Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Polo GTI - Na velikosti záleží

Ondřej Lilling Ondřej Lilling 2. 7. 2018
55
94
Zobrazit náhledy (55)
vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni
Volkswagen Polo GTI bojuje proti downsizingu dvoulitrovým čtyřválcem, který pohání i jeho většího sourozence. Dočká se díky tomu stejné obliby?


Design, interiér


Historie Volkswagenu Polo je skoro stejně dlouhá jako u většího a známějšího golfu. S každou další generací ho dotahuje nejen svými rozměry, ale také použitou technikou. A jak si řekneme za chvíli, u sportovní verze GTI to platí dvojnásob.

Jak moc Polo v šesté generaci dospělo, je vidět už na jeho rozměrech. Platformu MQB A0 sdílí s například s posledním Seatem Ibiza, takže disponuje tím nejnovějším, co koncernové sklady v této kategorii nabízí.

Vůbec největší mezigenerační nárůst zaznamenal rozvor z původních 2470 na aktuálních 2549 milimetrů. Celková délka auta je vůbec poprvé přes čtyři metry, konkrétně 4067 milimetrů. A vedle toho je Polo také širší, měří 1751 mm. Větší je tedy pochopitelně také rozchod, vpředu narostl na 1510 mm, vzadu je 1484 mm.

Prospělo to i designu auta, má vyváženější proporce a celkově s širší karoserií vypadá sportovněji. Verze GTI tradičně nehýří velkými spoilery, ale nabízí decentní odlišení od standardního modelu. Znalec si všimne červené linky v mřížce chladiče, která přechází do světlometů (ty jsou navíc standardně LED), u červeného laku se to pochopitelně ztratí.

Standardně má auto sedmnáctipalcová litá kola, my jsme měli příplatkové osmnáctky. Bez příplatku však byl bílý lak karoserie, bez koruny navíc můžete mít ještě červený, u něj se ale ona červená linka v přídi prakticky ztratí. Za příplatek jsou v nabídce tři odstíny metalízy, ty si automobilka cení na 13.400 Kč. O něco zajímavěji vypadá záď, kterou odlišuje velmi decentní spoiler a dvojitá koncovka výfuku. Celkově ale Polo GTI nikterak nekřičí do světa svoji příslušnost ke sportovnímu rodu. Jestli je to dobře nebo ne, to ponechám na vás.

Oproti civilní verzi má Polo GTI přepracovaný podvozek, má tužší pružiny (vpředu o 38 %, vzadu o 39 %) a současně je o 15 milimetrů snížený. Technický základ však zůstal stejný, vpředu se nachází vzpěry McPherson, vzadu je upravená torzní příčka. To je asi ten největší rozdíl oproti Golfu GTI. Polo se také musí obejít bez diferenciálu VAQ, jeho funkci supluje systém XDS pomocí přibrzďovaní kol.

Velký skoro jako Golf

Uvnitř má být Polo stejně velké jako Golf čtvrté generace, který se vyráběl na přelomu tisíciletí. Pocitově je tomu skutečně tak, dojem širokého interiéru umocňuje také horizontálně tvarovaná palubní deska, která je u GTI vyvedena v červené barvě. Díky tomu dostal poněkud fádní interiér trochu potřebné šťávy.

Uvnitř ale nejvíce oceníte sportovní sedadla s ikonickým károvaným čalouněním. Dovedou být velmi komfortní na delších cestách, zároveň ale velmi dobře fungují i při sportovní jízdě, protože nabídnou výraznou podporu stehen a boků. Volant je převzatý z Golfu GTI, takže ani tomu není co vytknout. Zpracování interiéru je výborné a ergonomie je také v pořádku. Vypadá takhle ideální pracoviště řidiče? Řekl bych, že ano.

vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni
 

Leckoho by také mohlo překvapit, jaké komfortní prvky si do malého auta, jako je Polo, může pořídit. Dříve výsada modelů luxusních značek, dnes poměrně běžná věc. Je libo hlídání mrtvého úhlu nebo adaptivní tempomat? Můžete ho mít.

Místo tradičních budíků můžete přikoupit displej, který má úhlopříčku 10,3 palce a umí zobrazovat hromadu údajů, nebo klidně velkou mapu, takže nemusíte neustále koukat na hlavní displej. Ten má velikost buď 6,5, nebo 8 palců a nepostrádá široké možnosti konektivity včetně podpory Apple CarPlay a Android Auto.

Polo se sportovní verzí GTI naštěstí neztratilo nic ze své praktičnosti. Interiér je dostatečně prostorný a nabídne dost místa i na zadních sedadlech. V dané třídě nezklame ani zavazadelník, který bez rezervy nabízí 351 litrů. Po sklopení sedadel ve druhé řadě naroste objem na 1125 litrů.

Motor, jízdní vlastnosti


Jízda

Historie rychlých malých Volkswagenů se datuje až do roku 1979. Tehdy se sportovní Polo nejmenovalo GTI, ale jen GT. Pod kapotou mělo atmosférickou třináctistovku s výkonem 44 kW (60 koní), což sice není nic ohromujícího, ale vážilo jen 700 kilogramů. A podle všeho bylo velmi zábavné. Legendární označení GTI se objevilo až po 19 letech na třetí generaci Pola. Na to ale dnes prakticky nenarazíte, protože vzniklo pouhých 3000 kusů.

Jak Polo v průběhu času dospívalo, zvětšoval se také výkon motoru. Volkswagen během posledních generací trochu tápal s ideálním objemem motoru, čtvrtá generace se spoléhala na přeplňovanou osmnáctistovku s výkonem 110 kW, nástupce už podlehl módě downsizingu a dostal čtrnáctistovku TwinCharger naladěnou na 132 kW, navíc kombinovanou pouze s automatem. Dnes již víme, že to nebyla zcela ideální pohonná jednotka, a věděl to i Volkswagen. V rámci faceliftu Polo přezbrojilo na osmnáctistovku s výkonem 141 kW a do nabídky se vrátil manuál. To byl první náznak návratu starých dobrých časů.

Proti downsizingu

Zbrusu nová generace pokračuje v nastoleném trendu a pod kapotu dostává ještě větší motor, jde o dvoulitrové TSI řady EA888. Je to vůbec poprvé, co má Polo takto velký motor. Znát ho můžete z celé řady koncernových modelů, pochopitelně včetně ikonického Golfu GTI. Aby však Polo nelezlo většímu modelu do zelí až moc, je jeho výkon naladěn na 147 kW. Je to úplně opačný přístup, než jaký aplikoval Ford u poslední Fiesty, která dostala tříválec. Výkon obou aut je ovšem na chlup stejný.

Dvoulitrový čtyřválec ve volkswagenu se svým naladěním blíží dokonalosti. Na volnoběh má příjemně sytý zvuk, žádné burácení známé z jiných rychlých hatchbacků se nekoná. Při jízdě motor neruší žádným nepříjemným duněním, když ho však začnete trochu honit do otáček, bude se projevovat příjemným zvukem.

S každým přeřazením si navíc pěkně odfrkne do výfuku. To je ale po zvukové stránce asi tak všechno, co může nabídnout. Orientace auta na každodenní cestování je jasně zřetelná, není to ale podle mě na škodu. Je dost možné, že si Volkswagen dělá prostor pro nějakou peprnější verzi ve stylu GTI Performance. Uvidíme.

vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni
 

Za skoro povinný bych bral balíček Sport Performance, který obsahuje adaptivní tlumiče nastavitelné ve dvou úrovních, větší stabilizátor vpředu, tužší uložení zadní nápravy, upravený zvuk a nastavitelnou odezvu řízení a plynového pedálu. Za 6400 Kč jde o velmi dobrou nabídku.

K dokonalosti už autu schází snad jedině manuální převodovka, na tu Volkswagen naštěstí nezapomněl, ale kvůli náběhu výroby bude k dispozici až na podzim. Na druhou stranu si nejsem jistý, jestli manuál udělá tohle auto ještě lepším. Třeba u takového Golfu R jsem byl nakonec z manuálu trochu rozpačitý. Fungoval sice velmi dobře, ale vzhledem k celkovému naladění auta mi převodovka DSG ve finále seděla víc. A mám pocit, že u Pola to bude hodně podobné. Důležité ale je, že máte (na rozdíl od jiných modelů) na výběr.

Rychle a stabilně

Sportovní modely od Volkswagenu obecně nepřekypují přílišnou hravostí a Polo není výjimkou. Není to však na škodu, protože auto velmi snadno dostanete do ruky a rychle zjistíte, co si k němu můžete dovolit. Chování podvozku je předvídatelné, nedotáčivost přichází až při velmi vysoké rychlosti nebo při velmi špatném jízdním stylu, a ani pak vás Polo nevytrestá. Stabilita podvozku je fantastická, auto se naklání jen minimálně a i při intenzivním brzdění zůstává naprosto klidné.

Řízení sice nepřekypuje přílišnou zpětnou vazbou, ale je alespoň velmi přesné, není potřeba auto neustále korigovat při průjezdu zatáčkou. Navíc mi ani nepřišlo, že by auto nějak zásadně potřebovalo mechanický samosvor. Výkon není tak vysoký, aby přední kola neustále zápasila s nedostatkem trakce a systém XDS ve finále funguje velmi dobře. Na okruhu však toto řešení pravděpodobně odhalí své limity. Stabilizace se mimochodem nedá zcela deaktivovat, ale pouze omezit. Zásahy však přichází pozdě a auto velmi citlivě usměrňují, takže mi to ve výsledku příliš nevadilo.

Tradičně dobrý dojem vzbudila automatická převodovka DSG. I ve zcela automatickém režimu funguje velmi slušně, dokáže předvídat a celkově není potřeba mluvit jí do práce. Při sportovní jízdě přijde vhod možnost řadit pádly pod volantem, pak je změna převodových stupňů velmi rychlá. Je možná trochu škoda, že má jen šest převodových stupňů, zamrzí také obrácená logika řazení sekvenční převodovky, od sebe tedy řadíte nahoru a k sobě podřazujete. Díky přítomnosti pádel to ale není takový problém.

vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni
 

Ve výsledku je výkon motoru na okresce naprosto dostatečný pro svižné svezení v rozumných rychlostech. V rozumných ale rozhodně neznamená nízkých, zrychlení na 100 km/h zvládne za 6,7 sekundy a umí jet až 237 km/h. Motor srdnatě táhne zhruba od dvou tisíc v širokém spektru otáček, jen není zátah tak intenzivní jako třeba v Leonu Cupra. Pochválit musím také reakce na plyn a příjemnou špičku.

A když trochu zvolníte, odmění se motor velmi příjemnou spotřebou. Není problém jezdit okolo šesti litrů, rychlá jízda znamená spotřebu zhruba 13 l/100 km, dlouhodobě pak zvládnete nějakých 8 litrů na sto. Tady bude hodně záležet, jak často si budete dopřávat dynamiky motoru.

Závěr


Závěr

Volkswagen Polo GTI asi nenabídne nejzábavnější svezení ve třídě, to ale ani není jeho úkolem. Jeho silnou stránkou je přesně to, co Golf GTI v průběhu let pasovalo do role ikony sportovních hatchbacků. Totiž kombinace toho všeho v jeden perfektně sladěný celek, který zvládá jezdit komfortně a přitom nabídne příjemnou dávku vzrušení.

Okolí nikterak nedráždí svým designem, přesto dovede zaujmout pěknými detaily a krásnými koly. Tradičně silnou stránkou je interiér. Tady udělalo ohromný krok kupředu už klasické Polo a u GTI tomu není jinak. Interiér je prostorný, skvěle smontovaný, s vypiplanou ergonomií a armádou asistenčních systémů za zády.

A co je nejlepší, dokáže skvěle fungovat jako sportovní auto na každý den. Skutečně je to Golf GTI v menším balení, jako kapesní verze vašich oblíbených sušenek, které jsou o pětinu menší, ale chutnají stejně dobře. Pokud hledáte emoce, příliš se jich od Pola nedočkáte, na to jsou ve třídě kompaktních hatchbacků jiní sígři, Polo GTI má však ten dar vás v pohodlí přepravit kam je třeba, a zároveň se s ním velmi pěkně a svižně svezete, když máte zrovna chuť.

Když do toho všeho započítáte základní cenu 574.900 Kč (s manuálem vás přijde o citelných 40 tisíc levněji), nemůžu pořízení Pola GTI nedoporučit. Za svoje peníze dostanete velkou porci muziky. Polo GTI je naprosto dospělé, skvěle jezdící auto, které se svými rozměry dostává tam, kde byl ještě před pár lety čtyřkový Golf.

vw testy malevozy sportovni vw testy malevozy sportovni
 

Nejlevnější verze modelu301.900 Kč (1.0 Trendline 55 kW)
Základ s testovaným motorem534.900 Kč (2.0 TSI GTI 147 kW)
Testovaný vůz bez příplatků569.900 Kč (2.0 TSI DSG GTI 147 kW)
Testovaný vůz s výbavou728.819 Kč (2.0 TSI DSG GTI 147 kW)

Plusy

  • Skvělá kombinace komfortu a sportovnosti
  • Povedený interiér
  • Výkonný motor
  • Výborná převodovka DSG
  • Spotřeba paliva

Minusy

  • Podvozek postrádá hravost
  • Sterilní design
  • Málo výrazný zvuk

Foto: Ondřej Kroutil

Zobrazit celý článek
Témata
Volkswagen Polo GTI
Cena základní sestavy 569 900 Kč
Výbava základní sestavy 15palcová kola z lehké slitiny, ambientní osvětlení, asistent rozjezdu do kopce, ambientní osvětlení, samočinná dvouzonová klimatizace Climatronic, šest airbagů, dvoutunový klakson, funkce start/stop, komfortní přední sedadla, LED osvětlení prostoru pro nohy, multifunkční kožený volant, palubní počítač plus, rádio Composition Média, tempomat s omezovačem rychlosti, tónovaná skla v zelném odstínu, mlhové světlomety, atd. Kč
Cena testované sestavy 728 819 Kč
Výbava testované sestavy 18" kola z lehkých slitin "Brescia" (+ 10 400,-), Active Info Display (+ 9 200,-), Adaptivní tempomat s funkcí Front Assist (7 200,-), Akustický parkovací systém Parkpilot (10 100,-), Alarm s integrovaným nezávislým zdrojem (5 300,-), App-Connect včetně "Volkswagen Media (4 700,-), Bezklíčové odemykání Keyless Access (8 600,-), Blind Spot Senzor (7 100,-), Boční skla vzadu a zadní sklo zatmavené (8 400,-), Digitální radiopřijímač (DAB+) (4 900,-), Navigace Discover Media (18 300,-), Paket Světla a výhled (7 100,-), Prahové lišty z nerez oceli (2 087,-), PreCrash (3 600,-), Prodloužená záruka 4 roky/80.000 km (3 100,-), Sada textilních koberců Premium (1 932,-), Soundsystem "beats®" (11 600,-), Telefonní rozhraní "Comfort" (10 000,-), Vnější zpětná zrcátka el. sklopná (3 500,-), Volba sportovního profilu jízdy (6 300,-), Zimní paket (9 900,-), Zpětná kamera "Rear Assist" (5 600,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1500 - 4400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 237
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.7 / 4.9 / 5.9
Emise CO2: 134
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 305 / 1079
Objem nádrže (l): 40
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1280 / 500
Rozměr pneu: 215/40 R18
Volkswagen Polo GTI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4067
b) šířka (mm): 1751
c) výška (mm): 1438
d) rozvor (mm): 2549
e) rozchod vpředu (mm): 1510
f) rozchod vzadu (mm): 1484
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 990 / 1210
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1390
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Righ
Trefa
Righ
| 4. 7. 2018
Polo GTI s manuálem začíná v ČR 230k pod GGTI, a to je pro mě sakra velký rozdíl. Focus ST bude stejný příběh, byť všechno to, co píšeš, jsou pro mě nové a velice lákavé informace. Věřím, že to bude parádní povoz, ale holt za jiné peníze.

Já navíc chci něco opravdu malého, kde nebudu vozit nikoho než sebe a max nějakého kamaráda na spolujezdci, takže by mi vyhoval co nejostřejší B segment, ideálně třídveřák. Ten mi VW téměř jistě nedopřeje, ale nadějí na nějakou tu hardcore verzi Pola se ještě nevzdávám.

Btw já už jeden "větší" HH doma mám - nový Clubman S, který si ale uzurpuje manželka a já nemám srdce jí ho moc často brát. :-) Navíc se v praxi ukázalo, že to auto není na žádnou velkou divočinu stavěné a abych ho dostal tam, kde bych ho chtěl mít, musel bych vysolit dalších cca 150 tisíc (špéra, brzdy - origo jsou strašné sračky, lauf, čip, sání atd.). A kdybych si ho takhle upravil, už by to zase nebyl příliš přívětivý family car. Proto jsem se rozhodl, že si raději koupím nějakou druhou káru jen pro sebe a na ní se vyblbnu. :-)
Avatar - miromen
pecka
miromen
| 4. 7. 2018
S tim jedničkovym fokalem souhlas. Ja jsem to v jine diskuzi taky psal, prostě ten přechod z escorta byl značny a da se řict zlomovy což focuse dost "zviditelnilo". A někteři aniž by jej měli v ruce ho dodnes vynašeji do nebes jako nějaky teměř zavoďak. Ano jedničkovy fokal byl dobře jezdici model, předevšim ovladatelnost byla vyborna a velice dobře nakloněn řidičum, ale že by se z toho topořil ud...znam i jinou v te době konkurenci a i takovy japonci uměli byt velmi zajimavy a nakloněni řidičum.
Avatar - miromen
pecka
miromen
| 4. 7. 2018
Ja osobně jsem realně pravě za ty umirněnějši modely, ktere jsou mi bliže než auta typu Focus RS nebo Civic Type-R. Ano rad bych si je projel a vyzkoušel, ale realně z největši pravděpodobnosti nepořidil. Mě se zamlouva pravě to, že nejen podle těch novinařu, ale i podle lidi, kteři měli možnost nove ST řidit tak je dle nich oproti předchudci o dost použitelnějši za běžneho provozu a v normal modu je udajně i docela slušně utlumena. S tim, že někteři tvrdi, že už neni tak zabavna a ultimativni a někteři tvrdi, že nic z toho neztratila jen je prostě trochu jina. Tohle bude zřejmě dost subjektivni a každy si to musi posoudit sam tedy pokud ma nějake realne srovnani.
Avatar - Righ
pecka
Righ
| 4. 7. 2018
Iudex to řekl v podstatě za mě, můžu jen zopakovat, že dle mých zkušeností (a i když jsem toho ve srovnání s opravdovými znalci neřídil mnoho, pár set aut už mi rukama prošlo, a to včetně mnoha Fordů a VW) není důvod koukat se na koncernové HH ve srovnání s ostatními z patra a vidět je jako nějaká bezpohlavní a nijaká "GTčka". Myslím, že za to může hlavně pověst VW jako zkrátka toho nejmasovějšího mainstreamového výrobce a nikterak agresivní design, který ale třeba já oceňuju mnohem více, než "vzrušující" konkurenci od Hondy. :-)

Ale jak jsem psal, projedu určitě oba souputníky a pokusím se k nim přistupovat nezaujatě a bez předsudků. Třeba se pak ještě někdy v diskuzi na podobné téma střetneme a já ti budu moct dát za pravdu, pokud k tomu bude důvod. ;-)
Avatar - Righ
pecka
Righ
| 4. 7. 2018
Díky za poklonu, diskutoval bych často a rád, žel musím vydělávat na nová auta a motorky a taky s nimi aspoň trochu jezdit. :-) Navíc když člověk vidí, jak je každá druhá diskuze zaplevelená tím tetčiným alter egem, nebo DanielDesignem, který sice už 10 let užívá medikaci, ale stále se nenaučil interpunkci, anebo obecně přesně tím balastem, o kterém píšeš, člověka rychle přejde chuť.

Ale zpět k autům - FST vs. G GTI je skvělý případ, kdy novinářské zveličování rozdílů byly jen kecy v kleci a v reálu to zdaleka tak dramatické nebylo. Anebo aspoň já mám úplně stejnou zkušenost, jakou popisuješ ty. Pokud jde o jedničkový Focus, je to samozřejmě v mainstreamu kultovka, ale zase si troufnu říct, že hodně těžil z toho, jaký představoval posun ve srovnání s Escortem a že čtyřkový Golf neměl nic moc základní motory a žádnou pořádnou GTI verzi (jasně, byla tu VR6ka, ale to byla těžká, líná a celkem nespolehlivá mrcha; furt to nicméně byla V6 v C segmentu a za to patří VW respekt). To FoFo měl velmi dobré ST, skvělé RS a i s těmi základními Zetecy to byla sranda.

Nový Focus ST na mě už bude asi dost drahý, to si jako druhé auto jen pro srandu doma neobhájím. :-) Docela se upínám k tomu, že VW udělá ještě nějakou ultimátní verzi toho Pola, třeba za rok, třeba za dva, ale kdo si počká, ten se dočká. A ještě uplně nezatracuju nadcházející Clio RS/208 GTI, záleží na tom, jestli budou mít fofrklacek.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku