Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zima s dieselem: Co dělat a nedělat?

Jan Faltýsek
Diskuze (2)

Jak se k dieselu chovat v zimě? Zahřívat, nebo hned jet? Zimní nafta, palivový filtr, autobaterie, AdBlue, žhavení. Specifika naftových motorů.

Nejlepší je se na chladné počasí připravit ještě předtím, než nastane. Naftové motory kladou v mrazech vyšší nároky než benzínové. Nastartovat diesel při teplotě -17 °C je často až pětkrát náročnější, než při teplotě 26 °C. Existuje několik pravidel a zásad, které je dobré si uvědomit pro bezproblémovou zimu.

Studené stěny válců jsou nepříjemností k vytvoření vysokých teplot potřebných pro samozápal vstřikované nafty při kompresi. Diesely také mají obecně těžší konstrukci, což klade vyšší nároky nejen na baterii a startér. Třeba je také delší doba k zahřátí motoru.

Video se připravuje ...

Jak na bezproblémovou zimu s dieselem

Naštěstí pro naftové motory se v posledních dekádu zdá, že extrémní mrazy jsou minulostí. Diesely jsou také na mráz lépe stavěné. Velký posun se udál i v mazivech, moderní syntetické oleje snesou mrazy mnohem lépe, než staré minerální. I kvalita paliv je díky evropským normám podstatně lepší, než před vstupem ČR do EU.

Dosud nepřekonaný český teplotní rekord -42,2 stupně Celsia byl naměřený 11. února roku 1929 u Českých Budějovic. Nejnižší naměřené teploty v roce 2022 už byly maximálně okolo -10 °C. 

Díky tomu všemu je dnes provoz dieselu v zimě mnohem bezproblémovější, než v minulosti. Jinak nejlepší je samozřejmě vytápěná garáž, ale i pouhé parkování na místě, kde vítr nemůže do motoru vnášet sníh a led, může mít při startování velký význam. Hlavně se nesnažte diesel zahřát na volnoběh, je to neefektivní a nešetrné.

Žhavení

Dieselové motory se obejdou bez zapalovacích svíček, naopak ale potřebují svíčky žhavící. A to hlavně pro zimní starty, protože studená hmota bloku a hlavy válců pohlcuje kompresní teplo a brání tak samozápalu nafty. Žhavící svíčky slouží k předehřání směsi paliva, vzduchu a sekundárně i válce samotného. 

Při startování proces žhavení probíhá po prvním pootočení klíčem, před samotným startováním motoru (druhou polohou klíče). Přitom se rozsvítí kontrolka žluté spirály a je třeba vyčkat, než zhasne. Až potom nastartovat.

Doba žhavení se mění v závislosti na teplotě studeného motoru, v mrazech to může běžně trvat několik vteřin. Žhavící svíčky mohou v činnosti pokračovat i po zhasnutí kontrolky a nastartování motoru, o tom už ale řidič není informován a nevyžaduje to spolupráci.

Žhavící svíčky

Pokud kontrolka svítí nezvykle dlouhou dobu, nebo je žhavení třeba opakovat, pravděpodobně nastal čas na výměnu žhavících svíček. Vadné žhavicí svíčky mohou také narušit citlivý proces spalování nafty, což vede k tomu, že z výfuku jde černý kouř.

Topné těleso na konci žhavící svíčky se po průchodu elektřinou zahřeje díky svému elektrickému odporu a začne vyzařovat viditelné světlo. Při vstřikování paliva do horní úvrati dopadá rozstřik vstřikovače paliva přímo na žhavou špičku. Čekání je třeba na rozžhavení žhavící svíčky do ruda.

Krátkodobě může dosáhnout teploty až 1400 °C, což dlouhodobě vede k únavě materiálu. Životnost žhavících svíček se u konkrétních aut a použití liší, obvykle udávaná životnost je ale maximálně 90 tisíc km. 

Existuje mnoho konstrukcí, které se dodnes vyrábějí bez žhavicích svíček (např. vojenské dieselové motory), a dokonce i mnoho běžných moderních dieselových motorů lze nastartovat, pokud žhavicí svíčky selžou (pokud tomu nebrání software).

Autobaterie

Vzhledem k tomu, že stále více zařízení vozidel vyžaduje elektrickou energii, je údržba baterií důležitější než kdy dřív. Nízké teploty ovlivňují chemický proces, při kterém se ukládá a udržuje elektrická energie.

Dosluhující baterie má obvykle rapidně snížený výkon i kapacitu. Mráz ji potom dorazí úplně. Pokud se vám zdá, že vaše baterie už nedrží napětí a se startováním se "trápí",  nebo slyšíte slabé kvílení, ale startér se už neprotočí, pravděpodobně máte baterii již vybitou pod kritickou mez.

Pokud je baterie vybitá zcela, nebo se uvolnily kabely k ní, nemusíte slyšet nic. V tom případě už zřejmě nebudou fungovat ani kontrolky, nebo centrální zamykání.

  • Ideální prevencí je opět parkování mimo mrazy
  • Před startováním vypněte nebo odpojte vše, co spotřebovává elektřinu
  • Pokud auto delší dobu nepojede, úplnému vybití zabrání tzv. "udržovací" nabíječka, případně alespoň uskladnění baterie mimo mrazy
  • Zcela vybitou baterii už pravděpodobně doma efektivně nenabijete, odborníci si ale často s revitalizací ještě poradí

Startér

Nejzřetelnějším příznakem poškozeného startéru je cvakání při otočení klíčku v zapalování, po kterém se motor odmítá otočit a nastartovat.

Pokud všechna světla a elektrická zařízení ve vozidle fungují v pořádku, ukazuje to spíše na problém se startérem než s baterií. V tom případě nebude fungovat ani startování pomocí kabelů.

Výměna startéru je obecně úkolem pro vyškoleného mechanika. Nejsou extrémně drahé, ale výměna může trvat i půl dne. Nový startér může vypadat trochu jinak než původní, protože výrobci někdy upravují konstrukce.

Zimní nafta a její zamrzání

Termín zamrzání je vlastně nepřesný, v souvislosti s mrazem a naftou se označují 3 stavy:

  • Vylučování parafínů (bod zákalu)
  • Filtrovatelnost (v normě označená CFPP)
  • Bod tuhnutí

Vylučování parafínů naftu zakalí, ale nemá vliv na kvalitu. Průchodnost palivového systému se naruší až při poklesu teploty k bodu filtrovatelnosti, kdy vzniklé krystalky parafinů jsou už natolik velké, že ucpávají sítko vstřikovacího čerpadla.

Například "zimní" nafta se zakalí už při cca -8 °C, filtrovatelnost je dle normy -20 °C, ale k úplnému zatuhnutí dochází až při cca -27 °C.

V ČR během roku čerpací stanice střídají 3 typy nafty:

  • Nafta třídy B "letní" s filtrovatelností kolem 0 °C, od 15. 4. do 30. 9. 
  • Nafta třídy D "přechodová" s filtrovatelností -10 °C, od 1. 10. do 15.11. a od 1.3. do 15.4.
  • Nafta třídy F "zimní" s filtrovatelností -20 °C, od 1. prosince do 28. února
  • Pro extrémní mrazy mohou čerpací stanice nabízet i "arktickou" naftu s filtrovatelností až do -32 °C, to už jim ale neukládá zákonná povinnost 
  • Odolnější proti mrazu mohou být také prémiovější řady nafty, informace najdete na webu čerpacích stanic

V zimním období tedy tankujte "zimní" naftu – ta je dle normy filtrovatelná do -20 °C, reálně ale doporučujeme počítat s filtrovatelností spíše do -17 °C.

  • Snažte se mít plnou nádrž – tak nezbude prostor pro kondenzaci vody během mrazů, zejména přes noc
  • Nepokoušejte se z "letní"  nafty dělat "zimní" použitím aditiv
  • Pokuste se co nejméně míchat různé typy nafty

Palivový filtr a odlučovač vody

  • Palivový filtr je nejčastějším místem, kde palivo gelovatí, proto ho doporučujeme před zimou preventivně vyměnit a pořídit i jeden náhradní
  • Odlučovač vody je nejčastěji součástí palivového filtru a slouží k zachycení vody v naftě, kterou je třeba vypustit, než se přeplní (některá auta sama upozorní)

Olej – je na zimu třeba jiný typ?

Auta, která jsou dnes již veterány, ještě používala minerální motorové oleje, u kterých se na zimu zpravidla volila řidší varianta, která lépe fungovala za studena. S nástupem syntetických olejů už se většinou používá jeden typ oleje pro letní i zimní období. Samozřejmě je třeba dbát hlavně na jeho pravidelnou výměnu a nezapomínat ani na olej v převodovce.

Nicméně pokud je od výrobce auta předepsáno na výběr více olejů o různé viskozitě, můžete pro zimní období zvolit ten řidší (tedy ten označený nižší číslovkou u písmena W). Například olej 5W-30 bude pro ledové starty vhodnější, než 10W-30 (druhé číslo udává viskozitu při 100 °C). Změnu doporučujeme zejména pokud auto používáte často na krátké trasy v horských oblastech. 

AdBlue a zima

AdBlue tvoří ze 32,5 % močovina, zbytek je voda. V tomto poměru má kýžené vlastnosti, teplotní extrémy to ale mohou změnit. Proto po létě a po zimě doporučujeme výměnu AdBlue, zejména pokud jste kapalinu průběžně nedoplňovali. 

AdBlue zamrzá, když teplota v nádrži klesne pod -11 °C stupňů Celsia (reálně cca při -15°C venkovní teploty). Aby výrobci usnadnili používání auta, montují do nádrží speciální ohřívače AdBlue, které kapalinu po startu rychle rozmrazí.

Může se ale také stát, že malé ledové krystalky AdBlue zamrznou ve vstřikovacím systému. Pak není ohřívač užitečný a může dojít k poškození čerpadla. Stejně jako voda se AdBlue při zmrznutí rozpíná až o 7 %.
  • Nejlepší prevencí je parkovat mimo mrazy
  • Udržujte hladinu AdBlue mezi ryskami MIN a MAX na nádrži
  • Pokud AdBlue zamrzne, nepřidávejte do nádrže žádná aditiva
Jan Faltýsek
Diskuze (2)

Doporučujeme

3. 11. 2022 08:45
Celý život se člověk učí.
Nikdy by mě nenapadlo, že nejlepší prevencí je parkovat mimo mrazy.

"Žhavící svíčky slouží k předehřání.... sekundárně i válce samotného.
Topné těleso na konci žhavící svíčky se po elektrifikaci zahřeje díky svému elektrickému odporu a začne vyzařovat světlo ve viditelném spektru. Při vstřikování paliva do horní mrtvé polohy dopadá rozstřik vstřikovače paliva přímo na žhavou špičku. Čekání je třeba na získání elektřiny z akumulátoru a rozžhavení do ruda."
¨
To jsou fakt perly. Svíčka po elektrifikaci, mrtvá poloha, vyzařovat světlo ve viditelném spektru, čekání na získání elektřiny z akumulátoru, přímo na žhavou špičku....

Nakonec ještě chybí nejlepší rada - nechat běžet motor na volnoběh celou noc.
Avatar - Barry Lyndon
1. 11. 2022 16:52
Hlavně se nesnažte diesel zahřát na volnoběh,
je to neefektivní a nešetrné. A taky je to pěkně asociální prasárna :-[]