Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Alfa Romeo 156 - oprávněně vozem roku

Luboš Chládek

"Každá Alfa Romeo představovala v automobilovém světě vždy něco zcela nového, rozpoznatelného na první pohled především na tvaru vozidla" takto komentuje nový vůz originální prospekt Alfy Romeo 156 a nutno přiznat, že o tomto nejnovějším voze dceřiné...

Nová Alfa Romeo 156 je nástupcem modelu 155 a navazuje na inovované modely 145, 146, GTV a Spider. Světová premiéra nové 156-ky proběhla na loňském autosalónu ve Frankfurtu nad Mohanem a hned si získala sympatie, když získala titul nejpůvabnějšího sériově vyráběného vozu autosalonu. Letos by se těchto srdce sportovně založeného řidiče zasahujících krasavic mělo vyrobit přes sto tisíc kusů.

Otázku, zda sportovní kupé či čtyřdveřový sedan vyřešili návrháři Alfy Romeo po vzoru tradice této značky - navrhli sportovní sedan. Vozy Alfa Romeo vždy vyjadřovali harmonii mimořádných jízdních výkonů i vlastností, s nimiž se snoubí vpravdě originální design podtrhující dynamický vzhled vozů. Z určitého pohledu se nová stopadesátšestka jeví víc jako dvoudveřové kupé než jako sedan. Napomáhají tomu široké boky se zvýrazněnými blatníky, ale hlavně vtipně řešené kliky zadních dveří umístěné v rámu oken. Klasické "V" dominující přední masce probíhá celou karoserií přes střechu až do zadních partií. Tato designérská dominanta vozu, která jej od ostatních navzájem velmi podobných automobilů velmi dobře odlišuje, je poněkud větších rozměrů než jsme byli doposud zvyklí a netradičně zasahuje až do integrovaného předního nárazníku a vytváří tak zajímavě řešený vstup vzduchu do prostoru motoru. Místo pro poznávací značku bylo posunuto na levou část předního nárazníku a nutno přiznat, že to není na škodu.

Výběr barev je dostatečný a můžete volit ze čtyř základních a šesti metalických barev. Jako bonbónek je v nabídce i perleťová barva s označením "Nuvola".

Celkově jde o vyvážený sportovní sedan, který uspěje u sportovně založeného řidiče i jako reprezentativní vůz. Svou cenou od 629 tisíc korun za základní model 1,6l po 899 tisíc za šestiválec bude pro vozy velké trojky - Mercedes Benz C, BMW řady 3 či Audi A4 - velkou konkurencí, podpořenou vyspělou technikou a slavným jménem.

Interiér

Při pohledu do interiéru vás na první pohled upoutá netradičně tvarované přístrojová deska s dvěma oddělenými kruhovými standardně bílými, v příplatkové verzi Sport Pack pak černými analogovými ukazateli rychlosti a otáček. Jak je dnes již zvykem počítadlo kilometrů je digitální. Ve volném místě obou ukazatelů jsou "neviditelné" kontrolky, které řidiče upozorní teprve ve chvíli, kdy se rozsvítí. Indikátor nedovřených dveří, ruční brzdy či signalizace ABS jsou umístěny mezi hlavní kruhové ukazatele. Celkově přechází palubní deska plynule do čalounění dveří. Další kruhové přístroje najdeme na horní části středového panelu, kde máme opět analogové ručičky palivoměru, teploměru a hodin. Verze s motory objemu nad dva litry mají standardně dřevěný volant a dřevěný středový panel včetně hlavice řadící páky. Pod rádiem najdeme automatickou klimatizaci, která se v zájmu zachování sportovního ducha ovládá třemi otočnými kruhovými ovladači.

Pokud máte airbag spolujezdce, který je ve standardní výbavě od dvoulitru výše stejně jako elektronické bezpečnostní zařízení, přesto máte k dispozici celkem rozměrnou schránku před spolujezdcem. Elektrické ovládání oken je umístěno ergonomicky na dveřích a kromě nejslabších motorů obou typů je najdete v sériové výbavě i pro zadní okna.

Sportovně tvarovaná sedadla s výrazným bočním vedením ihned po nasednutí připomenou do jakého vozu jsme to nastoupili. Sedadla, která mohou být vyhřívaná pouze za příplatek, jsou výškově stavitelná u všech verzí a také volant se dá všude seřídit ve dvou osách, takže pohodlí si nalezne celkem rychle i osoba většího vzrůstu kolem 190 cm.

Svými rozměry - délka 4430, šířka 1745 a výška 1415 - výrazně ulehčila život pasažérům, kteří mají nyní více místa i na zadních sedadlech, kde najdou příjemně dlouhé sedáky, ovšem s nesklopnými opěradly kvůli větší torzní tuhosti karoserie. Cestování na zadních sedadlech také zpříjemňuje loketní opěrka, která skrývá otvor pro prostrčení lyží. Zavazadlový prostor se se svými 378 litry neřadí k tomu nejlepšímu co ve střední třídě najdeme. Ani vstupní otvor není nijak veliký, což ještě podtrhuje poměrně vysoký vstupní práh. Víko zavazadlového prostoru stejně jako víko motoru pomáhají zvednout dvě kapalinové vzpěry.

Jako vítané doplňky standardní výbavy všech modelů najdeme v interiéru Alfy Romeo 156 i kapsu na zadní straně předních sedadel, check control, zadní stropní svítilnu, otevírání zavazadlového prostoru a nádrže zevnitř vozu i např. přípravu pro rádio s anténou v zadním okně o otáčkoměru a analogových hodinách ani nemluvě. Z výbavy, která se zahrnuje do vnějšího příslušenství pak imobilizér Alfa Code, termická skla, centrální zamykání i nárazníky v barvě vozu.

Motory

Jako pohon pro přední nápravy 156 si zákazníci budou moci vybrat ze šesti nabízených motorů, čtyř benzinových od objemu 1,6l TS do šestiválce 2,5l a dvou dieselových 1,9 JTD a pětiválce 2,4 JTD.

Nasazením světové novinky v automobilových motorech - naftových motorů s vysokotlakým vstřikováním "Common Rail" - Alfa Romeo dokázala, že je technicky na vrcholu. Společným úsilím Mercedesu, který projekt finančně podpořil, a techniků koncernu FIAT, resp. Alfy Romeo se podařilo vyvinout naftové motory , které si s benzinovými již moc nezadají.

Nové motory, které každý nazývá trochu jinak, se u nové Alfy Romeo jmenují JTD, kde J má reprezentovat použitý systém společného tlakového potrubí Unijet. Tento systém, obecně známý jako Common Rail, dosahuje u dieslových motorů ještě nižší spotřeby cca o 15% oproti známým TDi a i další vlastnosti, jako je kultivovanost běhu a hlučnost, kdy ani při nastartování není skoro poznat, že se jedná o diesel a dokonce chybí i klasické naftové žhavení.

Významným zlepšením je ještě lepší průběh točivého momentu, hlavně v nižších otáčkách. Díky tomu činí spotřeba u slabšího 1,9l motoru podle nové normy 7,8/4,5/5,8 a u pětiválce 8,9/5,4/6,7 litru na 100 km, přitom dynamika je až překvapující - 1,9 JTD zrychlí z nuly na sto za 10,5s a dosahuje maximální rychlosti 188 km/h a větší "bráška" zrychlí s Alfou 156 dokonce za 9,5s a uhání nejvíce 203 km/h.

Opojeni vyspělou technikou systému Unijet bychom ale neměli přehlédnout také vysoce vyspělé benzinové motory pro novou 156. Zákazník si může vybrat z poměrně široké palety a to jeden ze tří "dvousvíčkových" motorů Twin Spark o objemech 1,6l , 1,8l nebo 2,0 litru o výkonech 88, 106 a 114kW. Silnější dva byly přepracovány a díky systému sání s variabilní geometrií prokazují výraznější pružnost. Se všemi doposud představenýmy motory se dodává manuální pětistupňová převodovka.

Vrcholem nabídky je šestiválec do V o objemu 2,5 litru, který je jako jediný dodáván s šestistupňovou manuálně řazenou převodovkou. Pohled do motorového prostoru strhne snad každého, protože výfukové potrubí je z leštěné oceli. Motor 2,5 V6 24V má elektronické ovládání plynu, které má zaručovat lepší a snažší řízení. Tento vrcholový stroj v nabídce 156 je kromě dalšího osazen platinovými svíčkami s dlouhou životností, hydraulickými zdvihátky a automatickými napínači řemenů. Šestiválec zrychluje 0-100 za 7,5 s a záda ukazuje ostatním řidičům z maximální rychlosti 230 km/h.

Podvozek

Propracovaná konstrukce obou náprav s účinnými stabilizátory přispívá ke skvělé jízdní stabilitě, vždyť v obávaném losím testu se nová Alfa chovala nejlépe a dokonce překonala i vysoce sportovní BMW M3. Jistě k tomu přispěla hlavně celkově vyzrálá konstrukce podvozku s poznatky převzatými z konceptu sportovního automobilu Nuvola, ale i vhodné uložení motorů. Přední kola mají lichoběžníkové zavěšení s vysokou těhlicí a stabilizátorem připojeným k nástavci pružící vzpěry svislým táhlem. Zadní náprava využívá opět svislého táhla ovšem v kombinaci víceprvkovým vedením kola vzpěrou McPherson s nesouosou pružinou. Vedení vozu podpořené přesným hřebenovým řízením s optimálně vyladěným posilovačem si opět zaslouží hodnocení v superlativech. Kompromisní nastavení mezi sportovním odpružením a cestovním komfortem znamená dostatečný jízdní komfort při zachování sportovních parametrů. Vůz tedy ani při ostrém průjezdu zatáčkou na nerovnostech neposkakuje, jak to známe z některých hlavně menších vozů. Alfa Romeo 156 má oproti svému předchůdci o 45 mm prodloužený rozvor, který tedy vzrostl na celkových 2955 mm.










Motor 1.6 1.8 2.0 2.5 V6 1.9 JTD 2.4 JTD
Počet válců/ventilů 4/16 4/16 4/16 6/24 4/8 5/10
Zdvihový objem 1598 1747 1970 2492 1910 2387
Největší výkon 88 (120)6300 106 (144)6500 114 (155)6400 140 (190)6300 77 (105)4000 100 (136)4200
Největší točivý moment 144/4500 168/3500 187/3500 222/5000 255/2000 304/2000
Spotřeba paliva 11,4/6,4/8,2 11,4/6,4/8,2 11,7/6,6/8,5 16,5/8,4/11,4 7,8/4,7/5,8 8,9/5,4/6,7
Největší rychlost 200 210 216 230 188 203
Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,5 9,3 8,6 7,3 10,5 9,5
Luboš Chládek