Výstava Rétromobile 2025: Pařížská vzpomínka na staré dobré časy
Během druhého únorového týdne se opět po roce otevřely automobilovým příznivcům brány pařížského výstaviště. Už 49. ročník veletrhu Rétromobile přilákal do francouzské metropole nejen majitele veteránů a různé značkové kluby, ale dokonce i některé automobilky. Vyrazili jsme tam i my.
Do Paříže se sjela počátkem letošního únoru spousta historických muzejních exponátů, někteří výrobci se pro doplnění kontrastu přijeli pochlubit i s nejžhavějšími novinkami. A k tomu si přidejte spoustu doprovodných akcí, stánků firem navázaných na veterány, diorámy, příslušenství, obří trh, stovky automobilů určených k přímému prodeji… Na Rétromobile se zkrátka přicestovat vyplatí. Navíc se sem pohodlně přesunete přímým letem z Prahy.
Nejpočetnější expozici Pařížanům a návštěvníkům metropole letos předvedla Škoda. Nejstarší česká automobilka si jako první lokalitu letošních oslav svých 130. narozenin vybrala právě francouzské výstaviště, kde už v minulosti na prestižních autosalonech ve světové premiéře odhalila spoustu důležitých novinek. Není divu, že právě sem počátkem letošního roku přivezla šestnáct historických kousků: jízdní kolo L&K Slavia, dvojici motocyklů stejné značky plus třináct nevšedních automobilů. Expozice dokumentuje 130 let produkce mladoboleslavské továrny, která se přesně před 100 lety sloučila se Škodovými závody v Plzni a postupně převzala jejich jméno. Přehlídka vystavených automobilů tak začíná vůbec prvním vyráběným modelem L&K Voiturette a končí až nejnovějšími elektromobily Enyaq a Elroq.
Většinu českých vozů sem doputovala přímo z továrního muzea v Mladé Boleslavi. Zelený kabriolet Felicia však dodal francouzský importér, servisní stejšn 1201 v barvách Motokovu přijel pro změnu od soukromého majitele, stejně jako jeden z vystavených motocyklů. Mezi muzejními klenoty se zde hrdě vzpíná třeba legendární filmový upír Škoda 110 Super Sport Ferat nebo dvacetiletý červený šestiválcový sedan Superb po řediteli legendárního podniku Tour de France ročníku 2005 – s veškerým příslušenstvím. Pro příznivce tuningu přivezla zase automobilka rozšířený koncept Yeti Extreme, fandové rallye ocení Octavii WRC z roku 2003.
Koordinátor restaurátorské dílny Škoda Muzea Michal Velebný nám na stánku automobilky představuje opravdový klenot – aerodynamickou Škodu Popular Sport Coupé, která byla v téhle sérii postavena v pouhých pěti kusech: „Do sbírky jsme ji získali před rokem. Je připravena na renovaci, kterou ale její předchozí majitel nedokončil. Auto má závodní minulost, ale už nejelo čtyřicet let. Unikátní je na něm hliníková karoserie – plechová je jen maska spolu s předními blatníky.“
Kompletní personál hostesek a jejich mužských protějšků na stánku Škody se převlékl do historického ošacení, nechybí ani bezplatné občerstvení pro návštěvníky: káva z coffee caru Elroq, čerstvé smoothie nebo výčep s tradičním plzeňským pivem.
Další velkou expozici pro návštěvníky připravil domácí Renault, jehož výstavní plocha byla postavena v duchu klasických modelů R4 a aktuálního držitele evropského titulu Auto roku 2025, působivého Renaultu 5. Jejichž moderní nástupci elektrickým pohonem doplňují původní modely v podobných odstínech laku. Návštěvníky zaujal rovněž restomod Renaultu 17, kontrastující s původním kupé. A také obrovský značkový butik se zaměřením právě na novou pětku a čtyřku: modýlky, autodráhy, hrací karty, domácí příslušenství, oblečení…
Elektricko-hybridní expozici předvedla také Toyota, která do Paříže přivezla nejen první hybrid Prius z roku 1997, ale nezapomněla se pochlubit ani plně elektrickým třídveřovým modelem RAV4 v působivé zelené metalíze. Autocentrum Frey z bavorského Augsburgu zase přivezlo ucelenou kolekci roadsteru MX-5 včetně atraktivního prototypu Superlight z roku 2005 nebo unikátního rudého kupé řady NB. Nechyběly expozice německých značek Porsche, BMW ani Mercedes-Benz. A dokonce se v metropoli s vlastním stánkem blýskl i americký Cadillac.
Velkou narozeninovou oslavu v Paříži rozjel Citroën DS, který se blyštil v mnoha různých verzích včetně legendárního konceptu DS 19 Ballons, obutých do balonů místo kol.

Velkou expozici předvedla rovněž kolopásová vozidla Kegresse, stejně tak se obrovskému zájmu těšily historické monoposty formule 1. V přízemí se dokonce otevřely ateliéry mnoha umělců věnující se automobilové tematice - ať už obrazům, sochám, či různým sběratelským předmětům vyrobeným třeba z vysloužilých automobilových součástek.
Obrovské nadšení v přítomných vzbudila nejen aukční nabídka sportovních vozidel, ale i prodejní kolekce automobilů do 30.000 eur. Do téhle sumy jste si mohli vybrat skvělý youngtimer na nostalgické projížďky – v nabídce byly nádherně zachovalé modely BMW 3 E36 v provedeních kupé a kabriolet, Fiaty 500, Peugeoty 205 či 309, mercedesy z 80. let… Zkrátka vše, co jen hrdlo ráčí a na co peněženka stačí. V prostorách výstaviště jsme strávili celé dva dny a už teď víme, že si další ročník téhle krásné a ucelené výstavy nenecháme ujít!