Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
ZF Heat Belt
ZF Heat Belt
ZF Heat Belt
ZF Heat Belt
6
Fotogalerie

Vyhřívané bezpečnostní pásy od ZF mají prodloužit dojezd elektromobilů

Německá společnost ZF vyvinula vyhřívaný bezpečnostní pás. Podobně jako v případě vyhřívaného volantu a sedadel, má pomoci s prodloužením dojezdu elektromobilu v zimě.

Jednou z nevýhod elektřinou poháněných vozidel je až o desítky procent nižší dojezd v nízkých teplotách, který je způsobován mimo jiné tím, že se trakční akumulátor potřebuje zahřát na ideální provozní teplotu. Další významný odběr představuje ohřev interiéru, protože v elektromobilu nevzniká tolik odpadního tepla, které by bylo možné k vytápění použít, jako u spalovacích motorů. Energie se tedy musí brát z baterií.

Jednou z častých rad, jak v zimě prodloužit dojezd elektromobilu, je v první řadě zapnout vyhřívání sedadel a volantu, místo snahy o vyhřátí celého interiéru. Brzy by se k doporučením mohlo přidat zapnutí vyhřívaných bezpečnostních pásů. Řešení vyvinuté společností ZF funguje na podobném principu jako vyhřívání sedadel a volantu, přičemž využitím všech tří vyhřívaných položek by mělo být v chladných měsících možné zachránit až 15 % dojezdu elektromobilu.

Video placeholder
Martin Vaculík, upoutávka na Premium • Auto.cz

Vyhřívané pásy na první pohled vypadají jako standardní bezpečnostní pásy. Je to díky tomu, že jsou malé drátky, plnící funkci topných vodičů, vplétány přímo jako součást struktury bezpečnostního pásu. Kontaktní elementy pro elektrické topné okruhy jsou umístěny tak, aby neomezovaly funkčnost samotných pásů nebo jejich navíječů.

Martina Rausch, která má vývoj nových bezpečnostních pásů v ZF na starosti, říká: „Pro cestující není v používání pásů ve srovnání s těmi konvenčními žádný rozdíl. A chování vyhřívaného bezpečnostního pásu při nehodě samozřejmě není o nic horší ve srovnání s konvenčními protějšky.

Video placeholder
ZF Heat Belt - vyhřívaný bezpečnostní pás, Martina Rausch • ZF

Dobrou zprávou pro výrobce aut je podle ZF skutečnost, že se instalace vyhřívaných bezpečnostních pásů od těch klasických liší jen v detailech. A díky tomu, že jsou ohřevné drátky zapleteny přímo do pásů, neliší se ani jejich tloušťka. Tím pádem jsou pásy podle německé společnosti už nyní připraveny na sériovou výrobu.

Další výhodou nových pásů je podle Martiny Rausch skutečnost, že nejlépe fungují, když jsou v blízkém kontaktu s tělem. Cestující tedy budou motivováni sundat si tlusté zimní bundy, čímž nevědomky zvýší svoji bezpečnost. Pro funkci jakéhokoliv bezpečnostního pásů je totiž lepší menší množství vrstev mezi ním a osobou, kterou má chránit.

Video placeholder
ZF Heat Belt - vyhřívaný bezpečnostní pás • ZF Group