reklama


Alfa Romeo 166 2.4 JTD - Had a kříž (05/2003)

Alfa Romeo 166 2.4 JTD - Had a kříž (05/2003)

 
 

Slova Alfa Romeo jsou v historii zapsána ohnivě rudým písmem. V Miláně již téměř sto let vznikají auta, která preferují emoce a svým vyjímečným charakterem dokonce daly vzniknout komunitě "alfařů", akcentující individualitu.

Tu zajímá především design, extravagance a špičkové výkony, tedy typické vlastnosti vozů Alfa Romeo.

Typ 166 shora uzavírá modelovou řadu a za štěstím se vydal na tradiční anglosaské kolbiště. Ve vyšší střední třídě alternuje limuzínám kalibru MB E, BMW 5, Audi A6 či Jaguar S-type. Na jejich pokoření však Alfě dosud chybí prestiž, takže pravděpodobněji se jeví potyčky se Saabem 9-5, Opelem Omegou, Škodou Superbem, Peugeotem 607, Citroenem C5, Toyotou Camry, Nissanem Maximou či Hyundai Sonatou. V rámci koncernu plní sportovní ambice a tvoří protipól luxusní Lancie Thesis. Vyvážený design z pera Waltera de Silvy důstojně obhajuje tradici dynamických víceválcových limuzín, zahájenou v roce 1962 typem 2600 a eskalovanou modely 6, 90 a 164.

Obvyklý test prodělal model 166 s pětiválcovým dvouventilovým turbodieselm Common-Rail, naladěný na 103 kW a 305 Nm. Další volby tvoří motory 2.0 TS (110 kW), 2.5 V6 24V (138 kW) a 3.0 V6 (162 kW). Náš trh bohužel minul pružný turbomotor 2.0 V6 TB (150 kW). Turbodiesel tvoří ekonomickou variantu výkonějších benzínových motorů, umí však i pohladit ego. Relativně nízký výkon je totiž vyvážen masivním kroutícím momentem a skvěle odstupňovanou šestistupňovou převodovkou. Ostatně na podzim tento vitální agregát dostane čtyřventilový rozvod a 125 kW.

Karoserie nepatří mezi horké novinky, za několik měsíců bude vystřídána faceliftovanou verzí. Není ji třeba dlouze představovat, jen připomeňme, že vychází z menšího typu 156 a nijak to neskrývá. I po pěti letech vypadá skvěle, vlastně v současné době ji teprve dohání móda a díky dokonale vyváženým proporcím mezi mnohdy podstatně mladší konkurencí stále patří k nejhezčím autům. Originální jsou malé světlometydisky ve výlučném alfovském designu. V souladu s aktuální módou je zdůrazněné logo značky a maska v retro stylu.

Přístup do vozu poněkud ztěžují vysoké prahy a nízká poloha sedadel; skromný zavazadlový prostor je spojen se světem malým vstupním otvorem. Jeho víko lze odjistit dálkovým ovladačem, nikoliv však zevnitř vozu. Velkou výhodu znamená plnohodnotná rezerva, pod podlážkou se skví pátý obří litý disk.

Interiér slaďuje estetiku s pohodlím ve vysoce elegantní a přitom funkční celek. Oplastování je dvoubarevné, ne zcela ideálně slícované, ovšem z kvalitních materiálů. Místa kontaktu s tělem jsou bohatě čalouněna, včetně boků středové konzole. Všude vládnou elegantní křivky a pasují Alfu 166 v tomto ohledu na krále segmentu, se zřetelným náskokem zejména na německé protivníky. Palubní deska je situována kolem řidiče, k efektnímu vzhledu jí stačí překvapivě málo. Kruhové výdechy ventilace, středová konzola v titanové barvě a velké plochy jsou sjednoceny pod praporem efektu. Neobvyklý je tvar řadicí páky, přes svou zdánlivou subtilnost výborně sedne do dlaně. Volant mohl mít o 5 cm menší průměr a lépe umístěné ovladače audia, jinak zůstává bez výhrad.

Se sedadlem se tělo doslova mazlí, díky nízkému posezu a mamutím proporcím karosérie je dostatek prostoru ve všech směrech. Sedáky i opěradla mají dostatečné rozměry; ta na předních křeslech lze čtyřsměrně elektricky polohovat a v řidičově případě jejich nastavení ukládat. Volantu lze vychylovat dvousměrně, díky tomu si každý najde ideální pozici. Poloha řadící páky i pedálů je bez chyby, řadit lze s rukou opřenou o optimálně umístěnou loketní opěrku. Výduť ve výplni dveří je naopak nízko, málo je i použitelných odkládacích prostor. Mezery lze nalézt v ergonomii, vadí zejména utopené spínače ventilace a komplikované ovládání komunikačního centra s nepřehledným displayem. Zabudovaný GSM telefon se mi vůbec nepodařilo aktivovat, kromě něj je obsažena i navigace. Uspokojila mě naopak audiosoustava s měničem na 6 CD, DSP, kvalitními reproduktory a širokými možnostmi individualizace.

Startování skrývá malý problém - klíček je ve spínací skříňce doslova zapuštěný a otočit jím vyžaduje trochu akrobacie. Pak už je vše v pořádku, motor chytá ochotně a již studený vykazuje příjemně tlumený, příjemný zvuk. Masivní spojka žádá pořádný stistk pedálu, všechny ostatní síly jsou v normě. Lehce a přesně řadím jedničku a vyrážím. Již na parkovišti si všímám řízení - je extrémně strmé, zato rejd je nevalný a stěžuje manévrování s velkým vozem, u kterého nevidíte okraje karoserie. Parkovací asistent chybí, takže je třeba hodně točit volantem a popojíždět. Je zřejmé, že vůz nemiluje posouvání v kolonách, jeho pozitiva vyniknou jinde.

Ve znamení Cuore Sportivo je Alfa zaměřena na radost z jízdy, někdy na úkor jiných vlastností. Jakmile minete poslední semafor, uděláte si pohodlí v sedačce a před Vámi se otevře dlouhý asfalt. Sportovní pudy, dosud bezmocně spoutané, přebírají vládu nad vozem i Vámi a adrenalin se začíná zvolna dostávat do červených hodnot. Příjemně chraplavý zvuk a sportovní charakteristiky řadového pětiválceza chvíli dají zapomenout, že má svíčky jen ke startování a vy se za chvíli přistihnete, že proháníte ručku otáčkoměru hluboko do červeného pole. Agregát si totiž nechá líbit vytáčení až na 5 tisíc otáček a od cca 1.300, kdy začíná zabírat turbo, zabírá lineárně až k omezovači. Přesto má největší sílu kolem 2.500-3.000 otáček, odpadá však nepříjemné zvadnutí těsně za hranicí jmenovitých otáček, vlastní některým čtyřvalcovým agregátům konkurence. Díky přesné a výborně odstupňované šestistupňové převodovce je přímo radost udržovat motor na "krouťáku", mírné pokárání si zaslouží umístění "šestky", díky delším drahám řazení nepohodlně daleké. A zpátečka je ještě dál... Pohonná jednotka přes svůj papírově nevelký výkon překypuje dynamikou, umožňuje vysoké jízdní průměry na dálnici, skotačivé výjezdy ze zatáček na klikatých okreskách, stejně jako bezpečné předjíždění. Radost mi dělalo zejména znamenité pružné zrychlení a kamzičí úprky do táhlých kopců.

Nejsilnější je ovšem stošedesátšestka v jízdních vlastnostech. Nabízí unikátní kombinaci komfortu a vynikající přilnavosti. Příkladně absolvuje zejména táhlé zatáčky, pokud si zvyknete na mírně driftující samořiditelnou zadní nápravu, dočkáte se v oblouku pocitu, že silnice není vodorovná, ale pořádně klopená. K tomu všemu vynikajícím způsobem filtruje nerovnosti a dokáže absorbovat i nešetrné trhnutí volantem. Nejeví ani problémy s přenosem výkonu, jen občas při výjezdu ze zákruty pod plynem zahvízdá vnitřní přední kolo. Doménou jsou rychlostní komunikace všech druhů - Alfa poskytuje hojnou porci jistoty a pohodlí, i nepříliš kvalitní povrch mění v zrcadlově hladký asfalt. A nejlepší nakonec - neuvěřitelná je agilita během intenzivního brzdění, i s vozem postaveným na "čumák" se dá bez problémů vyhnout překážce. Podvozek umí pěkně vyvolat testosteron, dokáže ovšem prominout i značné chyby a začátečníkům dává pocit neomezitelnosti. Pozitivní je, že dojem z jízdy je vždy rychlejší než skutečnost, takže svoje choutky můžete ukájet i nepříliš daleko za rychlostními limity. Jediné, co Alfě příliš nechutnalo, byl ostrý slalom, ten připomínal spíš jízdu trvalým smykem.

Bezpečnost zůstala malinko stranou, kromě excelentního podvozku Vám nic dalšího udržet auto na silnici již nepomůže, za všechny systémy jízdní stability je třeba vydatně připlatit, což nepotěší zejména při zhoršených adhezních podmínkách. U auta za téměř půldruhého milionu korun bychom také čekali víc airbagů, než čtyři. Na brzdový asistent a jiné sofistikované bezpečnostní prvky pak rovnou zapomeňte. Vhod přijde vynikající svítivost příplatkových xenonových výbojek i mlhovek i doplňkový dešťový senzor. Pasivní bezpečnost těží z velmi tuhého skeletu a důsledně anatomického interiéru. Jediná omluva této nepříliš lichotivé statistiky zní, že Alfu si většinou kupují lidé, kteří si s volantem rozumějí, takže riziko vážné nehody se snižuje.

Průměrná spotřeba během testu hladce překonala desetilitrovou hranici, na omluvu budiž řečeno, že Alfa byla zkoušena na hranici výkonových možností turbodieselu.

Srovnatelně vybavené BMW 520d (100 kW) vychází na 1.265.900,-, přičemž v ceně není zahrnuta navigace, která je společná s TV a stojí 107.700,-. Mercedes E 220 CDI (110 kW) vyjde v základním provedení 1.197.000,-, ovšem dovybavení na úroveň alfy bude stát šestimístnou sumu. Audi A6 2.5 TDI (120 kW) Vám odlehčí o 1.190.000,-, o výbavě platí totéž, co o MB. Peugeot 607 2.2 HDI (98 kW) zdobí cenovka 1.147.000,-, úroveň výbavy je ale o poznání vyšší, než Alfa.Citroen C5 SX 2.2 HDI 16V (98 kW) přijde na 1.078.500,-, ale s nižší úrovní výbavy. Opel Omega Elegance 2.5 DTI (110 kW) si importér cení na 1.135.400,-, ovšem s podstatně ukrácenou výbavou i bez možnosti doplatku. Škoda Superb Comfort V6 TDI (114 kW) se vyšplhala na 1.217.900,-. Jste-li alfař(-ka), je volba jasná, nejste-li, Alfa 166 zřejmě nevyrostla pro vás. Je to silná individualita a nedává se lacino.

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 1 099 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 320 000 Kč

Základní výbava:ABS+EBD, el. ovládání předních a zadních oken, el. ovládání a odmlžování vnějších zpětných zrcátek, mlhovky, integrované autorádio + 8 repro, ostřikovače světel, středový tunel pro lyže, šestistupňová převodovka, elektronová kola 16", vyhřívaná přední sedadla s el. ovládáním a pamětí, automatická klimatizace, imobilizér, alarm s centrálním zamykáním na DO, volant v kůži, 4 airbagy

Výbava testovaného vozu:elektronová kola 17" (+16.000,-), metalický lak (+18.000,-), ovládání ICS na volantu (+5.000,-), dešťový senzor stěračů (+6.000,-), xenonové světlomety (+26.000,-), protiplokuzový systém TCS (+10.000,-), navigační systém GPS (+70.000,-), autorádio hi-fi s CD měničem a DSP (+32.000,-), CD měnič (+18.000,-), integrovaný telefon GSM (+20.000,-).

Babiš uspěl ve Sněmovně s rozpočtem. Schodek klesne na šedesát miliard Babiš uspěl ve Sněmovně s rozpočtem. Schodek klesne na šedesát miliard

Sněmovna schválila státní rozpočet na příští rok.…

Výrobce chytrých hodinek Pebble skončil. Zákazníci čekající na novinky je nedostanou Výrobce chytrých hodinek Pebble skončil. Zákazníci čekající na novinky je nedostanou

Pebble vydal konečně oficiální prohlášení potvrzující…

Antiislamista Konvička opustil Alternativu pro Českou republiku Antiislamista Konvička opustil Alternativu pro Českou republiku

Antiislamista Martin Konvička k dnešnímu datu vystoupil z…

Účtenková loterie začne v polovině roku 2017. Hrát se bude o auto a desítky milionů korun Účtenková loterie začne v polovině roku 2017. Hrát se bude o auto a desítky milionů korun

Ministerstvo financí plánuje spustit účtenkovou loterii k…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 5 / 2
Zdvihový objem (ccm): 2387
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 305 / 1800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 204
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.9
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 10.4 / 5.6 / 7.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 490 / -
Objem nádrže (l):72
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1490 / -
Rozměr pneu:225/45 ZR17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4720
b) šířka (mm): 1815
c) výška (mm): 1416
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1545
f) rozchod vzadu (mm): 1532
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 600
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 1110 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 6
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 6
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,62
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz

Automobilka Tatra se podle týdeníku Ekonom vrací k…

Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí

Skupina B je považována za nejatraktivnější období…

 




Alfa Romeo Bella (1999): S Bussem místo Twin Sparku Alfa Romeo Bella (1999): S Bussem místo Twin Sparku

Na studie, které se nedostanou do sériové produkce, se…

Alfa Romeo 166 facelift a nová GT Alfa Romeo 166 facelift a nová GT

Nový slogan Alfy Romeo „Jen krása nestačí“ se promítá…

 



 
Podívejte se, jak funguje dvouspojková převodovka. A proč řadí tak rychle?

Podívejte se, jak funguje dvouspojková převodovka. A proč řadí tak rychle?

Dnes 18:50

Samočinná převodovka s dvojicí spojek v posledních deseti letech takřka vytlačila klasické automaty s kapalinovým měničem.




Blesk.cz

YouTube letos zaplatil hudebnímu průmyslu 25 miliard korun. Ten žádá víc

YouTube letos zaplatil hudebnímu průmyslu 25 miliard…

V dnešní době je jasné, že prodeje fyzických CD téměř nic nevydělávají. Příjem hudebního průmyslu pochází z…

Omšelé, za to čisté a levné: WC hlídku toalety na I.P.Pavlova mile překvapily

Omšelé, za to čisté a levné: WC hlídku toalety na…

Potřebujete nutně na záchod a jste v metru? Veřejné záchodky vás mnohdy zachrání před malou nebo velkou nehodou.…

 

iSport.cz

Droppa skončil v Rusku. Hledá si angažmá, připustil návrat do Česka

Droppa skončil v Rusku. Hledá si angažmá, připustil…

Fotbalový reprezentant Lukáš Droppa skončil v Tomsku, který má finanční problémy a neplatil hráčům výplaty. S…

Kauza HC Polanský zná první verdikt. Končí Marek, vystřídá ho Peterek

Kauza HC Polanský zná první verdikt. Končí Marek,…

AKTUALIZOVÁNO 10.45 | V kauze "HC Polanský" padl v Třinci první verdikt. Dozorčí rada HC Oceláři odvolala…

 

Reflex.cz

Alkoholici i opuštění staří lidé: Pro které skupiny obyvatel se stávají Vánoce svátky neštěstí?

Alkoholici i opuštění staří lidé: Pro které skupiny…

Dlouho se tradovalo, že jsou Vánoce – svátky klidu a míru – nejtěžší pro lidi trpící depresemi. Dnes už však…

50 důkazů krásy i krutosti na Zemi. National Geographic zveřejnil nejlepší fotky uplynulého roku

50 důkazů krásy i krutosti na Zemi. National…

Křehký život v divočině i krutost pytláků. Výběr fotografií, které vždy na konci roku vybere časopis National…

 
 
reklama