Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vybrali jsme modely s automatickou převodovkou a cenou do 500.000 Kč

David Šprincl
Diskuze (58)

Kolik modelů nových vozů pořídíte v Česku s automatickou převodovkou? Udělali jsme si průzkum a byli překvapeni: s cenovkou pod půl milionu jsme jich napočítali 35.

Dříve ji Češi považovali za cosi exotického, zbytečnou pomůcku pro ty, co neumějí řídit jako správní chlapi. Dnes už ale přišli automatickým převodovkám na chuť i muži, co odjezdili desítky let a tisíce kilometrů s manuálním řazením.

Může za to vývoj – automaty roku 2020 jsou moderní a nezvedají cenu aut kdovíjak vysoko. Třeba u Toyoty Aygo vyjde robotizovaná převodovka o 20.000 Kč dráž než manuál. Ale příplatky nestoupají do nebes ani u lepších typů jako dvouspojky: se sedmistupňovou převodovkou DCT vyjde Hyundai i30 o 25.000 Kč víc než s ručně řazenou.

Nejvíc automaty letí v modelech vyšších tříd, kde dnes tvoří vozy se samočinným řazením přes polovinu prodejů. Typicky jde o auta typu superbu nebo větší SUV jako kodiaq, touareg – ten se dokonce nabízí pouze s automatem.

Náš přehled dokazuje, že samočinné řazení čím dál víc proniká i do nižších tříd. To, že Češi stále více volí automat, není nic podivného. Jízda s ním je nejen pohodlnější, ale často dokonce ekonomičtější – spotřeba pak podle našich měření bývá dnes dokonce nižší než s manuální převodovkou. Pro ni je klasikou šest stupňů, nejvyspělejší automaty, jak se dočtete dále, jich mají osm, devět (i deset).

Není totiž automat jako automat. Rozdíly mezi lacinějším řešením á la robotizovaná skříň proti dvouspojce, planetové či bezestupňové převodovce včetně plusů a minusů rozebíráme níže.

 

Svět motorů 43/2020 Svět motorů 43/2020

Miniauta

Mezi minivozy není automat moc častý, většinou jde o robotizovanou skříň. Nejlacinější auto s ní je Toyota Aygo za 285.900 Kč. Verze s touto pětistupňovou převodovkou s možností sekvenčního ručního řazení vyjde u ayga o 20.000 Kč dráž než s pětistupňovým manuálem (1.0 VVT-i 53 kW X-Play Style). Pod tři sta tisíc koupíte s robotem i dvojku Kia Picanto a Hyundai i10.

Model Verze Typ převodovky Cena
Toyota Aygo 1.0 VVT-i 53 kW x-shift robotizovaná, 5° 285 900 Kč
Kia Picanto 1.0 DPI 49 kW AMT robotizovaná, 5° 289 980 Kč
Hyundai i10 1.0i 49 kW AT robotizovaná, 5° 299 990 Kč
Fiat 500 1.2 51 kW robotizovaná, 5° 304 900 Kč
Škoda Citigo-e 61 kW jednostupňová 499 900 Kč
Citigo-e se vyrábí, ale momentálně nefiguruje v oficiální nabídce Škody

Malá auta

U malých aut je automat jako doma, najdeme tu převodovky bezestupňové, hybridní jednostupňovou, dvouspojkové či planetové. U více než poloviny aut se verze s automatem vejde pod 400.000 Kč. Příplatek za řízení bez řazení činí podobně jako u miniaut zhruba dvacet tisíc. Příklad? Space Star, který s pětistupňovým manuálem (1.2 59 kW Invite) vyjde na 289.850 Kč. Stejná motorická a výbavová verze, ale s bezestupňovým automatem s plynule měnitelným převodem na 309.850 Kč. Někdy najdeme u jednoho modelu hned dva typy automatu. Clio má do půl milionu bezestupňový Xtronic i dvouspojku EDC.

Model Verze Typ převodovky Cena
Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC AS&G 59 kW CVT variabilní bezestupňová 309 850 Kč
Škoda Fabia 1.0 TSI 70 kW DSG dvouspojková, 7° 354 900 Kč
Renault Clio 1.0 TCe 74 kW Xtronic variabilní bezestupňová 363 000 Kč
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI 70 kW DSG dvouspojková, 7° 368 900 Kč
Nissan Micra 1.0 IG-T 68 kW Xtronic variabilní bezestupňová 369 900 Kč
Hyundai i20 1.0 T-GDI 74 kW DCT dvouspojková, 7° 389 990 Kč
Kia Rio 1.0 T-GDI 74 kW DCT dvouspojková, 7° 394 980 Kč
Opel Corsa 1.2 Turbo 74 kW AT8 planetová s měničem, 8° 402 990 Kč
Suzuki Swift 1.2 MHEV 61 kW CVT variabilní bezestupňová 409 900 Kč
Toyota Yaris 1.5 92 kW Multidrive S variabilní bezestupňová 415 000 Kč
Peugeot 208 1.2 PureTech 74 kW EAT8 planetová s měničem, 8° 420 000 Kč
Volkswagen Polo 1.0 TSI 70 kW DSG dvouspojková, 7° 424 900 Kč
Citroën C3 1.2 PureTech 81 kW EAT6 planetová s měničem, 6° 435 000 Kč
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 92 kW 7DCT dvouspojková, 7° 444 900 Kč
Honda Jazz 1.5 E:HEV 80 kW e-CVT jednostupňová hybridní 449 900 Kč
Renault Clio 1.3 TCe 96 kW EDC dvouspojková, 7° 450 000 Kč
Seat Ibiza 1.0 TSI 70 kW DSG dvouspojková, 7° 482 990 Kč
Jednostupňová hybridní = jeden převod pro pohon kol spalovacím motorem ve vyšších rychlostech, v nižších se o pohon stará elektromotor

Kompakty

Ke kompaktům automat patří a je příjemné vidět, že do půlmilionu s ním koupíte klasická rodinná auta: hned tři karosářské verze Hyundaie i30, dvě Opelu Astra – u něj dokonce dva druhy automatické převodovky – nebo Škodu Scala. Příplatky za automat jsou u kompaktů vyšší – třeba u škodovky připlatíte čtyřicet tisíc. Skvěle vychází nabídka u hyundaiů. Zatímco standardně se za dvouspojkovou převodovku připlácí padesát tisíc, v limitované edici Family je to pouze 25.000 Kč pro hatchback, fastback i kombi.

Model Verze Typ převodovky Cena
Hyundai i30 1.0 T-GDI 88 kW 7DCT dvouspojková, 7° 404 990 Kč
Hyundai i30 Fastback 1.0 T-GDI 88 kW 7DCT dvouspojková, 7° 414 990 Kč
Škoda Scala 1.0 TSI 81 kW DSG dvouspojková, 7° 457 900 Kč
Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI 88 kW 7DCT dvouspojková, 7° 459 990 Kč
Opel Astra 1.4 Turbo 104 kW CVT variabilní bezestupňová 469 990 Kč
Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo 104 kW CVT variabilní bezestupňová 499 990 Kč
Opel Astra 1.5 CDTI 90 kW AT9 planetová s měničem, 9° 499 990 Kč

SUV

Crossoverů najdeme s automatem celou řadu, do půlmilionu se jich vejde osm. Vůbec nejlaciněji vychází Suzuki Ignis s bezestupňovým automatem. Druhý nejlevnější Opel Crossland X nabízí pro změnu planetový automat s šesti stupni, logicky podobný má Peugeot 2008, ale s osmi rychlostmi. Hned pětice modelů sází na dvouspojku, Fiat 500X na šestistupňovou, stonic, kamiq, kona a puma pak na sedmistupňovou.

Model Verze Typ převodovky Cena
Suzuki Ignis 1.2 MHEV 61 kW CVT variabilní bezestupňová 422 900 Kč
Opel Crossland X 1.2 Turbo 96 kW AT6 planetová s měničem, 6° 443 990 Kč
Kia Stonic 1.0 T-GDI 74 kW DCT dvouspojková, 7° 449 980 Kč
Škoda Kamiq 1.0 TSI 81 kW DSG dvouspojková, 7° 467 900 Kč
Hyundai Kona 1.6 T-GDI 130 kW 7DCT dvouspojková, 7° 479 990 Kč
Fiat 500X 1.3 Firefly 110 kW DDCT dvouspojková, 6° 487 900 Kč
Ford Puma 1.0 EcoBoost 92 kW 7DCT dvouspojková, 7° 499 900 Kč
Peugeot 2008 1.2 PureTech 96 kW EAT8 planetová s měničem, 8° 500 000 Kč

Typy automatických převodovek

Planetová

Pro přenos točivého momentu od motoru na převodové ústrojí používá hydrodynamický měnič momentu, který spojuje výhody kapalinových a mechanických převodů. Základem je kolo reaktoru vymezující rozdíly točivého momentu na vstupu a výstupu. Klasikou je osm stupňů u peugeotů (208, 2008), astra jich má devět. Některé planetové samočinné skříně mají v současnosti dokonce až deset převodů, ne však s cenou do 500.000 Kč.

Plusy

  • Hladké rozjezdy a řazení
  • Možnost velkého počtu a rozsahu převodů
  • Dlouhá životnost

Minusy

  • Výrobní náklady
  • Nutnost pravidelné údržby
  • Větší mechanické ztráty

Dvouspojková

Podle nás nejideálnější řešení, které kombinuje vysokou účinnost a rychlost. Dvouspojková převodovka je totiž složena ze dvou dílčích převodovek s vlastními spojkami. Jedna se stará o liché a druhá o sudé převody. Podle stylu jízdy má potom příslušná část přednastavený další stupeň a přeřazení funguje tak, že se vlastně rozepne jedna spojka a zároveň sepne druhá. Změna je rychlá a nedochází k prokluzu. Používají ji značky Fiat, Ford, Hyundai, Kia, Seat, Hladké rozjezdy a řazení Škoda či Volkswagen.

Plusy

  • Rychlé řazení o 1 stupeň
  • Vysoká účinnost

Minusy

  • Pomalé řazení o více stupňů
  • Méně hladké rozjezdy

Robotizovaná

Nejjednodušší řešení, typické pro minivozy. Jde vlastně o manuální skříň, kde se o ovládání spojky a řazení stará hydraulika nebo elektromechanika. Řídicí jednotka podle údajů od senzorů vyhodnocuje jízdní data a rozhodne, kdy změnit převod. Pak vydá povel hydraulickému ovládání, které rozpojí spojku, přeřadí a pak opět spojí kola s hnacím řetězcem. Zkušenosti s touto převodovkou rozebíráme důkladně na další dvoustraně v testu Hyundaie i10.

Plusy

  • Nižší výrobní náklady
  • Velká shoda s manuálem

Minusy

  • Kostrbaté řazení
  • Méně hladké rozjezdy

Bezestupňová

Automatická skříň s plynule měnitelným převodem nemá ozubená kola. Převodovku tvoří dva hřídele, na nichž jsou proti sobě směřující kužely. Spojení mezi nimi zajišťuje gumový řemen, nebo článkový řetěz. Tím, jak se k sobě kužely přibližují nebo oddalují, se mění i převodový poměr, který může pracovat ve velkém rozmezí. Jednoduchá konstrukce bývá bezproblémová a často u variátoru výrobce elektronicky přednastaví stupně, takže jde řadit i manuálně. Používá ji Nissan, Opel, Suzuki, Toyota.

Plusy

  • Plynulá jízda včetně rozjezdů
  • Velké převodové rozmezí

Minusy

  • Vytáčení při akceleraci
  • Vysoké ztráty na dálnici
  • Kratší životnost
Video se připravuje ...

Hybridy, elektrovozy

Výhodou elektromotorů je jejich široký provozní rozsah otáček. Proto elektroauta nepotřebují klasickou převodovku, ale vystačí si jen s jedním redukčním převodem. U hybridních aut nebo plug-in hybridů potom vídáme různá řešení podle toho, jak je hybridní systém poskládán. Proto i taková Honda Jazz má jen jeden stálý převod pro spalovací agregát (sepne se při vyšších rychlostech) a jeden pro trakční elektromotor. Skříň e-CVT od Toyoty zase nemá s variátory nic společného, byť se tak chová. V planetovém převodu se u ní skládají síly spalovacího agregátu, elektromotoru a generátoru pro dobíjení baterií.

Víte, že…

... stoupá počet lidí, kteří chtějí absolvovat autoškolu v autě s automatem? Za deset let narostl podíl takových zájemců na desetinásobek. Řidičský průkaz pak ale získají jen pro řízení vozu s automatem. Pokud chtějí jezdit s manuálem a nechtějí platit pokutu za řízení s jinou skupinou oprávnění, musí absolvovat doplňkovou jízdu se zkušebním komisařem.

David Šprincl
Diskuze (58)

Doporučujeme

26. 10. 2020 17:11
Jarda
Nejlepší je měničový automat, bez diskuze. Je to proti DSG jízdní komfort. Žádné poskakování v koloně. Taky žádná limuzína DSG nemá.
26. 10. 2020 15:50
Re: chybí vám tam Lada
Fiat Tipo 1.6 aut. byl mnohem lepší volba, ale bohužel už z ceníku vypadl... :-( :-( :-(
26. 10. 2020 15:49
Re: Nemám vůbec nic proti automatům....
Fajn, tak komentuju, že tvé modré plky mě nezajímají! ;-)
Avatar - Barrichello
26. 10. 2020 15:01
Re: Prevodovky
Já sem jezdil taky vše.

CVT JATCo v Caliberu
Robot ve Smartu Fortwo 1,0 mhd
3st HDM od GM v Rollsu
4st HDM od GM v Aleru a Camaru, 4st HDM od Chrysleru ve Stratusu a Sebringu
5 st HDM od Mercedesu v 300C a Chargeru
6. st HDM od GM v CTS a Camaru
6st. HDM od ZF v Jaguaru XJ a BMW 650
8st. ZF HDM v XF a Chrysler 300S 2016

Nejrychleji řadily 8st. převodovky od ZF, to je fakt jízda jak lehce a rycdle to řadí.
Nasledovalo CVT, to je taky rychlé když se s tím umí pracovat
6st ZF a GM jsou na stejné úrovni, že by ZF řadilo nějak lepší jak GM sem si nevšimnul

4st převovky sou už pomalé a žerou.

5st mercedesy řadí slušně ale ta rychlost tam není a žere to víc jak se ZF, zas servis stojí půlku....

No a k Rollsu bohatě stačí i ta 3st :-) Tam je to o jemnosti a hladkosti

A jednoznačně nejhorší robot ve Smartu. Navíc spojka tam nevydrží víc jak 110-130 tis.
Avatar - Barrichello
26. 10. 2020 14:56
Re: Prevodovky
DGG první generace je krám cukající při parkování a firem co to umí opravud kvalitně opravit je v republice asi 5.

Narozdíl od těch co umí HDM. Navíc cenově je to někde jinde, zejména vůči starším 5 a 6 st převodovkám