TEST Ford Puma 1.0 EcoBoost mHEV – Drobný lifting
Druhý nejprodávanější ford na českém trhu prošel zkraje loňského roku decentní modernizací, která přinesla nové světlomety a moderní multimédia. Smutnou zprávou je konec vrcholného tříválce 1.5 EcoBoost u verze ST.
Design, interiér
Ford v posledních letech oprašuje jeden populární název za druhým. K životu se proto vrátilo označení Capri (byť pro elektrické SUV), Explorer (nejdříve plug-in, poté čisté elektrické SUV), Mach (Fordy Mustang a Mustang Mach-E) či Puma. Posledně jmenované označení v druhé polovině 90. let minulého století patřilo atraktivnímu kupé na technickém základu tehdejšího Fordu Fiesta. Dostupného sporťáku se v letech 1997 až 2001 vyrobilo přes 133 tisíc exemplářů, což na okrajový segment není vůbec špatné číslo.
O podobném, respektive mnohem větším úspěchu manažeři Fordu snili i v případě nepřímého pokračovatele Fordu Puma. Jeho druhá generace totiž nepřijela s jedním párem dveří a nemířila primárně na mladé řidiče. Místo kupátka totiž modrý ovál představil atraktivní malý crossover. Právě tenhle segment totiž patří k prodejně nejúspěšnějším.
Ford Puma z roku 2019 sice vypadá jinak, drží se ale osvědčeného receptu. I v tomhle případě totiž konstruktéři sáhli po fiestě. Jedinou změnou je fakt, že zmíněný Ford Fiesta se již od poloviny roku 2023 nevyrábí. Vaz mu částečně zlomila i puma, která se vyšvihla mezi nejoblíbenější modely svého segmentu.
Všimnete si jich?
Design Fordu Puma se návrhářům moc povedl, proto ani po pěti letech od představení nebylo nutné vzhled exteriéru nijak zásadně měnit. Ostatně drtivá většina z nás by omlazenou variantu na silnici ani nepoznala. Rozdíly přesto jsou. A vyniknou hlavně v přímém srovnání.
Na první pohled vás do očí praští jinak řešené světlomety. Tvar mají podobný, leckdo by si tedy všiml pouze jiného světelného podpisu. Jenže chyba lávky. Trojici pomyslných drápků totiž doplňují jednotlivé segmenty diod. Maticová světla tudíž zvládají vykrývat okolní provoz a neoslňují ostatní řidiče. Pro všechny tři verze stojí 23 tisíc, u verze ST je máte v základu.
Facelift přinesl též jiné designy kol o průměru 17 až 19 palců a nemetalický šedý lak Cactus, který je jako jediný bez příplatku.
Uvnitř se zásadní změna odehrála v prostoru okolo řidiče. Malý displej, který trochu nepřirozeně trčel z přístrojové desky, nahradila dvanáctipalcová obrazovka multimediálního systému Sync 4. Kvůli tomu se změnila celá palubní deska. Nad monitorem jsou nově poměrně robustní výdechy ventilace, robustně ostatně působí celá oblast před řidičem, což nevypadá úplně elegantně.
Móda dvouramenných volantů dorazila i do Fordu. V tomhle případě dostala puma ještě oba vrcholy zploštělé, což nemusí každému vyhovovat. Při prvních jízdních dojmech z léta jsem z něj moc nadšený nebyl. V rámci běžnému testu jsem k němu smířlivější, byť klasičtější tvar, který se více podobá kruhu.
Co se naštěstí nezměnilo, je tvar řadicí páky. „Kulička“ skvěle padne do ruky, což v kombinaci s přesně vymezenými drahami udělá z řazení vaši oblíbenou aktivitu.
V prvních dojmech jsem si stěžoval i na absenci fyzických ovladačů ventilace. Jejich odstranění sice ušetří místo (a peníze), z uživatelského hlediska je to ovšem obecně chyba. Snad tenhle trend postupně vymizí a klasická tlačítka se zase vrátí. Alespoň u těch nejpoužívanějších funkcí.
V červenci jsem nebyl nadšený ani z levně působících materiálů v kabině, konkrétně z tvrdých plastů na vrchu palubní desky a na výplních dveří. Jenže Ford Puma s motorem 1.0 EcoBoost o výkonu 92 kilowattů a šestistupňovým manuálem pořídíte už za 499.900 Kč, proto crossoveru lacinější materiály prominu, byť mezi negativy je zmíním.
V ostatních ohledech je to stará dobrá puma. Kdo hledá vzdušnější interiér, měl by se poohlédnout jinde. Tohle auto je koncipováno spíše jako dvoumístné. Zadní sedadla jsou primárně určena pro děti a na kratší cesty. Naproti tomu zavazadelník o minimálním objemu 409 litrů (s minirezervou) je na běžné potřeby plně dostatečný.
Puma má navíc v základu praktickou schránku Megabox s výpustným ventilem, kam můžete umístit třeba špinavé boty. Se sadou na opravu pneumatik má objem 81 litrů, s minirezervou pak 34 l.
Motor, jízdní vlastnosti
Loňské osvěžení se technické stránky takřka nedotklo. Výjimkou je pouze ostré provedení ST, které ztratilo tříválcovou patnáctistovku. Místo ní je k dispozici výkonný litrový tříválec se 118 kilowatty, který díky mild-hybridu dává celkových 125 kilowattů. V Česku začíná na 749.900 Kč, což je o 100 tisíc více než v případě verze ST-Line X se 114 kW a taktéž sedmistupňovou dvouspojkou Powershift.
Bez té si testovaný exemplář ve zmíněném (naživo moc hezkém) šedém laku Cactus musel vystačit. Šestistupňová manuální převodovka má ovšem přesně vymezené dráhy, takže si užíváte každý kontakt s ní. Spojkový pedál má lehčí chod a dobře vymezený záběr, takže se nemusíte bát, že vám auto chcípne při každém rozjezdu. Jen to chce trochu více plynu, ať se tříválec tolik nedusí.
Motor 1.0 EcoBoost byl v minulosti jedním z apoštolů downsizingu. Vynikal vysokým měrným výkonem, se spolehlivostí byl ale na štíru. To nová generace Fox už drtivou většinu problémů vychytala a platí za povedenou motorizaci. Jen počítejte s tím, že kvůli přímému vstřik úplně nemusí krátké trasy. V takovém režimu ji jednou dvakrát za měsíc vyžeňte na dálnici a dejte jí trochu napít. A vyplatí se také tankovat kvalitní benzin s aditivy.
Ecoboost v nižších otáčkách trochu klepe. Třeba ve srovnání s 1.0 TSI mu chybí špetka kultivovanosti. Jakmile ale tříválec budete udržovat nad dvěma tisíci otáček, vibrace a typický jadrný zvuk mizejí. Nad touhle hodnotou litrový agregát ožívá a s ním i puma jako taková.
Ačkoliv se tenhle crossover tváří jako objekt zájmu něžnějšího pohlaví, ve skutečnosti si za jeho volant rádi sednou i pánové, respektive všichni nadšení řidiči a řidičky, abych nikoho nediskriminoval.
Ford Puma díky svému hravému charakteru doslova vybízí k tomu, abyste o jednou za čas vytáhli na nějakou hezkou okresku a dali si několik ostrých kilometrů. Řízení je sice lehčí, ale velmi přesné. Tvrdší podvozek, ještě „podpořený“ standardními 18palcovými koly a sportovním podvozkem, je na takovéhle hrátky jako dělaný. Díky němu ford v obloucích skvěle drží i ve vyšších rychlostech. Nato, že je testovaná puma primárně městským přibližovadlem, atletický charakter jí nechybí. Ostatně to není žádné překvapení. Hezky se tohle auto řídilo vždycky.
Dokonce i základní provedení s 92 kilowatty má dostatek temperamentu. Kdyby takovým výkonem disponovaly všechny základní motorizace v segmentu B, bylo by to krásné.
Pochválit musím také spotřebu. Čistých sedm litrů na sto kilometrů je s ohledem na kratší cesty po Praze velmi slušná hodnota. Pumu jsem navíc nijak nešetřil. Když to situace dovolila, snažil jsem se ecoboost držet v otáčkách a užíval si celkově velmi hbitého jízdního projevu.
Ford Puma vs. konkurence | ||||
Ford Puma 1.0 EcoBost | Peugeot 2008 1.2 Hybrid 136 | Škoda Kamiq 1.0 TSI | Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid 130 | |
Zdvihový objem [cm3] | 999 | 1199 | 999 | 1490 |
Výkon (kW) | 92 | 100 | 85 | 96 (systémový) |
Točivý moment [N.m] | 210 | 230 | 200 | 185 |
Převodovka | 6 MT | 6 DCT | 6 MT | e-CVT |
Max. rychlost [km/h] | 191 | 206 | 196 | 170 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,8 | 8,3 | 9,7 | 10,7 |
Kombinovaná spotřeba dle WLTP [l/100 km] | 5,4-5,5 | 4,9 | 5,4-5,8 | 4,5-5,2 |
Vnější rozměry [mm] | 4207 x 1805 x 1550 | 4304 x 1775 x 1523 | 4241 x 1793 x 1531 | 4180 x 1765 x 1595 |
Rozvor [mm] | 2588 | 2605 | 2651 | 2560 |
Zavazadlový prostor [l] | 409/456-1216 | 434-1467 | 400-1395 | 320/397 |
Základní cena [Kč] | 499.900 (Titanium) | 599.000 (Style) | 489.900 (130 let) | 689.000 (Style) |
Závěr
Test omlazeného Fordu Puma nepřináší žádné objevné informace. Po technické stránce se toho totiž moc nezměnilo. Modrý ovál nadále patří k řidičsky nejvděčnějším a esteticky nejpřitažlivějším malým crossoverům na trhu, který tuzemské zastoupení Fordu navíc podporuje velmi agresivní cenovou politikou.
Slušně vybavený základ s motorem 1.0 EcoBoost (92 kW) tedy začíná lehce pod půl milionem, za vrcholné ST-Line X s tímto agregátem dáte stále příjemných 579.900 korun. Z tabulky srovnání s konkurencí vidíme, že podobnou základní cenu má pouze Škoda Kamiq. V případě Peugeotu 2008 je ovšem nutné uvést, že se jedná o provedení standardně spojené s dvouspojkou, za kterou se u Fordu Puma doplácí 40.000 Kč. Toyota Yaris Cross je zase specifická hybridním pohonem, který je zkrátka dražší, zato velmi spolehlivý a efektivní.
Testovaný exemplář vychází zhruba na 650 tisíc, což je v dnešní době za hezky vybavený malý crossover více než přijatelná částka. I kvůli tomu bych Ford Puma zařadil mezi nejlepší auta své třídy, byť bezchybný není.
Nejlevnější verze modelu | 499.900 Kč (1.0 EcoBoost/92 kW mHEV Titanium) |
Základ s testovaným motorem | 499.900 Kč (1.0 EcoBoost/92 kW mHEV Titanium) |
Testovaný vůz bez příplatků | 579.900 Kč (1.0 EcoBoost/92 kW mHEV ST-Line X) |
Testovaný vůz s výbavou | 651.400 Kč (1.0 EcoBoost/92 kW mHEV ST-Line X) |
Plusy
Minusy
