Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Výroba elektromobilu vyprodukuje o 70 % více emisí, přiznává Volvo

Ondřej Mára Ondřej Mára 13. 11. 2021 • 12:06
47
301
Zobrazit náhledy (47)
Volvo C40 Recharge Volvo C40 Recharge Volvo C40 Recharge Volvo C40 Recharge Volvo C40 Recharge Volvo C40 Recharge Volvo C40 Recharge Volvo C40 Recharge Volvo C40 Recharge Volvo C40 Recharge Volvo C40 Recharge Volvo C40 Recharge Volvo C40 Recharge Volvo C40 Recharge Volvo C40 Recharge Volvo C40 Recharge Volvo C40 Recharge Volvo C40 Recharge Volvo C40 Recharge Volvo C40 Recharge Volvo C40 Recharge Volvo C40 Recharge Volvo C40 Recharge Volvo C40 Recharge Volvo C40 Recharge Volvo C40 Recharge Volvo C40 Recharge Volvo C40 Recharge Volvo C40 Recharge Volvo C40 Recharge Volvo C40 Recharge Volvo C40 Recharge Volvo C40 Recharge Volvo C40 Recharge Volvo C40 Recharge Volvo C40 Recharge Volvo C40 Recharge Volvo C40 Recharge Volvo C40 Recharge Volvo C40 Recharge Volvo C40 Recharge Volvo C40 Recharge

Studie automobilky Volvo se zaměřila na měření emisí při výrobě a provozu stejného vozu s elektrickým, plug-in hybridním i čistě spalovacím pohonem.

Když se mluví o emisích automobilového průmyslu, většině z nás se nejspíš automaticky vybaví důraz na snižování emisí samotných automobilů. Jejich výrobci se však v posledních letech snaží snižovat také emise při výrobě, což ovšem představuje zajímavý paradox. Výroba tolik prosazovaných elektromobilů totiž není nejčistší, jak ostatně připustila i automobilka Volvo.

Ta totiž v rámci jedné studie měřila emise modelu XC40, který nabízí ve třech verzích: se spalovacím motorem, s plug-in hybridním systémem a čistě elektrickým pohonem. To vše pod stejnou karoserií a na stejných základech.

Během studie se přitom automobilka zaměřila na emise spojené s materiály, ze kterých je vůz vyroben, emise produkčních procesů potřebný k výrobě, tankování a samozřejmě také na emise vznikající při jízdě. To vše při plánované životnosti, která by se měla pohybovat okolo 200.000 kilometrů.

Malým šokem přitom může být, že podle této studie vzniká při výrobě elektrické verze C40 o 70 % více emisí než při výrobě spalovací verze XC40. Oba vozy přitom stojí na stejné platformě a využívají řadu společných komponent. Po stránce materiálů a komponent přitom může za 30% růst emisí u modelů C40 (EV) a XC40 Recharge (PHEV) samotná baterie.

Výroba levnějšího vozu se spalovacím motorem tak vyprodukuje citelně méně emisí CO2, rozdíl ovšem začíná v momentě, kdy se s automobilem začíná jezdit. Zatímco u elektromobilů už emise téměř nerostou, tedy v závislosti na způsobu vyrábění elektrické energie, u automobilů spalujících benzín neustále stoupají a postupně dohánějí elektromobily.

K tzv. vyrovnání emisí přitom dochází právě v závislosti na ekologičnosti výroby elektrické energie, kvůli čemuž Volvo připravilo hned tři scénáře. Jeden zohledňuje průměrné světové zdroje elektřiny, druhý počítá s průměrnými zdroji elektrické energie ve státech EU a Velké Británii a třetí studie pracuje pouze s čistými a obnovitelnými zdroji.

Pokud bychom počítali s průměrnými světovými zdroji elektrické energie, je znečištění tvořené elektromobilem o 15 % nižší ve srovnání se spalovacím motorem a k vyrovnání emisí dojde až při nájezdu cca 109.918 kilometrů – tedy zhruba za polovinou projektované životnosti vozu.

Při provozu na elektrickou energii produkovanou evropskou osmadvacítkou je ovšem provoz elektromobilu o 30 % čistší a k vyrovnání emisí dochází již při nájezdu 77.248 kilometrů. Při využívání elektrické energie čistě z obnovitelných zdrojů by pak elektromobil měl být ekologičtější než auto se spalovacím motorem po nájezdu 48.280 kilometrů.

Jak tedy ukazuje studie společnosti Volvo, elektromobily rozhodně nejsou prvoplánově čistší než auta se spalovacími motory. Během jejich provozu se však jejich emisní stopa zmenšuje a jejich provoz je ekologičtější. Při současném důrazu na obnovitelné zdroje elektrické energie přitom vyrovnání vyšších emisí výroby elektromobilů potrvá stále kratší dobu.

Související články

Témata
15. 11. 2021 14:45
Re: Bilance
https://www.auto.cz/…egmentech-137477

Tak zkus počítat.
Avatar - Barrichello
15. 11. 2021 11:14
Re: Bilance
U benzínky vedle stojí N98 37,50 a N95 35,50. A LPG 13,90 - nesmíte jezdit ke zlodějskému kartelu Benzina, OMV, Shell, MOL :-) :-) :-)
Se ziskem 3,50-5 kč na litru paliva :-) :-)
15. 11. 2021 11:14
Re: Bilance
Tak zcela upřímně to problém je, protože jak jsem už tady psal v jiné diskusi, ČEZ je jeden z několika. Tam kam pravidelně jezdím to je bohužel asi tak v poměru 60/35/5 PRE/ČEZ/EON. Takže platit 200 Kč měsíčně znamená, že musím dobít 36 kWh za měsíc u ČEZu aby se to vyplatilo. A abych pak měl měsíc kdy dobiju jen doma/ve firmě/u PRE a ČEZu jen vysolil za to že mám kartu se mi hodně příčí.

Od PRE je chip jen za administrační poplatek, takže tam už je situace lepší a tihle dva v Praze pokrývají opravdu většinu. Nicméně stále jich není tolik aby se dalo říct, že se s jedním dá žít.

Pohodlnost řeší karta Mercedesu (když má člověk Mercedes :D), ale ceny tam nejsou nic moc, ale zas je to řešení že člověk nemusí mít ty paušály a více karet a dobije vždycky (lepší než jednorázové pokud umožňují).

S tím nájezdem, tak já sice nájezd mám vyšší ale mimo Prahu na dálnicích kam se EV nehodí, takže na to ho nemám. Jako druhé auto po Praze je ten nájezd tak okolo 1000 km měsíčně, takže tyhle tarify pro větší odběr jsou k ničemu.
Avatar - Barrichello
15. 11. 2021 11:12
Re: Obnovitelné zdroje
Přesně tak, až se vypnou uhelky, budeme závislí na dovozu, jestli ovšem bude co kupovat. Pokud ne, jsme v loji a budou vypínat elektriku ve špičkách a budou blackouty.
Avatar - Barrichello
15. 11. 2021 11:09
Re: Zde je link na tu studii od Volva
Přesně, nebo bude rád za drahej plyn z Ruska :-)

Jiná náhrada není a dalších 20 let nebude :-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud