Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Iveco Evadys
Iveco Evadys
Řidič řady Crossway bude v Evadysu jako doma
Evadys na spíše kratší výlety nabízí pohodlná i estetická sedadla
33 Fotogalerie

Zájezdové autobusy Iveco: Evadys a Magelys

Iveco Bus nabízí do dálkového provozu dva typy autobusů. Evadys míří na kratší vzdálenosti, Magelys s vysokou podlahou za hranice.

Nejdříve se podíváme na vrcholný zájezdový model italské značky, který je s celkovou výškou 3,62 m dostupný ve dvou délkách mezi dvanácti a třinácti metry. Připomeňme, že celková výška autobusu není zvýšena klimatizací, takže i při celkových 3,62 m a značném prostoru pro cestující zbývá ještě 9,5 m3 pro zavazadla. Kratší verze Magelysu 12,2 m převeze 53 cestujících s průvodcem, toaletou a zavazadlovými prostory o objemu. V delší verzi 12,77 m lze zakomponovat jednu řadu sedadel navíc.

Vozíčkář standardem

Magelys homologovaný ve třetí třídě autobusů nemůže postrádat místo pro hendikepovaného. Delší provedení 12,8 m umožňuje zabudování dokonce elektrické rampy pro vozíčkáře. Běžně se však rampa nachází ukrytá v zadních schodech, aby nezabírala příliš místa v interiéru a nezvyšovala pohotovostní hmotnost vozidla. Poslední řadu sedadel na pravé straně před druhými schody lze při nakládání hendikepovaného sklopit vpřed, po jeho nastoupení zase vrátit do cestovní polohy.  

Pohon

Model Magelys pohání devítilitrový šestiválec spojený s dvanáctistupňovou automatizovanou převodovkou AS-tronic. Dopravce může dle předpokládané trasy využití volit ze dvou koncových převodů 3,36 nebo 3,70. První se hodí zejména pro dálniční provoz s důrazem na nízké otáčky při plném cestovním tempu, kratší 3,70 přinese úsporu nafty ve spíše kopcovitém provozu. K dispozici je také přímo řazená převodovka.

Kromě povinné bezpečnostní výbavy najdeme u Magelysu veškeré dostupné komfortní i bezpečnostní prvky včetně vibrujícího sedadla řidiče při přejetí hranice jízdního pruhu bez použití blikače. Výborný bezpečnostní prvek proti chvilkové slabosti řidiče doprovází již povinný automatický systém nouzového brzdění před překážkou. Dálkový typ Iveco Bus má klimatizaci šikovně umístěnou do boku. Absence stropní nástavby také dovoluje hladký aerodynamický tvar střechy, což má kladný vliv na nízkou spotřebu nafty a nízkou omezenost před případnými tunely.

Na přání lze získat xenonové světlomety, kávovar, kameru pro hostesku, ložnici pro řidiče a otevírání zavazadelníků na pantografech. Do standardní výbavy již patří osvětlení technologií LED pro snížení nároků vozidla na výrobu elektřiny.  

Vysokomýtský turista

Ve společnosti Iveco Czech Republic ve Vysokém Mýtě vzniká nejen model Crossway, ale nově rovněž řada Evadys. Je konstrukčně odvozená z meziměstské řady Crossway, ale ve srovnání s ní nabízí však mnohem větší zavazadlové prostory a komfort. Typ pro regionální zájezdovou dopravu nabízí v delším provedení 12,96 m zavazadlové prostory o celkovém objemu 12 m3. Jde o model s celkovou výškou 3,46 m a kratším provedením přesně dvanáct metrů dlouhým.

Evadys se základem z vozů Crossway, ale se zvýšenou stavbou a opatřený luxusem Magelysu je z hlediska provozní všestrannosti velmi platným vozidlem v pracovní dny i o víkendech. Je výkonnější, pohodlnější, s větším prostorem pro zavazadla než běžný meziměstský autobus Crossway. Zároveň nabízí kompaktnější rozměry a nižší hmotnost než klasický coach, což u dvounápravového vozidla citlivého na provozní hmotnost vytváří výhodu pro obsaditelnost a posléze i úsporu nafty.  

Střední podlaha

Evadys má podlahu interiéru o 282 mm výše než meziměstský typ Crossway. Z tohoto hlediska je Evadys ideálním zájezdovým autobusem Iveco Bus pro dopravu na středně dlouhé vzdálenosti. Tvoří mezistupeň meziměstského vozu Crossway s normální výškou podlahy (860 mm) a zájezdového vozu HD Magelys se zvýšenou podlahou (1400 mm).

K dispozici jsou tři typy dveří, z nichž lze vybírat pro potřeby různého uspořádání sedadel. Jednokřídlé střední dveře v případě WC umístěného uprostřed, dvoukřídlé střední dveře s dostatkem prostoru pro plošinu pro vozíčkáře a jednokřídlé zadní dveře, které umožňují maximální využití zavazadlových schrán s rekordní velikostí 10,2 m3, jež spolu se 1,8 m3 objemu vnitřních zavazadlových košů dávají u třináctimetrového modelu celkem 12 m3 zavazadlových prostor. Dveře zavazadlových schrán jsou snadněji ovladatelné s centrálním zamykáním. Zavazadelníky modelu Evadys nabízejí tedy v průměru o tři kubické metry více prostoru než Crossway.  

Jediný šestiválec

Evadys stejně jako Magelys pohání šestiválec Cursor 9. Šestiválec s variabilní geometrií lopatek turbodmychadla pro velký záběr z nízkých otáček nabízí výkon 294 kW s točivým momentem 1700 N.m od 1250 ot./min. Dopravce může volit mezi šestistupňovou přímo řazenou převodovku, automatizované ústrojí představuje dvanáctistupňový AS-Tronic. Úspornost motoru Cursor 9 je u dopravců vysoce oceňována a spolu s delšími intervaly údržby přispívá k velmi atraktivním celkovým provozním nákladům.

Exklusivní technologie Hi-SCR, která se obejde bez recirkulace výfukových plynů (EGR) a tudíž i bez rizikové regenerace filtru pevných částic za vysokých teplot, umocňuje díky vysokému kompresnímu poměru efektivitu motoru a zároveň snižuje množství prachových částic. Oxidy dusíky rozkládá vysoce účinný systém Hi-SCR.