Volkswagen Up: Vše co už víme
Volkswagen Up je miniauto navazující na model Lupo, oproti němu však bude ve své třídveřové verzi s délkou 3,45 metru ještě o 8 centimetrů kratší.
Up je jako vůbec první automobil koncernu VW postaven na základě nové variabilní platformy MQB (Modulare Querbaukasten), která se v nejbližších letech stane základem většiny Volkswagenů (zanedlouho např. nová Audi A3 či Golf VII).
Přední náprava využívá vzpěry McPherson, zadní pak vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou.
Velká srpnová premiéra
Oficiálně se třídveřový VW Up novinářům představí 30. srpna ve Wolfsburgu, široké veřejnosti pak na letošním frankfurtském autosalonu IAA, není vyloučena ani tamní souběžná premiéra Škody City. Na jaře bude představena pětidveřová, o zhruba 10 centimetrů delší verze. Pravděpodobné je následné rozšíření o elektrickou verzi E-Up v roce 2013, mikroMPV má pak přijít v roce 2015.
Rozměry projektů automobilky Volkswagen ve třídě minivozů | ||||
Model | Délka [m] | Šířka [m] | Výška [m] | Rozvor [m] |
Up (koncept 2007) | 3,45 | 1,63 | - | - |
E-Up! (koncept 2009) | 3,2 | 1,64 | 1,47 | 2,19 |
Lupo | 3,53 | 1,64 | 1,46 | 2,32 |
Fox | 3,83 | 1,66 | 1,54 | 2,47 |
Exteriér Volkswagenu Up následuje tvary studie z roku 2009, přináší tedy jednoduché, líbivé tvary s důrazem na pocit kvality. Prostor pro zavazadla je přístupný po odklopení zadních skleněných dveří a měl by pojmout zhruba 200 litrů nákladu. Elektrický posilovač řízení bude pravděpodobně za příplatek, naopak ABS s ESP či přední airbagy budou v základu.
Zatím jen tři válce
O pohon se v rozporu s předběžnými informacemi, které jsme dříve zveřejnili, budou starat pouze zážehové tříválce o zdvihovém objemu 1,0 l. Ty budou k dispozici ve třech provedeních – s výkony 44, 55 kW a 50 kW připravená na spalování LPG.
Vznětový tříválec ani silnější čtyřválcový agregát 1,2 TSI se zatím v motorovém prostoru neobjeví. Ani další redukce počtu válců ze tří na dva není v tuto chvíli pravděpodobná.
Motor bude přední kola pohánět skrze automatickou či novou přímo řazenou pětistupňovou převodovku. Ta má kódové označení MQ100 a díky optimalizované konstrukci bylo na její stavbu použito o 20 % méně dílů. Převodovka MQ100 se bude v Mladé Boleslavi vyrábět od úplného základu práce s materiálem až po finální výrobek, následně se odveze do bratislavského výrobního závodu kde bude montována do nových vozů z New Small Family.
Hmotnost vozu má být menší než 900 kilogramů, což ve spojení s tříválcovými zážehovými agregáty vyústí v kombinovanou spotřebu nižší než čtyři litry paliva na 100 kilometrů.
Zajímavostí je umístění systému chlazení pod motor a nikoliv před něj. To ušetří přibližně deset délkových centimetrů, což je u městského vozu výhodné. Proto mohla být použita přední maska bez otvorů mezi světly, nasávání vzduchu je realizováno otvory ve spodní části nárazníku. Mimochodem, podobně je dnes vstup chladného vzduchu řešen například u úsporného modelu Polo BlueMotion.
Na bezpečnost se samozřejmě nezapomnělo, cílem konstruktérů jsou čtyři hvězdy v nárazových testech Euro NCAP.
Cena: Padne hranice 200 tisíc Kč?
Miniauto VW Up se začne vyrábět už v srpnu tak, aby prodej na klíčovém německém trhu započal už na podzim. Výroba aut se značkou Seat a Škoda naběhne o zhruba dva měsíce později. Škoda již dříve oznámila, že prvním trhem, kde auto s jejím logem představí, bude Česko a to ještě letos.
Základní cena VW Up na německém trhu má být přibližně 9.500 EUR, tedy asi 235.000,- Kč, vozy značek Škoda (City) a Seat (Mii) mají být o zhruba tisíc EUR levnější a tedy začínat těsně nad hranicí 200.000 Kč. Jak to bude vypadat po dorovnání úrovní výbav budeme vědět zřejmě až v příštím roce.