Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ženevský autosalon 2020 bude poloprázdný: Všechny tyto značky budou v Palexpu chybět

David Bureš
Diskuze (20)

Klesající zájem tradičních vystavovatelů o evropské autosalony se zatím Ženevě vyhýbal. Na letošním, jubilejním 90. ročníku výstavy se však projeví v plné své síle.

Tradiční evropské autosalony už automobilky tolik netáhnou, o tom píšeme už léta – kvůli tomu ostatně skončil brněnský autosalon, léta už se nekoná ani lipský autosalon. A problémy mají také největší výstavy – výrobci v minulých ročnících ve velkém opouštěli i Paříž nebo Frankfurt nad Mohanem. To Ženeva se zatím držela, na letošním ročníku už ale odklon od tradičních automobilových výstav bude znát i na výstavišti Palexpo.

Už několik tradičních automobilek, léta vystavujících na ženevském autosalonu, dalo najevo, že na letošním, jubilejním devadesátém ročníku budou chybět. V seznamu vystavovatelů letos nefigurují ani takové značky jako Citroën nebo Peugeot, které přitom bývaly tradičními vystavovateli na břehu ženevského jezera.

Přidávají se tak ke značkám jako Ford, Jaguar, Land Rover Volvo nebo Opel, které v Ženevě už někdy chyběly. Evidentně to ničemu nevadilo, protože stánky těchto značek neuvidíme v Palexpu ani v roce 2020.

Tajemstvím je pak zahalená účast členů koncernu Fiat Chrysler Automobiles. V oficiálním seznamu vystavovatelů sice figurují Abarth a Jeep, zároveň je tu však i položka FCA. Zatím tedy není jasné, zda v Palexpu skutečně uvidíme i Alfu, Fiat nebo Maserati.

Ženevský autosalon 2020: Seznam absentujících značek
Cadillac, Citroën, Ford, Chevrolet, Jaguar, Lamborghini, Land Rover, Lotus, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, SsangYong, Subaru, Volvo

Automobilky obvykle absenci vysvětlují tím, že účast na velkém autosalonu je nákladná a že se nevyplatí – pozornost veřejnosti totiž v záplavě premiér není zaručena. Raději tak prezentují své novinky na speciálně pořádaných akcích nebo jiných druzích veletrhů – konkrétně třeba na výstavě spotřební elektroniky CES v americkém Las Vegas. Navíc už se auta přímo na autoshow neprodávají v takové míře jako kdysi, čímž bývaly pro výrobce také atraktivní.

Bohužel se tak nepotvrzují odhady, že ženevská motorshow má výhodu ve své neutrální švýcarské destinaci. Jestliže rivalita mezi Paříží a Frankfurtem, střídajícími se ob rok ve stejném roce, je kvůli soupeření německých a francouzských značek (VW bude letos opět chybět v městě nad Seinou) logická, ve Švýcarsku žádná klíčová automobilka nesídlí. Švýcarský trh navíc zůstává v rámci Evropy důležitý, a tak byl pro vystavovatele zajímavý i tím.

Ženevský autosalon 2020: Seznam potvrzených vystavovatelů z řad automobilek a automobilových úpravců
Abarth, Aiways, Alfa Romeo, Alpine, Apex, Aspark, Aston Martin, Audi, BAC, Bentley, BMW, Brabus, Bugatti, Changan, Cupra, Dacia, DS, E.Go, Eadon Green, Engler, FCA, Ferrari, GFG, Gumpert, Hispano Suiza, Hofele, Honda, Hyundai, Isuzu, Italdesign, Jeep, Karma, Kia, Koenigsegg, Lexus, MAT, Mansory, Mazda, McLaren, Mercedes-Benz, Microlino, Morgan, Pagani, Pal-V, Pegasus, Pininfarina, Plug@Work, Polestar, Porsche, Puritalia, Renault, Rimac, Rinspeed, Rolls-Royce, Sbarro, Seat, Škoda, Smrt, Startech, Suzuki, Toyota, Volkswagen Zenvo

Ženevský autosalon navíc evidentně ztrácí svoji pozici zajímavého místa prezentace sportovních aut. Sporťáky a supersporty patřily k Palexpu odjakživa, jenže letos tam bude chybět třeba Lamborghini. Renomovaná automobilka ze Sant‘ Agaty nedávno oznámila, že své produkty bude raději prezentovat na jiných akcích. Ve zveřejněném seznamu vystavovatelů dále chybí také třeba Lotus.

Uvolněný prostor se tak organizátoři rozhodli vyplnit speciální uzavřenou tratí, umístěnou v hale 7, na níž automobilky budou moci prezentovat své elektromobily a hybridy. K dispozici údajně bude hned 48 modelů od 15 značek. 

Ženeva se zkrátka přidává k výstavám, které ztrácejí na důležitosti a tradiční vystavovatelé na nich budou chybět. Paříž proto doplnila autosalon o přidružené výstavy, ve Frankfurtu se zase diskutuje o možném přesunu autosalonu do jiného německého města. Nejde přitom jen o záležitost Evropy, o pozornost bojují také americké autoshow. Tradiční autosalon v Detroitu se kvůli tomu letos přesouvá z lednového termínu na červnový (i kvůli tomu, aby se nekryl s termínem výstavy CES), absentující značky hlásí také motorshow v New Yorku.

Naopak v Číně je o automobilové výstavy stále ohromný, a tak na něm automobilky obvykle nechybějí, a to nejen ty čínské, ale i ty zahraniční. Značky z nejlidnatější země světa navíc mají šanci evropské autoshow zachránit – začínají totiž přebírat pozice tradičních vystavovatelů. V Palexpu tak třeba nebude chybět čínský Aiways nebo Changan. Jestli to Evropany k výstavám přivede zpět, teprve uvidíme.

David Bureš
Diskuze (20)

Doporučujeme

26. 1. 2020 23:30
Re: Automobilová Venezuela
No ono to bylo za komousu a je to zase. Zkus s detma resit otazku migrace nebo problemy s mensinama. Do toho treba s nim probrat nejakej pokus o inkluzi nekoho kdo ma byt ve zvlastni skole a mas z toho diskuzi jejiz zavery bych ve skole fakt moc nesiril. A to jsem nevycerpal vsechna temata ktera je lepsi s ditetem probrat a rict mu pak at to radsi ve skole nerika :D
26. 1. 2020 23:10
Re: Automobilová Venezuela
Ja nikde netvrdím, že by som chcel EV na dlhé cesty. Pri súčasnej úrovni techniky by sa mali pokúsiť spraviť EV cenovo konkurencie schopným v najmenších autách A/B segment. Kde môžu dávať zmysel aj s malým dojazdom. A nie v luxusnom segmente z toho robiť ekologickú pózu pre niekoho, kto má garáž ako polku futbalového ihriska.
Ale pointa môjho príspevku bola v tom, že ľudia sú strašne pohodlný. Ak by len časť ľudí nechala jeden v týždni auto doma, tak by doprava nemusela kolabovať a menej ľudí by bolo nervových z toho, že zas stratili čas v zápche.
Avatar - Ja Prvni 123
26. 1. 2020 21:36
Re: Automobilová Venezuela
No, ale symbolem svobody je auto potud, pokud s nim dokazes jet v kuse par set kilometru... ne 120, k prvni nabijecce, a pak hodiny stojis...

Jinak ano - doprtavu ve meste to chce zajistit jinak, nez autem.
26. 1. 2020 18:24
Re: Automobilová Venezuela
Väčšina Európskej populácie má denný nájazd do 50 km. 20 km jedným smerom na trase s ľahkým profilom zvládne na biku aj slabo trénovaný človek. Ak by ľudia zvolili bicykel ako dopravný prostriedok 1-2 krát do týždňa, tak už to by doprave uľavilo. Niekedy stačí pridať 5% aut a doprava v nejakom mieste skolabuje.
A poznám človeka o jazdí 40 km denne až do -5 na biku. Ale oveľa viac poznám takých čo na 8 km musia brať auto.
26. 1. 2020 18:14
Re: Automobilová Venezuela
Prečo pokrytec? Tiež nežijem v meste a auto potrebujem, ale nemusím v ňom sedieť každý deň. Do práce to mám 25km po rovine. A ráno v špičke to aj s úsekmi mimo mesta dám na bicykli skoro v tom istom čase ako autom. Tak prečo sa v dobrom počasí nevyhnúť stresom v kolónach? Podotýkam, že cele mesto prejdem po cyklotrase, kde ani nehrozia žiadne strety s autami.