Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW Crafter vs. Grand California – Co všechno zvládne jeden základ

David Bureš
Diskuze (9)

Volkswagen na jednom základu umí postavit jak praktickou dodávku s ohromným nákladovým prostorem, tak až luxusní obytné auto. Jaké jsou v praxi modely Crafter a Grand California?

Volkswagen Crafter


Užitková vozidla musejí oslovit různorodou klientelu, a tak jejich základ musí být natolik univerzální, aby se dovedl přizpůsobit různorodým požadavkům uživatelů. Typickým příkladem toho je Volkswagen Crafter. Ten na jednom základu umí postavit jak typickou skříňovou dodávku, dostupnou i s čistě elektrickým pohonem, tak i valník nebo dokonce obytné vozidlo. A právě dva zcela odlišní bratři se nám nedávno sešli v redakční garáži.

Tedy v redakční garáži se tentokrát úplně nesešli, protože tato dvojice musela stát na dvorku. Vždyť jeden má na výšku  2.590 mm a druhý dokonce 2.971 mm, a tak se do naší podzemní garáže jednoduše ani jeden z nich nevešel. Ostatně ani s délkou 5.986 mm, respektive 6.836 mm, by to v omezeném prostoru nebyla zrovna snadná manipulace.

A o kom že to mluvíme? Tím delším je Volkswagen Crafter 35 skříň s dlouhým rozvorem, tedy "plechová" dodávka s rozvorem 4.490 mm. Tím vyšším je zase Volkswagen Grand California 600, tedy "rodinné" obytné auto s kuchyňkou, sprchou či záchodem a spaním až pro čtyři osoby. Tak jaké bylo soužití s nimi?

Široká nabídka

Už samotný Volkswagen Crafter dokazuje, kterak je univerzálním zbožím, a to už v případě, že mluvíme "jen" o výchozí skříňové dodávce. Neznalému se totiž při pohledu na širokou nabídku dostupných variant může doslova zatočit hlava a v záplavě derivátů se ztratit.

Takže hezky popořadě. Námi testovaný exemplář se podle konkrétní specifikace jmenuje Crafter skříň 35 103 kW FWD DR a stojí 1.032.085 korun včetně DPH. Skříň logicky odkazuje na furgonovou (tedy zaplechovanou) karoserii, zatímco 103 kW samozřejmě na výkon motoru pod kapotou a číslovka 35 na maximální přípustnou hmotnost. Ta v tomto případě činí 3,5 tuny, abyste se vešli do limitu osobních vozidel. Komu by to však nestačilo, je tu možnost i 5,5tunové verze.

FWD pak odkazuje na pohon předních kol. K dispozici je totiž také zadokolka, která zvládá vyšší užitečnou hmotnost, díky zajištění lepší trakce při vysokém zatížení, případně varianta s pohonem všech kol. DR je pak zkratka pro dlouhý rozvor. Ten tudíž čítá 4.490 mm, na českém trhu ale můžete pořídit i Crafter s tzv. "středním rozvorem" (3.640 mm). Případně je tu i "dlouhý rozvor s převisem," tedy zadním převisem prodlouženým z 1.346 mm na 1.901 mm, který prodlouží celkovou délku auta z 6.836 na 7.391 mm.

Vybírat je pak možné i mezi různou výškou. Pro dlouhý rozvor je tu buď jako v našem případě "vysoká" střecha (výška vozu 2.590 mm), nebo "supervysoká" (2.798 mm). Kratší Crafter můžete pak pořídit i se "základní" střechou (2.355 mm).

Užitkový obr

Testovali jsme tedy už pořádného obra, s nímž kvůli jeho délce 6.836 mm nebylo v městských ulicích vždy snadné manévrovat. Natožpak parkovat, hledání dostatečně velkého volného místa pro takového dlouhána už může zabrat hodně času. Crafter se navíc v základu musí obejít bez parkovacích čidel, které jsou přitom podle mého názoru pro takového obra nutností. Parkovat jen na zrcátka žádá už trochu cviku.

Zároveň však úctyhodné rozměry znamenají opravdu obří nákladový prostor s objemem 14,4 metru krychlových. Navíc je dlouhý minimálně 4.051 mm, na šířku pak má 1.832 mm, respektive 1.380 mm mezi podběhy. Výška pak činí minimálně 1.961 mm, v místě výztuh karoserie. Ta je mimochodem výhodou předokolky, u čtyřkolky a zadokolky se kvůli potřebným komponentům výška nákladového prostoru snižuje na 1.861 mm.

Volkswagen Crafter 35 skříň 2.0 TDI (103 kW) Volkswagen Crafter 35 skříň 2.0 TDI (103 kW)

Už ve standardu je tu k dispozici 12 úchytných ok, plusem je i odkládací prostor nad střechou kabiny. Jinak si ale lze nákladový prostor modifikovat. Připlatit si lze třeba za různé lišty k uchycení nákladu nebo za dělicí přepážku mezi kabinou a nákladovým prostorem s oknem, ať už pevným, nebo posuvným. Konkrétně za obložení podlahy dřevem testovaného kousku, včetně plastového obložení podběhů, dáte 21.474 korun.

Nasednutí (respektive spíše výlez) do kabiny je pak další důkaz toho, jakým vývojem užitkové automobily v posledních letech prošly. Jasně, pořád tu jsou ty tvrdé plasty, zároveň tu ale najdeme prvky, které pochází z osobních Volkswagenů. Přístrojový štít nebo jednotlivé ovladače budou majitelům vozů VW důvěrně známé. Jde tedy o kabiny z doby, kdy byly volkswageny na první dobrou přehledné, s jednoduchým a intuitivním ovládáním, pomocí klasických tlačítek.

Plusem je rovněž dostatek odkládacích prostorů na drobnosti, které řidiči takových vozidel obvykle vozí. V tomto případě jsme navíc měli k dispozici trojmístnou lavici, přičemž pod dvojsedadlem pro spolujezdce nechyběl další odkládací prostor, třeba pro uschování dražších předmětů.

Slušná síla i komfort

Pod kapotou testovaného exempláře pracoval turbodiesel 2.0 TDI se 103 kW a 340 N.m, tedy vlastně střed nabídky. Základem je vznětový dvoulitr se 75 kW (90 kW v případě zadokolky), zatímco za vrchol slouží varianta se 130 kW. Za 61.616 korun si k testovanému agregátu můžete připlatit i osmistupňový automat, my ale zůstali věrni výchozímu šestistupňovému manuálu, který je pro dodávky přece jen tradičnější volba.

Motor se projevuje spíše syrovějším zvukem, tak už to ale v této kategorii bývá. Silově je pak pro Crafter ideální. S prázdnou karoserií má vozidlo nečekaný elán a zároveň si pořád slušně poradí i se zatížením, aniž by byl brzdou provozu (osobně vyzkoušeno se zhruba 200kg nákladem).

Potěší také manuální řazení, díky vyvýšené pozici pro zajištění možnosti třímístné lavice je řadicí páka hezky po ruce. Samotné řazení je sice poměrně tuhé, zato naprosto přesné. U dodávky bych něco takového snad ani nečekal.

Volkswagen Crafter 35 skříň 2.0 TDI (103 kW) Volkswagen Crafter 35 skříň 2.0 TDI (103 kW)

Jízda je pak na poměry užitkových vozidel vcelku pohodlná. Crafter neskáče ani v případě, že vzadu nemáte nic naloženo. Na dálnici na šestku vůz při 130 km/h točí 2500 otáček, přičemž odhlučnění motoru či podvozku je na slušné úrovni. Šumu vanoucího větru kolem karoserie se však i kvůli výšce vozidla samozřejmě nevyhnete. Plusem je ale dobrá stabilita, naopak jsem se potýkal s poměrně dlouhým převodem řízení.

Co se pak týče spotřeby paliva, tak logicky nejvyšší je na dálnici. Při 130km/h tempu se blíží k 12litrové hranici. Ve městě jsem se ale při pohybu Prahou v době volnějšího "covidového" provozu vešel do devíti litrů, podobné hodnoty (konkrétně mezi osmi a devíti litry) Crafter vykazoval také na okresních silnicích.

Volkswagen Grand California


Pracovat umí, ale co dovolená?

Volkswagen Crafter tak dokazuje, že je šikovným pracantem. To ale vzhledem k původnímu určení není až tak překvapivé. Jenže zvládne i jiné úkoly? Současná generace se totiž v roce 2018 představila i ve formě obytného automobilu. Grand California tak nově doplnila desítky let nabízenou Californii, která je odvozena od menší, středně velké užitkové řady T (Transporter, Multivan…).

Také v tomto případě přitom Volkswagen nabízí možnost výběru. Buď je tady kratší, ale vyšší Grand California 600 se spaním pro čtyři osoby, která se prezentuje jako obytné auto pro rodinu se dvěma dětmi, nebo delší Grand California 680 s místem jen pro dva, která chce být zase spíše luxusním obytňákem (lze ji vybavit i pohonem všech kol). To už ale přesáhnete limit 3,5 tuny, a tak se v takovém případě neobejdete bez řidičáku na náklaďák.

Praktická zkušenost přitom dokazuje, že mít větší obytný automobil se Volkswagenu nepochybně vyplatí, protože jím může oslovit zase trochu jiný typ klientely.

Volkswagen Grand California 600 2.0 TDI (130 kW) DSG Volkswagen Grand California 600 2.0 TDI (130 kW) DSG

Volkswagen Grand California sice už ani ve verzi 600 nejde úplně používat každý den jako menší Californii, délka 5.986 mm a výška 2.971 mm už je při pohybu značně limitující, zato je však nepochybně příjemnějším společníkem na dovolené.

Jestliže s běžnou Californií vám při příjezdu do kempu začíná útrpné kolečko práce, při níž si musíte posunout sedačky a vytáhnout střechu, abyste se uvnitř mohli volně pohybovat, a následně zase dát vše zpět, až půjdete spát, s větší Grand Californií už nic takového řešit nemusíte. Prostě jen přejdete dozadu a můžete si užívat dovolenkové pohody. Klidně si hned můžete sklopit i zadní lůžko, jelikož vás nijak neomezuje.

Praktický, ale malý

Pravdou nicméně je, že tahle pohoda platí spíše jen pro mladé a hlavně atletické uživatele. Co si budeme povídat, když se Volkswagen rozhodl dovnitř vložit vedle kuchyňky také záchod a sprchu a lůžka pro čtyři osoby, vnitřní prostor je najednou i v bezmála šest metrů dlouhém autě notně omezený. Byť třeba prostor před koleny na zadních sedadlech je příkladný. Zato je však lavice dost úzká...

Ve dvou se dovnitř naskládáte i za špatného počasí, v zamýšlených čtyřech ale už nebudete pořádně vědět kudy kam. Navíc horní spaní je vyloženě pro malé děti. Leze se sem po úzkém žebříčku a "zlomit" se do nízkého prostoru žádá lehký gymnastický trénink. Ono i napříč orientované lůžko vzadu je poměrně vysoko, a tak se na něj musíte trochu vyšplhat. S výškou 185 cm jsem se tu však bez potíží vyspal. Ani ta matrace není přehnaně tvrdá.

Ve výsledku by mi tak stačila tahle kratší varianta, bez horních postelí, třeba se skříní u stropu místo lůžka, tedy s místem jen pro dva. Stejně je to spíše 2+2, navíc po vyndání žebříku pro horní postel už se uvnitř nemůžete moc pohybovat.

Volkswagen Grand California 600 2.0 TDI (130 kW) DSG Volkswagen Grand California 600 2.0 TDI (130 kW) DSG

Až na omezený vnitřní prostor však Grand California nemá uvnitř zásadních slabostí. Spotřebiče snadno ovládáte přes dotykový displej. Lednička je už dostatečně velká a její součástí je i mrazák. Rozměrné střešní okno dostatečně prosvětluje vnitřek, ve tmě se zase hodí množství vnitřních světýlek. Je tu i dostatek odkládacích prostorů, včetně dostatku USB vstupů. Jen chytrý telefon řidič pořádně nemá kam dát. Praktické je však velké zrcadlo v koupelně, stejně jako roletky i sítě v oknech nebo venkovní sprcha, pro omytí věcí nebo třeba psa, pokud na dovolenou vyrazí s vámi. V tomto směru je výhodou i snadno omyvatelná dřevěná podlaha.

Plusem jsou dále zadní dveře otevírané do stran, které je snazší otevírat než ty výklopné v menší Californii. Zato boční dveře už jsou poměrně těžké, a tak to chce při jejich zavírání trochu švihu.

Dostačující motor

Co se týče motorů, tak zatímco u Crafteru si můžete vybírat, Grand California vám ve verzi 600 dává jedinou možnost. A to je kombinace turbodieselu 2.0 TDI (130 kW), pohonu předních kol a osmistupňového automatu.

Jízda s Grand Californií přitom dokazuje, že slabší motor by se pro auto ani nehodil. Ostatně dvoulitr si musí poradit s třítunovou hmotností, a tak i 130kW agregát má někdy co dělat, aby tu hmotu utáhl. Dynamika je zkrátka jen dostatečná. Motor se nicméně projevuje "dodávkově" syrovými tóny.

Pochvalu však zaslouží převodovka. Řadí sice poměrně pomalu, zato ale naprosto hladce, což se u podobně zaměřeného auta hodí. Mnohdy jsem ale využíval ruční řazení, abych z táhlých kopců mohl brzdit motorem. Samotnému automatu se tento krok moc konat nechtělo a raději kvůli snížení spotřeby vždy volil co nejvyšší možný stupeň.

Spotřeba se mimochodem za všech okolností drží mezi devíti a desíti litry, ať už jedete po dálnici, ve městě, nebo po okresních silnicích. Tam se však dá dostat i k osmilitrové hranici, při klidnějším tempu a v nekopcovitém terénu.

Volkswagen Grand California 600 2.0 TDI (130 kW) DSG Volkswagen Grand California 600 2.0 TDI (130 kW) DSG

Právě dálniční přesun je ve srovnání s menší Californií už přece jen únavnější. Kvůli třímetrové výšce karoserie už kolem auta poměrně fouká. Nestačí přitom zpomalit ze 130 km/h třeba na 110 km/h, zcela bez šumu jste totiž až při 90km/h tempu. Výhodou je nicméně stabilita i v dálničních rychlostech.

Podvozek je naladěn hlavně na komfortní jízdu, od zadní nápravy se ale čas od času ozve rána. Spíše se však při balení musíte zaměřit na to, co, kam a jak zabalíte. Zkušení kempaři tak vědí, že příbory musejí být v utěrce, jinak ve skříňkách cinkají. Potíží testovaného exempláře pak bylo, že skříňky v zadní části kabiny se na nerovnostech samy často otevíraly.

Závěr


Závěr

Volkswagen Crafter dokazuje, nakolik univerzální základ poskytuje. Umí být totiž nejen pracovním nástrojem pro převoz obřích nákladů, ale také rodinným společníkem na dovolené. Obě funkce mu přitom jdou dobře.

Výchozí Crafter zaujme širokou nabídkou dostupných verzí, ať už karosářských nebo motorových. Plusem je i slušný jízdní komfort a také dostatečně silný turbodiesel 2.0 TDI (103 kW). Za své kvality si ale nechá tučně zaplatit, ceníková cena hodně přes milion (včetně DPH) za testovanou konfiguraci je už dost.

Naopak testovaná Grand California stojící v případě konkrétního kousku 1,78 milionu korun vlastně v rámci segmentu tak drahá není. Vždyť menší California (na základech Multivanu) ve verzi Ocean přesahuje dva miliony. Navíc na rozdíl od klasických karavanů máte výhodu v tovární záruce a široké servisní síti Volkswagenu.

Ve srovnání s menším sourozencem jsou však už limitující její rozměry. Přece jen auto dlouhé bezmála šest metrů a vysoké skoro tři metry se už pro každodenní ježdění úplně nehodí. A naopak výhradně dovolenkové auto v podobě karavanu už nabídne více vnitřního prostoru.

Na druhou stranu ve dvou jsme se do Grand Californie v pohodě vešli a pohodlně vyspali. Navíc jsme měli možnost vlastního záchodu a sprchy, kdyby to bylo potřeba. Nejlepší však bylo to, že po příjezdu do kempu jsme s přítelkyní neměli tolik práce jako s menší Californií. Místo čarování se zadní lavicí a otevíráním střechy jednoduše stačilo připíchnout auto do elektřiny, vyndat zahradní nábytek, roztáhnout roletu a jen si užívat. Majitelům Grand Californie tak naprosto rozumím, že si ji pořídili. Jen uznávám, že vzhledem k omezenému vnitřnímu prostoru je to obytňák spíše pro mladé a atletické klienty.

Volkswagen Crafter 35 skříň 2.0 TDI (103 kW)

Nejlevnější verze modelu 834.614 Kč (2.0 TDI/75 kW 30 FWD střední rozvor)
Základ s testovaným motorem 868.720 Kč (2.0 TDI/103 kW 30 FWD střední rozvor)
Testovaný vůz bez příplatků 1.032.085 Kč (2.0 TDI/103 kW 35 FWD dlouhý rozvor)
Testovaný vůz s výbavou 1.170.035 Kč (2.0 TDI/103 kW 35 FWD dlouhý rozvor)

Plusy

  • Obří nákladový prostor
  • Slušný jízdní komfort
  • Přehledné ovládání

Minusy

  • Vyšší pořizovací cena

Volkswagen Grand California 600 2.0 TDI (130 kW) 8A

Nejlevnější verze modelu 1.464.432 Kč (2.0 TDI/130 kW 8A)
Základ s testovaným motorem 1.464.432 Kč (2.0 TDI/130 kW 8A)
Testovaný vůz bez příplatků 1.464.432 Kč (2.0 TDI/130 kW 8A)
Testovaný vůz s výbavou 1.777.631 Kč (2.0 TDI/130 kW 8A)

Plusy

  • Mnohem jednodušší manipulace s vnitřkem než v menší Californii
  • K dispozici záchod i sprcha
  • V rámci segmentu slušná cena
  • Hladké řazení

Minusy

  • Limitující vnější rozměry
  • Typický karavan nabídne více vnitřního prostoru
  • Hluk na dálnici
Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (9)

Doporučujeme

Model VW Grand California 600 2.0 TDI 130 kW DSG Volkswagen Crafter 35 skříň 2.0 TDI (103 kW)
Cena základní sestavy 1 491 425 Kč 1 032 085 Kč
Cena testované sestavy 1 804 624 Kč 1 170 035 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 130 / 3600 103 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 410 / 1500 - 2000 340 / 1600 - 2250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 162 158
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.7 / 8.1 / 8.3 8.2 / 7.4 / 7.7
Emise CO2: 218 203
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 0 / 0 14400 / 0
Objem nádrže (l): 75 75
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 3017 / 483 2086 / 1339
Rozměr pneu: 235/60 R17 205/75 R16
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5986 6836
b) šířka (mm): 2040 2040
c) výška (mm): 2971 2590
d) rozvor (mm): 3640 4490
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 0 / 0 840 / 1040
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 0 1150
délka sedáku vpředu (mm): 0 480
výška opěradla vpředu (mm): 0 630
12. 12. 2020 08:41
Re: dynamika zatížené dodávky
Určitě máme různá kritéria, ale co pozoruju tak velkou garáž preferuje naprostá většina majitelů obytných aut. Těch co ji "nepotřebují" je velmi málo
11. 12. 2020 23:09
Re: dynamika zatížené dodávky
Každý máme iné kritéria, mne stačí plac na kemp nábytok, gril a lyže ;-) . Bicykle sa povozia na zadnej stene, skúter ide mimo mňa
11. 12. 2020 22:30
Re: dynamika zatížené dodávky
Garáž na jeden skůtr nebo pár bicyklů není obluda, ale nejmenší rozumná velikost
11. 12. 2020 12:52
Re: dynamika zatížené dodávky
Garáž patrí plus mínus k akejkoľvek obytke. Tým nemám na mysli úplnú obludu na skúter, alebo bicykle ;-)
10. 12. 2020 13:55
Re: dynamika zatížené dodávky
Nemusí to být jen větší integrál, garáž mají hodně často i polointegrály nebo alkovnové modely klasických obytňáků

Nicméně i auta založená na dodávkových vestavbách garáž můžou mít a skutečně ji mívají . Namátkou můžu jmenovat třeba některé modely od KRS ale jsou samozřejmě i další. Stačí se trochu porozhlédnout