Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Za vynález elektrického startéru mohou... ženy!

Mirek Mazal Mirek Mazal 16. 10. 2021 • 08:54
36
Zobrazit náhledy (36)
Cadillac Type 51 (1915) Cadillac Type 51 (1915) Cadillac Type 51 (1915) Cadillac Type 51 (1915) Cadillac Type 51 (1915) Cadillac Type 51 (1915) Cadillac Type 51 (1915) Cadillac Type 51 (1915) Cadillac Type 51 (1915) Cadillac Type 51 (1915) Cadillac Type 51 (1915) Cadillac Type 51 (1915) Cadillac Type 51 (1915) Cadillac Type 51 (1915) Cadillac Type 51 (1915) Cadillac Type 51 (1915) Cadillac Type 51 (1915) Cadillac Type 51 (1915) Cadillac Type 51 (1915) Cadillac Type 51 (1915) Cadillac Type 51 (1915) Cadillac Type 51 (1915) Cadillac Type 51 (1915) Cadillac Type 51 (1915) Cadillac Type 51 (1915) Cadillac Type 51 (1915) Cadillac Type 51 (1915) Cadillac Type 51 (1915) Cadillac Type 51 (1915) Cadillac Type 51 (1915) Cadillac Type 51 (1915)

Kvůli záchraně bezmocné řidičky se přestalo startovat klikou, která mohla zabíjet. Stalo se tak minimálně jednou, než se začalo otáčet klíčem v zapalovacím systému.

Něco tak samozřejmého jako elektrický startér vynalezl Charles Franklin Kettering narozený už v roce 1876, přičemž jeho životní vynález byl patentován v roce 1915. Před více jak stoletím neexistovalo pohodlné startování pomocí klíče anebo tlačítka, chod motoru rozbíhala lidská síla prostřednictvím ručního otáčení

Manuální roztočení pohonné soustavy zdržovalo a o bezpečnosti také nemůže být řeč. Před výjezdem bylo nutné sepnout elektrický obvod, spustit palivovou soustavu, zajistit mazání olejem, nastavit předstih a teprve po náročném úvodním procesu následovala ruční práce s klikou. Vyčerpávající postup hrozil zraněním či popálením, teprve za odměnu přišla na řadu vytoužená jízda motorizovaným dopravním prostředkem.

Rizikový startovací průběh rozdmýchal myšlenku elektrického samospouštěče, který by eliminoval lidskou námahu a možnost úrazu. Inženýr Henry Leland takto přišel o kamaráda Byrona Cartera, který pomáhal cizí ženě znovu rozběhnout její zablokovaný Cadillac, protože neměla sílu otočit klikou. Toho času běžná situace skončila nejhorším možným scénářem, jelikož železná klika zlomila Carterovi čelist a následná infekce přivodila neléčitelnou sepsi způsobující smrt.

Leland pracující zrovna v Cadillacu nemohl přežít smutnou novinu přímo spojenou s vlastním zaměstnavatelem. Konec manuálnímu startování klikou si vyžadovalo spolupráci s Charlesem Ketteringem, který se proslavil výrobou elektromotorů pro pokladny a založením firmy na výrobu automobilových dílů. Povolaný pomocník nahlížel na problém zkušeně, namísto prostého využití nedostatkového elektrického proudu přemýšlel o stejnosměrném startovacím motoru jako o generátoru k udržení automobilu v chodu. Navržený systém nárazově roztočil části agregátu a zároveň vyrobil dostatek elektrické energie pro osvětlení vozu a dobití autobaterie.

Mechanismus byl zkušebně použitý na Cadillacu z roku 1912 a Kettering si otestovaný vynález nechal po třech letech oficiálně patentovat u amerického úřadu. Praktický stejný princip zůstává funkční u moderních aut dnešního data výroby.

Elektrické startování zcela změnilo automobilovou kulturu. Vyřazení namáhavého úkonu expandovalo z USA do celého světa, najednou mohl jezdit kdokoliv. Odlehčení přilákalo nové automobilové kupce a mezi vlastníky i řidiči přibylo mnoho žen. Snadno dostupná a lehce použitelná auta umožnila ženám stát se soběstačnějšími a rovnocennějšími členy společnosti.

Charles Kettering za svůj život získal 186 patentů. Po definitivním odchodu ze světa v roce 1958 po sobě zanechal i méně opěvované objevy, mimo podílu na emancipaci řidiček je rodák z Ohia podepsaný pod používání velice škodlivého freonu. Ovzduší dostalo zabrat také kvůli upřednostňovanému spalování olovnatého benzínu, kterým pozdější šéf vývoje General Motors řešil klepání motorů.

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud