Volkswagen si připomíná 50 let na závodních tratích
Co si budeme povídat, značka Volkswagen není zrovna synonymem pro motoristický sport. Našli bychom opravdu dlouhou řádku automobilek, které se v této oblasti angažovaly více a mnohem intenzivněji závodní programy začlenily do firemní DNA. Co ovšem Volkswagenu upřít nelze, je buldočí zarputilost, kterou vkládá do aktivit, kterým se zrovna věnuje - stačí připomenout účinkování Race Touareg na Dakaru a ačkoli to Volkswagenu určitě hodně usnadnilo know-how Škodovky, zdá se, že na dobré cestě je i aktuální atak na titul šampiona WRC.
A tohle všechno začalo před půlstoletím s projektem Formula Vee. Jeho myšlenkou bylo založit závodní sérii, která bude dostatečně řidičsky i divácky atraktivní a současně se udrží na uzdě pořizovací a provozní náklady. Kvůli tomu Formula Vee sdílela šasi i motory s tehdy lacinými Volkswageny Beetle a protože tahle auta byla hitem zejména ve Spojených státech, závodní série vznikla právě tam - do Evropy se rozšířila až v roce 1965.
Právě na starém kontinentu se Formula Vee stala líhní pozdějších legend formule 1, začínali zde třeba Niki Lauda, Nelson Piquet, Emerson Fittipaldi, Jöchen Rindt nebo Keke Rosberg. S Formula Vee ale přišla do kontaktu i další známá jména, byť se jejich kariéra začala jinde - Michael Andretti, Arie Luyendyck, Elliott Forbes-Robinson, Hurley Haywood, Didier Theys, Hans-Joachim Stuck, ale třeba i rallyeová legenda Markku Alén.
Formula Vee debutovala se čtyřválcovým boxerem 1,2 l o výkonu pouhých 40 koní, postupem času se ale upgradovalo na šestnáctistovky, schopné vyvinout výkon až 200 koní. Volkswagen světu připomněl zrození svých motorsportových aktivit symbolicky minulý víkend na čtyřiadvacetihodinovce Daytona, kde to celé před 49,5 roky začalo a akce Formula Vee Reunion se zúčastnili piloti Hans-Joachim Stuck, Arie Luyendyk, Klaus Niedzwiedz, Mika Arpiainen, Kurt Bergmann, Dieter Quester, Markku Alén a princ Leopold von Bayern.