Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Výměna baterek u elektromobilů? Nio už jich provedlo 4 miliony, vše trvá jen 3 minuty

Ondřej Mára
Diskuze (15)

Výrobce elektromobilů Nio zatím nedosahuje takové popularity jako jeho mnozí konkurenti, přesto má v jedné věci evidentně navrch.

Řeč je o technologii výměny baterií u elektromobilů, která nahrazuje zdlouhavé zastávky u nabíječek. S touto myšlenkou přitom přišla v roce 2013 i společnost Tesla, podle které měla výměna baterie u Modelu S zabrat jen 90 sekund. Z konceptu ale nakonec sešlo a místo toho začala Tesla stavět svou síť Superchargerů, která je v mnohém také unikátní.

Čínská automobilka Nio se ovšem vize rychlé výměny vybité baterie elektromobilu za novou nevzdala a tento koncept začala ve velkém aplikovat. V současnosti má Nio asi 504 tzv. Power Swap stanic na výměnu baterií v mnoha zemích po celém světě, ve kterých podle nedávného příspěvku na Twitteru proběhly již 4.000.000 výměn.

Celý proces výměny je přitom poměrně jednoduchý. Vše začíná u aplikace společnosti Nio pro chytré telefony, na kterých si řidič vozu najde nejbližší stanici Power Swap. Aplikace mu přitom oznámí, kolik je ve stanici nabitých baterií a kolik řidičů již čeká na výměnu.

Po příjezdu ke stanici pak řidič opustí vůz a technik s ním zacouvá na speciální platformu, kde již proběhne plně automatický proces. Systém vůz nadzvedne, povolí šrouby, spustí baterii, nainstaluje novou, dotáhne šrouby, vůz spustí a je hotovo. Celý proces by měl trvat pouze okolo 3 minut.

Video se připravuje ...

Majitelé nových elektromobilů přitom mají celou službu zdarma. Majitelé starších vozů, respektive z druhé ruky, pak platí za kapacitu nové baterie. Pokud tedy elektromobil přijíždí s baterií nabitou na 20 kWh z celkových 100 kWh, u nové baterie zaplatí nabití chybějících 80 kWh. Platí se tedy za nabíjení, nikoliv službu.

Například v Číně přitom stanice na výměnu baterií stojí jak ve městech, tak i podél dálnic. Cestování s elektromobilem na delší vzdálenosti se tak při výměně baterií namísto dobíjení výrazně urychluje.

Ondřej Mára
Diskuze (15)

Doporučujeme

3. 10. 2021 19:29
Re: "Pokud tedy elektromobil přijíždí s baterií nabitou na 2
Už před mnoha lety Renault s nějakou izraelskou firmou podobný projekt odepsal.
2. 10. 2021 09:16
Re: kup
Wine, pletes si pojmy - na ICE nic nejezdi, vime? ICE je zkratka z Internal Combustion Engine, tedy klasicky “vnitrni spalovaci motor”. Jedine, ze by neco jezdilo na ice, ale o tom jsem taky jeste neslysel :-)
1. 10. 2021 21:57
Re: kup
Kdyz dojde k opravdove valce, je naprosto fuk jakou energii potrebujes - to je vzdy prvni cil.

Elektrarny a palivo je vyrizeny behem prvnich par minut az hodin boje. Pak jedes z toho co ukutis a elektrinu vyrobis na kolene stokrat snadneji nez benzin.
1. 10. 2021 21:45
Nicneříkající číslo
Evidentně to má vypadat jako super bomba, ale řekněme, že baterie se mění cca 3 x týdně. Sice to vypadá moc, ale ze zkušeností jiných výrobců, je to realita. Lidi chtějí mít nabito pořád a ideálně do max. To je jeden z důvodů proč se výměna baterií nikde neujala. Zpátky k číslům
4000 000/120 - 33 333 automobilů, které toto využívají. Nic moc...

Velké automobilky se na tento nesmysl vybodly a ani Tesla nebo BYD to nemá a ani mít nebude. Je s tím spojeno hodně problémů jak konstrukčních, tak třeba i právních. Doma u komoušů se dají pominout právní problémy, konstrukční už ne. Myšlenka je to stará, pamatuje doby, kdy se baterie daly nabíjet velice pomalou rychlostí (třeba jen dnešních koloběžkových 7,2kW). Dnes jsme někde jinde.
Avatar - Ja Prvni 123
1. 10. 2021 21:43
Pořád platí, že EV může být fajn
třeba pro rozvoz rohlíků po centru města.

Ale nehodí se pro individální přepravu na delší vzdálenosti, a už vůbec ne jako "pohotovostní vozidlo", které má být připraveno k použití, kdykoliv to majitel potřebuje.