40 let AMG – 40 let sportovních Mercedesů

40 let AMG – 40 let sportovních Mercedesů

 
 

Dvorní úpravce vozů značky Mercedes-Benz zušlechťuje automobily s třícípou hvězdou na chladiči už od roku 1967. Zpočátku se veškeré síly firmy soustředily na závodní automobily, ale časem se přidaly i úpravy vozů pro běžný provoz.

Začátky v mlýně

Jméno společnosti pochází z prvních písmen příjmení jejích zakladatelů, kterými jsou Hans Werner Aufrecht a Erhard Melcher. Třetí písmeno G dodalo rodiště Hanse Wernera Aufrechta město Großaspach. Zakladatelé svou společnost oficiálně označili jako „Specialistu pro vývoj, konstrukci a testování závodních vozů.“

Oficiální vznik společnosti je datován rokem 1967, když pánové Aufrecht a Melcher zahajují svou činnost ve starém mlýně v Burgstallu. Jejich první výtvor opustil dílnu ale již v roce 1965, kdy připravili závodní motor pro Mercedes-Benz 300 SE, patřící Manfredu Schiekovi.

Sedmdesátá léta

Prvním skutečně úspěšným strojem z Burgstallu se stává v roce 1971 Mercedes-Benz 300 SEL 6.8 AMG s nímž si Hans Heyer a Clemens Schickentanz dojeli pro první místo ve své kategorii a druhé místo v celkovém hodnocení vytrvalostního závodu 24 hodin Spa. Červený sedan nepůsobil právě jako nejvhodnější sportovní náčiní, ale díky osmiválci o objemu 6,8 l s výkonem 315 kW (428 k) dosahoval maximální rychlosti 265 km/h. Sériový Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 přitom měl výkon 184 kW (250 k) a dosahoval maximální rychlosti 221 km/h.

obrázek [555 x 305]
 

V roce 1972 vstoupilo AMG do mistrovství Intersérie, s vozem McLaren M8F, který osadilo svou pohonnou jednotkou založenou samozřejmě na motoru značky Mercedes-Benz. Za volant McLarenu usedal Hans Heyer, ale proti osvědčeným Porsche 917/10 nebo stejným McLarenům jako měl on, jen vybaveným motory Chevrolet, neměl moc šancí.

Že, s vozy značky Mercedes-Benz dokáže prakticky cokoliv, předvedla společnost AMG v roce 1977. Tehdy si jeden zákazník usmyslel, že jeho vzácný Mercedes-Benz 300 SL s křídlovými dveřmi z padesátých let je po technické stránce poněkud zastaralý. V AMG si jeho přání vyslechli a do klasického sportovního vozu vložili techniku z tehdy nového modelu 450 SE. Karoserie tohoto vozu byla nalakována červenou barvou a místo chromovaného nárazníku se na přídi usadilo černé lízatko, odpovídající módě sedmdesátých let.

Prostory ve starém mlýně v Burgstallu se postupem času staly pro úspěšnou firmu těsné a tak v roce 1978, kdy v AMG pracovalo 40 zaměstnanců, došlo na stěhování do Affalterbachu.

Ve stejném roce se AMG s vozem Mercedes-Benz 450 SLC AMG pouští do Mistrovství Evropy cestovních vozů. Po počáteční problémech, kdy automobil trápily dětské nemoci a tým nedostatek financí se dostavily první úspěchy. Jezdci Clemens Schickentanz a Jörg Denzel v roce 1980 vítězí na Nürburgringu.

Mercedes-Benz 450 SLC AMG účastnící se Mistrovství Evropy cestovních vozů byl připraven podle pravidel tehdejší Skupiny 2. Závodní automobil oproti sériovému vozu prodělal výraznou odtučňovací kúru a vážil 1225 kg místo původních 1690 kg. Jeho osmiválcový motor o objemu 4520 cm3 poskytoval výkon 276 kW (375 k) na rozdíl od sériových 160 kW (217 k). Původní třírychlostní automatickou převodovku nahradila manuální pětistupňová převodovka.

Osmdesátá léta

Začátkem osmdesátých let je AMG uznávaným úpravcem vozů s třícípou hvězdou na kapotě, což dokazuje i vlastní stánek na frankfurtském autosalonu v roce 1981. V následujícím roce přichází upravené luxusní kupé 500 SEC jehož osmiválec má výkon 203 kW (276 k) s nímž vůz dosahuje maximální rychlosti 240 km/h a zrychluje z 0 na 100 km/h za 8 s. To všechno si cestující užívali v kůží čalouněném interiéru s elektricky stavitelnými sedadly, telefonem a videopřehrávačem. Jen pro pořádek, psal se rok 1982.

Po superluxusním kupé nastoupil v roce 1983 Mercedes-Benz 190 E 2.3–16 AMG, který přilákal nové zákazníky. Ve stejné roce AMG představuje čtyřventilovou hlavu válců pro osmiválcové motory značky Mercedes-Benz.

obrázek [555 x 255]
 

V následujícím roce je nově vyvinutá čtyřventilová hlava válců usazena na motor modelu 500 SEC, který má nyní výkon 250 kW (340 k). Úprava se nedotkla pouze mechanických skupin vozu, ale také karoserie jejíž rozšířené blatníky se asi nejvíce podobají původnímu Audi Quattro.

V roce 1985 mohli v Affalterbachu oslavovat, protože firma prosperovala, zaměstnávala rovných 100 zaměstnanců a došlo k otevření druhého výrobního provozu.

Rok 1986 je ve znamení návratu k závodní činnosti na nejvyšší úrovní, AMG dodává motory pro model 190 E 2.3-16 účastnící se německého mistrovství cestovních vozů. Vedle toho přichází jeden z milníků v historii společnosti. Je představen Mercedes-Benz 300 E 5.6 AMG, jehož osmiválec o výkonu 265 kW (360 k) dovolí tomuto automobilu, jako prvnímu čtyřdveřovému sedanu překročit rychlost 300 km/h. Fanoušci AMG v USA tomuto pekelnému stroji dávají přezdívku „Kladivo“. Kromě sedanu je nabízeno i kupé odvozené od řady W124 stejně jako čtyřdveřový model.

obrázek [555 x 248]
 

Druhá polovina a konec osmdesátých let se nesou v duchu úspěchů modelu 190 E upraveného společností AMG v německém mistrovství cestovních vozů. Šest vítězství v populární sérii závodů pomáhá AMG k oficiální spolupráci s automobilkou Mercedes-Benz v motoristickém sportu. V roce 1989 je tým AMG s vozy 190 E 2.5- 16 EVO I nejúspěšnějším týmem v německém mistrovství cestovních vozů.

Vedle modelu 190 E zazářil také typ 500 SEC AMG upravený pro účast v závodech cestovních vozů. S vozem, jehož osmiválec podával výkon 338 kW (460 k) se v roce 1989 účastnil závodu na 24 hodin v belgickém Spa-Francorchamps jezdec Klaus Ludwig na voze se startovním číslem 5, které v tréninku podávalo excelentní výkony a v závodě dlouho dobu vedlo, ale po dvanácti hodinách odpadlo pro technické problémy.

Devadesátá léta

V roce 1990 AMG otevírá třetí provozovnu v Affalterbachu a ve společnosti v té době pracuje 400 zaměstnanců. V tomto roce je také podepsána první oficiální dohoda s automobilkou Mercedes-Benz a představuje se jeden z neradikálnějších vozů značky, model 190 E 2.5-16 EVO II. S tímto vozem připraveným AMG získává v roce 1992 Klaus Ludwig mistrovský titul v DTM a ve stejném roce na stejném voze je Ellen Lohr na Hockenheimu první a zatím jedinou ženou, vítězící v DTM.

Prvním vozem vyvinutým v přímé spolupráci AMG s automobilkou se stává Mercedes-Benz C 36 AMG představený na frankfurtském autosalonu v roce 1993. Řadový šestiválec o objemu 3,6 litru poskytoval výkon 206 kW (280 k) při 5750 ot/min a točivý moment 385 Nm při 4000 ot/min a síla motoru se přenášela na kola zadní nápravy přes čtyřstupňovou automatickou převodovku a později přes pětistupňovou automatickou převodovku.

Klaus Ludwig v roce 1994 opět získává mistrovský titul v DTM a Mercedes-Benz C 36 AMG je homologován i pro severoamerický trh.

Mistrovský titul Mercedesu a AMG neunikne ani v roce následujícím. Bernd Schneider se stává mistrem DTM pro rok 1995 a zároveň začínajícího seriálu ITC, což bylo mezinárodní mistrovství cestovních vozů, kterého se účastnily vozy připravené pro DTM.

Na autosalonu v Ženevě v roce 1996 se představuje další plod spolupráce mezi AMG a automobilkou Mercedes-Benz, model E 50 AMG. Tento čtyřdveřový sedan měl pod kapotou uložen pětilitrový osmiválec o výkonu 260 kW (347 k) a točivém momentu 480 Nm. V době uvedení na náš trh jeho cena začínala na hodnotě 3 292 571 Kč.

V následujícím roce AMG oslavuje celkovou produkci 5000 kusů modelu C 36 AMG a 3000 kusů modelu E 50 AMG, zároveň ale neusíná na vavřínech a na frankfurtském autosalonu představuje jejich nástupce. Na scénu vstupují C 43 AMG s osmiválcem o výkonu 225 kW (306 k) a E 55 AMG. Vedle sériových modelů přichází, také jeden z nejextrémnějších výtvorů společnosti AMG závodní speciál pro tehdejší třídu GT 1, pojmenovaný CLK-GTR, s nímž Bernd Schneider vítězí v seriálu FIA-GT a získává mistrovský titul jako jezdec i pro tým AMG Mercedes-Benz.

Podle pravidel třídy GT 1 musely závodní speciály, vycházet z alespoň jednoho automobilu schváleného pro silniční provoz. AMG tedy postavilo 25 silničních vozů CLK-GTR, které se v roce 1998 staly nejdražšími sériovými automobily. Silniční CLK-GTR měl před zadní nápravou uložen dvanáctiválec o objemu 6,9 l s výkonem 456 kW (612 k) při 6800 ot/min a točivým momentem 775 Nm při 5250 ot/min. dvoumístný supersport o hmotnosti 1545 kg dosahoval maximální rychlosti přes 320 km/h a z 0 na 100 km/h zrychloval za 3,8 s.

Tým AMG Mercedes ve stejném roce, kdy se představuje silniční CLK-GTR, triumfuje s jeho závodní verzí na okruzích a jezdci s Mercedesy vyhrávají deset závodů z deseti.

Většinovým vlastníkem společnosti AMG se v roce 1999 stává koncern DaimlerChrysler, ale divize zabývající se motoristickým sportem zůstává v rukou Hanse Wernera Aufrechta.

V tomto roce také vyráží na závodní dráhy Mercedes-Benz CLR, který je evolucí modelu CLK-GTR a před zadní nápravou má uložen osmiválec o objemu 5,7 l s výkonem okolo 441 kW (600 k) a maximální rychlostí 370 km/h. Tento automobil se proslavil především svou leteckou akrobacií na 24 hodin Le Mans v roce 1999, kdy nejprve vzlétl Mark Weber a o čtyři hodiny později se vznesl Peter Dumbreck, jehož vůz se ve vzduchu několikrát otočil a nakonec přistál mezi stromy za ochrannou bariérou závodní trati.

Na konci dvacátého století se představil také model SL 73 AMG, jehož dvanáctiválcová pohonná jednotka o objemu 7,3 l produkovala výkon 386 kW (525 k) při 5550 ot/min a točivý moment 750 Nm při 4000 ot/min. S takto silným motorem nebyl problém zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,8 s, bohužel maximální rychlost byla elektronicky omezena na 250 nebo 300 km/h podle přání zákazníka.

obrázek [555 x 249]
 

V novém mileniu

DTM se na několik let vytratilo ze závodních tratí, ale v roce 2000 byly tyto populární závody zpět a s nimi AMG, Mercedes-Benz i Bernd Schneider, který se závodním CLK získal mistrovský titul a Mercedes-Benz s ním získal konstruktérský titul. Vedle úspěchů na závodní dráze se AMG dařilo i v prodeji, když si z prodejen odvezlo vůz s jejich značkou 11 500 zákazníků za tento rok, přičemž nejpopulárnějším se stal s 4500 prodanými kusy model ML 55 AMG.

Následující rok je ještě úspěšnější, Bernd Schneider opět získává mistrovský titul v DTM a AMG prodalo 18 700 vozů, z nichž je tentokrát nejoblíbenější model C 32 AMG s 3800 prodanými kusy. Výraznou novinkou v nabídce se stává SL 55 AMG, jehož osmiválec o objemu 5,5 l poskytoval výkon 368 kW (500 k) a točivý moment 700 Nm.

V roce 2002 získává tým Vodafone/AMG Mercedes týmový titul v DTM, počet zaměstnanců se rozrůstá na 580 a na trh vstupují další nové modely, kterými jsou CLK 55 AMG, E 55 AMG, C 30 CDI AMG, S55 AMG a CL 55 AMG.

I další rok je velmi úspěšný v DTM, Bernd Schneider získává svůj čtvrtý jezdecký titul, Mercedes-Benz vítězí mezi konstruktéry a Vodafone/AMG Mercedes je nejlepší mezi týmy. Nabídka modelů se opět rozrůstá a nastupují CLK 55 AMG Cabriolet, E 55 AMG Estate, S 65 AMG a CL 65 AMG. S rozšiřující se modelovou paletou přibývají také další zákazníci a AMG v roce 2003 prodalo přes 20 000 vozů.

Pro DTM v roce 2004 si společnosti AMG a Mercedes-Benz připravily nový závodní stroj, vycházející z sedanu třídy C a Gary Parfety skončil sezónu na druhém místě jako nejlepší z jezdců Mercedesu a zároveň výrobce i tým skončily na druhé pozici za Audi. I v tomto roce se rozšířila nabídka a to o modely C 55 AMG, G 55 AMG KOMPRESSOR, SL 65 AMG a SLK 55 AMG. Největší hvězdou roku 2004 se stal model CLK DTM AMG, který odkazoval na úspěchy Bernda Schneidera v DTM a byl vyroben ve 100 kusové sérii. Tento model měl pod kapotou kompresorem přeplňovaný osmiválec o objemu 5,4 l, který podával výkon 428 kW (582 k) při 6100 ot/min a točivý moment 800 Nm při 3500 ot/min. K pokoření rychlosti 100 km/h mu stačilo 3,9 s a maximální rychlost byla elektronicky omezena na 320 km/h.

Dvounásobný mistr Formule 1 Mika Häkkinen vstoupil do DTM jako jezdec týmu AMG Mercedes v roce 2005, ale mistrem DTM se v této sezóně stal jiný jezdec AMG Mercedesu, kterým byl Gary Parfety. Mercedes byl samozřejmě nejlepší také ve značkách a týmech. Na trh vstoupil jeden z nejhezčích vozů značky Mercedes model CLS a byl uveden také v provedení 55 AMG. Na frankfurtském autosalonu měl světovou premiéru model ML 63 AMG, studie Vision R 63 AMG a také CLK DTM AMG Cabriolet nástupce vysokovýkonného kupé z roku 2004.

V loňském roce Bernd Schneider získal svůj pátý titul mistra DTM a AMG Mercedes opět zvítězil ve značkách i týmech. Modelová řada se rozrostla o CL 63 AMG, S 63 AMG, E 63 AMG, CLS 63 AMG, CLK 63 AMG, S 65 AMG, SL 55 AMG, SL 65 AMG, R 63 AMG a SLK 55 AMG Black Series. V roce 2006 došlo také k oficiálnímu otevření AMG Performance Studia, které má splnit individuální požadavky zákazníků a nabízet různé speciální série modelů AMG, jakými jsou například vozy Black Series.

V současnosti v AMG pracuje přibližně 750 zaměstnanců, společnost nabízí 18 modelů vycházejících ze sériových Mercedesů a připravuje závodní vozy pro šampionát DTM.

K zatím posledním výtvorům se značkou AMG patří Mercedes-Benz CLK 63 AMG Black Series, který je téměř shodný s vozem Safety Car formule 1 a Mercedes-Benz CL 65 AMG "40th Anniversary".

Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy

Loterijní společnost Sazka koupila od skupiny Fortuna…

Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 




Papež v Brně: Dálnice D1 bude v neděli 27.9.2009 na den uzavřena Papež v Brně: Dálnice D1 bude v neděli 27.9.2009 na den uzavřena

Během návštěvy papeže v Brně řidiči objedou uzavřenou D1…

Zájemci o vklad u Mercedes-Benz Bank mají prozatím smůlu Zájemci o vklad u Mercedes-Benz Bank mají prozatím smůlu

Termínovaný vklad na 3 měsíce až s 5% úrokovou sazbou. I…

 



 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Včera

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

Erbová má po Řepkovi chtít 22 milionů, jinak mu zakáže vídat syna

Erbová má po Řepkovi chtít 22 milionů, jinak mu…

Vlaďka Erbová (35), jejíž firma dluží 22 milionů, se prý situaci snaží řešit přes svého bývalého manžela Tomáše…

Dan Bárta bude podruhé otcem: Jeho manželka a mluvčí ČT je těhotná!

Dan Bárta bude podruhé otcem: Jeho manželka a mluvčí…

Zpěvák Dan Bárta (47) a jeho manželka Alžběta Plívová (33) se co nevidět stanou rodiči. Mluvčí České televize si…

 

iSport.cz

TOP 10 přestupů v Premier League: Mladý zázrak i tři trefy Chelsea

TOP 10 přestupů v Premier League: Mladý zázrak i tři…

Je po všem. Premier League zná svého mistra, pohárové zástupce pro příští sezonu i sestupující. Přichází tedy…

Lídr Gira musel na záchod, soupeři mu ujeli. Konec fair play, napsal König

Lídr Gira musel na záchod, soupeři mu ujeli. Konec…

Během více než dvou týdnů nedokázali ani ti nejlepší soupeři na Giru d'Italia dostat nečekaného lídra Toma…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…