TEST Volvo V70 Cross Country – Skvělé na všechny cesty (04/2001)
Volvo V70 s terénními úpravami Cross Country zastupuje u severské automobilky úspěšně se rozvíjející segment trhu luxusních kombi se zvýšenou průchodností mimo zpevněné cesty.
Kromě klasického kombi Volvo V70 je tento vůz možno porovnávat i s námi dříve testovanými Audi Allroad Quattro nebo Subaru Legacy Outback.
Od silničních verzí se Cross Country liší zvenku znatelně větší světlou výškou (+ 92 mm), mohutnými plastovými výplněmi podběhů a plastem chráněnou přední maskou. Pozornost upoutají také mohutná 16palcová litá kola, střešní lyžiny a nápis Cross Country na pátých dveřích.
Interiér se nijak neliší od běžného zástupce sedmdesátkové řady. Jediným rozdílem je vyšší posaz řidiče s ohledem na vyšší světlou výšku vozu. U vozu s předpokladem použití i mimo zpevněné cesty nás s ale překvapilo časté využití světlých materiálů - i na podlaze. Sedadla potažená hrubě obšitou kůží jsou velmi pohodlná, i když boční vedení pro jízdu v zatáčkách by mohlo být jistější. Stále nás také překvapovalo povrzávání levněji působících plastů na středovém tunelu a v zavazadlovém prostoru.
V testovaném voze jsme měli namontován i integrovaný GSM telefon s ovládáním na volantu. Ovládání čtyřmi tlačítky bylo velmi pohodlné, displej v levé části přístrojové desky zobrazoval i SMS zprávy. GSM jednotka ve voze ale není duální a pro síť Oskar je tedy například v Praze a Ostravě nepoužitelná. Jako další krok k bezpečnosti posádky a příspěvek k menšímu rozptylování řidiče jsme ale tento prvek výbavy velmi ocenili.
Zavazadlový prostor u Cross Country odděluje od posádky mříž, sklopná dozadu ke stropu. Nedostatek celé řady V70, tedy malý úhel vyklápění zadních dveří, u Cross Country zůstal. Lidem s postavou vysokou 180 cm tak nadále hrozí kolize s hranou těchto dveří.
Kromě zvýšení světlé výšky a dodatečné ochrany spodku vozu je největším rozdílem Cross Country oproti silničním verzím V70 samozřejmě pohon všech kol. Ten je u Volva řešen jako stálý, s viskózní spojkou, která umožňuje variabilní rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu podle okamžitých adhezních podmínek. Zadní náprava pak má k dispozici ještě diferenciál s omezenou svorností a vše je doplněno protismykovým systémem TRACS.
Ačkoli je vůz nabízen i s manuální převodovkou, námi testovaný pětistupňový automat se zdál pro tuto kombinaci vozu a pohonu optimální volbou. Nízkotlaký přeplňovaný pětiválec o obsahu 2,4 litru s výkonem 147 kW ve spojení s automatem má dostatečné rezervy v točivém momentu (maximum 285 Nm/1800-5000 ot/min), ale vzhledem k charakteru a váze vozu od něj nelze čekat sprinterské výkony. Velmi svižné svezení je ale samozřejmostí a ani řazení automatiky nezpůsobuje velké rázy a probíhá bez většího zpoždění - manuální volba rychlostí "Geartronic" je však jen za příplatek 9000 Kč. Rychlost kolem 180-200 km/h na dálnici není problém, za tento komfort je ale třeba zaplatit vysokou spotřebou - je ale pravda, že v celém testu jsme dosáhli relativně slušného průměru 11,6 l/100 km.
Jako doma je Cross Country na nezpevněných cestách, kde se stálý pohon čtyř kol projevuje jako záruka jistoty. Okamžitý kontakt s vozovkou prostřednictvím manuální převodovky je využitelný jen v opravdu mezních situacích - s ohledem na rozměry, váhu a využití vozu. I v městském provozu tedy můžeme doporučit spíše automat. V porovnání s již zmíněnými Audi Allroad Quattro nebo Subaru Legacy Outback obstojí Cross Country beze ztrát, je ale pravda, že u Němců i Japonců auto za milion a půl tolik v interiéru nevrže. Toto by měli konstruktéři Volva ještě vylepšit.
S automobilem této kategorie se sice nepočítá pro průjezdy rozbahněnými roklinami - bez přehánění však můžeme tvrdit, že tam, kde stačí světlá výška, Cross Country projede - a to není u některých luxusních "čtyřkolek" obvyklé. Podvozek Cross Country byl kupodivu vzhledem k charakteru vozu naladěn vcelku komfortně, ale přesto dokázal dobře snášet rychlé průjezdy zatáčkami
Volvo V70 Cross Country je automobilem pohodlným, což ale nesnižuje jeho průchodnost lehkým terénem. Tomu odpovídá i základní cena 1.580.000 Kč. Testovaný vůz stál díky příplatkové automatické převodovce a nadstandardní výbavě - 1.731.000 Kč. V konkurenci vyniká Cross Country hlavně ergonomií interiéru, bezpečnostními prvky a bohatou základní výbavou.