Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Závod napříč Amerikou za téměř 90 let zrychlil o více jak polovinu

Mirek Mazal
Diskuze (6)

Ameriku si podmanil zdánlivě obyčejný bílý sedan. Tříčlenná posádka musela v režimu maximálního utajení před policií ujet přes 4500 km průměrnou rychlostí 177 km/h.

Soutěž Cannonball Run je neoficiální soutěž o nejrychlejší průjezd napříč Amerikou. Sprint mezi oceány pokouší odvážné závodníky a rychlé vozy upravené proti policii. Právě legitimita často nebezpečného výletu je diskutabilní téma tohoto závodu, který za téměř 90 let existence zrychlil o více jak polovinu.

Stopky se zapínají na tradičním startu u manhattanského parkovacího domu Red Ball Garage na ulici East 31st Street. Cíl je na druhé straně kontinentu u hotelu Portofino Hotel města Redondo Beach v Kalifornii. Podle nejvhodnější trasy Googlu cesta vychází přesně na 2801 mil alias 4508 kilometrů zvládnutelných za 42 hodin běžné jízdy. Internetový plánovač zhruba odpovídá rekordu z roku 1971, od té doby jsou posádky schopné daleko lepších výkonů. Nutno dodat, že s rychlostí se zvětšuje povinná výbava složená z vysílaček, detektorů radarů, rušiček měření a dalekohledů.

Rok 1971, čas 40:51

Závod Cannonball Run zdědil jméno po přezdívce Erwina Bakera, který v roce 1915 bez zastávky přejel z New Yorku do Los Angeles. Toho času potřeboval 11 dní a 7 hodin, o 18 let později expedici stihl za 53 a půl hodiny.

V roce 1971 na bláznivé pokusy navázali novináři Brock Yates a Steve Smith, členové redakce časopisu Car And Driver americké pobřeží propojili v Dodge Custom Sportsman za 40 hodin a 51 minut. Postupně se hlásili další podobní zájemci a z jedné výpravy mezi oceány se stal kontroverzní závod.

Dodge Sportsman Dodge Sportsman

Rok 1979, čas 32:51

Poslední ročník před změnou názvu využilo k účasti hned 46 posádek startujících z Red Ball Garage v desetiminutových intervalech. Akce byla zrušena, což nezastavilo natěšené lovce rychlostních rekordů. Některé skupinky dojely v rámci recese, nejrychleji se do cíle transportovali Dave Heinz a Dave Yarborough na palubě Jaguaru XJS z roku 1978. Přes 4500 km ujeli za 32 hodin a 51 minut.

Jaguar XJS 5.3 V12 Jaguar XJS 5.3 V12

Rok 1983, čas: 32:07  

Od roku 1980 se třikrát konal Cannonball Run oficiálně přejmenovaný na U.S. Express. Za čtyři po sobě jdoucí ročníky se rekord poddal jen jednou. Jaguar byl poražen novějším Ferrari 308 GTS z roku 1980, které Doug Turner a David Diem dovezli na západ o 44 minut dříve než Dave Heinz a Dave Yarborough s XJS.

Ferrari 308 GTS Ferrari 308 GTS

Rok 2006, čas 31:04

Je zajímavé, že další změny statistik nastaly až po třiadvaceti letech. V roce 2006 byl nejrychlejší Alex Roy plný zkušeností z podobně výstředního poježdění Gumball 3000. Čas 31:04 byl zveřejněn až rok po události, aby rekordman bezpečně unikl možným problémům s potenciálním porušováním dopravních předpisů. Společnost Royovi dělali Dave Maher a modré BMW M5 E39 plné protipolicejní techniky.

BMW M5 BMW M5

Rok 2013, čas 28:50

Dravý průlet silnicemi z východního pobřeží na západ byl snem Eda Boliana od 18 let. Představy se zintenzivnily, když Bolian řekl Brocku Yatesovi, že jednoho dne překoná jeho rekord. Rok a půl trvaly detailní přípravy Mercedesu CL55 AMG, tříčlenná parta poté unikla všem radarům a v čase 28 hodin a 50 minut dojela do Kalifornie.

Mercedes-Benz CL55 AMG Mercedes-Benz CL55 AMG

Rok 2019, čas 27:25

Doug Tabutt, Arne Toman a Berkeley Chadwick jsou držiteli současného rekordu. Začalo se jim dařit na palubě Mercedesu E63 AMG už v roce 2019, ale to nejlepší mělo teprve přijít. Dojezd z garáží do hotelu za 27 hodin a 25 minut se zdál nepřekonatelný, dokud se na internetu neobjevil konkurenční pokus Audi A8 z doby koronavirové pandemie.

Mercedes-Benz E63 AMG Mercedes-Benz E63 AMG

Rok 2020, čas 25:39

Od roku 1933 se dosažený čas snížil o více jak polovinu. Tabutt, Toman a Chadwick si upevnili pozici nejrychlejších účastníků závodu Cannonball Run, proti původním 53 hodinám a 30 minutám jim stačilo 25 hodin a 39 minut relativního stresu v bílé Audi S6. Průměrná rychlost byla 177 km/h, což je údaj hodný odnětí svobody. Proti možným kontrolám úspěšně posloužila nejmodernější utajovací a rušící technika ve zdánlivě obyčejném sedanu.

Audi S6 Audi S6

Mirek Mazal
Diskuze (6)
25. 7. 2021 22:08
Re: Rekord
To si můžou pronajmout Indy a jezdit celý den dokola, nemusejí zavírat na den celou Ameriku napříč. Nikoho to ale bavit nebude. Právě běžný provoz na normální silnici je podstata toho závodu a hledání cest, jak se vyhnout policejnímu dozoru a případnému trestu.

Není to snad tak těžké pochopit. Kdo to nechápe, doporučuji komedii Tajný závod (The Gumball Rally) z roku 1976.
Avatar - Mikesus
25. 7. 2021 19:10
Re: Rekord
Rekord je to zajímavej. Na veřejných silnicích ale opovrzenihodny. Jak psal Freddka, kdyby jim udělali koridor, ať si to projedou.
25. 7. 2021 12:09
Re: Rekord
Tak prirozene ze jezdit takhle po normalnich silnicich je proste mentalni. Ale co nadelas.

To by bylo mnohem rozumnejsi jim tu silnici v zajmu bezpecnosti na den uvolnit a at jedou, treba kdyz jsou vsichni zrovna doma na vanoce nebo tak neco.
Avatar - chinagofastandkilleu
24. 7. 2021 23:10
Re: Rekord
každeej ví, ž místní palcovači to dají za 17h. .... :-[]
Avatar - Stejsn
24. 7. 2021 22:08
Rekord
nehodný obdivu.