Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8 – Předurčen k úspěchu

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 28. 6. 2020 • 23:37
44
98
Zobrazit náhledy (44)
Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8 Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8 Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8 Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8 Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8 Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8 Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8 Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8 Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8 Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8 Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8 Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8 Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8 Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8 Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8 Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8 Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8 Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8 Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8 Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8 Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8 Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8 Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8 Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8 Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8 Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8 Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8 Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8 Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8 Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8 Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8 Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8 Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8 Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8 Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8 Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8 Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8 Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8 Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8

Na českém trhu si Peugeot 2008 dlouhodobě drží pozici nejžádanějšího modelu se lvem na masce. Druhá generace má na čem stavět, zároveň chce ale laťku posunout ještě o kousek výše. Daří se?

Design, interiér


Druhá generace Peugeotu 2008 se na oficiálních snímcích představila loni v létě, na faktickou výstavní premiéru jsme si ale museli počkat až do listopadu. Krátce po debutu na autosalonu v čínském Kantonu jsme dostali příležitost prvního svezení na českých silničkách. Tehdy to bylo přeci jen krátké dostaveníčko, což nám nyní vykompenzoval plnohodnotný týdenní test.

První generace se začala vyrábět v roce 2013, tedy o poznání dříve, než se do segmentu malých crossoverů vrhla většina evropských konkurentů. Peugeot pro to měl tehdy dobrý důvod. Potřeboval náhradu za 207 SW, protože s kombíkem pro nastupující dvěstěosmičku nepočítal.

Jak jsem nastínil v úvodu, malé SUV 2008 staví na základech svého úspěšného předchůdce. V Evropě vůz patří mezi nejžádanější peugeoty, u nás je dokonce vůbec nejprodávanější. Před dvěma lety se jej prodalo 3205 kusů, loni stále skvělých 3090 ks. Pro srovnání - v závěsu druhý nejžádanější Peugeot 3008 má na svém kontě za loňský rok „jen“ 1664 ks. Nejmenší SUV lvíčat tak značnou měrou přispělo k tomu, že se Peugeot loni vyšvihl na páté místo v prodejích napříč všemi značkami (za Škodou, VW, Hyundaiem a Dacií) s 5,2% meziročním nárůstem. Bravo!

Byť má 2008 ve srovnání s menší 208 o nulu navíc, v mnohém se shodují. Kromě extravagantního designu myslíme i možnosti pohonu. Vedle konvenčních benzinových a naftových variant můžete sáhnout i po verzi čistě elektrické. Na tu si musíme ještě nějaký čas počkat, tudíž jsme sáhli po jediném čtyřválci v nabídce – naftové patnáctistovce, která se v silnější 96kW variantě páruje výhradně s osmistupňovou samočinnou převodovkou. Standardem pro všechny verze zůstává pohon předních kol, což někteří kritizují, prodejní čísla však ukazují, že koncovým zákazníkům je absence čtyřkolky docela šumák.

Po vzoru prcka

Vzhledovou inspiraci modelem 208 poznáte na první pohled. Jen se podívejte na výraznou masku chladiče, horizontální diody denního svícení či černou linku, jež propojuje zadní svítilny se stylem lvích drápů. Červenému perleťovému laku za 18.000 Kč sekunduje kontrastně zbarvená černá střecha a vůz obouvá sedmnáctipalcová kola.

Testované provedení GT Line vychází z vyššího výbavového stupně Allure, navíc ale dává přední světlomety Full LED s mlhovkami, zatmavená zadní okna či chromované koncovky výfuku. Součástí této sportovně zaměřené výbavy je rovněž černé lemování masky či kryty vnějších zrcátek ve stejné barvě. Boční plochy designéři rozbíjejí trojúhelníkovými prolisy ve dveřích, které doprovázejí ochranné plasty ve spodní části karoserie. Podobně jako u 208 je výsledkem extravagantní auto s charakterem, které s konkurencí jen tak nezaměníte. A to je v době stále častější unifikace určitě chvályhodné.

Peugeot 2008 – srovnání rozměrů s předchůdcem
Model 2008 (2. gen) 2008 (1. gen)
Délka (mm) 4300 4159
Šířka (mm) 1770 1739
Výška (mm) 1530 1556
Rozvor (mm) 2605 2538
Objem zavazadelníku (l) 434 360

Není pro každého

Nový Peugeot 2008 je vybaven i-Cockpitem, respektive jeho poslední evolucí, která už zvládá zobrazování informací v digitálních budících s 3D efekty. Je to hlavně efektní, nějaký praktický přínos pro řidiče proti standardní verzi nehledejte. Stále platí, že pracoviště řidiče působí moderně, futuristicky a oku lahodí. Šišatý volant zaujme, tvarování přístrojové desky je roztříštěné a piáno pod obrazovku multimediálního systému, to je takový malý kus umění.

Jenže také tady narážím na trable, které jsme řešili v ostatních peugeotech. Za volantem se s výškou 176 cm nemohu posadit tak, abych měl volant v ideální poloze a zároveň viděl celé budíky. Buď mám část obrazovky zakrytou, nebo volant nepřirozeně nízko. Při jízdě to zas až takový problém není, ale volant pak řidiči překáží při vystupování. Samotné sedačky jsou pohodlné a rozměrné, vyhoví různorodým postavám. Jen pro nohy tu kvůli širokému středovému tunelu a masivním výplním dveří nezůstává zas až tolik prostoru.

Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8 Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8

Samotný multimediální systém působí zase o něco odladěněji. Je dostatečně svižný, přechody mezi jednotlivými menu se nesekají a obraz je kvalitní. Přesto nám nastavování teploty skrz displej přijde otravné a za jízdy až nebezpečné. Přitom by tu stačil jeden otočný ovladač navíc, protože Peugeot 2008 umí nanejvýš jednozónovou klimatizaci.

A vzadu? Když si sednu sám za sebe, mám před koleny rezervu ještě několik centimetrů. Však také tahle francouzská novinka s délkou 4,3 metru svou konkurenci značně převyšuje, skoro už pošilhává po segmentu kompaktních SUV. Dvěma dospělým se tu bude cestovat komfortně, pokud sem ale posadíte tři urostlé chlapíky, ti krajní zaboří hlavu do zakulaceného rohu. Ani v loktech jim nezůstane moc místa, kabina vzadu šířkou zrovna neoplývá. Horší je to i s nastupováním a vystupováním kvůli vystouplému podběhu kol, což jsou vady zděděné po sourozenecké 208.

Zavazadelník pojme v základu 434 litrů, což není vůbec špatné, 1467 l po sklopení zadní lavice (v poměru 60:40) je nejvíce ze všech oponentů. Potěší dvojitá podlaha a pravidelné tvary kufru, stejně jako téměř rovná ložná plocha po sklopení. Jsou tu ale i nedostatky, 2008 neumí elektrické ovládání víka zavazadelníku a proti vybrané konkurenci bohužel nemá posuvnou zadní lavici. Manipulace s nákupem je o něco náročnější kvůli vyšší nakládací hraně, ta mezigeneračně povyrostla o 8 centimetrů na 71 cm.

Peugeot 2008 - rozměry zavazadlového prostoru
Objem standardní/po sklopení zadní lavice 434/1467
Šířka mezi podběhy [cm] 100
Délka [cm] 69
Délka po sklopené zadní opěradlo [cm] 128
Výška po plato [cm] 57
Průchodnost výška x šířka [cm] 81 x 101
Výška dolní hrany/průchozí výška pod 5. dveřmi 72/184

Motor, jízdní vlastnosti


Starý známý

S motorem 1.5 BlueHDi se rozhodně nesetkáváme poprvé, namátkou nám dělal společnost třeba v dlouhodobě testovaném Citroënu Berlingo či Peugeotu 308. Čtyřválcový turbodiesel má výkon 96 kW při 3760 otáčkách a maximum točivého momentu 300 newtonmetrů již od 1750 otáček. Z klidu na stovku vůz akceleruje za 9,3 sekundy a na německém autobahnu můžete svištět maximální rychlostí 195 km/h.

Pro připomenutí si povězme, že agregát vychází z dřívějšího motoru 1.6 BlueHDi, přičemž objem byl snížen zkrácením zdvihu z 88,3 na 84,8 mm. Z výčtu novinek vzpomeňme šestnáctiventilovou hlavu, jiné turbodmychadlo, sání, písty nebo vstřikování. Motor je vybaven filtrem pevných částic a vstřikováním AdBlue. Právě celý systém snižující emise je nový. Oxidační katalyzátor a filtr pevných částic již nejsou rozděleny, ale umístěny v celistvém obalu a součástí jsou hned tři katalyzátory.

Agregát od první chvíle působí jako fajn společník. Za studena jen někde v povzdálí vrní, po zahřátí o něm skoro nevíte. Kromě kultivovanosti pohonné jednotky to souvisí také s výborným odhlučněním. Motor se statečně zvedá z nejnižších otáček, při 1500 ot/min se probírá k životu a pod plným plynem slušně táhne až k červenému pásmu. Položku výkonnostní špička odškrtávám ve třech tisících. Těch 96 kW sice na papíře neohromí, slušnou pružnost při předjíždění však obstará. Bát se nemusíte ani levého pruhu v táhlém kopci.

Líbilo se mi rovněž sladění s osmistupňovým planetovým automatem s měničem. Vůz se rozjíždí plynule, převodovka nezmatkuje a kvalty střídá logicky, navíc opravdu jemně. Ve sportovním režimu se ústrojí rádo nechá vytáčet, v režimu Eco se naopak “přidusí” a zdaleka nepůsobí tak živě. Po vyzkoušení všech třech možností jsem nakonec zůstal u prostředního režimu Comfort, který je ideálním kompromisem pro svižnou a zároveň komfortní jízdu.

Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8 Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8

Deklarované kombinované spotřeby 3,8 litru se nám během testovacího týdne dosáhnout nepodařilo, když ale jezdíte po okreskách s lehkou nohou, není problém se s 1344 kilogramů vážícím vozem dostat na hodnoty začínající čtyřkou. Na dálnici jsem se zpravidla pohyboval kolem 5,5 až 6 litrů, aniž bych vůz nějak výrazně šetřil.

Peugeot 2008 - měření dynamiky
Pružnost 60-100 km/h na 4./5./6. rychlostní stupeň [s] 5,5/6,1/7,4
Pružnost 80-120 km/h na 5./6./7./8: rychlostní stupeň [s] 7,1/8,1/10,5/14,7
Otáčky na nejvyšší rychlostní stupeň při 130 km/h 2300
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h [m] 44,2
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h [km/h] 48,1/85,3/124,6
Pneu v testu Dunlop Sport5 SUV M+S 215/60 R17

Od všeho trochu

Náš červený exemplář obouvá sedmnáctipalcová kola, a byť má podvozek vzadu jednodušší řešení s torzní tyčí a naladění tužšího charakteru, nemusíte se bát. Po české strupaté okresce se přenáší ladně, až větší výmoly pošlou do kabiny tlumené rázy. Při svižnějším tempu si v zatáčkách všímám, že má záď tendenci lehce uskočit do strany a příliš si netyká ani s příčnými nerovnostmi.

Byl jsem překvapen, že při rychlé změně směru se karoserie skoro nehne a rychlejší jízdu tak nedoprovázejí téměř žádné náklony. Skoro jako by tahle šelma chtěla v utažených serpentinách sportovat. Pro to ale nemá dostatečný výkon a pak taky rychle naráží na své limity. O slovo se totiž možná až přehnaně brzy přihlásí stabilizační systém, který dá rozdováděnému řidičovi přes prsty a řekne, že takhle tedy ne. Oblouk však 2008 vykrouží jistě a první projevy nedotáčivosti se začnou objevovat až při opravdu rychlé jízdě.

Od řízení jsem si toho příliš nesliboval, vlastně ale šlo o takový standard. Je přeposilovanější, takže se s vozem dá snadno manipulovat i v podzemních garážích, ve sportovním režimu pak řízení ztuhne, nic víc se ale nestane a mnoho zpětné vazby od něj nedostanete.

Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8 Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8

Jak jsem napsal v úvodu, Peugeotu 2008 je postaven na malé platformě CMP, která mu neumožňuje pohon všech kol. Francouzi nabízejí alternativu v podobě otočného ovladače Grip Control (testovaný kousek jím vybaven nebyl), jenž by si měl poradit v náročnějších podmínkách mimo zpevněné cesty. Jak to celé fungovalo, si ostatně můžete připomenout v přiloženém videu…

video

Já jsem 2008 mimo silnice raději netrápil, zkusili jsme společně jen jednu dobrodružnější výpravu po lesní cestě. Díky vyšší světlé výšce tu crossover sice projede, posádka ale bude vzhledem k tuhému a nepoddajnému podvozku natřesená tak, že příště k té horské chatce raději dojde pěšky. Více času jsem trávil na dálnici, kde je Peugeot 2008 příjemným společníkem. Podvozek má dobré odhlučnění, jen si s rostoucí rychlostí všímám výrazného aerodynamického svistu.

Závěr


Závěr

Peugeot 208 a 2008 mají mnoho společného. Platformu, pohonné jednotky, futuristickou kabinu a fakt, že na silnici je prostě nepřehlédnete. Designéři se tady opravdu vyřádili a kdo se chce odlišit, bude si ve filozofii nových peugeotů libovat. Má to však i své stinné stránky. Do moderního i-Cockpitu se pohodlně usadí jen úzké spektrum řidičů, ti ostatní budou bojovat se šišatým volantem a umístěním digitálního přístrojového štítu. Nastavování teploty přes displej je otravné, zejména v případě, kdy na dlouhých cestách využíváte navigaci. Vzadu je hodně místa pro dva dospělé, 2008 těží ze své délky, s šířkou kabiny už je to o něco horší. Tady crossover strádá podobně jako prcek 208.

Podvozek je tužší, ve většině jízdních situací pohodlný, až na sérii nerovností o sobě dá vědět rázy do kabiny. Pro řízení si auto nezamilujte, jistota v zatáčkách a stabilita karoserie jsou však na poměry SUV překvapující. Motor má slušnou dynamiku, zároveň si ale při běžném popojíždění neřekne o moc paliva.

A cena? Základ s testovaným motorem přijde na 565.000 Kč, budeme-li kalkulovat s aktuálními akčními cenami, které si ale Peugeot drží dlouhodobě. To je na první pohled docela dost, když uvážíme, že namátkou konkurenční Kamiq s motorem 1.6 TDI 85 kW DSG přijde na 507.900 Kč. To se ale bavíme o absolutním základu ve výbavě Ambition, který přijíždí na šestnáctipalcových ocelových kolech. Francouz se za tuto cenu nabízí v provedení Allure, které už má ve výbavě všechno potřebné. A kdybyste si v případě Kamiqu připlatili za srovnatelnější výbavový stupeň Style, už jste na shodných 565.900 Kč. Peugeot 2008 se proti předchůdci posunul zase o kus do moderní éry, zároveň si ale zachoval základy svého populárního předchůdce a nezměnil nic z toho, co na něm současní zákazníci milují. Osobně si myslím, že o úspěch nebude mít nouzi…

Nejlevnější verze modelu 390.000 Kč (1.2 PureTech/74 kW Active)
Základ s testovaným motorem 565.000 Kč (1.5 BlueHDi/96 kW Allure)
Testovaný vůz bez příplatků 605.000 Kč (1.5 BlueHDi/96 kW Allure)
Testovaný vůz s výbavou  678.000 Kč (1.5 BlueHDi/96 kW GT Line)

Plusy

  • Atraktivní vzhled
  • Líbivý interiér
  • Kultivovaný motor
  • Slušná spotřeba
  • Jistý podvozek

Minusy

  • Ergonomie interiéru
  • Horší nastupování a vystupování
  • Nastavování teploty přes displej
  • Brzké zásahy stabilizace

Související články

Zobrazit celý článek
Témata
Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8
Cena základní sestavy 605 000 Kč
Výbava základní sestavy 17“ litá kola, rozšířené automatické brzdění o radar, Full LED světlomety s mlhovkami, zatmavená zadní okna, Peugeot i-Cockpit 3D, paket Comfort (elektricky ovládaná, sklopná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, boční osvětlení karoserie, zpětné zrcátko s automatickou clonou bez rámečku), tempomat s omezovačem rychlosti, elektronická parkovací brzda atd. Kč
Cena testované sestavy 678 000 Kč
Výbava testované sestavy Perleťový lak Červená elixír (+18.000 Kč), kožené čalounění Nappa černá (+45.000 Kč), indukční bezdrátové nabíjení telefonu (+4000 Kč), aktivní systém sledování mrtvého úhlu (6000 Kč) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1499
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 195
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.2 / 3.5 / 3.8
Emise CO2: 100
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 434 / 1467
Objem nádrže (l): 41
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1344 / 501
Rozměr pneu: 215/60 R17
Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4300
b) šířka (mm): 1770
c) výška (mm): 1550
d) rozvor (mm): 2605
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1540
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1390
l) šířka vzadu (mm): 1360
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 590
30. 6. 2020 17:47
Re: spotreba na diaľnici..
A ty máš tu rychlost a spotřebu reálnou?
30. 6. 2020 16:53
Re: spotreba na diaľnici..
Realne ci podla PP? Lebo to je az neuveritelna spotrebu. Ja na svojej 308 hdi viem urobit spotrebu zacinajucu sa trojkou, ale nesmiem ist viac ako sto km/h, co ma moc nebavi.
Avatar - _Karel_
30. 6. 2020 14:24
Re: Konečně hezký Crossover
Malý volant je fajn, já jsem si v době před- airbagové a vlastně i krátce v ní - měnil origo volanty za malé sportovní. Jen ho chci mít vysoko a sedět nízko.
Avatar - Hammunasakra
30. 6. 2020 14:07
Re: spotreba na diaľnici..
Viz já 7:15
30. 6. 2020 10:19
Re: spotreba na diaľnici..
Ne. Byl to dlouhodobý průměr. Dálnici už nevím. Jen si pamatuju, že z Chorvatska, což bylo většinou po dálnici, to bylo, 3,8 l.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku