Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zajímavá historie ukazatelů: Jak se měnily jejich tvary a barvy?

Před rozvojem motorismu stačily kamenné rozcestníky u cest. Někde se dochovaly dodnes, jinde se staví jejich moderní kopie či nápodoby.
Před rozvojem motorismu stačily kamenné rozcestníky u cest. Někde se dochovaly dodnes, jinde se staví jejich moderní kopie či nápodoby.
Před rozvojem motorismu stačily kamenné rozcestníky u cest. Někde se dochovaly dodnes, jinde se staví jejich moderní kopie či nápodoby.
Před rozvojem motorismu stačily kamenné rozcestníky u cest. Někde se dochovaly dodnes, jinde se staví jejich moderní kopie či nápodoby.
22 Fotogalerie
Martin Karlík
Diskuze (0)

Než jsme začali všichni koukat jen do navigací, vyhlíželi jsme při cestě do neznáma ukazatele směru. V průběhu let se měnily jejich tvary, a hlavně barvy.

Kamenné ukazatele měly i silnice starých Římanů. S rozvojem cest a taky pošt se v Evropě v 18. a 19. století začaly budovat velké kamenné sloupy, na kterých byl uvedený směr a často i vzdálenost v hodinách nebo dnech. Těmto sloupům se říká pyrámy.

Asi nejznámější český pyrám se dochoval na staré liberecké silnici v Ohrazenicích u Turnova. Když se nejezdilo ještě po dálnici, tak se u pyrámu střetávaly silnice od Prahy, Liberce a Jičína a byla tu hospoda U Pyrámu. Stejně se jmenuje i jedna hospoda u Jablonce nad Nisou, v Hradci Králové se pyrám dostal do jména zastávky MHD.

Ohrazenický pyrám je skoro devět metrů vysoký. Vznikl v roce 1813 a nápisy na něm jsou české a německé. Přečteme si tady tak Strasse nach Reichenberg a pod tím Cesta do Liberce nebo Strasse nach Jungbunzlau a Cesta do Mladé Boleslawi s dvojitým w, jak se psávalo v 19. století. Údaje o vzdálenosti na něm chybí.

Formani, kočí dostavníků, kurýři nebo i pocestní tedy bez problémů našli správnou cestu. Ne na každém křížení se však mohl stavět několikametrový zdobený sloup. U cest se tak začaly postupně objevovat menší kamenné či betonové sloupky s označením směru.

S rozvojem motorismu už pyrámy nebo zděné rozcestníky přestaly vyhovovat. Zatímco pěším nebo formanům nedělalo problém na křižovatce zastavit a jít si na kamenný sloup přečíst, kam mají jít, u motoristů to byla komplikace.

Na silnicích se tak ve 20. letech spolu s prvními výstražnými značkami začaly objevovat i plechové nebo dřevěné ukazatele směru. Zpočátku neměly jednotnou formu, teprve až vyhláška z dubna 1938 počítala s instalací modrých tabulí s bílým písmem.

Okupace nacistickým Německem přinesla ale změnu. Němci totiž zjistili, že pro čitelnost tabulí, kde je i několik různých jmen a čísel, se hodí žluté pozadí a černý text. U silnic v Čechách a na Moravě se tedy začaly objevovat ukazatele žluté barvy.

Bylo to stejné značení, jaké se dodnes používá v Německu. Kromě směrových ukazatelů na křižovatkách obsahovalo i informaci o směru cesty při výjezdu z obce. Takže třeba na výjezdu z Přelouče bylo napsáno, že jedete na Pardubice. Pokud tam bylo napsané jiné město nebo nějaká malá vesnička, věděl motorista, že ve městě asi špatně odbočil, a tudíž se musí otočit a hledat jiný výjezd.

Za dob protektorátu se názvy měst uváděly dvojjazyčně. Nejprve německy, tedy třeba Prag, Iglau nebo Neustraschitz, a teprve až potom česky Praha, Jihlava nebo Nové Strašecí.

Žlutá vadí

Po válce žluté značení vadilo. Sice bylo nejlépe vidět, ale bylo spojováno s německou okupací, a tak navzdory dobré viditelnosti muselo pryč. V prvních poválečných letech byl ve značení trochu chaos. Každé cestmistrovství si dělalo cedule podle sebe.

Žluté značky s černým písmem tak postupně nahradily modré tabule se žlutými písmeny.

Změnila se i značka oznamující vjezd do obce. To byla modrá tabule se žlutým názvem vesnice. Konec uzavřené osady se oznamoval jen značkou Konec omezené rychlosti. Modré pozadí a žluté písmo dostaly i tabulky s čísly silnic.

Také tyto modrožluté značky dostaly zabrat při další okupaci, která postihla naši zemi. Když v srpnu 1968 obsadila Československo vojska Varšavské smlouvy, lidé cedule otáčeli či ničili, aby vojákům ztížili orientaci.

Cedule často bývaly umístěné až v křižovatce. S tím, jak se doprava zrychlovala, to začalo vadit. Řidič občas blokoval dopravu, nebo dokonce někoho ohrozil tím, že se rozhodl změnit směr až v křižovatce, když zjistil, kudy jeho cesta pokračuje. Značení se tak postupně začalo přesouvat před křižovatky. Případů, kdy je ukazatel až v křižovatce, máme v ČR už jen pár. Třeba v Německu nebo v Rakousku je ale tento způsob dodnes rozšířený.

Po dálnici

Když se 12. července 1971 Československo připojilo k zemím, které mají na svém území dálnici, vznikla potřeba odlišovat ukazatele pro obyčejné silnice a dálnice. Pravda, v těch prvních letech šlo o pouhých 21 kilometrů, takže to nebyl ten nejpalčivější problém, ale novela vyhlášky, která zavedla pravidla pro jízdu po dálnicích a značku dálnice, myslela i na ukazatele. Na silnicích prvních až třetích tříd zůstal modrý podklad se žlutým písmem a žlutými šipkami, dálnice dostaly písmo bílé. Pozadí ale bylo modré. Tento systém vydržel v platnosti skoro 20 let.

Současné rozlišení na modré ukazatele na silnicích a zelené na dálnicích zavedla až novela vyhlášky v roce 1990. Protože ale dálnic bylo pořád málo a až na Prahu nebo Brno se vlastně nikde nepotkávaly, tak se na značkách neuváděla čísla dálnic. V prostoru pro číslo silnice byl jen symbol dálnice, případně silnice pro motorová vozidla. Čísla dálnic uvedená v červeném obdélníku máme až od roku 2001.

Zelená barva se používá od roku 1954 i na highways v USA. Volba na zelenou padla ze dvou důvodů. Velké tabule nad vozovkami jednak tvoří kontrast k obloze, takže je řidiči dobře vidí, ale zároveň neruší v krajině.

Poslední změna barev na dálnici v ČR se konala v roce 2016, kdy i samotná značka označující začátek či konec této komunikace zezelenala.

Vzhledem k tomu, že dnes jezdíme podle navigací, význam ukazatelů upadá. Pro případ, že ale někdo ještě jede postaru bez elektronického pomocníka, mají cedule stále smysl.

Video placeholder
Silničář: Největší kuriozity na pražských silnicích • Zdroj: Auto.cz

Silniční archeologie

Tak jako někoho baví odhalovat v krajině zbytky opuštěných starých silnic, hledají někteří staré značky. Někdy je najdou ještě u silnic jako součást značení, jindy už jen ve sbírkách na stěnách hospod či garáží nebo třeba jako plech na starém plotu. Fotí si je a pak je někdy i sdílí s ostatními nadšenci. To samé dělají s historickými fotkami ze starých alb, kde jsou některé ukazatele zachycené. Jedno z míst, kde na takové značky narazíte, je facebooková skupina Silniční archeologie.

Barevné ukazatele

U nás v ČR a taky na Slovensku dnes modré ukazatele značí cestu k cíli po silnici, zelené po dálnici a bílé pozadí se používá pro městské komunikace. V Polsku, Maďarsku a ve Francii jsou barvy silnic a dálnic otočené. Jméno města na modrém podkladě vás do něj povede po dálnici, na zeleném po silnici. V Itálii jsou barvy stejné jako u nás. V Německu jsou ukazatele na silnicích žluté, na dálnicích modré. V Rakousku jsou dálnice modré, obyčejné silnice mají bílé pozadí a černá písmena, modré je jen lemování. Jak ukazuje tato mapa, kterou jsme našli na Wikipedii, ve světě se na dálnicích jiné barvy než modrá nebo zelená nepoužívají.

Začít diskuzi