Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vše o mýtném systému ČR: Co obnáší a na co dát pozor?

David Bureš
Diskuze (6)

Elektronický mýtný systém: Nově zpoplatněné úseky, jak se zaregistruji, kolik zaplatím, jak na palubní jednotku (OBU) a na co dát pozor? Všechno důležité info na jednom místě.

Aktualizováno: Od 1. července 2022 bude rozsah zpoplatněných úseků rozšířen celkem o 373,3 kilometrů silnic I. třídy, konkrétně půjde v obou směrech o tyto úseky silnic:

  • I/16 Řevničov - Bezděčín (v délce 88,4 km)
  • I/22 Vodňany - Klatovy (v délce 75,2 km)
  • I/27 Plzeň, Litice - Klatovy (v délce 38,8 km)
  • I/34 Havlíčkův Brod - Koclířov (v délce 81,5 km)
  • I/38 Jihlava - Hatě (v délce 89,4 km)

Abychom mnohým ušetřili čas tak začneme informací, že elektronický systém se netýká vozidel s pohotovostní hmotností do 3,5 tuny, ani pokud mají vlek, se kterým tuto hmotnost přesáhnou. Takovým stačí dálniční známka.

Současný mýtný systém byl spuštěn začátkem roku 2020 a jeho provozovatelem se místo původní společnosti Kapsch stalo konsorcium firem CzechToll a SkyToll. Co to znamená pro provozovatele a řidiče vozidel nad 3,5 tuny v praxi? Shrnuli jsme všechny podstatné informace o novém mýtném systému v ČR:

Která vozidla musí mýto platit?

Mýtný systém se týká nákladních vozidel a autobusů, ale například také těžších karavanů (které se registrují jako nákladní). Obecně jde zkrátka o vozidla s nejméně čtyřmi koly, jejichž nejvyšší povolená hmotnost činí více než 3,5 tuny. Platí tedy typicky pro kamiony, autobusy ale i těžší karavany a další vozidla. Existuje i několik případů, kdy je vozidlo od mýta osvobozeno, o které uvádíme níže. 

Která vozidla nemusí mýto platit?

Od 1.7 2022 jsou dle novely zákona č. 178/2022 ze systému elektronického mýta vyjmuta (a tedy nemusí mít ani palubní jednotku) následující:

  • Vozidla s registrační značkou elektrického vozidla
  • Vozidla s registrační značkou historického vozidla
  • Vozidla s TP zvláštního vozidla
  • Vozidla s vojenskou registrační značkou

Osvobozené od mýta jsou i další skupiny vozidel, u nich je však nutná registrace na jedné z hospodářských komoa musí pořídít a používat palubní jednotku. Typicky jde například o vozidla složek IZS, správce komunikací, nebo vozidla přepravující držitele průkazu ZTP či ZTP/P, pokud je on sám nebo osoba jemu blízká také provozovatelem vozidla.

Registrace a možnosti úhrady

Možnosti registrace do systému elektronického mýta se liší podle vámi preferovaného způsobu úhrady. V každém případě budete k registraci vozidla a převzetí palubní jednotky potřebovat originál technického průkazu. Stačí i malý, ale v něm nebývá uvedena emisní třída vozidla, proto byste mohli zbytečně platit dražší sazbu. Velký techničák lze doposlat i posléze, případně lze emisní třídu doložit také uznávaným ceriftikátem.

Režim pre-pay (platba předem – dobíjení kreditu)

Nejjednodušeji se do systému zaregistrujete v režimu dobíjení kreditu předem: 

Kontaktním místem se rozumí regionální hospodářské komory, které bývají v centru měst a proto nejsou vhodné k návštěvě např. kamionem. Nabízí ale mnoho rozšířených služeb, jejich úplný výčet najdete zde.

Jak mýtné předplatit? 

Kredit je možné dobít několika způsoby:

  • Na kterémkoli obchodním místě v hotovosti, platební kartou nebo tankovací kartou (Benzina, CCS, MOL, Shell, UTA a další)

  • Přes zákaznickou samoobsluhu, přes mobilní aplikaci  nebo bankovní převodem

Režim postpay (platba zpětně – na fakturu)

Hlavně pro provozovatele s větším počtem vozidel je dlouhodobě pohodlnější možnost platit mýto zpětně, na základě pravidelných faktur. Co se týče registrace, je to trochu složitější. Jsou 3 způsoby následného placení s odloženou splatností:

  • Registrace přes vydavatele tankovací karty. Tankovací karta potom ručí za placení mýtného, kaucí a poplatků. Faktury platíte vydavateli karty, který vás do systému i registruje za vás.
  • Sjednání bankovní záruky a předání záruční listiny provozovateli systému. Bankovní záruka musí být vystavena na částku požadovanou provozovatelem systému. Dále se řeší na Hospodářské komoře.
  • PROFIT KARTA od Hospodářské komory České republiky

Zákaznická samoobsluha

Pokud vozidlo registrujete předem online, přístup do internetové samoobsluhy systému elektronického mýta vám vzniká automaticky. Při registraci na obchodním místě doporučujeme uvést kontaktní email a telefonní číslo, protože vám to umožní okamžitý přístup do zákaznické samoobsluhy. V ní máte možnost okamžítého dobití kredituprovedení doplatkůmožnost kontroly mýtných transakcí a palubních jednotek, přístup k fakturám a další služby.

Cena palubní jednotky a minimální kredit

Podmínkou pro vydání palubní jednotky je zaplacení kauce 2.468 Kč a v režimu placení předem také předplacení mýtného minimálně na 1.000 Kč. Obojí lze zaplatit na obchodních místech, i předem v zákaznické samoobsluze. Při platbě na fakturu bude kauce zahrnuta v první faktuře. Při vrácení jednotky se potom kauce i kredit vrací stejnou cestou, jako byly placeny.

K vyzvednutí palubní jednotky budete potřebovat originál technického průkazu (může být malý i velký). Ten je primárně potřeba i při vrácení palubní jednotky, to lze případně provést i poštou. 

Které úseky jsou zpoplatněné?

mapa zpoplatněných mýtných úseků mapa zpoplatněných mýtných úseků

Pozemní komunikace, jejichž užití podléhá mýtnému, jsou stanoveny prostřednictvím vyhlášky č. 470/2012 Sb., o užívání pozemních komunikací zpoplatněných mýtným, ve znění pozdějších předpisů. Konkrétně se jedná o dálniční úseky a vybrané silnice I. třídy. Přehlednou mapku s úseky i obchodními místy najdete zde. Případně tady je i seznam úseků i s přesnou délkou.

Kolik mýtné stojí?

Sazby mýtného za užití zpoplatněné komunikace stanovuje zákon č. 240/2014 Sb., přičemž samotné mýtné se vypočítává násobkem konkrétní sazby za kilometr a délky projetého úseku. Tabulky se sazbou na kilometr najdete tady

Celkovou cenu mýta za ujetou trasu určuje:

  • Délka trasy po zpoplatněných úsecích
  • Druh komunikace (dálnice/silnice 1. třídy)
  • Hmotnostní kategorie kamionu
  • Základní a skutečný (aktuální) počet náprav dotykající se vozovky
  • Emisní třída vozidla
  • Denní/noční sazba (rozdíl pouze v řádek haléřů)

Pozor, pokud patříte do nižsích hmotnostních kategorií (3,5 t až 7,5 t a <7,5 t až 12 t), může se vás podle novely zákona od 1. 1. týkat ještě pravidlo dynamické změny hmotnosti, kdy při připojení návěsu auto spadne do vyšší hmotnostní kategorie, přestože ji reálně nemusí dosahovat ani celá souprava.

Stránky mýto.cz poskytují hned dvě kalkulačky pro výpočet orientační ceny mýtného, a to podle ujeté vzdálenosti a podle trasy. Zde je dobré si vždy zkontrolovat, zda sazba, kterou jste určili v tabulce, odpovídá.

Doplatek mýta

Potřebujete zpětně doplatit mýto, protože jste jeli po zpoplatněném úseku bez palubní jednotky, byla nefunkční, nebo jste měli špatně nastavený počet náprav? Poslední jmenované vyřešíte i na zákaznické lince, ale pro jízdu s nefunkční jednotkou nebo úplně bez ní je třeba doplatek provést v zákaznické samoobsluze, nebo na obchodních místech. 

Slevy na mýtu

Slevy na mýtném se týkají hlavně provozovatelů s vyšším nájezdem, protože jen ti na ně dosáhnou. Vozidla je ke slevám třeba přihlásit (po jejich regitraci) a to buď v zákaznické samoobsluze, nebo formulářem.

Nárok na slevu se vypočítává pouze z jedné složky celkového mýta, které provozovatel platí a to z poplatku za užití zpoplatněné pozemní komunikace. Další částí mýta jsou totiž poplatek za hluk a znečištění, který se u vozidel u různých kategorií liší. Tyto složky najdete přesně rozepsané na fakturách.

Pokud tedy samotný poplatek za užití zpoplatněné pozemní komunikace u 1 vozidla dosáhl alespoň:

  • 65 000 Kč – sleva ve výši 6 %,
  • 95 000 Kč – sleva ve výši 9 %
  • 170 000 Kč – sleva ve výši 11 %
  • 270 000 Kč – sleva ve výši 13 %

Aktuální výše slev a mezní hodnoty jsou platné od 1.1. 2021. Pokud provozovatel na slevy dosáhne, je mu o tom automaticky odeslána zpráva i s informacemi o dalším postupu.

Jak nový systém funguje?

Jestliže dosavadní mýtný systém provozovaný společností Kapsch využíval mýtné brány na českých silnicích a dálnicích, nový systém využívá satelitní technologii.

Vozidla, na která se výběr mýtného vztahuje, musí být zaregistrována do systému elektronického mýtného a zároveň vybavena správně nainstalovaným elektronickým zařízením (tzv. palubní jednotka), které je dopravci poskytnuto proti složené kauci. Elektronické zařízení je nepřenosné s tím, že ve vozidle může být používáno pouze jedno.

Zařízení obsahuje aktuální geografické informace (tzv. GEO model) o zpoplatněných úsecích, které zvládne detekovat. Palubní jednotka pak během jízdy eviduje informace o poloze vozidla pomocí GPS a porovnává je s údaji uloženými v GEO modelu.

Jakmile systém zjistí, že vozidlo jede po zpoplatněném úseku, pošle informace pomocí GSM/GPRS do centrálního informačního systému, který následně vypočte cenu mýtného, a to na základě údaje o délce a typu použitého úseku a příslušné sazby mýtného.

Komunikace s provozovatelem mýtného systému

Pokud nepotřebujete jen obecné informace, tak si pro komunikaci s provozovatelem mýtného systému si vždy připravte registrační značku vozidla (RZ/SPZ) a datum první registrace vozidla z technického průkazu, případně výrobní číslo palubní jednotky. Tyto údaje slouží k vaší jednoznačné identifikaci a autentifikaci pro přístup k osobním údajům. 

Po písemnou komunikaci slouží v podstatě jeden formulář – Podání (reklamace, stížnost, podnět, žádost). Ten vyplňte a přiložte vždy, pokud se vám jedná o něco důležitého (například vrácení financí, změna kontaktních údajů apod.). Za firmu ho musí podepsat osoba k tomu oprávněná.

Palubní jednotka (OBU)

Pro potřeby nového elektronického výběru mýta se používá palubní jednotka Billien OBU 5051 s rozměry 145 x 92 x 40  mm (bez držáku) a hmotnosti přibližně 290 gramů. Na čelní straně zařízení se nachází indikační prvky, čtyři ovládací tlačítka a světelné a zvukové signalizační prvky, které řidiči ukazují informace o stavu zůstatku mýtného nebo stavu baterie.

Palubní jednotka Palubní jednotka

Nedílnou součástí tohoto elektronického zařízení je i jeho základní příslušenství určené pro instalaci do vozidla prostřednictvím cigaretového zapalovače, tedy 12V nebo 24V autozásuvky. Sadu pro pevnou instalaci nabízí Hospodářské komory.

Palubní jednotka se zapne pouhým zapojením do zásuvky, stejně jako se sama vypne chvíli po vypojení. Řidič nastavuje pouze šipkami aktuální počet náprav, které se dotýkají vozovky (pokud svítí dvojka a trojka zároveň, nastaveno je 5+).

Křížek slouží k vypnutí či zapnutí zvukové signalizace a šipka slouží k okamžitému spojení se systémem provozovatele (jinak to dělá nepravidelně), tedy ke stažení aktuálních dat (např. stav kreditu po dobití).

Diody na palubní jednotce 

Standardně svítí vše na jednotce zeleně. Pokud na jednotce kterákoli dioda svítí červeně, řidič nemůže pokračovat v jízdě po zpoplatněných úsecích. Pokud se jedná o záporný stav kreditu, je třeba ho dobít do plusových hodnot. Žlutá barva může indikovat nabíjení, stav kreditu pod 600 Kč, nebo horší GPS signál. 

Kam palubní jednotku umístit?

Elektronické zařízení musí být nainstalováno na vnitřní straně předního skla, v dolní oblasti mezi sloupkem řízení a středem vozidla, přičemž nesmí být zakryto stěrači v parkovací poloze nebo jinými předměty (např. nálepkami), a zároveň nesmí omezovat zorné pole řidiče během jízdy.

Elektronické zařízení nesmí být namontováno v oblasti odkládacích přihrádek nebo pohyblivých částí, např. krytů airbagů. Účinek trysek odmrazovače vozidla nesmí být omezen. Zvolené místo instalace musí nabízet dostatečný volný prostor pro bezproblémovou instalaci a obsluhu elektronického zařízení.

Provozovatel vozidla nebo řidič je přitom povinen kontrolovat funkčnost a správné nastavení elektronického zařízení před jízdou, v průběhu jízdy a po ukončení jízdy na zpoplatněných pozemních komunikacích. Pokud je tak třeba vozidlo vybaveno pokoveným čelním sklem, které by mohlo bránit správnému fungování zařízení, provozovatel je povinen zajistit instalaci externí antény.

Transportní režim

Palubní jednotku je nutné uvést do transportního režimu, pokud ji přepravujete jiným vozidlem, než ke kterému je vydána, nebo ji posíláte poštou, přičemž nemáte jistotu, že je zcela vybitá (neležela po několik dní mimo napájení). To uděláte zavoláním na zákaznickou linku.

Exspirace palubní jednotky (OBU)

Pozor, je nutné, aby palubní jednotka alespoň jednou za 365 dní zaznamenala minimálně jednu mýtnou transakci. Respektive jednou ročně musí dané vozidlo projet alespoň jedním mýtným úsekem. Pokud se tak nestane, je jednotku potřeba vrátit, nebo vyměnit za jinou, jinak propadne kauce a v případě předplacených účtů i kredit. 

Kdo zaplacení mýta kontroluje?

Kontrolu výběru mýtného zabezpečuje provozovatel systému ve spolupráci s Celní správou. Kontrolní stanice nebo hlídková vozidla vytvoří záznam o průjezdu vozidla, který obsahuje údaje z elektronického zařízení, fotografie, laserovým systémem zjištěnou kategorii vozidla a počet náprav. Záznam se následně v aplikaci na to určené kontroluje a dochází ke kontrole údajů získaných kontrolní stanicí s údaji evidovanými v centrálním systému.

Zjištěné nesrovnalosti, které zachytí, jsou automaticky odeslány do centrálního registru, kde jsou roztříděny a opětovně prověřeny. Pokud se tímto způsobem přestupek potvrdí, řeší se v souladu s platnou legislativou.

V blokovém řízení lze za nezaplacené mýto uložit pokutu ve výši až 5.000 Kč, ve správním řízení pak peněžitý trest může vzrůst až na 100.000 korun.

David Bureš
Diskuze (6)

Doporučujeme

15. 1. 2020 07:51
Je to smutné
Máte pravdu, kde to vlastně žijeme. Platíme mýto, silniční daň, spotřební daně phm, daň s příjmu a platy poslanců jsou ve stovkách tisíc. Jak vlastně máte podnikat když všechny peníze stratite na daních :-(
Avatar - gladis1@seznam.cz
30. 11. 2019 19:35
Děs a běs
....to si zase někdo namastil kapsu !!! Hnus co vymysleli, mnohem horší než KAPSCH, složitější, dražší, školení pro nás na ***.Absolutně jsem to nepobrala a vím že nejsem sama. KAPSCH fungoval mnohem lépe, školení celodenní, kvalitní. At si někdo z těch co to vymysleli v noci stoupnou na pumpě za kasu,kdy je tam člověk sám,fronty až ven a do toho přijde Turek si udělat krabici .K tomu se nachomýtne třeba ještě stáčení a obsluho poser se.Když jsme se na něco konkrétního na cca hodinovém školení zeptali, odpověd byla....nevím jak to funguje v praxi a nevím jak to bylo dřív jsem jen školitel.Já nevím kdo si nahrabal a proč skončil KAPSH, ale odmítám o noční,dokud budu sama za kasou, krabice registrovat a dohledávat mýtné brány. A propo ještě se to ani nezaběhlo a už byly problémy a to u vůbec nemluvím o tom jak strašně to vypadá a jak jsou řidiči nespokojeni.
Avatar - Fickroc
27. 11. 2019 21:48
Hnus fialovej
Stát není schopen opravovat silnice v čase, kdy by se omezení nechala prominout, nestaví v podstatě ŽÁDNÉ obchvaty přetížených komunikací měst a vesnic, nestaví ani dostatek dálnic. Nedělá pro motoristu v podstatě nic. Za to všechno krade motoristům z kapes tolik peněz, že někdo spočítal, že každý rok zbyde v eráru po odečtení údržby a investic 70mld kč. Hezkej sráč je ten stát.
Avatar - JirkaV8
28. 10. 2019 20:01
Re: Nedůstojné
Svět je založen tak, abys neměl nulu, protože bys dělal nepokoje. Ale abys neměl více, než je málo, protože by jsis zase vyskakoval, dělal se chytrý a vlivným do všeho kecal. Tvá povinnost je být od nevidím do nevidím v nějaké pitomé, nemyslné práci, dělající nadvýrobu plnou kurvítek a zbytečností které je cool mít. Abys vlastně vydělal víceméně jen na poplatky. Zisk utratil za několikanásobné zdanění všeho a měl v pořádku všechnu administrativu. Jak uděláš chybu ty tak cáluješ, jak udělá chybu stát nebo vlivný, tak je to kampaň. A právě motoristé, alkoholici a kuřáci jsou nejlepší skupinou která slouží jako dojná kráva. Takže co mýto, zaplatíš z peněz které už ti byli zdaněny v práci zase daň z koupě auta, zaplatíš za registraci, zaplatíš za parkování, zaplatíš za použití komunikace. Zdarma si ani neprdneš, rozumíš? Nebo tě Babišova úřednice zaklekne a to pak budou grády.
28. 10. 2019 19:35
Nedůstojné
Povinnosti řidiče a provozovatele jsou nedůstojné. Stát nic, pos*anou krabičku nedá ani zadarmo, řidič má zajistit funkčnost a Bohu libost. Šílené poplatky. A přitom stát již vybírá Mýto ve formě spotřební daně na phm. To je ubohé. I ten vazal nebo otrok by se cítil svobodnější