haas
Diskuze (36)

Volkswagen Golf čtvrté generace byl jen o málo větší než předchůdce a zachovával jeho styl. Nabízel se s celou řadou zážehových a vznětových motorů a v provedení hatchback, kombi Variant a sedan Bora.

Kompaktní třídveřové a pětidveřové hatchbacky Volkswagen Golf čtvrté generace (Typ 1J) nahradily v roce 1997 třetí generaci Golfu a v roce 2001 se staly nejprodávanějším autem v Evropě. Golf IV byl ve třídě malých rodinných vozů nezastupitelný a podobně jako větší Passat B5, jehož výroba začala o něco dříve, naplňoval strategii Volkswagenu vyplňovat mezeru mezi hlavním proudem (u VW reprezentovaným vozy Škoda a SEAT) a prémiovými vozy. Tato strategie spočívala především ve vyšší úrovni interiéru. Kvality Golfu IV byly srovnatelné s Audi A3, to bylo ale podstatně dražší.

Čtyřka o něco větší než trojka

Pětidveřový VW Golf IV (foto) měl rozvor náprav 2512 mm a vnější rozměry 4148 x 1735 x 1440 mm, byl tedy o 128 mm delší a o 40 mm širší než Golf třetí generace. Zato výškou byl o 15 mm nižší. Přes zvětšenou délku se dá říct, že vnitřním prostorem Golf IV neoplývá, zvlášť místa pro nohy cestujících na zadních sedadlech není nazbyt. Také zavazadlový prostor s plnohodnotným náhradním kolem pod podlahou narostl jen nepatrně, z 320 na 330 litrů. Zachovány zůstaly nadčasové základní tvary karoserie s mimořádně širokými C sloupky, „čtyřka“ byla jen o něco zaoblenější. Nová byla vejcovitá přední světla s čirými skly. Z předního nárazníku zmizely mlhovky a blikače, přestěhovaly se k hlavním světlometům. Designer Peter Schreyer odvedl dobrou práci. I dnes působí karoserie Golfu IV moderně.

Designer Peter Schreyer odvedl dobrou práci. I dnes působí karoserie pětidveřového Golfu IV moderně. Designer Peter Schreyer odvedl dobrou práci. I dnes působí karoserie pětidveřového Golfu IV moderně.

Třídveřový hatchback Volkswagen Golf čtvrté generace (foto) se začal prodávat současně s pětidveřovou verzí a lišil se jen bočními okny za dveřmi (nebyly rozdělené příčkou) a o něco užšími sloupky C.

Třídveřová verze se lišila jen bočními okny za dveřmi (nebyly rozdělené příčkou) a o něco užšími sloupky C. Třídveřová verze se lišila jen bočními okny za dveřmi (nebyly rozdělené příčkou) a o něco užšími sloupky C.

Motory

Nabídka motorů byla u Golfu IV stejně pestrá jako u předcházející generace. Zážehové motory s rozvodem OHC začínaly 16ventilovými čtyřválci s objemem 1,4 litru a výkonem 50 kW (68 k). Následovaly 1,6litrové čtyřválce s výkony 74 až 81 kW (FSI). Dvacetiventilové pětiválce měly objem 1,8 litru a výkony 92 až 132 kW (Turbo). Dvoulitr měl výkon 85 kW (115 k) a 2,3litrové pětiválce VR5 110 až 125 kW (20V). Později se v Golfech objevily vidlicové šestiválce V6 s objemem 2,8 litru a výkony 130 až 150 kW (24V). Úplným vrcholem byla benzinová verze R32 s motorem V6 24V o objemu 3189 cm3 jehož nejvyšší výkon byl 177 kW (240 k).

Nabídku vznětových motorů (dieselů) měl Golf IV o něco chudší. Vybírat se dalo mezi atmosferickým 1,9litrovým SDI s výkonem 50 kW (68 k) a točivým momentem 133 Nm nebo 1,9litrovým turbodieselem TDI. O něco později se začala vyrábět verze TDI PD, kde zkratka PD znamenala Pumpe-Düse (čerpadlo-tryska). Šlo o vysokotlaký systém vstřikování paliva Bosch, kde vstřikovací čerpadlo a vstřikovací tryska tvořily jednu společnou jednotku. Turbodiesely TDI/TDI PD pokrývaly rozpětí výkonů od 66 do 110 kW.

Kabriolet

Stejně jako u Golfu II se Volkswagen rozhodl nevyvíjet kabriolet verze Golf IV a místo toho použil platformu kabrioletu Golfu III a upravil vzhled vozu tak, aby se podobal Golfu IV. Týkalo se to především předku vozu, konkrétně předních blatníků a nárazníku, světlometů, masky chladiče a kapoty (foto). Kromě tříramenného volantu, sedadel a palubního počítače zůstal interiér proti Golfu III skoro beze změn.

U kabrioletu Golf IV použil Volkswagen platformu kabrioletu Golfu III a upravil vzhled vozu tak, aby se podobal Golfu IV. U kabrioletu Golf IV použil Volkswagen platformu kabrioletu Golfu III a upravil vzhled vozu tak, aby se podobal Golfu IV.

Golf Cabrio čtvrté (přesněji třiapůlté) generace vyráběla od června 1998 do prosince 2001 karosárna Karmann z Osnabrücku. Poháněly je zážehové čtyřválce s objemem 1,6, 1,8 a 2 litry a vznětové čtyřválce TDI 1.9. 

Kombi Variant

Druhá generace pětidveřového kombi Volkswagen Golf IV Variant (foto) se začala vyrábět v roce 1999. Výroba byla ukončena v roce 2006 a nahrazena Golfem Variant páté generace. V Severní Americe se kombi prodávalo pod názvem Jetta Wagon.

Pětidveřové kombi Volkswagen Golf IV Variant se začalo vyrábět v roce 1999. Pětidveřové kombi Volkswagen Golf IV Variant se začalo vyrábět v roce 1999.

Luxusnější verzí Variantu byl Volkswagen Bora Variant, lišící se pouze přídí a výkonnějšími motory (zážehové až 150 kW, vznětové až 110 kW).  

Sedan Bora

Zhruba rok po hatchbacku uvedl Volkswagen na trh čtyřdveřový sedan Golf IV, nazvaný Bora. V Severní Americe a Jižní Africe zůstal VW u názvu Jetta. Jedinými společnými díly karoserie s Golfem hatchback byly přední dveře. Sedan Bora (foto) byl dlouhý 4409 mm, široký 1735 mm a vysoký 1480 mm. Interiér zůstal téměř identický s Golfem.

Zhruba rok po hatchbacku uvedl Volkswagen na trh čtyřdveřový sedan Golf čtvrté generace, nazvaný Bora. Zhruba rok po hatchbacku uvedl Volkswagen na trh čtyřdveřový sedan Golf čtvrté generace, nazvaný Bora.

GTI a GLX

Současně s uvedením čtvrté generace typu Golf slavila premiéru nová generace sportovní verze GTI. Na první pohled se GTI lišilo od běžných Golfů 16palcovými hliníkovými ráfky BBS a pohodlnými sedadly Recaro. Vzhledově se Golf IV GTI nijak nelišil od ostatních modelů, ale pod kapotou byla na výběr celá řada motorů. Nejsilnější byl motor 1.8 20V Turbo s výkonem 132 kW (180 k), kterým byl vybaven model oslavující 25. výročí verze GTI. Golf GTI s tímto motorem měl vzadu označení GTI s červeným "I" a dosahoval rychlost 222 km/h. U Golfu IV neexistovala verze GTD, nahrazoval ji model GTI TDI.

Vrcholný model GLX poháněl vidlicový 2,8litrový šestiválec VR6 s úhlem rozevření válců 15 stupňů a výkonem 130 kW. Tento motor byl kratší a lehčí než jiné motory V6, neboť měl jedinou hlavu válců. V roce 2002 uvedl Volkswagen 24ventilovou verzi VR6 pro severoamerický trh s výkonem o 19 kW vyšším než u verze s 12 ventily. Pro Evropu se vyráběl model V6 4Motion s pohonem všech kol.

V roce 2003 byl Golf IV nahrazen na evropských trzích pátou generací. Jeho výroba však pokračovala v Jižní Americe, Mexiku a Číně. Vyráběl se také v Jižní Africe, na Slovensku, v Brazílii, Belgii a také v Bosně a Hercegovině nedaleko od Sarajeva. Tam se dodával jen na domácí trh.

Karel Haas
Diskuze (36)

Doporučujeme

20. 8. 2021 12:27
1.8 a 1.8T rozhodně nebyly 5válce
Autor článku se zjevně zamotal do značení tohoto motoru. 1.8 a 1.8T jsou 4válce, ovšem VW a Škoda je značily jako 20V a Audi jako 5V. VW počítalo všechny ventily dohromady, Audi počítalo ventily na válec ;-) Stejně tak je chyba u motoru 1.4, který dosahoval 55 kw a jen drobnost, ale i šestiválce byly VRka. Rozdíl mezi Golfem Variant a Borou variant není jen přední část vozu. Od roku 1999 (nebo 1998?) má Bora jinou palubní desku (i verze sedan) - perforovanou, nemá výřez na airbag na místě spolujezdce, výdechy ventilace se naklápí pomocí lamel, namísto celých výdechů a mají podsvícené ovládání. Co se motorů týče, tak i Golf Variant byl k dispozici s VR6 150 kw. Je jich sice jako šafránu, ale byly.
Avatar - Mikesus
20. 8. 2021 09:43
Re: Mám k tomu 2 věci
Tak aspoň už znáš, co je Toyota Kluger :-[]
Avatar - JirkaVejrazka
20. 8. 2021 08:53
Re: Mám k tomu 2 věci
To je celkem bezna praxe, ze na ruznych kontinentech se auta jmenuji stejne. Na cestach po svete jsem si casto vstimnul, ze poznavam auto, ale ne nazev. Nebo naopak, pod stejnym nazvem bylo uplne jine auto.

Zvlast Jizni Amerika to mela proti nam "pomichane"
20. 8. 2021 08:29
Re: Přes všechny objektivní neduhy,
Tak když nic jiného, tak se stala novým etalonem v minimalizaci a přesnosti spár mezi svými pohyblivými a pevnými díly karoserie. :-) :yes:
20. 8. 2021 08:26
Re: Mám k tomu 2 věci
Asi jo, pravděpodobně v odporném odstínu slonové kosti po nějakém taxikáři! :-[]