TEST Volvo V60 D3 R-Design – Žhavá seveřanka
Po dvou špičkových motorizacích Volva V60 – T6 AWD a D5 AWD – přichází na řadu testy jednodušších, dostupnějších a mnohem rozšířenějších verzí. Papírově nudná Dé-trojka s automatem ale v lecčems překvapila!
Design a la R-Design
Dejme tomu, že patříte k moderní klientele Volva, pro kterou byl tento model navrhován. V tom případě jste teď na správné adrese. Testovaný vůz totiž přivádí k hranicím dokonalosti strategii, kterou automobilka před časem začala prosazovat: Místo extrémních modelů jako byl S60 R nebo V70 R, se má být každé Volvo schopno přizpůsobit sportovnímu vkusu zákazníka pomocí sady R-Design. Po setkání s touto V60 D3 už to chápeme a můžeme napsat: Ano, funguje to!
To, že červená barva Passion Red (bez příplatků) vypadá na tomto autě skvěle, vám asi nemusíme sdělovat. Efektní vzhled ale výrazně vylepšují na první pohled dobře utajené detaily. Přední nárazník ani zadní nárazník s výrazným náznakem difuzoru a dvěma koncovkami výfukové soustavy se o pozornost obávat nemusejí. Dekorativní rámečky kolem oken, odlišná maska nebo vnější zpětná zrcátka působí přirozeně a výborně korespondují se zbytkem auta.
Dlouhý rozvor a krátký zadní převis vylepšují možnosti auta na silnici, zvětšují prostor pro posádku, ale k užitečnému objemu za zadními sedadly dvakrát milosrdné nejsou. Tento interiér je ale hlavně luxusně-sportovní a teprve ve druhém gardu praktický a užitkový. Sada R-Design i tady nenápadně koření atmosféru severského designu. Její součástí je specifický volant, kožené čalounění, hliníkové pedály, nebo hliníkové dekory na několika místech interiéru. Příjemné je, že celek působí hodnotně, ale hlavně originálně. Chytré nápady (soustředné kružnice kolem ovladače hlasitosti rádia na středové konzole) a skvělé provedení (sedadla s netradičními materiály) v tomto případě vysvětlují relativně vysokou cenu…
D3 + TopGearTronic
volvo testy strednitrida Moderní pětiválcový dvoulitr D3, odvozený z větších jednotek D5, už dobře známe. Tentokrát jej dovozce spojil s klasickým měničovým automatem se šesti stupni. Na první pohled to nevypadá jako velká sportovní hitparáda, ale to neznáte nová Volva. Jízdní dojmy jsou totiž nečekaně příjemné!
Hnací ústrojí přišlo o většinu negativních vlastností, které by mohly plynout ze spalování nafty. Motor je dobře odhlučněný, vibrace se k posádce dostávají jen zřídka. Síly je na rozdávání už těsně nad volnoběhem a elán nepolevuje ani kolem 4000 min-1. Automat pětiválci skvěle sekunduje.
Rozjezdy jsou hbité a hladké, poskakování v koloně bez trhavých pohybů. Rychlejší jízdu podporují svižné změny převodů a intuitivní podřazování při jízdě z kopce a kooperativní podřazování při brzdění. Chybí opravdu jen ruční volba převodu na volantu a to jen málo, automat totiž spolupracuje celkem přirozeně.
Dvoulitrový turbodiesel dnes mnohde zvládá jezdit za šest, a když se snažíte, tak i za pět na sto. U našeho kombi je to trochu problém. Proti vyloženě nízké spotřebě jsou v sadě R-Design standardní 18palcová kola, pětiválcová konstrukce motoru i měnič v automatické převodovce. Pod pět litrů se dostanete jen velmi opatrnou jízdou, stovka na tempomat odpovídá odběru 6 l/100 km a ve standardních dálničních 130 km/h bude chtít motor pracující ve 2300 min-1 přibližně 7 l/100 km.
O 15 milimetrů snížený, přitvrzený a dobře utlumený podvozek se přiblížil proklamované ostrosti této generace Volv, aniž by tím musela posádka trpět nepohodlí na špatných cestách. Milé je zpřesnění odezvy na pohyb volantu, neméně podmanivá je reakce motoru na sešlápnutí pedálu prakticky v jakýchkoliv otáčkách.
Radost z Volva
Třetí setkání s Volvem V60 nás příjemně potěšilo. Výborně vypadající auto s luxusním, originálně navrženým a výborně zpracovaným interiérem je praktičtější než sedan S60, ale velké přepravní nároky uspokojit nedokáže. Ceníme si na něm ale to, jak dokáže spojovat jízdní pohodlí se sportovním stylem. Vzhled v tomto případě zcela koresponduje s jízdními dojmy.
Druhý pohled (Lukáš Vaverka) |
Červený lak, sportovní bodykit – a najednou tu máme úplně jiné Volvo V60. Ve verzi R-Design to není ten pojízdný obývák, který jsme testovali už dvakrát. Vyšperkované kombi vypadá sportovně a co víc: jízdně uspokojí i sportovněji založeného řidiče. Atypický dvoulitrový pětiválec má nadstandardní parametry a pro pohon V60 je plně dostačující. Celé auto ale v mých očích sráží automatická převodovka. Často si pomáhá zvýšením otáček pomocí momentového měniče, řadí mnohdy zbytečně zbrkle a nakonec i znatelně zhoršuje spotřebu paliva. Manuální převodovka by autu slušela mnohem víc. Kromě této spíše subjektivní vady se chyby hledají těžko. Těsnější interiér a podprůměrný zavazadlový prostor je totiž podobně jako design věcí individuálních priorit. |
První cena vozu | 739.500,- Kč (D2, 84 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 856.000,- Kč (D3, 120 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 1.035.500,- Kč (D3, 120 kW, R-Design) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.135.600,- Kč (D3, 120 kW, R-Design) |
Plusy
- Komfortní a přitom rychlý podvozek
- Luxusní a současně originální provedení interiéru
- Dobré tlumení nerovností
- Sladění motoru s převodovkou
- Velmi dobré odhlučnění kol i motoru
- Nové prvky aktivní bezpečnosti
- Čeština v palubních systémech
Minusy
- Málo místa pro nárty pod předními sedadly
- Malý objem zavazadlového prostoru
- Špatný výhled vzad
- Omezený podélný prostor vzadu
- Zastaralá grafika palubního počítače