Závod napříč Amerikou za téměř 90 let zrychlil o více jak polovinu
Ameriku si podmanil zdánlivě obyčejný bílý sedan. Tříčlenná posádka musela v režimu maximálního utajení před policií ujet přes 4500 km průměrnou rychlostí 177 km/h.
Soutěž Cannonball Run je neoficiální soutěž o nejrychlejší průjezd napříč Amerikou. Sprint mezi oceány pokouší odvážné závodníky a rychlé vozy upravené proti policii. Právě legitimita často nebezpečného výletu je diskutabilní téma tohoto závodu, který za téměř 90 let existence zrychlil o více jak polovinu.
Stopky se zapínají na tradičním startu u manhattanského parkovacího domu Red Ball Garage na ulici East 31st Street. Cíl je na druhé straně kontinentu u hotelu Portofino Hotel města Redondo Beach v Kalifornii. Podle nejvhodnější trasy Googlu cesta vychází přesně na 2801 mil alias 4508 kilometrů zvládnutelných za 42 hodin běžné jízdy. Internetový plánovač zhruba odpovídá rekordu z roku 1971, od té doby jsou posádky schopné daleko lepších výkonů. Nutno dodat, že s rychlostí se zvětšuje povinná výbava složená z vysílaček, detektorů radarů, rušiček měření a dalekohledů.
Rok 1971, čas 40:51
Závod Cannonball Run zdědil jméno po přezdívce Erwina Bakera, který v roce 1915 bez zastávky přejel z New Yorku do Los Angeles. Toho času potřeboval 11 dní a 7 hodin, o 18 let později expedici stihl za 53 a půl hodiny.
V roce 1971 na bláznivé pokusy navázali novináři Brock Yates a Steve Smith, členové redakce časopisu Car And Driver americké pobřeží propojili v Dodge Custom Sportsman za 40 hodin a 51 minut. Postupně se hlásili další podobní zájemci a z jedné výpravy mezi oceány se stal kontroverzní závod.
Rok 1979, čas 32:51
Poslední ročník před změnou názvu využilo k účasti hned 46 posádek startujících z Red Ball Garage v desetiminutových intervalech. Akce byla zrušena, což nezastavilo natěšené lovce rychlostních rekordů. Některé skupinky dojely v rámci recese, nejrychleji se do cíle transportovali Dave Heinz a Dave Yarborough na palubě Jaguaru XJS z roku 1978. Přes 4500 km ujeli za 32 hodin a 51 minut.
Rok 1983, čas: 32:07
Od roku 1980 se třikrát konal Cannonball Run oficiálně přejmenovaný na U.S. Express. Za čtyři po sobě jdoucí ročníky se rekord poddal jen jednou. Jaguar byl poražen novějším Ferrari 308 GTS z roku 1980, které Doug Turner a David Diem dovezli na západ o 44 minut dříve než Dave Heinz a Dave Yarborough s XJS.
Rok 2006, čas 31:04
Je zajímavé, že další změny statistik nastaly až po třiadvaceti letech. V roce 2006 byl nejrychlejší Alex Roy plný zkušeností z podobně výstředního poježdění Gumball 3000. Čas 31:04 byl zveřejněn až rok po události, aby rekordman bezpečně unikl možným problémům s potenciálním porušováním dopravních předpisů. Společnost Royovi dělali Dave Maher a modré BMW M5 E39 plné protipolicejní techniky.
Rok 2013, čas 28:50
Dravý průlet silnicemi z východního pobřeží na západ byl snem Eda Boliana od 18 let. Představy se zintenzivnily, když Bolian řekl Brocku Yatesovi, že jednoho dne překoná jeho rekord. Rok a půl trvaly detailní přípravy Mercedesu CL55 AMG, tříčlenná parta poté unikla všem radarům a v čase 28 hodin a 50 minut dojela do Kalifornie.
Rok 2019, čas 27:25
Doug Tabutt, Arne Toman a Berkeley Chadwick jsou držiteli současného rekordu. Začalo se jim dařit na palubě Mercedesu E63 AMG už v roce 2019, ale to nejlepší mělo teprve přijít. Dojezd z garáží do hotelu za 27 hodin a 25 minut se zdál nepřekonatelný, dokud se na internetu neobjevil konkurenční pokus Audi A8 z doby koronavirové pandemie.
Rok 2020, čas 25:39
Od roku 1933 se dosažený čas snížil o více jak polovinu. Tabutt, Toman a Chadwick si upevnili pozici nejrychlejších účastníků závodu Cannonball Run, proti původním 53 hodinám a 30 minutám jim stačilo 25 hodin a 39 minut relativního stresu v bílé Audi S6. Průměrná rychlost byla 177 km/h, což je údaj hodný odnětí svobody. Proti možným kontrolám úspěšně posloužila nejmodernější utajovací a rušící technika ve zdánlivě obyčejném sedanu.