Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volvo C70 T5 – Švédský švihák

Libor Zezulka
Diskuze (0)

Dlouhodobá předpověď meteorologů z května tohoto roku slibující zakaboněnou oblohu a teploty kdesi na úrovni jara a brzkého podzimu se díky bohu nevyplnila.

Nad Českem převzalo vládu léto a jalo se nám ukazovat, že posměšky o hezké zimě, kterou nezkazil ani červenec a srpen, byly zbytečné. Teploty atakují 30 stupňů Celsia, lidé prchají k vodě, psi se bijí o chládek a z automobilů se stávají pece.

Ponechat auto ráno na parkovišti vystaveno nemilosrdným slunečním paprskům znamená odpoledne minimálně čtvrthodinové ochlazování klimatizací, tedy uvádění vozu do použitelného stavu. Patříte-li mezi „nešťastníky,“ kteří klimatizaci ve svém autě nemají, čekají vás muka. Padesátistupňové teploty se totiž vytlačují prouděním horkého venkovního vzduchu z kokpitu velmi obtížně.

Pro (ne)jen letní sezonu však existují velmi elegantní řešení umožňující vychutnat si jízdu i krásné letní počasí zároveň, neumírat horkem a cestovat pouze v šortkách a přitom se nebát o bezpečnost sebe i zbytku posádky. Jistě vám došlo, že nehovořím o motocyklu, ale úžasné záležitosti jménem kabriolet, tedy přesněji kupé-kabriolet.

volvo testy strednitrida kabriolet volvo testy strednitrida kabriolet Kupé-kabriolety se těší v současné době velké oblibě. Lidé si zvykají stahovat střechu i v zimě, a tak výrobci usilovně vyvíjí nová CC nebo přichází s novou generací svých často nedokonalých CC. Do klubu výrobců kupé-kabrioletů nedávno vstoupil Volkswagen se svým Eosem, připomnělo se také švédské Volvo s novinkou C70. Volvo vystavilo C70 na technickém základě modelů S40 a V50 tedy modelů nižší střední třídy.

Se střechou vypomohla italská Pininfarina a výsledek tomu odpovídá. Zepředu se C70 od sesterských sedanů prakticky neliší, ale zbytek podává důkaz o velkém talentu odborníků Pininfariny. Zadní část zdobí světlomety podobné S60, celkově záď působí hodně dynamicky, a to jak se staženou, tak i zataženou střechou.

Obývací pokoj v severském stylu

Z hlediska tvarů a rozmístění ovládacích prvků nepřináší C70 se srovnání s výchozí S40 žádné zásadní změny, takže pouze telegraficky. Palubní deska vypadá tradičně seversky - tedy robustně. Použité materiály potěší všechny smysly, ale zrak trochu méně než hmat. Tenká středová konzola se v poměrně krátké době stala charakteristickým poznávacím prvkem nových vozů Volvo a nemůže chybět ani v C70.

volvo testy strednitrida kabriolet volvo testy strednitrida kabriolet Již delší dobu opakuji, že orientace na středové konzole poseté malinkými tlačítky není jednoduchá, snadno se přehmátnete a chvíli budete hledat kýžený ovladač, ale nakonec si zvyknete. Ovladače jsou totiž seskupeny v logických celcích a to S40, V50 či C70 zachraňuje. Přístrojová deska potěší přehledností, ale ocenil bych ještě větší displej vyhrazený informacím palubního počítače.

Co na Volvu miluji, jsou robustní dveře vytvářejí pocit bezpečí, v případě Volva přitom nejde o pocit falešný a komfortní sedačky, ve kterých se sedí lépe než v leckterém křesle. Sedačky příjemně obepnou tělo, pomáhají udržet vzpřímenou polohu v zatáčkách a optimálně podpírají stehna. Manipulace s nimi není složitá, ale nezlobil bych se za větší prostor okolo ovládacích prvků sedadla.

Hotovo za 30 sekund

C70 kupodivu nabízí se staženou střechou hodně prostoru i zadním pasažérům, co se týče kolen, nemůže si 180 cm vysoký výletník za stejně vysokým řidičem stěžovat. Problém přivodí teprve natažená střecha, sedět vzadu v tomto stavu vyžaduje notnou dávku sebezapření. Střecha C70 se skládá ze tří částí. Natažení a stažení se provádí sešlápnutím brzdy a zmáčknutím tlačítka na středovém tunelu.

To odstartuje high-tech koncert. Za bzučivého zvuku elektromotoru se zvedne víko zavazadlového prostoru a střecha vyrobená z oceli stoupá vzhůru. Na půli cesty do zavazadelníku se zlomí na tři části, jež se „složí“ do sebe a za chvíli zcela zmizí v kufru. Celý proces trvá podle Volva méně než 30 sekund, já jsem naměřil 32 sekund (podívejte se na video zde). Jak karoserie, tak konstrukce střechy vyniká pevností.

volvo testy strednitrida kabriolet volvo testy strednitrida kabriolet Při stažené střeše nikde nic nevrže, karoserie se nekroutí ani v prudkých zatáčkách a na příčných nerovnostech, a to je co říct. S nataženou střechou se uvnitř skřípavé zvuky občas ozvou a to zejména v případě, že projedete větším výtlukem, přejíždíte kolejnice nebo kostkovou dlažbu. Celkově však musím před C70 smeknout, neboť tuhost karoserie i pevnost střechy odpovídá leaderům segmentu.

Od zavazadlových prostorů kupé-kabrioletů se nečekají zázraky, o to víc potěší skutečnost, že zmáčknutím tlačítka můžete mírně nadzvednout složenou střechu a zvětšit vstupní otvor. Pokud byste tak neučinili, úzkou štěrbinou dovnitř nasoukáte maximálně tašku s notebookem a to ještě hodně tenkým.

Pět válců, turbo a automat

Lepší důkaz fúzování a integrace těžko najdete. Během posledních několika týdnů jsem testoval tři vozy dvou různých značek poháněné stejným motorem. Šlo o zážehový přeplňovaný pětiválec 2.5 T s výkonem 162 kW při 5000 otáčkách a točivým momentem 320 Nm. Jednotka s naprosto totožným výkonem poháněla i Ford Focus S-Max, jehož test rovněž naleznete v dnešním vydáním magazínu.

C70 byla třetím vozem s motorem 2.5 Turbo, takže jsem tušil, co od ní mohu očekávat. Těšil jsem se na výrazný tah odspodu, prudký nárůst síly na 2300 otáčkách a pomalé uvadání za cca 5500 otáčkami. To všechno se mi v C70 dostalo, ale v poněkud méně intenzivní podobě než například v S-Maxu. Ten sice spadá do jiného segmentu, ale váží také okolo 1700 kg. Na dynamice kupé-kabriu nepřidal automat a výše položený kroutící moment.

Automatická pětistupňová převodovka Geartronic hladce mění převodové stupně, rychle reaguje na většinu povelů, snaží se chápat a dokonce předpovídat řidičovy reakce, ale to všechno pouze do chvíle, než změníte jízdní styl z požitkářského na sportovní. Převodovka začne zmatkovat, na kickdown reaguje se značným zpožděním a když už se rozhodne podřadit o více než jeden stupeň, začne protestovat motor.

Ne že by jednotka neměla na C70 dost síly, ale ona jakoby se na cestě mezi agregátem, pětistupňovým automatem a koly přední nápravy kdesi ztrácela. Od C70 určitě nečekejte omračující akceleraci, Volvem udávaných 8 sekund nevypadá špatně, ale v praxi má kupé-kabrio s T5 mnohem blíže luxusní otevřené limuzíně než sporťáku.

Pokud chtělo Volvo vytvořit právě tento dojem, čemuž bych se vůbec nedivil a což vlastně ideálně vystihuje charakter těchto severských korábů, je všechno v pořádku. Je ale dobré počítat s tím, že stříkající adrenalin se tentokrát nekoná. Za to se koná solidní spotřeba. Vycházkové tempo s průměrnou rychlostí mezi 55 – 60 km/h si se staženou střechou vyžádá dotaci necelých 10 litrů paliva na 100 km jízdy.

Dynamičtější jízda opět se staženou střechou, občasnou prudší akcelerací a celkově průměrnou rychlostí okolo 80 km/h zvedá spotřebu na 13 litrů. Sportovní jízda stále topless vyústí ve spotřebu téměř 17 litrů paliva na 100 km jízdy. Natažení střechy podle mých měření srazí spotřebu o cca 0,5 litru Naturalu 95.

Houpavý komfort

Technická příbuznost s 40 a V50 vyústila v standardní mix přední nápravy typu McPherson a zadní víceprvkové nápravy. Podvozková platforma použitá v S40, V50, ale například také v Mazdě3 prošla v C70 určitými úpravami. Zadní náprava totiž v případě složené střechy nese navíc desítky kilogramů, což má i tak nezanedbatelný vliv na jízdní vlastnosti kupé-kabrioletu.

Podvozek stejně jako v S40 naladili konstruktéři spíše na komfortní notu, takže se velmi dobře vypořádává prakticky se všemi druhy nerovností včetně zákeřných nerovností příčných. Právě na příčných nerovnostech, narazíte-li na takové v zatáčce, má zadní část tendence ujíždět, v prudkých zatáčkách potom zadní část obecně působí méně jistým dojmem než v sedanu S40.

volvo testy strednitrida kabriolet volvo testy strednitrida kabriolet Slalom mezi kužely na letištní ploše naštěstí ukázal, že záď nestabilně pouze působí, utržení zádě přichází mnohem později a veškeré nepřístojnosti stejně v zárodku eliminuje standardně dodávaný stabilizační systém. Nebudu vám tvrdit, že C70 patří mezi nejstabilnější kabriolety na světě, souběžně testovaný Lexus SC 430 toho ustojí víc, ale také si za jízdní výkony a samozřejmě techniku nechá zaplatit.

Budete-li chápat Volvo C70 jako komfortní, luxusní a rychlý kabriolet, nikoliv sportovní a dokonce ani dravý – alespoň ne s automatem, splní novinka vaše představy. Stáhnete střechu, na tempomat nastavíte 70 km/h a budete nasávat pestrou směsicí vůní, které v létě vykouzlila matka příroda a vyhýbat se místům, kde veledílo přírody zničila nenechavá ruka člověka.

Kdy a za kolik

Na závěr bohužel jedna špatná zpráva. S novou C70 se Volvo trefilo do vkusu zákazníků, takže ačkoliv výroba běží naplno, nestíhá automobilka uspokojovat poptávku. Do Česka se letos dostane pouze 11 vozů(!), které však dávno mají majitele. C70 si můžete samozřejmě do showroomu Volva zajít objednat, ale na své nové kupé-kabrio si počkáte celých osm měsíců, tedy až do února.

Cena v ČR začíná na 1.099.000 Kč za model se zážehovým atmosférickým pětiválcem 2.4 litru, testovaná T5 stojí nejméně 1.325.000 Kč, nová generace vznětového pětiválce D5 přijde v C70 na 1.279.000 Kč. Vybírat si můžete ze třech stupňů výbavy, základní Kinetic, střední Momentum a nejvyšší Summum. Už v základní výbavě najdete vše potřebné včetně stabilizačního systému, automatické klimatizace i 16palcových litých kol.

Plusy

  • povedený design
  • pevná karoserie a konstrukce střechy
  • kvalitní zpracování
  • komfortní sedadla
  • komfortně naladěný podvozek
  • přesné řízení
  • dostatek místa na zadních sedadlech

Minusy

  • pomalejší reakce automatické převodovky
  • vyšší spotřeba
  • malá tlačítka na středové konzole
Libor Zezulka
Diskuze (0)
test Volvo C70 T5
Cena základní sestavy 1 415 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS s EBA, kotoučové brzdy na všech kolech, 6stupňová manuální převodovka, stabilizační systém DSTC, ROPS – systém ochrany při převrácení, informační systém DIS, čelní airbag řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy, SIPS – systém ochrany při bočním nárazu, WHIPS – systém ochrany páteře při nárazu zezadu, posilovač řízení, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, kola z lehké slitiny 16palcová CASTULA, skládací pevná střecha, automatická klimatizace, přídavný ohřev motoru, elektrické ovládání předních a zadních oken, palubní počítač, tempomat, digitální hodiny, multifunkční volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce s bederní opěrkou, kůží potažený tříramenný volant, přední loketní opěrka, přední mlhová světla, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí, kožené čalounění, bi-xenonové světlomety s ostřikovači Kč
Cena testované sestavy 1 484 000 Kč
Výbava testované sestavy integrovaný GSM telefon (+29.000,-), CD přehrávač na šest disků (+10.000,-), vypínač airbagu spolujezdce (+2.000,-), 18palcová kola z lehkých slitin (+28.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2521
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 162 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 4800 - 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 235
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 14.7 / 8 / 9.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 404 / 0
Objem nádrže (l): 62
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1651 / 439
Rozměr pneu: 235/40 R18
test Volvo C70 T5
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4582
b) šířka (mm): 1820
c) výška (mm): 1400
d) rozvor (mm): 2640
e) rozchod vpředu (mm): 1550
f) rozchod vzadu (mm): 1560
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry