Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo: systém WHIPS snižuje riziko poranění krční páteře

Ondřej Láník
Diskuze (1)
Volvo vyvíjí systém WHIPS od roku 1998, s cílem snížit riziko poranění krční páteře. Nyní je standardem ve všech Volvech. Provedená studie potvrdila snížení rizika dlouhodobých následků o 53%. Vývoj tohoto systému pokračuje.

Volvo vyvíjí systém WHIPS od roku 1998, s cílem snížit riziko poranění krční páteře. Nyní je standardem ve všech Volvech. Provedená studie potvrdila snížení rizika dlouhodobých následků o 53%. Vývoj tohoto systému pokračuje.

Volvo je známé svým nekompromisním přístupem k bezpečnosti svých automobilů. Zavádění různých nových systémů, které mají zvýšit bezpečnost posádek automobilu je dnes na denním pořádku snad u všech výrobců. Ne každý však zpětně analyzuje, jaký výsledek zavedení nového bezpečnostního prvku opravdu přineslo. Práce Lotty Jakobsson, která se specializuje ve Volvo Cars na biomechaniku, ukázala skutečný přínos systému WHIPS.

Poranění krční páteře je ve Švédsku jedním z nejčastějších zranění (ročně cca 25000 případů). Asi 10% všech případů končí trvalými potížemi různého charakteru, mnohdy bolestivými a často obtížně diagnostikovatelnými.

Ve Volvu spojili informace z databáze nehod a výsledky počítačových simulací, aby zjistili, jak přesně dochází ke vzniku poranění krční páteře, jaký pohyb pasažéři při nehodě absolvují. Nejde zdaleka jen o nárazy zezadu, i když ty jsou relativně nečastější příčinou poranění krční páteře. Nejčetnější čelní srážky způsobí tento typ zranění ve srovnatelném počtu případů jako nárazy zezadu.

Do výsledku nehody promlouvají významně nejen vzniklá zatížení, ale také individuální faktory jako pohlaví, věk, výška, tělesná hmotnost nebo pozice za volantem.

Když byl WHIPS vyvinut, všichni přepokldádali, že se sníží počet zranění, ale vlastně nikdo si netroufal odhadnout jak velký přínos to ve skutečnosti bude. Vyhodnocení nehod Volv S40/V40 a S70/V70 a srovnání obdobných případů jejich předchůdců ukazuje, že případy přes rok trvajících bolestí byly sníženy o 53%.

Podrobně jsme o tomto problému psali minulý rok v článku o testování opěrek hlav.

{link href="http://news.auto.cz/cgi-bin/main.phtml?rubrika=6&id=1385&stamp=1077871754&kam=detail" target="_blank"} Opěrky v autech používáme nesprávně - zachraňte si krk {/link}

Ondřej Láník
Diskuze (1)