Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen ukončuje vývoj aut na CNG. Prý se nevyplatí

David Bureš
Diskuze (62)

Koncern VW Group v minulých letech viděl v pohonu na CNG budoucnost. Situace se však změnila, vývoj této technologie byl ukončen.

Elektřina hýbe automobilovým světem. Automobilky do vývoje nových elektromobilů a hybridů rozsáhle investují, i kvůli tomu, že jim šikovně snižují flotilové emise, což je v dnešní době vysokých pokut za nesplnění nastavených limitů klíčová vlastnost. Z toho důvodu však už mnohdy nezbývají finance na vývoj dalších technologií.

Vedení skupiny Volkswagen Group v této souvislosti ukončilo další vývoj automobilů na stlačený zemní plyn (CNG). Generální ředitel koncernu Herbert Diess podle zákulisních zpráv nejvyššímu vedení sdělil, že díky tomuto kroku bude moci automobilka vložit více peněz na další vývoj technologie pro elektromobily.

Investice VW Group do elektromobility jsou totiž opravdu rozsáhlé, automobilka hodlá do vývoje nových elektromobilů investovat na 50 miliard eur, což je více než jiný výrobci. Výsledkem masivní investice bude minimálně 70 elektřinou poháněných automobilů.

Ukončení dalšího vývoje pohonu na CNG pak Diess vysvětluje tím, že investice do pohonu jsou vyšší než potenciální výhody plynoucí z něj. Pohon na CNG sice proti konvenčnímu pohonu na benzin snižuje emise oxidu uhličitého až o 30 %, v dnešní době to ale kvůli pravidlům EU nestačí. Vždyť elektromobily mají na papíře nulové emise CO2, což je pro splnění norem mnohem výhodnější.

Není to přitom tak dávno, co se zdálo, že CNG u VW Group zažije v dohledné době renesanci. Ostatně dnes má největší nabídku takových aut v Evropě.

Na jaře 2018 dostala na starosti značka Seat vývoj technologie CNG pro celý německý koncern. Od té doby dorazila na trh třeba nová generace tohoto ústrojí pro malé vozy, jehož srdcem je tříválec 1.0 TGI. Větší modely se pak dočkaly systému se čtyřválcem 1.5 TSI, který se objeví i v nastupujících generacích VW Golf, Seatu Leon, Škody Octavia nebo VW Caddy.

Tehdejší šéf Seatu Luca de Meo, který letos přechází k Renaultu, se pak tehdy nechal slyšet, CNG má pro automobilový průmysl velký potenciál. Škoda pak prostřednictvím konceptu Vision X ukazovala, že CNG jde využít i pro plug-in hybridní pohon.  

Jenže CNG se napříč Evropou nikdy větším hitem nestalo. Výrazněji populární je vlastně jen v Itálii, kde loni takové vozy tvořily skoro polovinu tamějších prodejů.

CNG a LPG tak ztrácí svoji pozici oblíbených alternativních pohonů, kterými v minulých letech v Evropě bývaly. Tohoto pohonu se s přechodem pod křídla Skupiny PSA postupně vzdává značka Opel, která už s nimi rovněž do budoucna nepočítá, raději chce podobně jako Volkswagen vyvíjet elektrická a hybridní vozidla. Naopak takový Renault uvedením nových generací Clia a Capturu na LPG dokazuje, že tomuto palivu stále věří. Je totiž vhodným pohonem pro Dacii, pro něž je hlavně levným prostředkem, jak účinně snížit flotilové emise svých aut.

David Bureš
Diskuze (62)

Doporučujeme

19. 3. 2020 19:35
Re: že CNG se nevyplatí?
V tom pripade je plyn zazehnuty od nafty, misto od svicky
19. 3. 2020 19:22
Re: CNG
Proc by mel prijet na tankovani technik? Nabijecku do Tesly taky musi zapojovat elektrikar?
18. 3. 2020 14:39
Re: CNG
No jo tak tomu rozumím, že by si do CNG nešel. To je asi jako pořídit si EV a bydlet v 8 patře v paneláku.
18. 3. 2020 11:59
Re: že CNG se nevyplatí?
Jsou motory buď plně plynové (tam je třeba svíčka) nebo bifuel, tam se spaluje směs třeba 2/3 plyn a 1/3 nafta.
18. 3. 2020 11:55
Re: Důvod je jasný
Plug-in hybrid může mít emise od 0 do třeba 150. Záleží, jak se s tím jezdí a jak moc uživatel nabíjí ze sítě.