Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Země EU chtějí u nákladních aut v roce 2030 o 30 procent nižší emise

ČTK
Diskuze (149)
Země Evropské unie chtějí, aby se emise oxidu uhličitého u nákladních automobilů a autobusů k roku 2030 snížily o 30 % proti hodnotám roku 2019. V tiskové zprávě to po jednání ministrů životního prostředí unie oznámilo končící rakouské předsednictví.

Už do roku 2025 by mělo být dosaženo patnáctiprocentního snížení, oba cíle mají být závazné, potvrdil novinářům slovenský státní tajemník z ministerstva životního prostředí Norbert Kurilla. Slovensko jako "automobilová velmoc" plány na snižování emisí podle něj vnímá "velmi citlivě". Je podle něj důležité najít kompromis, který umožní firmám skutečně si čistší automobily pořídit.

Odsouhlasená pravidla znamenají, že mezi roky 2020 a 2030 unie vyprodukuje o 54 milionů tun CO2 méně, což odpovídá roční produkci například Švédska, připomněla rakouská ministryně turistiky a udržitelného rozvoje Elisabeth Köstingerová.

"My chtěli mnohem nižší cíle," připustil náměstek českého ministra životního prostředí Vladislav Smrž. Protože ale jiné státy unie měly "daleko větší ambice", byl kompromisní rakouský návrh pro českou stranu nakonec s určitými úpravami přijatelný. "Nešlo o úpravy, které mají hnout s těmi čísly, ale úpravy uvnitř věci, třeba snížení pokut," vysvětlil.

Dnešní shoda členských zemí umožní v prvních měsících příštího roku začít o konečné podobě návrhu, se kterým Evropská komise přišla letos v květnu, vyjednávat s Evropským parlamentem (EP). Ten prosazuje přísnější snižování o 35 procent. Je to poprvé, co unie pro tento typ vozidel emisní limity stanovuje.

Zda cíl k roku 2030 skutečně zůstane na nyní odsouhlasené úrovni, by podle států mělo být ještě jednou přehodnoceno na základě prověrky aktuální situace provedené v roce 2022. Celkový cíl bude rozložen mezi jednotlivé výrobce těžké silniční techniky na základě složení jejich flotily a její charakteristiky.

Existovat má systém pobídek označovaných jako "super-kredity", kdy vozidla s nulovými a nízkými emisemi bude možné započítávat jako více automobilů při výpočtech konkrétních emisí pro výrobce nákladních vozů. Členské země se ale v tomto ohledu rozhodly změnit původní návrh komise a z tohoto pobídkového systému se rozhodly vyřadit produkci autobusů.

Emise oxidu uhličitého z těžké silniční techniky včetně kamionů či autobusů představují asi šest procent emisí CO2 v EU a okolo čtvrtiny celkových emisí CO2 v silniční dopravě.

ČTK
Diskuze (149)
25. 12. 2018 20:54
Re: Cesta
Samozřejmě že ne, pravidelné emisní a technické kontroly jsou nezbytné. ;-)
25. 12. 2018 20:53
Re: Cesta
Jsi fakt neuvěřitelná naivka. Škodovka za tento vývoj opravdu nemůže, to bys musel do Breuselu! ;-)
25. 12. 2018 16:08
Re: Omezení držení zbraní
Rozhodně nechci zlehčovat uvedenej příklad, zároveň je tu ale jedno velké ale. V evropě se nedejou vraždy? V evropě se nepáchá zločin, Prd, svině existují napříč rasama i náboženstvím.

PS: Stále tu někdo prudí na EU, na migranty a volá jak jsme tu češi úžasní a nebýt ostatních jak se máme. Divný, jezdím a lesy jsou plný odpadků, lidi na sebe nepříjemný, chaty vykradený atd a rozhodně to nepáchají jen migranti, romové atd (doplntě si podle toho co je váš osobní důvod proč je váš život tak špatnej)..
25. 12. 2018 15:59
Re: Cesta
Když by nebylo předpisů tak by jsi si taky sám od sebe koupil dražší auto jen aby mělo nižší emise? Jen na základě svého morálníko kreditu?
25. 12. 2018 15:58
Re: Cesta
CO2 je jeden z mnoha emisí na které jsou kladeny nároky.