Vzácná Škoda 450 chátrala 40 let v křoví. Po vysvobození ji snad čeká záchrana
Škoda 450 možná nemá takové jméno jako Felicia, z pohledu historie ikonického kabrioletu jde ale o mimořádně důležité auto. Právě z něj se totiž Felicia zrodila.
V padesátých letech se mladoboleslavská automobilka pustila do vývoje kabrioletu, od něhož si mimo jiné slibovala, že uspěje na západních trzích a do komunistického Československa přinese tolik potřebné devizy. Jako jeho základ posloužil model 440, známý také jako Spartak. Prototyp otevřeného automobilu se veřejnosti představil v roce 1956, o rok později se rozběhla výroba.
Škoda 450 na papíře nabízela konfiguraci sedadel 2+2, ve skutečnosti byla ale spíše dvoumístná, na malé zadní sedačky se vešly maximálně děti. O pohon 4065 mm dlouhého a 900 kg vážícího kabrioletu se staral čtyřválec o objemu 1,1 litru, plněný dvojicí karburátorů Jikov. Výkon dosahoval 37 kW (50 k), točivý moment 75 N.m a maximální rychlost činila 130 km/h.
Zajímavé je, že 450 opravdu vzbudila zájem v kapitalistických státech. Mohl za to i jeden chytrý tah: když se kabriolet v roce 1957 objevil na autosalonu v Londýně, Škoda si k představení vozu britským zákazníkům přizvala dvacetiletou Američanku Charlotte Sheffieldovou, úřadující Miss USA. Tahle kombinace měla úspěch.
Charlotte později dokonce přiletěla do Československa a známý fotograf Vilém Heckel s ní a Škodou 450 nafotil reklamní kampaň. Když se snímky dostaly do Spojených států, československá automobilka údajně zaznamenala zájem zhruba 15 tisíc potenciálních kupců. Nakonec se však do USA dostalo jen 408 kusů.
I to je ale slušný výkon, podle dostupných informací totiž vzniklo pouhých 1010 exemplářů. V roce 1959 totiž už dorazila Felicia, která byla jakousi evolucí 450. Lišila se několika designovými detaily, především však místo přední nápravy s listovými pružinami dostala vinuté odpružení.
Felicia se později dočkala dalších modernizací a její výroba byla ukončena v roce 1964. Produkce činila 14.863 vozů, byla tedy výrazně větší než v případě předchůdce. Škoda 450 tak dnes platí za mimořádně vzácné auto.
Proto se nyní chystá záchrana jednoho kusu, který přitom na pohled vypadá skoro až nezachránitelně. Auto dlouhé roky stálo venku, ponechané napospas počasí a vegetaci. "Poslední majitel vůz odstavil před více než 40 roky s plánem, že ho renovuje. Řada lidí za ním chodila s nabídkami, že auto koupí, ale pán ho pryč dát nechtěl, stále mluvil o renovaci. Bohužel už to nestihl, letos v lednu zemřel," popisuje historii odložené škodovky Michal Stehlík, který se nedávno domluvil s rodinou předchozího vlastníka a 450 od ní koupil.
Auto už také stihl vysvobodit ze sevření různých dřevin a křovin. "Vůz byl regulérně obrostlý stromy," říká Stehlík, podle něhož vzácný kabriolet za záchranu stojí, a to i přes smutnou kondici a skutečnost, že není v původním stavu. "Podle mě se do dneška dochovalo maximálně 200 kusů," odhaduje.
Vůz někdy v minulosti prošel "modernizací", dostal například zadní ploutvičky, které se objevily až na Felicii v roce 1961, dále řazení na podlaze a zřejmě také jinou palubní desku. Vše ostatní ale sedí: originální výrobní štítek ukazuje rok produkce 1958, přední náprava má listová péra a víčko od palivové nádrže se nachází vedle víka od zavazadelníku.
"Podvozek a nápravy jsou v poměrně dobrém stavu, nic z toho není shnilé. Také motor jde protočit. Horší to je s karoserií, ta zřejmě bude muset být postavena znovu, s využitím dílů ze Spartaka," popisuje Michal Stehlík. "V domě po předchozím majiteli jsme našli ještě nějaké náhradní díly a dvě plátěné střechy," dodává.
Stehlík odhaduje, že renovace Škody 450 v tomto stavu může zabrat 5 až 10 let. A že samozřejmě spolkne dost peněz. Proto ještě neví, jestli se do ní pustí sám. "Spíš se přikláním k tomu, že auto posunu někomu, kdo na opravu bude mít více času," přiznává nadšenec, který má s renovacemi starých škodovek zkušenosti. Pět let života věnoval stavbě Škody Rapid. "Od šroubku," upozorňuje.