Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW Caddy Life 1.9 TDI DSG - Life Aid

Ladislav Čermák
Nová generace VW Caddy je opět úplně jiná, než ta předchozí. Od rebrandovaného pick-upu, odvozeného od Škody Felicie, vedla v duchu dnešní módy cesta ke karoserii s integrovanou kabinou. Caddy, postavený na základě minivanu Touran, konkuruje...

Nová generace VW Caddy je opět úplně jiná, než ta předchozí. Od rebrandovaného pick-upu, odvozeného od Škody Felicie, vedla v duchu dnešní módy cesta ke karoserii s integrovanou kabinou. Caddy, postavený na základě minivanu Touran, konkuruje úspěšným konkurenčním modelům Berlingo, Partner, Kangoo a Dobló.

Caddy Life

se jmenuje zušlechtěná osobní verze, která kromě druhé řady sedadel nabízí celou řadu chytrých řešení v interiéru. Volkswagen ji nedávno uvedl jako novinku v reakci na stále rostoucí oblibu tohoto druhu aut, která nabízejí velký obytný i užitkový prostor za relativně příznivé ceny. Prosklená verze kombi se i přes vyšší cenu prodává dobře, na čemž má lví zásluhu znamenitá pověst motorů TDI. Přesně takový poháněl i náš exemplář ve výbavě Life, navíc netradičně spojený s výbornou dvouspojkovou sekvenční převodovkou DSG. Ta vyhnala finální cenu do výše, za níž lze koupit solidně vybavený vůz střední třídy, ovšem za přízeň se odvděčila výbornou funkčností.

Vybírali jsme

mezi základními verzemi Caddy, Caddy Life a Caddy Tramper. Na rozdíl od spartánského základního Caddy, skýtá Life jistou míru luxusu pro cestující a barevně oživený interiér. Tramper je pak jakousi zmenšenou variací na téma Multivan – uvnitř se dá sestavit pohodlné dvoulůžko. Caddy Life nabízí dvě zážehové (1.4 16V 59 kW a 1.6 MPI 75 kW) a jednu vznětovou jednotku (1.9 TDI PD) ve dvou výkonových variantách. Kromě naší je v nabídce ještě téměř o šedesát tisíc levnější 55 kW a 210 Nm. Atmosféricky plněný dvoulitr SDI zůstal vyhrazen pro užitkové Caddy. S převodovkou DSG lze zkombinovat jen nejsilnější turbodiesel, na výběr je ještě sedmimístné provedení, v tom případě samozřejmě odpadá možnost odpočtu DPH. Verze s kombinovaným pohonem na benzín/zemní plyn, prodávaná v Německu, v české nabídce chybí.

Vzhled

je dostatečně známý, nepříliš vzrušující linie malého furgonu Caddy už jsou nějaký pátek běžně k vidění. Neučarují, ale neurazí a v naší tmavě červené metalíze s lakovanými nárazníky, litými koly a ochrannými lištami dokonce nepostrádají jistou dávku elegance.

Přístup

patří k nejlepším složkám využitelnosti malé dodávky. Patero dveří se otevírá precizně, ač v dostatečném úhlu. Světlost předních dveří i zadních bočních šoupaček je dostatečná, obrovské víko kufru se vyklápí do více než dvoumetrové výšky. K překonání odporu vzpěr je s ním třeba při zavření silně máchnout. Jakousi pihou krásy je plynová vzpěra, podpírající kapotu. V dodávce jsme ji opravdu nečekali.

Uvnitř

vw mpv testy vw mpv testy čeká prostor, sestavený z nepříliš atraktivních, avšak bytelných a solidně zpracovaných plastů ve dvou odstínech šedi. Nepůsobí útulně, ale zjevně vydrží nějakou tu ránu. Od šedé nudy je posádka ochráněna kontrastním červeným čalouněním, drobnými doplňky ve stejné barvě, několika detaily s povrchem, imitujícím kov a koženými rukojeťmi ovládání vozu. Každé volné místo je využité pro poličku či stojánek, nechybí velká police pod střechou nad hlavami předních cestujících, objemné schránce před spolujezdcem by slušelo víko. Slušné variabilitě vnitřního prostoru, dané mj. zvlášť výklopnou dělenou zadní sedačkou 1:2, učinila bohužel přítrž pevně montovaná, odpočtová kovová přepážka.

Posez

vw mpv testy vw mpv testy je očekávatelný. Solidně tvarované a rozměrné, výše umístěné sedačky poskytují dostatečně tuhou oporu zad i zadku, dá se v nich bez ošívání vydržet i několik stovek kilometrů dlouhá cesta. Všemi směry je hojný dostatek místa, pohodlí si najde pět dospělých i s velkými zavazadly. Řidič si může nastavit sedák i sloupek řízení ve dvou směrech a volant si přisunout i na opravdu krátkou ruku, jak je dobrým zvykem u VW. Velkými okny je do všech stran dobře vidět, ta jsou navíc udržována skutečně účinnými jednodílnými stěrači. Bez námitek zůstávají i účinné světlomety, včetně příplatkových mlhovek. Volkswagen Caddy Life neohromí, ale nenápadně splní většinu požadavků na pohodlné každodenní bydlení. Ovládání se natolik podobá ostatním volkswagenům, že nepotřebuje zvláštní zmínku, což je pro vyznavače jednoduchosti ta nejlepší zpráva.

Startujeme

a oživujeme nejsilnější nabízený motor, přímovstřikový turbodiesel 1.9 l TDI PD o výkonu 77 kW. Jako obvykle se od nezakrytované jednotky ozve nelibozvučné volnoběžné klapání, pronikající ke sluchovodům posádky v nepříjemně hlasité míře; ač ne tolik, jako v případě motoru 2.0 SDI, nabízeného pro užitkové Caddy. Protúrování pak přidá ještě hlasité zadunění, dobře známé všem uživatelům nejnovější generace čtyřválcových „tédéíček“. Kultivovanost je bohužel jejich tradiční slabinou a v primárně užitkové karoserii je to znát obzvlášť citelně.

Jízda

vw mpv testy vw mpv testy samotná je naopak nečekaně klidná. Ač tvrdší podvozek překonává nerovnosti s námitkami, tuhá karoserie nepatřičné reakce vhodně tlumí a výsledný pocit se spíše podobá sportovně laděnému hatchbacku, než dodávce. Přidané tlumicí hmoty se postaraly o solidní odfiltrování ruchů vnějšího světa, překvapivě tichá je i jízda za hranicí českého dálničního limitu. V zatáčkách se relativně těžký vůz s vysokým těžištěm naklání, avšak zvolenou stopu díky pevné zadní nápravě opustí až při opravdu brutálním zásahu. Řízení sice trpí nadměrným počtem otáček a příliš velkým volantem, i tak je ovšem nečekaně citlivé a poskytuje dokonce i jistou zpětnou vazbu, ač je posilováno elektromotorem. Příjemnou tečkou jsou bohatě dimenzované brzdy, stavěné na bezpečné zpomalování plně zatížené dodávky. Odvádějí klidnou a platnou práci a lze je přesně dávkovat.

TDI + DSG

je zajímavá kombinace, kterou jsme si již vyzkoušeli v Octavii kombi. Velmi dobře sladěný agregát silného vznětového motoru a bleskově reagující sekvenční převodovky se znamenitě vyladěnou řídicí elektronikou poskytuje překvapivě korektní služby. Komfort obsluhy je samozřejmě maximální, reakce na změnu jízdního stylu bezprostřední a v cestovním režimu je motor stále udržován při spodní hranici oblasti optimálního kroutícího momentu, kde má nejlepší zátah i spotřebu. Impozantní je zejména bleskové podřazení při sešlápnutí plynového pedálu s precizním meziplynem a naprosto hladká jízda s nepřerušovaným zátahem. Sympatické je, že při klidném pomalém cestování ustálenou rychlostí se zařadí vysoký rychlostní stupeň a motor se spustí do ekonomických otáček (kolem 1300/min.), kdy turbodmychadlo ještě není při plné síle a do motoru tím pádem nejde zbytečně moc vzduchu.

Závěr

vw mpv testy vw mpv testy Volkswagen Caddy Life 1.9 TDI DSG má ve své kategorii patrně nejdelší název. Prakticky ve všech ohledech je mírně nadprůměrný – jízdní vlastnosti, vnitřní prostor i cestovní komfort patří v kategorii zosobněných malých dodávek rozhodně ke špičce; zejména francouzská konkurence již trpí notnou zastaralostí. Za svou strohostí nabízí velmi solidní pohodlí pěti cestujícím, místo jejich zavazadlům ve variabilním objemném prostoru, snadné ovládání a příjemný, silný a ekonomický poháněcí agregát, jehož průměrná spotřeba se dá snadno udržet pod sedmilitrovou hranicí (v tomto případě převodovka DSG výslednou spotřebu poněkud navýšila). Za samými pozitivy ovšem následuje jedno pořádné negativum, a tím je prodejní cena. Již základní suma, atakující sedmisettisícovou hranici, příliš nepotěší, široká paleta příplatků za příslušenství, u konkurence často obsažené v základní výbavě, pak přiblížila cenovku na dostřel osmisettisícové hranici, což je za vůz této kategorie opravdu hodně.

První cena vozu 484.430,- (1.4 59 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 572.133,- (1.9 TDI 77 kW)
Základní cena testovaného vozu 661.575,- (1.9 TDI DSG 77 kW, verze s odpočtem DPH)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 787.756,- (1.9 TDI DSG 77 kW, verze s odpočtem DPH)

Plusy

  • praktičnost a prostornost
  • solidní zpracování
  • snadné ovládání
  • silný a plynulý zátah agregátu TDI s DSG převodovkou

Minusy

  • stroze působící interiér
  • hlučný motor TDI
  • cena
Ladislav Čermák
VW Caddy Life 1.9 TDI DSG
Cena základní sestavy 661 575 Kč
Výbava základní sestavy ABS+ASR+MSR, čtyři airbagy, degresivní posilovač řízení, dětské pojistky, 2x ISOFIX, imobilizér, indikátor servisních intervalů, velkoplošné kryty kol, rádio + 4 repro, elektricky nastavitelná vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektrická okna, centrální zamykání s DO, 2 posuvné dveře, pravé s posuvným okénkem, tónovaná okna, čalounění stropu, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s přihrádkou, kryt zavazadlového prostoru, dělící přepážka. Kč
Cena testované sestavy 787 756 Kč
Výbava testované sestavy Rádio s CD (+5.460,-), ESP (+12.874,-), paket Elektrika II (tempomat, multifunkční ukazatel a palubní počítač, +14.826,-), Elektrika III (alarm se záložní houkačkou, +7.114,-), poloautomatická klimatizace Climatic (+38.739,-), litá kola 6J x 15 (+19.113,-), zabezpečovací šrouby proti krádeži litých kol (+729,-), metalíza (+14.176,-), optický paket (lakované nárazníky, zpětná zrcátka a kliky, +8.677,-), částečná kožená výbava (volant, volič převodovky, madlo ruční brzdy, +4.473,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1896
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1900 - 1900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 166
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.3 / 5.8 / 6.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 750 / 0
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1640 / 640
Rozměr pneu: 195/65 R15
VW Caddy Life 1.9 TDI DSG
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4405
b) šířka (mm): 1802
c) výška (mm): 1833
d) rozvor (mm): 2682
e) rozchod vpředu (mm): 1537
f) rozchod vzadu (mm): 1531
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1100
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano