Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ženeva 2018: Lexus míří mezi kompaktní SUV. Zaujme UX novým hybridem a speciální čtyřkolkou?

David Bureš David Bureš 10. 3. 2018
27
7
Zobrazit náhledy (27)
Lexus UX Lexus UX Lexus UX Lexus UX Lexus UX Lexus UX Lexus UX Lexus UX Lexus UX Lexus UX Lexus UX Lexus UX Lexus UX Lexus UX Lexus UX Lexus UX Lexus UX Lexus UX Lexus UX Lexus UX Lexus UX Lexus UX
BMW X1 nebo Audi Q3 se dočkaly nové konkurence. Z Japonska přijíždí Lexus UX, který světovou premiéru oslavil na ženevském autosalonu.

Móda SUV a crossoverů je dobře zřetelná i na nabídce luxusních výrobců, když německá trojka v podobě Audi, BMW a Mercedes již vyplnila snad všechny volné mezery na trhu. To Lexus zůstával trochu pozadu, model RX sice již nabízí od roku 1997, menší NX ho ale doplnilo až v roce 2014. Nyní jde značka konečně ještě o segment níže, v Ženevě představeným UX.

V rámci nabídky značky označení modelu cíleného proti BMW X1 nebo Audi Q3 možná nedává moc smysl, Lexus ale vysvětluje, že se jedná o zkratku. UX znamená „Urban eXplorer,“ tedy městský průzkumník, což odkazuje na jeho charakter. S délkou 4.495 mm, výškou 1.520 mm, šířkou 1.840 mm a rozvorem 2.640 mm se jedná o kompaktní crossover do města.

Automobil si sice zachovává charakteristické designové prvky dnešních Lexusů v čele s charakteristickou maskou chladiče ve tvaru přesýpacích hodin, oproti větším SUV značky ale působí mladistvěji a dravěji. Zajímavostí jsou pak koncová světla, tvořená vodorovným pásem přes celou záď. Tvoří jej 120 diod, které jsou v nejužším místě jen tři milimetry tlusté. Lexus naznačuje, že tento detail se v budoucnu stane charakteristickým pro tuto značku.

Právě zadní světla díky speciálním stabilizačním žebrům pomáhají aerodynamice, když pomáhají odtrhovat proud vzduchu na zádi auta. Hliníková kola jsou zase navržena tak, aby ochlazovala brzdy a zároveň nezhoršovala součinitel aerodynamického odporu.

Uvnitř Lexus vsadil na ty nejlepší materiály, které se inspirovaly japonskou kulturou. Příplatkové kožené čalounění tak vychází z tradiční techniky prošívání sašiko, která se používá při výrobě úborů pro vyznavače bojových umění judo a kendo. Zajímavostí je i povrchová úprava obkladů inspirovaná texturou japonského papíru waši, známého z tradičních japonských domácností.

Základem automobilu je platforma GA-C, čímž Lexus nazývá jednu z variant modulární architektury TNGA mateřské Toyoty. UX tak sdílí techniku třeba s Toyotou C-HR. Využití vysokopevnostní a prstencové konstrukce kolem zadních dveří a výklopné zádi přináší vyšší tuhost, výhodou je také nízké těžiště. Podvozek tvoří vzpěry McPherson na přední nápravě a dvojité lichoběžníkové zavěšení vzadu, přičemž při jeho ladění byl kladen důraz hlavně na jízdní pohodlí.

Nabídka motorů bude čítat dvě pohonné jednotky. Základem je model UX 200 poháněný novým benzinovým dvoulitrovým čtyřválcem, který spolupracuje s nově vyvinutou bezestupňovou automatickou převodovkou. UX 250h je pak hybrid čtvrté generace kombinující benzínový dvoulitr a elektronickou převodovku s plynule měnitelným převodem o celkovém výkonu 131 kW. Specialitou hybridu bude možnost jeho pořízení s pohonem všech kol, přičemž systém nazvaný E-Four využívá pro pohon zadní nápravy elektrický motor.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Korendir
Ajéje, Lexus+hybrid+japan
Korendir
| 11. 3. 2018
SUV, všechny od Lexusu mi připadají divný, takový jak kozy na kolech. Přitom RC, nebo nový LS se mi vyloženě líbí.
Avatar - Well-being
Ssang
Well-being
| 10. 3. 2018
Yong Rexton je proti tomuto fešák ... ;-)
Avatar - fostek
Ajéje, Lexus+hybrid+japan
fostek
| 10. 3. 2018
OK, rozumná reakce - bohužel asi trochu nedorozumnění.
Já totiž vůbec neříkám, že tu nejsou lidi, kteří by si nemohli koupit jen tak z plezíru klidně celou modelovou paletu Lexusu. To je úplně v pohodě. Jestli to vyznělo jinak, jako že si myslím, že jsou všichni socky, tak to mě mrzí.
Já jenom narážím na to, že jsou auta (obvzláště hybridy a asijská) která mají zajímavou vlastnost vzbuzovat nadšení v určité skupině diskutujících, kteří si je ale nakonec stejně (skoro nikdy) nekoupí. Ale zasypou nás příspěvky typu "D3 se může třást, přišel Stinger a ten jim zatopí". No a pointa je v tom, že ti, kdo by si ta auta mohli (jak píšeš levou zadní) kuopit, si je (skoro) nikdy nekoupí. Skutečná čísla a palce v diskusi jsou šíleně rozdílná a ACZ se pro mě ze všech autowebů profiluje nejvíc jako proelektrická a proasijská. Jenom to jsem myslel.

Ale jinak souhlasím, bavme se raději o autech. :-)
Ajéje, Lexus+hybrid+japan
stealth01
| 10. 3. 2018
Sorry. Nemám rad způsoby tvého vyjadřování, tvou nadřazenost a posedlost německými auty. Ale vsadim se, ze je tady na fóru dost lidí, kteří by si takové auto mohli koupit “levou zadní”. Mnoho diskutujících znám osobně a nedělalo by jim to problém.
Kromě toho, bavme se o autech a ne o lidech (plati i pro mě).
Maska ve tvaru přesýpacích hodin?
kundalini_it
| 10. 3. 2018
Za mě dobrý, mohli být trochu větší kola. Zadní světla doceladobrý a pěkný nápad co odliší. Pokud by masku na fotkách rozbili SPZtkou vypadá to líp. Audi bez SPZtky?Velrybí tlama zírá na Dartha ;-)