Výměna baterek u elektromobilů? Nio už jich provedlo 4 miliony, vše trvá jen 3 minuty
Výrobce elektromobilů Nio zatím nedosahuje takové popularity jako jeho mnozí konkurenti, přesto má v jedné věci evidentně navrch.
Řeč je o technologii výměny baterií u elektromobilů, která nahrazuje zdlouhavé zastávky u nabíječek. S touto myšlenkou přitom přišla v roce 2013 i společnost Tesla, podle které měla výměna baterie u Modelu S zabrat jen 90 sekund. Z konceptu ale nakonec sešlo a místo toho začala Tesla stavět svou síť Superchargerů, která je v mnohém také unikátní.
Čínská automobilka Nio se ovšem vize rychlé výměny vybité baterie elektromobilu za novou nevzdala a tento koncept začala ve velkém aplikovat. V současnosti má Nio asi 504 tzv. Power Swap stanic na výměnu baterií v mnoha zemích po celém světě, ve kterých podle nedávného příspěvku na Twitteru proběhly již 4.000.000 výměn.
Celý proces výměny je přitom poměrně jednoduchý. Vše začíná u aplikace společnosti Nio pro chytré telefony, na kterých si řidič vozu najde nejbližší stanici Power Swap. Aplikace mu přitom oznámí, kolik je ve stanici nabitých baterií a kolik řidičů již čeká na výměnu.
Po příjezdu ke stanici pak řidič opustí vůz a technik s ním zacouvá na speciální platformu, kde již proběhne plně automatický proces. Systém vůz nadzvedne, povolí šrouby, spustí baterii, nainstaluje novou, dotáhne šrouby, vůz spustí a je hotovo. Celý proces by měl trvat pouze okolo 3 minut.
Majitelé nových elektromobilů přitom mají celou službu zdarma. Majitelé starších vozů, respektive z druhé ruky, pak platí za kapacitu nové baterie. Pokud tedy elektromobil přijíždí s baterií nabitou na 20 kWh z celkových 100 kWh, u nové baterie zaplatí nabití chybějících 80 kWh. Platí se tedy za nabíjení, nikoliv službu.
Například v Číně přitom stanice na výměnu baterií stojí jak ve městech, tak i podél dálnic. Cestování s elektromobilem na delší vzdálenosti se tak při výměně baterií namísto dobíjení výrazně urychluje.