Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Výkonné osmiválce na vymření? Vybrali jsme 18 statečných

Mirek Mazal
Diskuze (6)

Jistě, máme k dispozici spoustu zmenšovaných motorů s vysokým výkonem, ale vidlicový osmiválec nic nepřekoná. Trh jich nabízí stále méně, byť skoro dvacet se jich dá zatím úspěšně napočítat.

Králem plnotučných motorů by mohl být jmenován vidlicový šestnáctiválec odvážně vystavovaný na obdiv za kabinou nejrychlejších Bugatti. Hlavně ekologickým aktivistům se z plakety 8,0 W16 zvedá žaludek, ale dnes to nebude o tradiční kritice zelených, nýbrž o oslavě pozůstatků pohonných jednotek par excellence.

Extrémní W16 je v podstatě tvořen spojením dvou osmiválců a právě V8 se dá označit za perfektní motor. Přináší výjimečnost pod kapotou, bezprostřední reakci na plyn, energii na rozdávání, skvělý zvuk a zdánlivě neomezený potenciál. To jsou základní důvody, proč výrobci sportovních a supersportovních aut nasazují polovičního krále spalovacích motorů. Zájemci by si měli pospíšit, než šlechetný agregát zmizí z katalogů nových či ojetých vozidel, možností je prozatím přinejmenším ještě 18.

1. Dodge Challenger SRT Hellcat Redeye

Modernizovaný Dodge Challenger Hellcat dostal přídomek Redeye. Dva nasávací otvory kapoty ženou vzduch do motoru podobného brutálnímu modelu SRT Demon. Do výfuků tedy burácí kompresorem přeplňovaný osmiválec 6,2 V8 působivého výkonu 594 kW (808 koní) a 960 N.m.

2. Mercedes-AMG GT R

Okruhové monstrum je nejsportovnější model Mercedesu. Troufalé označení je podložené vidlicovým osmiválcem se dvěma turby. Čtyřlitrový agregát vydává hromobití produkované stádem 585 koní (430 kW) a 700 N.m. Maximální rychlost končí u hranice 318 km/h, přičemž stovka se mihne za 3,6 sekundy.

3. Jaguar XE SV Project 8

Třísetkusová edice nejrychlejšího Jaguaru se rozprodává nečekaně pomalu, v USA dealeři nabízejí statisícové slevy. Ve výprodeji končí nijak všední sedan s velkým křídlem coby součást sportovního bodykitu. Nastavené prahy nebo agresivní spojlery jsou součástí drsné image navazující na V8 o přeplňovaném výkonu 441 kW (600 koní) a 700 N.m. Project 8 je na stovce o desetinu rychleji než AMG GT R.

4. Lexus LC 500

Futuristická vesmírná loď výjimečně poháněná atmosférickým osmiválcem. Jde o lineární a fantasticky znějící ústrojí, kterého nemůže být nikdy dost. Jednorožec mezi oturbeným stádem vyniká z řady i vnějším designem neotřelé karoserie nebo vnitřním uspořádáním luxusního interiéru.

5. Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo  

Špičkové Porsche s dveřmi navíc má snad nejdelší jméno v celém automobilovém průmyslu, ale slovní hříčka se lehce pamatuje díky naprosté schopnosti zatlačit do sedadel. Hybridní twin-turbo V8 o výkonu 500 kW (680 koní) a 850 N.m vyvolává závratě na počkání díky pomoci 4x4 se samosvorným diferenciálem.

6. Ferrari GTC4Lusso T

Další kříženec obvyklých segmentů je shooting brake nazvaný Ferrari GTC4Lusso T. Odlehčený nástupce přišel o čtyři válce, přesto jich zůstalo ještě osm včetně dvou turbodmychadel. Osmiválec se nakonec dostal 449 kW (610 koní) a 760 N.m.

7. Mercedes-AMG GT 63 S

Čtyřdveřové kupé s abnormálním výkonem 468 kW (636 koní) a 900 N.m vymetá levý pruh dálnice při expresním rodinném výletu i během zpožděné služební cesty. Čtyřlitrový osmiválec je nadsazený zbytku auta schopného akcelerovat na 100 km/h za 3,2 sekundy. I maximální rychlost 312 km/h je šílený parametr u primárního GT plného luxusu.  

8. Ford Mustang Shelby GT350

Zatímco většina výrobců automobilů se uchyluje k alternativním procesům výroby energie, Ford prostě zakomponoval osmiválcovou atmosféru, konečně nastavil funkční podvozek a staromilci zažili druhé Vánoce. Svébytný Mustang má 392 kW (533 koní) a 582 Nm z 5,2litrového motoru do V. Nízká cenovka vozu je příjemný bonus.

9. Ford Mustang Shelby GT500

Mustang číslo 2 čili GT500 v Evropě není k sehnání, o to více mrzí nedostupnost svalnatého kupé se zrychlením na 100 km/h za 3,5 sekundy. Plnokrevné kupé pálí zadní gumy pod náporem 5,2litrového osmiválce tentokrát vyhnaného na 567 kW (771 koní) a 848 N.m. Absurdní zbraň s volantem je krocena omezovačem při 290 km/h.

10. Audi RS 6 Avant

Po desetiletích čekání se Audi konečně rozhodlo nabídnout superkombi RS6 Avant i ve Spojených státech. Američané raketu přijali pozitivně, aby ne, když velkoprostorový stěhovák upaluje rychlostí 318 km/h bez sériového omezovače. Standardně se montuje stopka na 250 km/h, kde si 4,0 V8 twin-turbo jen tak tiše přede. Celkem 600 koní (441 kW) a 800 N.m to ovšem umí pěkně rozbalit, často nestíhají ani jednoúčelové mašiny konkurenčních značek.

11. BMW M5 Competition

První M5 4x4 eliminuje složitý přenos vysokého výkonu na silnici. Volitelné zapojení obou náprav slibuje neustálou trakci nízkoprofilových pneumatik. Dvacetipalcová kola mají složitý úděl snášet nával energie 460 kW alias 625 koní a 750 N.m. Doslova závratné schopnosti má 4,4litrový osmiválec se dvěma turby. Manažerský sedan umí vystřelit z místa na 100 km/h za 3,3 sekundy při možnosti dosáhnout 305 km/h.

12. Ferrari SF90 Stradale

Vrcholné Ferrari podle hierarchické pozice také tak jezdí. Ručně vyráběný hybrid kombinovaný s 4,0 V8 produkuje bizarních 1000 koní (735 kW) při 7500 ot./min. Automobilka směrem k modelu nešetři superlativy, faktem je zrychlení 0-100 km/h za 2,5 sekundy, což jiný vůz z Maranella sériově nikdy nedokázal. Omračující je i maximální rychlost 340 km/h.

13. McLaren Senna

Tvarově i technicky výstřední unikát pojmenovaný po slavném pilotovi právem patří mezi skvělé tipy. Vzhled Senny může být polarizující, ale jedna věc je jistá – dvoumístné kupé s masivním křídlem je extrémně rychlé. Aby ne se stádem 800 koní (588 kW) za posádkou. Točivý moment dosahuje stejné výše, tudíž se čtyřlitrový sběratelský kus směle rozparádí až na 340 km/h. Stovka padne za 2,8 sekundy.

14. McLaren Speedtail

Alternativní možnost Senny se stejným motorem V8, který byl podpořen hybridním systémem o celkovém výkonu 1050 koní (772 kW). Všechna čest pohonu jen zadních kol, na každý pád je Speedtail více GT než okruhové nářadí. Automobilka postaví jen 106 exemplářů a všechny jsou vyprodané.

15. McLaren Elva

Roadster bez oken kopíruje styl Ferrari Monza SP1 a SP2, nicméně Elva dokáže napodobovat závodní speciály značky z 60. let 20. století. Za příplatek výrobce poskytne čelní deflektor, zbytek konzervativců zažije mucholapku v rychlosti až 322 km/h. Vidlicový osmiválec se dvěma turby stačí na 599 kW (815 koní) výkonu.

16. Koenigsegg Regera  

Technický skvost ze severu nekompromisně razí cestu vlastními technologickými triky. Bezpřevodovový mechanismus je jen jedním detailem originálního myšlení svobodomyslných tvůrců, ti byli jistě spokojeni po odměření 1119 kW (1521 koní) výkonu a 2170 N.m točivého momentu. Kombinace elektriky se spalováním benzínu a dvojicí turbodmychadel znamená rozjezd na 100 km/h během 2,7 sekundy a 410 km/h maximálního tempa.

17. Koenigsegg Jesko

Pokud se zdála Regera nadpozemským strojem, odpovědí je skutečná brutalita stejného původu. Koenigsegg Jesko je pojmenovaný po otci Christiana von Koenigsegga a předvádí nikdy nevídané. Silniční odkaz funguje se sedmi spojkami nové devítistupňové převodovky napojené na 5,1litrový osmiválec s dvojím přeplňováním. A teď to nejlepší – hypersportovní model disponuje astronomickým výkonem 1176 kW (1600 koní) a točivým momentem 1491 N.m. Slibovaná maximálka olizuje metu 500 km/h, chybí jí přesně 17 km/h.

18. Lamborghini Urus

Od placatých malosériovek zpět do bláznivější módy dnešních dnů. SUV je trendem, proto se hodí zmínka o Lamborghini Urus. Asi nejvýstřednější model nafouklého segmentu straší malé děti u silnice nejen vzhledově, ale také vidlicovým osmiválcem se dvěma turby. Přerostlý býk má 478 kW (650 koní) a 850 N.m, což je dost na pozlobení skutečných rychlíků. Italský mastodont zrychluje na 100 km/h za 3,6 sekundy, vzduch rozráží v rychlostech ještě těsně za 300 km/h.

Mirek Mazal
Diskuze (6)

Doporučujeme

12. 6. 2020 04:54
Mazal vykrádá sám sebe...
...z imbecilních článků na AF pro hlupáky? Podívej se, kolik je XE Project 8 v Evropě a za kolik. Tady nejsi na autoforu, zklidni svoje "bleskové" návyky!
Avatar - Barrichello
9. 6. 2020 10:59
Re: Už jich moc nezbývá
Jako jedno bych určitě nepočítal kompresorový Hellcat. dá se jako jedno počítat 5,7 a 6,4 V8 HEMI, oboje jsou atmosféry a 6,4 je vlastně upravená 5,7

Chevrolet má samozřejmě svoje 6,2 V8 Smallblock a dále nový DOHC 4,2 V8 TwinTurbo, tzv. Blackwing, který pohání CT6-V a má pohánět i ostré verze CT4 a CT5

Takže ten výčet opravdu není kompletní
8. 6. 2020 21:39
Analksicht
A moje horke fotky nechces tady videt
8. 6. 2020 20:22
Re: Už jich moc nezbývá
Este by som ti to tam trochu doplnil,ze sa jedna o atmo SRT V8 5.7/6.1/6.4 a 6.2 je V8 supercharger pre Hellcat,Trackhawk,Demon..
Avatar - Dzakobo
8. 6. 2020 19:20
Už jich moc nezbývá
Je otázka, zda např. motory 5.7 / 6.2 / 6.4 HEMI nepočítat jenom jako 1, když vycházejí ze stejné koncepce. To samé třeba i u Ferrari, z jejíž stáje je možné koupit 3.8T v Maserati. Dále v přehledu chybí motory Chevroletu - zvlášť když před chvílí zde vyšel článek o Corvettě.
Snad ještě Toyota nabízí 4.5 nafťáka.
Ale V8 mizí rychle, čerstvě 6.75 RR a 4.0TDI ukončuje kariéru. :-(