Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vyhlášení evropského Auta roku 2021!

Diskuze (22)

Online přenos z vyhlášení letošního ročníku ankety evropské Auto roku začíná v pondělí 1. března v 15:00.

Evropské Auto roku je tradiční anketa, kterou od roku 1964 pořádají evropské motoristické časopisy, které v ní vybírají nejlepší vůz posledních 12 měsíců. Současnými organizátory ankety je devět automobilových magazínu z devíti zemí - Auto (Itálie), Autocar (Británie), Automobil Revue (Švýcarsko), Autopista (Španělsko), Autotrends (Belgie), Autovisie (Nizozemsko), L ́Automobile Magazine (Francie), Firmenauto (Německo) a Vi Bilägare (Švédsko). Letošního vítěze se dozvíme dnes v 17:00.

Letošní vítěz vzejde z následujících finalistů: VW ID.3, Land Rover Defender, Škoda Octavia, Cupra Formentor, Fiat 500 EV, Citroën C4 a Toyota Yaris. Nominovány mohou být jen takové vozy, které jsou uvedeny na trh během 12 měsíců před hlasováním, musí být dostupné nejméně v pěti evropských zemích a jejich předpokládaný prodej by měl dosahovat alespoň 5000 kusů ročně. Tyto automobily jsou pak hodnoceny na základě řady kritérii, mezi něž patří design, komfort, bezpečnost, hospodárnost, ovladatelnost, výkon, funkčnost, šetrnost vůči životnímu prostředí či cena. Porotu může nominovaná automobilová novinka oslovit také svým inovativním technickým řešením či příznivým poměrem ceny k užitné hodnotě.

Porotu soutěže tvoří odborní motorističtí novináři, v současnosti se jury skládá z 60 novinářů z 23 evropských zemí. Jejich počet z každé země je stanoven na základě velikosti automobilového trhu dané země. Po šesti zástupcích tak mají Itálie, Francie, Británie, Německo a Španělsko, ostatní státy jsou zastoupeni méně členy. Česká republika má od roku 1992 v porotě pravidelně jednoho člena, kterým je vždy šéfredaktor motoristického časopisu Automobil Revue. Nejprve jím byl Milan Jozíf, v letech 2000 až 2015 Tomáš Hyan a od roku 2016 je českým zástupcem Jiří Duchoň.

Každý z porotců má k dispozici 25 bodů, které musí rozdělit mezi nejméně pět ze sedmi finalistů a žádnému z nich nesmí udělit více jak deset bodů. Hlasování je veřejné a každý z porotců musí svoji volbu odůvodnit. Vítěz soutěže se tradičně vyhlašuje v předvečer ženevského autosalonu, loni byl kvůli pandemii koronaviru vyhlášen v Ženevě bez přítomnosti veřejnosti a novinářů. Letos je ze stejného důvodu autosalon rovněž zrušen a vítěz bude vyhlášen online.

Nejúspěšnější značkou v historii ankety je Fiat, který má na svém kontě již devět vítězství. Povedlo se mu vyhrát s modely 124 (1967), 128 (1970), 127 (1972), Uno (1984), Tipo (1989), Punto (1995), Bravo/Brava (1996), Panda (2004) a 500 (2008). Po šesti vítězstvích získaly francouzské značky Renault a Peugeot. Dva modely obdržely titul evropského vozu roku dvakrát - Renault Clio ve své první (1991) a třetí generaci (2006) a Volkswagen Golf třetí (1992) a sedmé generace (2013).

Titul evropského auta roku nejčastěji dobývají malé vozy, vozy nižší střední a střední třídy. V poslední době se daří také populární kategorii SUV. Prvním vítězem ankety se v roce 1964 stal Rover 2000. Řada modelů, která titul vyhrála, si krátce po svém uvedení na trh získala i značnou oblibu u zákazníků a stala se bestsellery. Platí to například pro Ford Escort a jeho nástupce Focus, Fiat Uno a jeho následovníka Punto, Renault Clio, Peugeot 307 či Volkswagen Golf. Raritou je pak vítězství sportovního Porsche 928 v roce 1978.

Ocenění si vysloužily i automobily, které byly nositeli pokrokových řešení, ať už v oblasti designu či techniky. Mezi ně patří například Renault 16, který byl průkopníkem karoserie typu hatchback a zvítězil v roce 1966, vůz NSU Ro 80 s revolučním Wankelovým rotačním motorem, který obdržel titul o dva roky později či modely GS (1971), CX (1975) a XM (1990) automobilky Citröen, které nadchly jízdním komfortem díky důmyslnému systému hydropneumatického odpružení.

V prvních desetiletích v anketě triumfovaly převážně vozy italské, francouzské a německé provenience, v posledních 30 letech se na první příčku občas probojuje i některá z japonských značek. Prvním japonským vozem, který ocenění získal, byl v roce 1993 Nissan Micra. V roce 2005 pak u poroty nejvíce uspěla Toyota Prius, první hybrid této japonské značky. Prvním čistě elektrickým modelem, který v anketě zvítězil, se v roce 2011 stal Nissan Leaf.

Nejvýraznější vítězství v historii zaznamenaly Peugeot 405 v roce 1988 a Volkswagen Golf o 25 let později, oba tyto vozy zvítězily s náskokem 212 bodů. Naopak, Volkswagen Polo vyhrál před druhou Toyotou iQ v roce 2010 jen o deset bodů a elektrický Jaguar i-Pace v roce 2019 získal stejně bodů jako druhá Alpine A110, o vítězství Jaguaru pak rozhodlo až detailní bodování porotců.

Mezi finálovou sedmičku se v posledních letech několikrát probojovala se svými modely i značka Škoda. V roce 2007 porotce zaujalo designově atypické malé MPV Roomster, které se umístilo na čtvrté příčce. O dva roky později skončila na šestém místě druhá generace modelu vyšší střední třídy Superb, v roce 2010 se na čtvrtém místě umístilo kompaktní SUV Yeti, v roce 2014 byla na šestém místě třetí generace Octavie a o dva roky později skončila rovněž šestá třetí generace Superbu.

Diskuze (22)

Doporučujeme

Avatar - pradeda777
2. 3. 2021 09:24
Re: 1.2.3.
Mluvil jsem nedávno s mým prodejcem a podle něj by se měl Cross objevit na prodejně do dvou měsíců.....
1. 3. 2021 15:37
Toyota Yaris
Polsko volilo Yaris :-[] a Rusko Defender (stejně jako UK). Španělové překvapivě Cupru. Švédové Oktávku. Švýcaři pro Fiat 500 (stejně jako Italové). A vítězem je Toyota Yaris :-O
1. 3. 2021 15:27
Tak doufejme,...
...že porotci nepodlehli politicko-ideologickému nátlaku a že nezvítězí zkratowůz ID3! :-O :-O :-O
1. 3. 2021 15:25
Re: 1.2.3.
Pánové, mluvíte mi opravdu z duše! :yes: Současná doba automobilistická je prostě jedna velká katastrofa. A bude hůř... :-( :-( :-( :no: :no: :no:
Avatar - hugino
1. 3. 2021 15:21
Moje poradie
1.Formentor 2.Octavia 3.Defender