Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen si připomíná 50 let na závodních tratích

Michal Fokt
Diskuze (13)
Volkswagen oficiálně vstoupil do světa automobilových závodů v srpnu 1963 a to trošku překvapivě na floridské Daytoně. Teď nastal čas si tento milník v historii značky připomenout.

Co si budeme povídat, značka Volkswagen není zrovna synonymem pro motoristický sport. Našli bychom opravdu dlouhou řádku automobilek, které se v této oblasti angažovaly více a mnohem intenzivněji závodní programy začlenily do firemní DNA. Co ovšem Volkswagenu upřít nelze, je buldočí zarputilost, kterou vkládá do aktivit, kterým se zrovna věnuje - stačí připomenout účinkování Race Touareg na Dakaru a ačkoli to Volkswagenu určitě hodně usnadnilo know-how Škodovky, zdá se, že na dobré cestě je i aktuální atak na titul šampiona WRC.

A tohle všechno začalo před půlstoletím s projektem Formula Vee. Jeho myšlenkou bylo založit závodní sérii, která bude dostatečně řidičsky i divácky atraktivní a současně se udrží na uzdě pořizovací a provozní náklady. Kvůli tomu Formula Vee sdílela šasi i motory s tehdy lacinými Volkswageny Beetle a protože tahle auta byla hitem zejména ve Spojených státech, závodní série vznikla právě tam - do Evropy se rozšířila až v roce 1965.

Právě na starém kontinentu se Formula Vee stala líhní pozdějších legend formule 1, začínali zde třeba Niki Lauda, Nelson Piquet, Emerson Fittipaldi, Jöchen Rindt nebo Keke Rosberg. S Formula Vee ale přišla do kontaktu i další známá jména, byť se jejich kariéra začala jinde - Michael Andretti, Arie Luyendyck, Elliott Forbes-Robinson, Hurley Haywood, Didier Theys, Hans-Joachim Stuck, ale třeba i rallyeová legenda Markku Alén.

Formula Vee debutovala se čtyřválcovým boxerem 1,2 l o výkonu pouhých 40 koní, postupem času se ale upgradovalo na šestnáctistovky, schopné vyvinout výkon až 200 koní. Volkswagen světu připomněl zrození svých motorsportových aktivit symbolicky minulý víkend na čtyřiadvacetihodinovce Daytona, kde to celé před 49,5 roky začalo a akce Formula Vee Reunion se zúčastnili piloti Hans-Joachim Stuck, Arie Luyendyk, Klaus Niedzwiedz, Mika Arpiainen, Kurt Bergmann, Dieter Quester, Markku Alén a princ Leopold von Bayern.

Michal Fokt
Diskuze (13)
30. 1. 2013 18:01
Re: VW
Tak pod tohle se podepisuji s plnou parádou. :yes: :yes: :yes:
Avatar - Michal Fokt
30. 1. 2013 16:43
Re: Pane Fokte, co tak udelat porádný clánek
Nejde o kvalitní/nekvalitní médium. Jde o to, že po internetových médiích obecně je vyžadována zejména rychlost a široký záběr témat a článek do hloubky je spíše výjimkou. Takže paradoxně internet, jenž není omezen počty stran a grafickým layoutem, preferuje (i kvůli povrchnímu přístupu čtenářů) krátké zprávy a tištěná média zase nemají na dlouhé články prostor. Nehledě na to, že ani personálně ořezané redakce časopisů už dnes nemají na žádná velká díla čas a využívají to, co jim naservírují PR oddělení automobilek. Žijeme v době, kdy rychle a stručně píšeme pro lidi, kteří chtějí číst rychle a stručně. Ten, kdo se chce věnovat některým tématům do hloubky ale naštěstí může na netu vše potřebně najít nebo posbírat.
Avatar - Michal Fokt
30. 1. 2013 15:41
Re: Pane Fokte, co tak udelat porádný clánek
Věřím tomu, že by se o FV dala napsat kniha a možná i tři. Ale tohle není ten případ. Toto je zpráva v rozsahu klasického newsu, ba dokonce se dá říci, že v rozsahu na poměry ACZ nadstandardním, poukazující na zmíněné jubileum. Stejně tak byste se mohl vztekat, že chybí info o účasti na VLN, Formule 3, Sciroco Cup nebo STCC.

Na googlu určitě umíte hledat nejen vy, ale i další, které třeba tato informace zaujala a chtějí vědět více, my se bohužel musíme pohybovat v určitých mantinelech poměru časové náročnosti, vypovídací hodnoty, ceny a rozsahu cílové skupiny čtenářů. Takže já jsem v první řadě rád, že jsem tuto, ve srovnání například s cenou přestavby nějaké kie na plyn, velmi okrajovou zprávu mohl zpracovat.

Ve vašem případě ovšem, spíše než o cokoli jiného, jde o příslovečnou hůl a její použití k inzultaci nejlepšího přítele člověka.
30. 1. 2013 13:39
Všechno špatně
Všechno je špatně. Redakce si opět dovolila napsat něco o VW.
Pánové na rovinu, jděte se už s tou celosvětovou volkswagenovskou konspirací vyspat. Lze nalézt solidní množství článků, které jsou na tom s informační hodnotou špatně, ale v tomto případě se jedná o (byť krátké) zajímavé počtení. Jako člověk, který VW nikterak zásadně nesleduje jsem toto nevěděl a VW opravdu nevnímám jako motorsportovní značku. Při frekvenci článků o motorsportu obecně alespoň něco. Žádné superlativy, žádná adorace, jak je VW božské. Jen informace.
Díky redakce :yes: Jen více takto informativních článků.
Avatar - Emel
30. 1. 2013 13:34
Re: Mi/ylník???
V článku je jasně řečeno, že mnoho automobilek má motorsportovní historii bohatší... jenže třeba takový Renault už má stovku za sebou a další kulatiny v nedohlednu ;-) .