Za volantem Mazdy CX-60: Změny, které pocítíte
Mazda CX-60 se po třech letech dočkala modernizace, kterou na pohled nemáte téměř šanci odhalit. Měla by však napravit nejčastější výtku, která směřovala k naladění podvozku. Zda se to podařilo, jsme zjišťovali na silničkách v okolí Madridu.
Příchod SUV CX-60 znamenal přelom, neboť využívá klasickou koncepci s podélně uloženým motorem a preferovaným pohonem zadních kol. Novou platformu Mazda nazývá Large Architecture Platform. Kromě toho nechybí v nabídce ani šestiválce. To, co většinou přinášejí jen prémiové značky, umí nyní i Mazda, a navíc za příznivou cenu srovnatelnou s mainstreamem. Od roku 2022 se prozatím v Evropě prodalo 61.000 vozů CX-60, dalšími významnými trhy jsou Japonsko a Austrálie.
Maskované novinky
Vzhledem k typické dlouhověkosti modelů Mazdy, kdy jedna generace vozů nezřídka vydrží v nabídce přes deset let, je příchod zmodernizované verze už po třech letech překvapivý. Mazda nicméně nijak nezasáhla do svého tradičně nadčasového designu a změny soustředila do oblasti výbavy, a zejména techniky podvozku. Právě jízdní projev byl totiž asi nejčastěji zmiňovaným nedostatkem dosavadního provedení. Ostatně neharmonické naladění podvozku, nižší komfort a těžkopádnější jízdní vlastnosti jsme zmiňovali i my v našich testech plug-in hybridní i dieselové verze.
V případě výbav jsou novinkou stupně Honura Plus a Takumi Plus, které zahrnují dříve příplatkové pakety. Verze Homura (Plus) se navíc prezentuje i drobnými odlišnostmi v interiéru – nové dekory, obšívání či černý panel stropnice. Zvnějšku verzi pro rok 2025 poznáte jen v případě, že obléká nový odstín metalízy Zircon Sand. Celkem je na výběr devět barev. Faceliftem žádné vnější díly neprošly.
Správným směrem
Na podvozku se inovace týkají změny geometrie přední nápravy s cílem zlepšit odezvu řízení (přeladěný je i software posilovače řízení). Výraznějších změn se dočkala především zadní náprava. Netradičně zde zmizel zadní stabilizátor a měkčí jsou pružiny s větším zdvihem. Tato dvě opatření mají sloužit ke komfortnějšímu přejíždění větších nerovností. Stabilitu a omezení náklonů v zatáčkách naopak zajišťují tužší tlumiče a také silentbloky uchycující pomocný rám víceprvkové nápravy ke karoserii.
V praxi jsme ocenili zejména agilnější chování v zatáčkách, kde mazda už působila tak, jak bychom si u této řidičsky laděné značky představovali. Na hodnocení komfortu si počkáme na klasický test v českých podmínkách, neboť u většího modelu CX- 80 jsme se stále ideálně plavné jízdy nedočkali.
V rámci prvních jízd jsme vyzkoušeli plug-in hybrid, přičemž už ten se na okreskách severně od španělské metropole choval obratněji, než jsme čekali. Více nás však zaujalo základní provedení dieselu (3.3 e-Skyactiv-D/147 kW) se zadním pohonem. S ním jsme dosud zkušenosti neměli a nutno říct, že toto je ta verze, která sportovně orientované zákazníky potěší nejvíce. Jede příjemně nenuceně, rychle reaguje na změny směru a v zatáčkách se nejvíce přibližuje neutrální charakteristice.

Motory zůstávají
Spokojeni jsme u ní byli i s naladěním automatu, který reaguje rychle na potřeby podřazení. V běžných situacích přitom motor zbytečně nevytáčí a dobře využívá jeho síly odspodu. Osmistupňový automat z vlastního vývoje se nijak nezměnil. Nadále je specifický tím, že místo hydrodynamického měniče využívá vícelamelovou spojku, přičemž soukolí převodovky je planetové.
I nadále platí, že dieselový šestiválec je slyšet o něco více než u prémiových vozů, nicméně nelze říci, že by rušil. Potěší spotřeba, kterou při běžné jízdě pohodlně udržíte mezi 6,5 a 7 l/100 km.
Plug-in hybrid nadále sází na 17,8kWh baterii a slibuje až 64 km čistě elektrického dojezdu. Nám se při prvních jízdách podařilo asi 55 km, což odpovídá spotřebě 32 kWh/100 km. Po vybití akumulátoru se spotřeba paliva pohybovala mezi 9 a 10 l/100 km. Dynamicky je na tom plug-in hybrid díky systémovému výkonu 241 kW samozřejmě lépe, nicméně více jsme u něj vnímali prodlevu po sešlápnutí plynu a méně plynulé bylo i řazení při plném zrychlování. Samotný atmosférický čtyřválec o objemu 2,5 litru nabízí 141 kW a doplňuje ho 129kW elektromotor.
Původní provedení se oficiálně v ceníku nabízelo jako skladový vůz do konce února, od března se již začne u dealerů naplno prodávat to nové. Základní cena začíná na 1.228.890 Kč v případě základního dieselu s pohonem zadních kol. Plug-in hybrid vždy se čtyřkolkou stojí od 1.291.990 Kč a nejdražší je silnější diesel rovněž s pohonem všech kol, který přijde minimálně na 1.355.490 Kč.
Plusy
- Vylepšené jízdní vlastnosti
- Hodnotně působící interiér
- Příjemně fungující základní diesel
- Široká nabídka výbav
- Šestiválce za dostupnou cenu
Minusy
- Vizuálně nový model nepoznáte
- Průměrná velikost interiéru
- Prodlevy plug-in hybridu při dynamičtější jízdě
Základní technické údaje Mazda CX-60 (2025) | 2.5 e-Skyactiv PHEV AWD | 3.3 e-Skyactiv-D RWD | 3.3 e-Skyactiv-D AWD |
Motor | plug-in, zážehový, R4 | turbodiesel, R6 | turbodiesel, R6 |
Zdvihový objem (cm3) | 2488 | 3283 | 3283 |
Systémový výkon (kW při min-1) | 241/6000 | - | - |
Systémový točivý moment (Nm při min-1) | 500/4000 | - | - |
Výkon (spal. motor) (kW při min-1) | 141/6000 | 147/600-4200 | 187/3750 |
Točivý moment (spal. motor) (Nm při min-1) | 261/4000 | 450/1400-3000 | 550/1500-2400 |
Výkon (el. motor) (kW při min-1) | 129/5500 | - | - |
Točivý moment (el. motor) | 270/400 | - | - |
Převodovka | 8° aut. | 8° aut. | 8° aut. |
Vnější rozměry, rozvor (mm) | 4745 x 1890 x 1680-1688 (dle verze) | ||
Provozní hmotnost (kg) | 2059-2147 | 1892-1980 | 1945-2025 |
Objem zavazadlového prostoru (l) | 570/1726 | ||
Max. rychlost (km/h) | 200 | 212 | 219 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 5,8 | 8,4 | 7,4 |
Kombinovaná spotřeba (WLTP) (l/100 km) | 1,4 (7,7-7,8) | 5,0-5,1 | 5,3-5,5 |
Cena (Kč) | 1 291 990 | 1 228 890 | 1 355 490 |