Vybrali jsme modely s automatickou převodovkou a cenou do 500.000 Kč
Kolik modelů nových vozů pořídíte v Česku s automatickou převodovkou? Udělali jsme si průzkum a byli překvapeni: s cenovkou pod půl milionu jsme jich napočítali 35.
Dříve ji Češi považovali za cosi exotického, zbytečnou pomůcku pro ty, co neumějí řídit jako správní chlapi. Dnes už ale přišli automatickým převodovkám na chuť i muži, co odjezdili desítky let a tisíce kilometrů s manuálním řazením.
Může za to vývoj – automaty roku 2020 jsou moderní a nezvedají cenu aut kdovíjak vysoko. Třeba u Toyoty Aygo vyjde robotizovaná převodovka o 20.000 Kč dráž než manuál. Ale příplatky nestoupají do nebes ani u lepších typů jako dvouspojky: se sedmistupňovou převodovkou DCT vyjde Hyundai i30 o 25.000 Kč víc než s ručně řazenou.
Nejvíc automaty letí v modelech vyšších tříd, kde dnes tvoří vozy se samočinným řazením přes polovinu prodejů. Typicky jde o auta typu superbu nebo větší SUV jako kodiaq, touareg – ten se dokonce nabízí pouze s automatem.
Náš přehled dokazuje, že samočinné řazení čím dál víc proniká i do nižších tříd. To, že Češi stále více volí automat, není nic podivného. Jízda s ním je nejen pohodlnější, ale často dokonce ekonomičtější – spotřeba pak podle našich měření bývá dnes dokonce nižší než s manuální převodovkou. Pro ni je klasikou šest stupňů, nejvyspělejší automaty, jak se dočtete dále, jich mají osm, devět (i deset).
Není totiž automat jako automat. Rozdíly mezi lacinějším řešením á la robotizovaná skříň proti dvouspojce, planetové či bezestupňové převodovce včetně plusů a minusů rozebíráme níže.
Miniauta
Mezi minivozy není automat moc častý, většinou jde o robotizovanou skříň. Nejlacinější auto s ní je Toyota Aygo za 285.900 Kč. Verze s touto pětistupňovou převodovkou s možností sekvenčního ručního řazení vyjde u ayga o 20.000 Kč dráž než s pětistupňovým manuálem (1.0 VVT-i 53 kW X-Play Style). Pod tři sta tisíc koupíte s robotem i dvojku Kia Picanto a Hyundai i10.
Model | Verze | Typ převodovky | Cena |
Toyota Aygo | 1.0 VVT-i 53 kW x-shift | robotizovaná, 5° | 285 900 Kč |
Kia Picanto | 1.0 DPI 49 kW AMT | robotizovaná, 5° | 289 980 Kč |
Hyundai i10 | 1.0i 49 kW AT | robotizovaná, 5° | 299 990 Kč |
Fiat 500 | 1.2 51 kW | robotizovaná, 5° | 304 900 Kč |
Škoda Citigo-e | 61 kW | jednostupňová | 499 900 Kč |
Citigo-e se vyrábí, ale momentálně nefiguruje v oficiální nabídce Škody |
Malá auta
U malých aut je automat jako doma, najdeme tu převodovky bezestupňové, hybridní jednostupňovou, dvouspojkové či planetové. U více než poloviny aut se verze s automatem vejde pod 400.000 Kč. Příplatek za řízení bez řazení činí podobně jako u miniaut zhruba dvacet tisíc. Příklad? Space Star, který s pětistupňovým manuálem (1.2 59 kW Invite) vyjde na 289.850 Kč. Stejná motorická a výbavová verze, ale s bezestupňovým automatem s plynule měnitelným převodem na 309.850 Kč. Někdy najdeme u jednoho modelu hned dva typy automatu. Clio má do půl milionu bezestupňový Xtronic i dvouspojku EDC.
Model | Verze | Typ převodovky | Cena |
Mitsubishi Space Star | 1.2 MIVEC AS&G 59 kW CVT | variabilní bezestupňová | 309 850 Kč |
Škoda Fabia | 1.0 TSI 70 kW DSG | dvouspojková, 7° | 354 900 Kč |
Renault Clio | 1.0 TCe 74 kW Xtronic | variabilní bezestupňová | 363 000 Kč |
Škoda Fabia Combi | 1.0 TSI 70 kW DSG | dvouspojková, 7° | 368 900 Kč |
Nissan Micra | 1.0 IG-T 68 kW Xtronic | variabilní bezestupňová | 369 900 Kč |
Hyundai i20 | 1.0 T-GDI 74 kW DCT | dvouspojková, 7° | 389 990 Kč |
Kia Rio | 1.0 T-GDI 74 kW DCT | dvouspojková, 7° | 394 980 Kč |
Opel Corsa | 1.2 Turbo 74 kW AT8 | planetová s měničem, 8° | 402 990 Kč |
Suzuki Swift | 1.2 MHEV 61 kW CVT | variabilní bezestupňová | 409 900 Kč |
Toyota Yaris | 1.5 92 kW Multidrive S | variabilní bezestupňová | 415 000 Kč |
Peugeot 208 | 1.2 PureTech 74 kW EAT8 | planetová s měničem, 8° | 420 000 Kč |
Volkswagen Polo | 1.0 TSI 70 kW DSG | dvouspojková, 7° | 424 900 Kč |
Citroën C3 | 1.2 PureTech 81 kW EAT6 | planetová s měničem, 6° | 435 000 Kč |
Ford Fiesta | 1.0 EcoBoost 92 kW 7DCT | dvouspojková, 7° | 444 900 Kč |
Honda Jazz | 1.5 E:HEV 80 kW e-CVT | jednostupňová hybridní | 449 900 Kč |
Renault Clio | 1.3 TCe 96 kW EDC | dvouspojková, 7° | 450 000 Kč |
Seat Ibiza | 1.0 TSI 70 kW DSG | dvouspojková, 7° | 482 990 Kč |
Jednostupňová hybridní = jeden převod pro pohon kol spalovacím motorem ve vyšších rychlostech, v nižších se o pohon stará elektromotor |
Kompakty
Ke kompaktům automat patří a je příjemné vidět, že do půlmilionu s ním koupíte klasická rodinná auta: hned tři karosářské verze Hyundaie i30, dvě Opelu Astra – u něj dokonce dva druhy automatické převodovky – nebo Škodu Scala. Příplatky za automat jsou u kompaktů vyšší – třeba u škodovky připlatíte čtyřicet tisíc. Skvěle vychází nabídka u hyundaiů. Zatímco standardně se za dvouspojkovou převodovku připlácí padesát tisíc, v limitované edici Family je to pouze 25.000 Kč pro hatchback, fastback i kombi.
Model | Verze | Typ převodovky | Cena |
Hyundai i30 | 1.0 T-GDI 88 kW 7DCT | dvouspojková, 7° | 404 990 Kč |
Hyundai i30 Fastback | 1.0 T-GDI 88 kW 7DCT | dvouspojková, 7° | 414 990 Kč |
Škoda Scala | 1.0 TSI 81 kW DSG | dvouspojková, 7° | 457 900 Kč |
Hyundai i30 kombi | 1.0 T-GDI 88 kW 7DCT | dvouspojková, 7° | 459 990 Kč |
Opel Astra | 1.4 Turbo 104 kW CVT | variabilní bezestupňová | 469 990 Kč |
Opel Astra Sports Tourer | 1.4 Turbo 104 kW CVT | variabilní bezestupňová | 499 990 Kč |
Opel Astra | 1.5 CDTI 90 kW AT9 | planetová s měničem, 9° | 499 990 Kč |
SUV
Crossoverů najdeme s automatem celou řadu, do půlmilionu se jich vejde osm. Vůbec nejlaciněji vychází Suzuki Ignis s bezestupňovým automatem. Druhý nejlevnější Opel Crossland X nabízí pro změnu planetový automat s šesti stupni, logicky podobný má Peugeot 2008, ale s osmi rychlostmi. Hned pětice modelů sází na dvouspojku, Fiat 500X na šestistupňovou, stonic, kamiq, kona a puma pak na sedmistupňovou.
Model | Verze | Typ převodovky | Cena |
Suzuki Ignis | 1.2 MHEV 61 kW CVT | variabilní bezestupňová | 422 900 Kč |
Opel Crossland X | 1.2 Turbo 96 kW AT6 | planetová s měničem, 6° | 443 990 Kč |
Kia Stonic | 1.0 T-GDI 74 kW DCT | dvouspojková, 7° | 449 980 Kč |
Škoda Kamiq | 1.0 TSI 81 kW DSG | dvouspojková, 7° | 467 900 Kč |
Hyundai Kona | 1.6 T-GDI 130 kW 7DCT | dvouspojková, 7° | 479 990 Kč |
Fiat 500X | 1.3 Firefly 110 kW DDCT | dvouspojková, 6° | 487 900 Kč |
Ford Puma | 1.0 EcoBoost 92 kW 7DCT | dvouspojková, 7° | 499 900 Kč |
Peugeot 2008 | 1.2 PureTech 96 kW EAT8 | planetová s měničem, 8° | 500 000 Kč |
Typy automatických převodovek
Planetová
Pro přenos točivého momentu od motoru na převodové ústrojí používá hydrodynamický měnič momentu, který spojuje výhody kapalinových a mechanických převodů. Základem je kolo reaktoru vymezující rozdíly točivého momentu na vstupu a výstupu. Klasikou je osm stupňů u peugeotů (208, 2008), astra jich má devět. Některé planetové samočinné skříně mají v současnosti dokonce až deset převodů, ne však s cenou do 500.000 Kč.
Plusy
- Hladké rozjezdy a řazení
- Možnost velkého počtu a rozsahu převodů
- Dlouhá životnost
Minusy
- Výrobní náklady
- Nutnost pravidelné údržby
- Větší mechanické ztráty
Dvouspojková
Podle nás nejideálnější řešení, které kombinuje vysokou účinnost a rychlost. Dvouspojková převodovka je totiž složena ze dvou dílčích převodovek s vlastními spojkami. Jedna se stará o liché a druhá o sudé převody. Podle stylu jízdy má potom příslušná část přednastavený další stupeň a přeřazení funguje tak, že se vlastně rozepne jedna spojka a zároveň sepne druhá. Změna je rychlá a nedochází k prokluzu. Používají ji značky Fiat, Ford, Hyundai, Kia, Seat, Hladké rozjezdy a řazení Škoda či Volkswagen.
Plusy
- Rychlé řazení o 1 stupeň
- Vysoká účinnost
Minusy
- Pomalé řazení o více stupňů
- Méně hladké rozjezdy
Robotizovaná
Nejjednodušší řešení, typické pro minivozy. Jde vlastně o manuální skříň, kde se o ovládání spojky a řazení stará hydraulika nebo elektromechanika. Řídicí jednotka podle údajů od senzorů vyhodnocuje jízdní data a rozhodne, kdy změnit převod. Pak vydá povel hydraulickému ovládání, které rozpojí spojku, přeřadí a pak opět spojí kola s hnacím řetězcem. Zkušenosti s touto převodovkou rozebíráme důkladně na další dvoustraně v testu Hyundaie i10.
Plusy
- Nižší výrobní náklady
- Velká shoda s manuálem
Minusy
- Kostrbaté řazení
- Méně hladké rozjezdy
Bezestupňová
Automatická skříň s plynule měnitelným převodem nemá ozubená kola. Převodovku tvoří dva hřídele, na nichž jsou proti sobě směřující kužely. Spojení mezi nimi zajišťuje gumový řemen, nebo článkový řetěz. Tím, jak se k sobě kužely přibližují nebo oddalují, se mění i převodový poměr, který může pracovat ve velkém rozmezí. Jednoduchá konstrukce bývá bezproblémová a často u variátoru výrobce elektronicky přednastaví stupně, takže jde řadit i manuálně. Používá ji Nissan, Opel, Suzuki, Toyota.
Plusy
- Plynulá jízda včetně rozjezdů
- Velké převodové rozmezí
Minusy
- Vytáčení při akceleraci
- Vysoké ztráty na dálnici
- Kratší životnost
Hybridy, elektrovozy
Výhodou elektromotorů je jejich široký provozní rozsah otáček. Proto elektroauta nepotřebují klasickou převodovku, ale vystačí si jen s jedním redukčním převodem. U hybridních aut nebo plug-in hybridů potom vídáme různá řešení podle toho, jak je hybridní systém poskládán. Proto i taková Honda Jazz má jen jeden stálý převod pro spalovací agregát (sepne se při vyšších rychlostech) a jeden pro trakční elektromotor. Skříň e-CVT od Toyoty zase nemá s variátory nic společného, byť se tak chová. V planetovém převodu se u ní skládají síly spalovacího agregátu, elektromotoru a generátoru pro dobíjení baterií.
Víte, že…
... stoupá počet lidí, kteří chtějí absolvovat autoškolu v autě s automatem? Za deset let narostl podíl takových zájemců na desetinásobek. Řidičský průkaz pak ale získají jen pro řízení vozu s automatem. Pokud chtějí jezdit s manuálem a nechtějí platit pokutu za řízení s jinou skupinou oprávnění, musí absolvovat doplňkovou jízdu se zkušebním komisařem.