Alfa Romeo Giulietta (1977-1985): Jůlinka číslo 2

 

Na Giuliettu, druhou toho jména se poněkud zapomnělo. Hranatý design s vysokou zádí se ne každému líbil a léty ji odsunul do pozadí.

Alfa Romeo Giulietta zdědila jméno po originální sportovní řadě z let 1954-1965, ale jinak s ní neměla nic společného. Jde mimochodem o zdrobnělinu italské varianty ženského jména Julie. Technicky vycházela z Alfetty (Tipo 116) uvedené už na jaře 1972, nesla dokonce stejný kód, ale byla kratší a širší, aby nedocházelo ke „kanibalizaci“. První skici se zrodily již v roce 1973.

Po své větší a starší sestře zdědila hlavně šasi a uspořádání „transaxle“ se spojkou a převodovkou u diferenciálu zadní nápravy. Alfa Romeo tuto koncepci používala pro rovnoměrné rozložení hmotnosti, které vyústilo se vynikající jízdní vlastnosti. Ve střední třídě, tedy segmentu D, kam Giulietta tehdy patřila, ji používalo v té době ještě v Nizozemí vyráběné Volvo 340/360, jinak zůstávala vyhrazena čistokrevným sporťákům.

Nuova Giulietta debutovala v listopadu 1977 a nahradila hranatou Giulii (Tipo 105), vyplnila mezeru mezi Alfettou a menším Alfasudem. Šlo o klasický tříprostorový sedan, který měl ovšem jednu zvláštnost, kratičkou, vysokou a hranatou záď, která si vysloužila nepřiliš lichotivou přezdívku „paviání zadek“. Ta byla zakončena odtokovou hranou na jinak vodorovném víku zavazadelníku. Výšku se podařilo ještě více zdůraznit přemístěním koncových světel až k horním okrajům. Také spodní hrana bočních oken stoupala, což rozhodně nebylo zvykem. Někdo její design považoval za podivný, ale on vlastně předběhl dobu o tři dekády, plochý „nos“ a vysoký „ocas“ byly už v té minulé víceméně standardem...

Zpočátku jen dva motory

Zpočátku se dala Giulietta pořídit pouze s dvěma zážehovými čtyřválci: 1357 cm3/70 KW (95 k) a 1570 cm3/80 kW (109 k). Vysoké výkony z malých objemů u Alfy uměli, motory měly rozvod DOHC s vačkovými hřídeli poháněnými řetězem a dva dvojité karburátory Solex, respektive Dell'Orto.

Točivý moment (121, respektive 142 N.m) přenášela přes jednokotoučovou suchou spojku pětistupňová přímo řazená převodovka na zadní kola. Jiná ani na výběr nebyla. Vzdálenost mezi nápravami činila 2,51 m stejně jako u Alfetty, na přední byly příčné lichoběžníkové závěsy a zkrutné tyče, vzadu konstruktéři použili tuhou de Dion s šikmými suvnými rameny a Wattovým přímovodem respektive vinutými pružinami. O komfort se staraly teleskopické tlumiče a jízdním vlastnostem napomáhaly zkrutné stabilizátory. Deceleraci napomáhala čtveřice kotoučů, ty zadní našly svoje místo znovu až u rozvodovky, nikoli hned za třináctipalcovými koly. Řízení bylo hřebenové.

S digitálními hodinami

Giulietty měřily na délku jen 4,21 m (starší a delší Alfetty měly necelých 4,39 m), byly 1,65 m široké a 1,41 m vysoké. Vážily 1020-1230 kg. Palivová nádrž měla 50 l, benzin při průměrné cestovní spotřebě mezi 7,5 a 7,8 l/100 km příliš rychle neubýval. Do zavazadelníku se vešlo 420 l nákladu, ale spodní hrana víka byla posazena velmi vysoko, takže bagáž se musela zvedat. Hranatá přístrojová deska odpovídala vnějším tvarům, byla ale moderní a navýsost funkční, překvapila oddělenou přístrojovou kapličkou. Ručička otáčkoměru se pohybovala opačně, než je obvyklé, tedy zprava doleva, cejchování bylo také obráceně. Základní výbava obsahovala už před čtyřiceti lety výškově seřiditelný volant, otáčkoměr, digitální hodiny ve stropě a vyhřívané zadní okno. Klimatizace a litá kola byly za příplatek.

V dubnu 1979 debutovala dvouvačková osmnáctistovka (1779 cm3/90 kW/122 k/167 N.m). Květen osmdesátého roku viděl premiéru Super Giulietty s dvoulitrem (1962 cm3) o výkonu 96 kW (130 koní) a točivým momentem 178 N.m. Ta dostala metalízy se zlatými pásky, litá čtrnáctipalcová kola a sametové hnědo-béžové čalounění.

Druhá série

Při první modernizaci (tzv. druhá série) v červnu 1981 se motory nezměnily. Boční ukazatele směru na předních blatnících se posunuly až za kola. Větrací mřížka v zadních sloupcích zčernala a spodní části karoserie, tedy boky dostaly kromě základních verzí plastovou ochranu. Zmizel také stříbrný pás s černým označením na zádi, až dosud propojoval koncová světa, nyní se přesunul vpravo. Osmnáctistovky měly stříbrnou masku a bílé kryty předních světel, slabším verzím zůstaly oranžové a černá mřížka. Uvnitř se úprav dočkaly palubní deska a středová loketní opěrka, nové byly sedačky i parádní tříramenné volanty, které k alfám prostě patřily. Předešlé s rozměrnými středy se ke sportovnímu šmrncu tak nějak nehodily. Vnitřní obložení dveří se také změnilo.

V roce 1982 byly prodlouženy převodové poměry u verzí s motory 1,6 a 1,8 l, šestnáctistovka dostala i luxusní verzi L. Na podzim v Paříži byla představena dvoulitrová přeplňovaná Turbo Autodelta, kterou vyvinulo závodní oddělení automobilky. „Dopovaný“ motor 1,96 l dával celých 175 koní. Brzdy dostaly vrtané kotouče a podvozek ztvrdl. Existovaly ještě dva další prototypy. Dokonce se uvažovalo i o závodním nasazení, ale na to nakonec nedošlo, Autodelta stihla postavit jeden odlehčený ostrý kus, pak byla zrušena.

Novinkami palety se staly i Giulietta 2.0 Ti s luxusnější výbavou včetně koženého volantu a čtyřválcový turbodiesel VM Motori HR488 (1995 cm3/60 kW/82 k/162 N.m), které byly uvedeny na trh počátkem roku 1983. Giulietta TD existovala i ve vyšší výbavě L. Naftový motor pod kapotou vozů s křížem a hadem ve znaku nebyl ničím výjimečným už tehdy, šlo navíc o jeden z nejrychlejších vozů spalujících toto palivo ve své době, byť z dnešního pohledu se maximální rychlost 155 km/h a akcelerace 0-100 km/h za 19,4 s mohou zdát úsměvné. Trpěl také nadměrným zatěžováním přední nápravy, připadalo na ni skoro 57 % hmotnosti. Naftové alfy ovšem prokázaly svou vytrvalost, na oválu v Nardò překonaly sedm světových rekordů na vzdálenosti 5, 10, 25 a 50 tisíc kilometrů, respektive 5, 10 a 25 tisíc mil.

Třetí série a Turbodelta

Podzim roku 1983 přinesl další facelift, třetí sérii. Změnily se decentně nárazníky, získaly širší plastové pásy, které se objevily i na bocích, spodní část ale už zase pokrýval lak. Záď byla doplněna o červená mlhová světla, opticky se tak snížila. Přístrojový štít se decentně zaoblil, hranatou trojici ventilačních mřížek ve středu palubní desky nahradila dvojce kulatých a hodiny. Úpravami prošla zadní sedačka. Mechanické modifikace Giulietty „84” zahrnovaly nový posilovač brzd a sací potrubí zážehových motorů. Třináctistovka z nabídky vypadla.

Produkční Turbodelta, která se dala koupit od začátku sezóny 1984, byla slabší než původní výstavní Autodelta: 125 kW (170 k) a k tomu 283 N.m. Palivo dodávaly dva dvojité karburátory Weber a dmychadlo neslo značku KKK. Za 206 km/h se rozhodně stydět nemusela, akcelerace z klidu na stovku během 7,5 s byla na svou dobu doslova raketová. Vzniklo jen 361 kusů. Tyto modely měly karoserie lakovány černou metalízou se stříbrnými spodními částmi, rudo-bílý vnitřek v kůži a litá kola se širokými pneumatikami, vše zdědily po showcaru.

Také kombi

Kromě čtyřdveřových sedanů vzniklo i několik konverzi kombi, třeba od karosárny Moretti, ta je nejznámější a nepostrádá půvab. Giulietta se překvapivě dobře prodávala v Jižní Africe. Promyšlená reklamní kampaň zafungovala hlavně v období 1981-1984.

Výrazné klínovité linky zdědily i nástupce s typovým označením 75 a menší 33 s předním pohonem, vysoká záď už se ale neopakovala. 75 byla poslední zadokolkou značky ve 20. století, opět v uspořádání „transaxle“. Produkce Giulietty byla zastavena v závěru roku 1985, z Arese jich vyjelo 379.691. 178.064 vozů měl pod kapotami šestnáctistovky, 87.468 bylo omnáctistovek, 50.890 základních třináctistovek, 36.767 dvoulitrů, 17.141 turbodieselů a 361, jak už bylo napsáno výše, připadalo na Turbodelty. Jiné údaje uvádějí dokonce 386.767 vyrobených aut.

Dnes

Giulietty sloužily i u italské policie, což je v případě Alfy Romeo tradice. Přeživší kusy se zúčastňují veteránských srazů dokonce i u nás. Mezi historická vozidla už spadají i ty nejmladší, kvůli zvláštním tvarům ale zůstávají v pozadí, nejde o nadčasovou klasickou alfu a mnoho se jich nedochovalo.

Největší nabídku ojetin poskytuje domovská Itálie. Turbodelta je prakticky nesehnatelná a pokud se nabízí, stojí minimálně 25 tisíc eur (636 tisíc korun), nejsou výjimkou ani částky přesahující třicetitisícovou hranici. Za běžné verze ve špičkovém a pojízdném stavu dáte maximálně polovinu prvně zmíněné sumy. Auta k renovaci se prodávají i za 1.800 eur, tedy necelých 46 tisíc korun.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Česko hraje o pověst extrémně důvěryhodné země. Letos splatí rekordní dluh Česko hraje o pověst extrémně důvěryhodné země. Letos splatí rekordní dluh

Náklady na refinancování starých půjček stále porostou.

Zápisník Jana Vávry: Slevy na bitcoin Zápisník Jana Vávry: Slevy na bitcoin

Světem kryptoměn zase jednou zahýbal cenový výplach. U…

Banky stále zdražují. Průměrná sazba u hypoték v prosinci stoupla Banky stále zdražují. Průměrná sazba u hypoték v prosinci stoupla

Průměrná úroková sazba hypoték loni v prosinci stoupla na…

Nestlé prodává část svých aktivit  Ferreru za desítky miliard korun Nestlé prodává část svých aktivit Ferreru za desítky miliard korun

Švýcarská potravinářská skupina Nestlé se dohodla, že…

 
Zdroj: Netcarshow, SM, Wiki, archiv

Štítky Alfa Romeo

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

 



Euro NCAP 2017: Alfa Romeo Giulietta - Italské krásce chybí k dokonalosti dvě hvězdy Euro NCAP 2017: Alfa Romeo Giulietta - Italské krásce chybí k dokonalosti dvě hvězdy

Alfa Romeo Giulietta ve své modernizované podobě dosáhla…

Do Alfy Romeo v luxusním stylovém oblečení Do Alfy Romeo v luxusním stylovém oblečení

Bermudy a tílko do Alfy nepatří, svou představu o…

 



 
Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Včera

Značku BMW si s pick-upy obvykle nespojíme, a přece pár takových aut vzniklo. Vedle děl z Mnichova jedno navrhlo slavné studio Bertone.




Blesk.cz

Lže, nebo je trénovaná! O čem se bavili Pákistánci po zadržení Terezy (21)?

Lže, nebo je trénovaná! O čem se bavili Pákistánci…

Opravdu nevěděla, že má v kufru devět kilo heroinu, nebo šlo o zkušenou pašeračku? V případě Češky Terezy (21)…

Smrt zpěvačky Dolores O´Riordan (†46) z The Cranberries: Policie konečně promluvila

Smrt zpěvačky Dolores O´Riordan (†46) z The…

Svět obletěla nečekaná a velmi smutná zpráva. Ve velmi mladém věku zemřela zpěvačka skupiny The Cranberries…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Odměna pro hokejisty za zlato z OH? Peníze se zvýšily poprvé od Nagana!

Odměna pro hokejisty za zlato z OH? Peníze se…

Doba se za 50 let hodně změnila. Ve francouzském Grenoblu v roce 1968 skokan na lyžích Jiří Raška vybojoval…

 

Reflex.cz

Druhé kolo voleb v kostce: Kurzy na vítěze, profily kandidátů, voličský průkaz a koho podpořili poražení kandidáti

Druhé kolo voleb v kostce: Kurzy na vítěze, profily…

Drahoš versus Zeman. Takové je druhé kolo prezidentských voleb. Jak jejich šance vidí sázkové kanceláře a…

Karel Steigerwald: Babišův pokus o státní převrat nevyšel

Karel Steigerwald: Babišův pokus o státní převrat nevyšel

Ano, jako státní převrat se dá pokus ANO o menšinovou vládu chápat. Strana, která ve volbách získala 29 procent…