Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volvo V60 D3 R-Design – Žhavá seveřanka

Ondřej Láník
Diskuze (13)
Jak se změní moderní švédské kombi osazené sadou R-Design? Radikálně!

Po dvou špičkových motorizacích Volva V60 – T6 AWDD5 AWD – přichází na řadu testy jednodušších, dostupnějších a mnohem rozšířenějších verzí. Papírově nudná Dé-trojka s automatem ale v lecčems překvapila!

Design a la R-Design

Dejme tomu, že patříte k moderní klientele Volva, pro kterou byl tento model navrhován. V tom případě jste teď na správné adrese. Testovaný vůz totiž přivádí k hranicím dokonalosti strategii, kterou automobilka před časem začala prosazovat: Místo extrémních modelů jako byl S60 R nebo V70 R, se má být každé Volvo schopno přizpůsobit sportovnímu vkusu zákazníka pomocí sady R-Design. Po setkání s touto V60 D3 už to chápeme a můžeme napsat: Ano, funguje to!

To, že červená barva Passion Red (bez příplatků) vypadá na tomto autě skvěle, vám asi nemusíme sdělovat. Efektní vzhled ale výrazně vylepšují na první pohled dobře utajené detaily. Přední nárazník ani zadní nárazník s výrazným náznakem difuzoru a dvěma koncovkami výfukové soustavy se o pozornost obávat nemusejí. Dekorativní rámečky kolem oken, odlišná maska nebo vnější zpětná zrcátka působí přirozeně a výborně korespondují se zbytkem auta.

volvo testy strednitrida volvo testy strednitrida

Dlouhý rozvor a krátký zadní převis vylepšují možnosti auta na silnici, zvětšují prostor pro posádku, ale k užitečnému objemu za zadními sedadly dvakrát milosrdné nejsou. Tento interiér je ale hlavně luxusně-sportovní a teprve ve druhém gardu praktický a užitkový. Sada R-Design i tady nenápadně koření atmosféru severského designu. Její součástí je specifický volant, kožené čalounění, hliníkové pedály, nebo hliníkové dekory na několika místech interiéru. Příjemné je, že celek působí hodnotně, ale hlavně originálně. Chytré nápady (soustředné kružnice kolem ovladače hlasitosti rádia na středové konzole) a skvělé provedení (sedadla s netradičními materiály) v tomto případě vysvětlují relativně vysokou cenu…

D3 + TopGearTronic

volvo testy strednitrida volvo testy strednitrida Moderní pětiválcový dvoulitr D3, odvozený z větších jednotek D5, už dobře známe. Tentokrát jej dovozce spojil s klasickým měničovým automatem se šesti stupni. Na první pohled to nevypadá jako velká sportovní hitparáda, ale to neznáte nová Volva. Jízdní dojmy jsou totiž nečekaně příjemné!

Hnací ústrojí přišlo o většinu negativních vlastností, které by mohly plynout ze spalování nafty. Motor je dobře odhlučněný, vibrace se k posádce dostávají jen zřídka. Síly je na rozdávání už těsně nad volnoběhem a elán nepolevuje ani kolem 4000 min-1. Automat pětiválci skvěle sekunduje.

Rozjezdy jsou hbité a hladké, poskakování v koloně bez trhavých pohybů. Rychlejší jízdu podporují svižné změny převodů a intuitivní podřazování při jízdě z kopce a kooperativní podřazování při brzdění. Chybí opravdu jen ruční volba převodu na volantu a to jen málo, automat totiž spolupracuje celkem přirozeně.

volvo testy strednitrida volvo testy strednitrida

Dvoulitrový turbodiesel dnes mnohde zvládá jezdit za šest, a když se snažíte, tak i za pět na sto. U našeho kombi je to trochu problém. Proti vyloženě nízké spotřebě jsou v sadě R-Design standardní 18palcová kola, pětiválcová konstrukce motoru i měnič v automatické převodovce. Pod pět litrů se dostanete jen velmi opatrnou jízdou, stovka na tempomat odpovídá odběru 6 l/100 km a ve standardních dálničních 130 km/h bude chtít motor pracující ve 2300 min-1 přibližně 7 l/100 km.

O 15 milimetrů snížený, přitvrzený a dobře utlumený podvozek se přiblížil proklamované ostrosti této generace Volv, aniž by tím musela posádka trpět nepohodlí na špatných cestách. Milé je zpřesnění odezvy na pohyb volantu, neméně podmanivá je reakce motoru na sešlápnutí pedálu prakticky v jakýchkoliv otáčkách.

volvo testy strednitrida volvo testy strednitrida

Radost z Volva

Třetí setkání s Volvem V60 nás příjemně potěšilo. Výborně vypadající auto s luxusním, originálně navrženým a výborně zpracovaným interiérem je praktičtější než sedan S60, ale velké přepravní nároky uspokojit nedokáže. Ceníme si na něm ale to, jak dokáže spojovat jízdní pohodlí se sportovním stylem. Vzhled v tomto případě zcela koresponduje s jízdními dojmy.

Druhý pohled (Lukáš Vaverka)
Červený lak, sportovní bodykit – a najednou tu máme úplně jiné Volvo V60. Ve verzi R-Design to není ten pojízdný obývák, který jsme testovali už dvakrát. Vyšperkované kombi vypadá sportovně a co víc: jízdně uspokojí i sportovněji založeného řidiče. Atypický dvoulitrový pětiválec má nadstandardní parametry a pro pohon V60 je plně dostačující. Celé auto ale v mých očích sráží automatická převodovka. Často si pomáhá zvýšením otáček pomocí momentového měniče, řadí mnohdy zbytečně zbrkle a nakonec i znatelně zhoršuje spotřebu paliva. Manuální převodovka by autu slušela mnohem víc. Kromě této spíše subjektivní vady se chyby hledají těžko. Těsnější interiér a podprůměrný zavazadlový prostor je totiž podobně jako design věcí individuálních priorit.

volvo testy strednitrida volvo testy strednitrida

První cena vozu739.500,- Kč (D2, 84 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací856.000,- Kč (D3, 120 kW)
Základní cena testovaného vozu1.035.500,- Kč (D3, 120 kW, R-Design)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.135.600,- Kč (D3, 120 kW, R-Design)

Plusy

  • Komfortní a přitom rychlý podvozek
  • Luxusní a současně originální provedení interiéru
  • Dobré tlumení nerovností
  • Sladění motoru s převodovkou
  • Velmi dobré odhlučnění kol i motoru
  • Nové prvky aktivní bezpečnosti
  • Čeština v palubních systémech

Minusy

  • Málo místa pro nárty pod předními sedadly
  • Malý objem zavazadlového prostoru
  • Špatný výhled vzad
  • Omezený podélný prostor vzadu
  • Zastaralá grafika palubního počítače

Ondřej Láník
Diskuze (13)
Volvo V60 D3 R-Design
Cena základní sestavy 1 035 500 Kč
Výbava základní sestavy ABS, EBA (Emergency Brake Assistant) - brzdový asistent, EBL (Emergency Brake Lights) - rozsvícení výstražných směrových světel při nouzovém brzdění, kotoučové brzdy na všech kolech, elektrická parkovací brzda, DSTC (Dynamic Stability and Traction Control), 6stupňová manuální převodovka, airbagy řidiče a spolujezdce, SIPS (systém ochrany při bočním nárazu, boční airbagy řidiče i spolujezdce), hlavové airbagy IC (Inflatable Curtain), WHIPS (systém ochrany páteře při nárazu zezadu, přední sedadla), přední a zadní (3x) automatické bezpečnostní pásy s předpínači, bezpečnostní pásy s automatickým nastavením výšky, sedadlo spolujezdce s čidlem přítomnosti (pro aktivaci airbagu), upozornění na používání bezpečnostních pásů na všech sedadlech, opěrky hlavy na zadních sedadlech (3x), IDIS (Intelligent Driver Information System) - informační systém řidiče, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektronický imobilizér, dětské pojistky na zadních dveřích, lékárnička, výstražný trojúhelník, úchyty ISOFIX na zadních sedadlech (2x), posilovač řízení, bezpečnostní sloupek řízení nastavitelný ve dvou osách, elektricky nastavitelná vnější zpětná zrcátka, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka a zadní okno, vyhřívané trysky ostřikovačů čelního skla, ukazatel venkovní teploty, manuálně výškově nastavitelný sklon světel, zadní mlhové světlo, třetí brzdové světlo (LED), osvětlení vozu "Home safe", boční směrová a poziční světla, DPF (Diesel Particle Filter) - filtr pevných částic, vypínač airbagu spolujezdce včetně úchytů dětské sedačky na předním sedadle, Volvo DNA světla (poziční / parkovací), City safety systém 2.generace, omezovač rychlosti, elektronické řízení teploty ETC s vnitřní recirkulací, pylový filtr, výdechy větrání v B-sloupcích, elektrické ovládání předních a zadních oken s funkcí auto-up a auto-down pro přední okna, výškově nastavitelná přední sedadla s bederní opěrkou, sklopné opěradlo sedadla spolujezdce, zadní sedadla sklopná v poměru 60/40, přední loketní opěrka na středovém tunelu, držáky nápojů vpředu, věšák na šaty na opěrce hlavy sedadla spolujezdce, držák na tužku a kreditní kartu, lampičky na čtení vpředu a vzadu, osvětlení prostoru pro nohy vpředu, osvětlení interiéru se zpožděným zhasínáním, osvětlené toaletní zrcátko spolujezdce, osvětlená a uzamykatelná schránka v palubní desce, osvětlení v zavazadlovém prostoru, odkládací prostory před středovým panelem a v předních dveřích, otáčkoměr, digitální hodiny, palubní počítač, textilní koberečky, audiosystém Performance (rádio, přehrávač CD, zesilovač 4x20W, 6 reproduktorů), AUX vstup pro připojení externího přehrávače hudby na středovém tunelu, zásuvka 12V v zadní části středového tunelu, náhradní lepicí sada na pneumatiku, barevně sladěné nárazníky, boční lišty, držák na tužku a kreditní kartu, automatická dvouzónová klimatizace, kůží potažený 3-ramenný volant, kůží potažená hlavice řadicí páky, textilní koberečky (4 ks), osvětlené toaletní zrcátko řidiče, zásuvka 12V v zavazadlovém prostoru, loketní opěrka vzadu s držákem nápojů a úložným prostorem, tempomat, multifunkční volant s ovládáním rádia, 18palcová kola z lehkých slitin, chronografické přístroje Watch dials R-Design, sportovní kožné čalounění R-Design, sportovní volant, pedály, vnější zpětná zrcátka a podvozek R-Design, specifické přední a zadní nárazníky R-Design, dvojitá koncovka výfuku, dekorativní rámečky kolem oken R-Design, hliníkové obložení interiéru, kožená hlavice řadicí páky R-Design. Kč
Cena testované sestavy 1 135 600 Kč
Výbava testované sestavy Driver Support Paket, obsahuje adaptivní tempomat ACC, upozornění na riziko kolize včetně samočinného brzdění, BLIS, Driver Alert System – monitoring pozornosti řidiče (+52.400,-Kč), navigační systém RTI (+47.700,-Kč), aj. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1500 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 220
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.1 / 4.8 / 5.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 430 / 1241
Objem nádrže (l): 68
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1526 / 654
Rozměr pneu: 235/40 R18
Volvo V60 D3 R-Design
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4628
b) šířka (mm): 1865
c) výška (mm): 1484
d) rozvor (mm): 2776
e) rozchod vpředu (mm): 1588
f) rozchod vzadu (mm): 1585
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ne
Avatar - Emel
23. 11. 2011 11:18
Re: cit/rozum
Alfa uklidňuje???
22. 11. 2011 13:36
cit/rozum
myslim, ze auta sa vacsinou kupujou srdcom a nie rozumom.
toto auticko sa mi paci. pocit, kt. dava Volvo je uplne odlisny od toho, kt. dava BMW.
mojej zene by bolo jedno, ci ma na 100 km/h za 7,8....9,4. (inac nesoferuje)
ak by som mal vela zbytocnych penazi, mozno aj taketo Volvo by som kupil.

este k tej Alfe 159. ano, je to auto s podobneho sudka. tiez utoci na city. velmi prijemne vozenie. su to auta, kt ukludnuju, neznervoznuju.

22. 11. 2011 13:15
Re: Sportovní image
nevím, R-paket v kombinaci s nižšími motorizacemi je trošku takové zbytečné (a hlavně drahé) šálení. Jasně, trh si to žádá, sportovní musí být vše od Zetoru, přes Karosu až po tramvaj (no vždyť proto je začalo dělat už i Porsche >:D )

po zkušenostech s docela vyhraněnými modely S60R/V70R, kterých sportovnost začínala právě u motoru, zvolili teď jinou strategii a ten motor jaksi vynechali. Ale chápu, že dát R-paket třeba jen v kombinaci T6/D5 by bylo zbytečné omezení prodejů, když spousta lidí předně hledí třeba na výbavu a cinkrlátka zvenku a raději obětují motor.
Podobně jako spousta A4 S-line jezdí na flotilové 2.0TDI, nebo M-paket potkávám v kombinaci s 320d a pod.
Známá si takto v Reichu vybírala služební 5-er. Dostala budget, do kterého by se vešli i ty silnější motorizace, ale ona prostě chtěla bílou kůži a zbytek jí byl fuk. Takže to skončilo v 520d s bílou kůží. Ne že by to nestačilo >:-[]
Avatar - Emel
22. 11. 2011 12:31
Re: Sportovní image
Asi záleží na kontextu. Já osobně si myslím, že Volvo takhle docela dává smysl jako pohodlný a bezpečný dostavník... jen ta sportovní nota mi v tom zní falešně.
22. 11. 2011 09:32
Re: Sportovní image
to rozdílné hodnocení převodovky mě taky hned zarazilo :-)

osobně mi příjde řada R-line spíš jako imagovka, kde za tučnou sumičkou dostaneš nějaké cinkrlátka zvenku, přitvrdí ti podvozek a můžeš "sportovat"

jinak co jsem zatím četl testy na D3, tak tohle je asi první kde byl ten motor relativně chválen. Jinak je spíš kritizován - samozřejmě se porovnává s větší D5, proti kterému mu chybí kultivovanost i dynamika a ještě navíc má i větší spotřebu. No jo, základní flotilová motorizace.