Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vše o novém mýtném systému na jednom místě. Kde koupit palubní jednotku? Kolik mýto stojí? A kde se platí?

David Bureš David Bureš 27. 10. 2019 • 05:32
6
2
Zobrazit náhledy (6)
Mýto

V prosinci bude v Česku spuštěn nový mýtný systém, jehož provozovatelem je konsorcium firem CzechToll a SkyToll. Co to pro řidiče kamionů a autobusů znamená?

Mýtný systém na českých dálnicích a vybraných silnicích pro nákladní vozidla a autobusy letos čeká podstatná změna. V prosinci bude spuštěn nový systém, jehož provozovatelem se místo dosavadní společnosti Kapsch stane konsorcium firem CzechToll a SkyToll. Co nový systém zpoplatnění silnic a dálnic pro kamiony a autobusy znamená pro provozovatele těchto vozidel? Shrnuli jsme všechny podstatné informace o novém mýtném systému v ČR.

Která vozidla musejí mýto platit?

Mýtný systém se týká nákladních vozidel a autobusů. Konkrétně jde o vozidla s nejméně čtyřmi koly, jehož nejvyšší povolená hmotnost činí více než 3,5 tuny, respektive autobusy, vozidla s nejméně čtyřmi koly, která mají v dokladech o registraci uvedenu největší povolenou hmotnost 3.501 kg nebo více a počet přepravovaných osob je 10 a více včetně řidiče.

Nový mýtný systém začne fungovat 1. prosince 2019, už od 22. září se však dopravci mohli do nového systému registrovat. Vozidla pohybující se na zpoplatněné komunikaci při změně provozovatele mýtného systému pak v konkrétní dny budou potřebovat obě palubní jednotky. 

Nejjednodušeji se do systému dá registrovat na oficiálních stránkách systému, případně na některém z distribučních míst, kde lze převzít samotnou palubní jednotku. Ta jsou na 15 regionálních pobočkách Hospodářské komory ČR. Při online registraci do 30. listopadu 2019 vám bude palubní jednotka zdarma zaslána poštou.

Která vozidla nemusejí mýto platit?

Existují ale i nákladní vozidla a autobusy, která mýtné platit nemusejí. Z placení mýta jsou osvobozena vozidla Vězeňské služby, vozidla poskytovatele zdravotnické záchranné služby, přepravy pacientů neodkladné péče a zdravotnické dopravní služby nebo další vozidla složky integrovaného záchranného systému. Za zpoplatněné úseky neplatí ani vozidla ozbrojených sil České republiky, označená vozidla Policie ČR, Městské policie, Celní správy nebo Vojenské policie.

Mýto neplatí ani vozidla přepravující těžce zdravotně postižené občany, kteří jsou podle zvláštního právního předpisu držiteli průkazu ZTP, s výjimkou postižených úplnou nebo praktickou hluchotou, nebo průkazu ZTP/P, pokud držitelem silničního motorového vozidla je postižená osoba sama nebo osoba jí blízká. To samé platí také pro vozidla přepravující nezaopatřené děti, které jsou léčeny pro onemocnění zhoubným nádorem nebo hemoblastosou, nebo vozidla provozovaná domovem pro osoby se zdravotním postižením, slouží-li k přepravě osob se zdravotním postižením. Z mýtného systému jsou dále vyjmuta registrovaná vozidla členů diplomatické mise, vozidla provádějící záchranné a likvidační práce, vozidla správce zpoplatněné komunikace nebo vozidla Správy státních hmotných rezerv při přepravě materiálů státních hmotných rezerv nebo humanitární pomoci.

Tato zmíněná vozidla jsou sice osvobozena od placení za zpoplatněné úseky silnic a dálnic, stále ale musejí být zaregistrována v systému elektronického mýtného a pro účely kontroly vybavena elektronickým zařízením (palubní jednotkou). Zatím se pro ně však nic nemění, protože jejich provozovatelům stačí používat stávající jednotku (ještě pro systém Kapsch), a to až do konce jejich životnosti.

Které úseky jsou zpoplatněné?

Pozemní komunikace, jejichž užití podléhá mýtnému, jsou stanoveny prostřednictvím vyhlášky č. 470/2012 Sb., o užívání pozemních komunikací zpoplatněných mýtným, ve znění pozdějších předpisů. Konkrétně se jedná o všechny dálniční úseky a vybrané silnice I. třídy. Jejich úplný seznam přikládáme. Existuje ale i přehlednější mapa zpoplatněných úseků, kterou najdete v přiložené fotogalerii.

Zpoplatněné dálnice a silnice I. třídy podléhající mýtnému systému
Dálnice Úsek Délka (km) Silnice Úsek Délka (km)
D0 Praha, Satalice – Praha, Běchovice (exity 58-62) 4,8 1/7 Panenský Týnec – Smolnice (exity 37-41) 2,5
D0 Modletice (Dl) – Praha, Ruzyně-staré letiště (exity 76-28) 35,4 1/7 Spořice – Chomutov (exity 78-82) 3,3
D1 Praha, Spořilov – Říkovice (exity 1-272) 271,9 1/11 Hradec Králové, Kukleny – Hradec Králové, Plotiště nad Labem 3,4
D1 Lipník nad Bečvou – státní hranice (km 298 až km 377) 79,5 1/11 Český Těšín, Svibice – Mosty u Jablunkova, státní hranice 27,4
D2 Brno, jih – státní hranice (exit 1 až km 61 61 1/30 Lhotka nad Labem – Ústí nad Labem, Vaňov 14,4
D3 Mezno – Veselí nad Lužnicí, jih (exity 62-107) 45,9 1/33 Plotiště nad Labem – Náchod, Branka 29,2
D3 Borek – Úsilné (km 128-131) 2,7 1/35 Horní Chrastavá – Ohrazenice (exit 44) 30,3
D4 Jíloviště – Háje (exity 9-5) 36,4 1/35 Křelov – Olomouc, Repčín (okružní křižovatka) 2,4
D4 Radobytce – Nová Hospoda (exity 77-84) 6,8 1/38 Jihlava, Bedřichov – Jihlava, západ 3,6
D5 Praha, Třebonice – státní hranice (exit 1 až km 151) 150,9 1/46 Olomouc, Slavonín – Olomouc, centrum 1,1
D6 Praha, Řepy – Nové Strašecí (exity 1-32) 31,7 1/47 Kroměříž, východ – Hulín 3,6
D6 Lubenec – Bošov (km 80 až exit 83) 3,8 1/47 Přerov – Bělotín 22,4
D6 Jenišov – Cheb, sever (exity 131-169) 37,5 1/48 Bělotín, východ – Rychaltice 33,8
D7 Praha, Ruzyně – letiště-Knovíz (exity 2-18 16,6 1/52 Modřice, sever – Rajhrad 4,3
D7 Postoloprty – Spořice (exity 56-78) 22,1 1/52 Pohořelice, jih – Mikulov, státní hranice 20,7
D8 Praha, Březiněves – státní hranice (km -2,2 až km 92) 95,9 1/55 Přerov, Horní Moštěnice – Hulín (1/47) 11,4
D10 Praha, Satalice – Ohrazenice (exity 1-71) 71 1/58 Skotnice – Krmelín 13,2
D11 Praha, Horní Počernice – Hradec Králové, Kukleny (exity 1-90) 90,7 1/63 Bystřany – Řehlovice (exity 1-7) 7,4
D35 Sedlice – Opatovice (exity 126-129) 4,1      
D35 Mohelnice, jih – Křelov (exity 235-261) 25,8      
D35 Olomouc, Topolany – Lipník nad Bečvou (km 264 až exit 296) 33      
D46 Vyškov, východ – Olomouc, Slavonín (exit 1 až km 39) 39,2      
D48 Bělotín – Bělotín, východ (exity 1-3) 3,5      
D48 Rychaltice – Frýdek-Místek, západ (exit 38-45) 6,7      
D48 Frýdek-Místek – Žukov (km 47 až exit 70) 19,4      
D52 Rajhrad – Pohořelice, jih (exity 10-26) 16,9      
D55 Hulín – Otrokovice (exity 16-32) 16,4      
D56 Ostrava, Hrabová – Frýdek-Místek (exity 39-51) 12,2      

Kolik mýtné stojí?

Sazby mýtného za užití zpoplatněné komunikace stanovuje Nařízení Vlády ČR č. 240/2014 Sb., přičemž samotné mýtné se vypočítává násobkem konkrétní ceny za kilometr a délky projetého úseku. Liší se podle několika proměnných – jiná cena platí jak pro autobusy, tak pro kamiony – u nich se navíc odlišuje podle počtu náprav. Odlišnou výši sazby pak platí vozidla také podle emisní třídy, kterou splňují – v případě nejnovější Euro VI je cena za zpoplatněný úsek logicky nejvyšší. A aby těch proměnných nebylo málo, cena za mýto se liší také podle toho, zda jde o dálnici nebo silnici I. třídy, a denní doby a dne. V pátek od 15:00 do 20:00 jsou sazby pro nákladní vozidla vyšší než v jiné dny – u autobusů však zůstávají stejné.

Na oficiálních stránkách mýtného systému tak sice najdete sazebník, z něhož zjistíte, že nejvíce zaplatí za ujetý kilometr dálnice nákladní vozy s emisní třídou Euro 0 až Euro 2, pátek mezi 15:00 a 20:00 (a to 11,76 Kč/km), větší přehled pro výpočet konkrétního poplatku za zpoplatněný úsek ale dávají oficiální kalkulačky. Stránky mýto.cz poskytují hned dvě kalkulačky pro výpočet orientační ceny mýtného, a to podle ujeté vzdálenosti a podle trasy. Do kalkulátorů stačí vyplnit kategorii vozidla a jeho emisní třídu, předpokládanou vzdálenost na trase zpoplatněných pozemních komunikací nebo začátek a konec plánované trasy a kalkulačka vypočte orientační cenu. Autoři kalkulaček na mýtné však zdůrazňují, že mají pouze informativní charakter, nezohledňují totiž třeba slevy na mýtném.

Jak mýtné zaplatit?

Mýtné lze zaplatit několika způsoby. První možností je předplacení, které lze provést na kterémkoli obchodním místě v hotovosti, platební kartou nebo tankovací kartou (Benzina, CCS, Diners Club, MOL, Shell, UTA a další), případně přes zákaznickou samoobsluhu, přes mobilní aplikaci  nebo bankovní převodem. Předplacení mýta provede minimálně jednou každý, podmínkou pro vydání palubní jednotky je totiž nejen zaplacení kauce (2.468 korun), ale také předplacení mýtného minimálně na 1.000 Kč.

Zaplatit mýto ale jde také v režimu následného placení, a to bankovním převodem nebo tankovací kartou. Úhradu lze provést také prostřednictvím zákaznické samoobsluhy.

Jak nový systém funguje?

Jestliže dosavadní mýtný systém provozovaný společností Kapsch využíval mýtné brány na českých silnicích a dálnicích, nový systém využívá satelitní technologii.

Vozidla, na která se výběr mýtného vztahuje, musí být zaregistrována do systému elektronického mýtného a zároveň vybavena správně nainstalovaným elektronickým zařízením (tzv. palubní jednotka), které je dopravci poskytnuto proti složené kauci. Elektronické zařízení je nepřenosné s tím, že ve vozidle může být používáno pouze jedno.

Zařízení obsahuje aktuální geografické informace (tzv. GEO model) o zpoplatněných úsecích, které zvládne detekovat. Palubní jednotka pak během jízdy eviduje informace o poloze vozidla pomocí GPS a porovnává je s údaji uloženými v GEO modelu. Jakmile systém zjistí, že vozidlo jede po zpoplatněném úseku, pošle informace pomocí GSM/GPRS do centrálního informačního systému, který následně vypočte cenu mýtného, a to na základě údaje o délce a typu použitého úseku a příslušné sazby mýtného.

Jak nová palubní jednotka vypadá?

Pro potřeby nového elektronického výběru mýta se používá palubní jednotka Billien OBU 5051 s rozměry 145 x 92 x 40  mm (bez držáku) a hmotnosti přibližně 290 gramů. Na čelní straně zařízení se nachází indikační prvky, čtyři ovládací tlačítka a světelné a zvukové signalizační prvky, které řidiči ukazují informace o stavu zůstatku mýtného nebo stavu baterie. Nedílnou součástí tohoto elektronického zařízení je i jeho základní příslušenství určené pro instalaci do vozidla prostřednictvím cigaretového zapalovače.

Kam palubní jednotku umístit?

Elektronické zařízení musí být nainstalováno na vnitřní straně předního skla, v dolní oblasti mezi sloupkem řízení a středem vozidla, přičemž nesmí být zakryto stěrači v parkovací poloze nebo jinými předměty (např. nálepkami), a zároveň nesmí omezovat zorné pole řidiče během jízdy. Elektronické zařízení nesmí být namontováno v oblasti odkládacích přihrádek nebo pohyblivých částí, např. krytů airbagů. Účinek trysek odmrazovače vozidla nesmí být omezen. Zvolené místo instalace musí nabízet dostatečný volný prostor pro bezproblémovou instalaci a obsluhu elektronického zařízení.

Provozovatel vozidla nebo řidič je přitom povinen kontrolovat funkčnost a správné nastavení elektronického zařízení před jízdou, v průběhu jízdy a po ukončení jízdy na zpoplatněných pozemních komunikacích. Pokud je tak třeba vozidlo vybaveno pokoveným čelním sklem, které by mohlo bránit správnému fungování zařízení, provozovatel je povinen zajistit instalaci externí antény.

Kdo zaplacení mýta kontroluje?

Kontrolu výběru mýtného zabezpečuje provozovatel systému ve spolupráci s Celní správou. Kontrolní stanice nebo hlídková vozidla vytvoří záznam o průjezdu vozidla, který obsahuje údaje z elektronického zařízení, fotografie, laserovým systémem zjištěnou kategorii vozidla a počet náprav. Záznam se následně v aplikaci na to určené kontroluje a dochází ke kontrole údajů získaných kontrolní stanicí s údaji evidovanými v centrálním systému. Zjištěné nesrovnalosti, které zachytí, jsou automaticky odeslány do centrálního registru, kde jsou roztříděny a opětovně prověřeny. Pokud se tímto způsobem přestupek potvrdí, řeší se v souladu s platnou legislativou.

V blokovém řízení lze za nezaplacené mýto uložit pokutu ve výši až 5.000 Kč, ve správním řízení pak peněžitý trest může vzrůst až na 100.000 korun.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - JirkaV8
Re: Nedůstojné
| 28. 10. 2019
Svět je založen tak, abys neměl nulu, protože bys dělal nepokoje. Ale abys neměl více, než je málo, protože by jsis zase vyskakoval, dělal se chytrý a vlivným do všeho kecal. Tvá povinnost je být od nevidím do nevidím v nějaké pitomé, nemyslné práci, dělající nadvýrobu plnou kurvítek a zbytečností které je cool mít. Abys vlastně vydělal víceméně jen na poplatky. Zisk utratil za několikanásobné zdanění všeho a měl v pořádku všechnu administrativu. Jak uděláš chybu ty tak cáluješ, jak udělá chybu stát nebo vlivný, tak je to kampaň. A právě motoristé, alkoholici a kuřáci jsou nejlepší skupinou která slouží jako dojná kráva. Takže co mýto, zaplatíš z peněz které už ti byli zdaněny v práci zase daň z koupě auta, zaplatíš za registraci, zaplatíš za parkování, zaplatíš za použití komunikace. Zdarma si ani neprdneš, rozumíš? Nebo tě Babišova úřednice zaklekne a to pak budou grády.
Nedůstojné
| 28. 10. 2019
Povinnosti řidiče a provozovatele jsou nedůstojné. Stát nic, pos*anou krabičku nedá ani zadarmo, řidič má zajistit funkčnost a Bohu libost. Šílené poplatky. A přitom stát již vybírá Mýto ve formě spotřební daně na phm. To je ubohé. I ten vazal nebo otrok by se cítil svobodnější

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku