Audi A7 Sportback h-tron quattro: Vodíkový koncept ujede přes 500 km
Budoucnost automobilů je podle některých výrobců ve vodíkových palivových článcích. Vůz s takovým pohonem představuje na autosalonu v Los Angeles také Audi. Jeho představa se jmenuje A7 Sportback h-tron quattro.
Prototyp A7 Sportback h-tron quattro je poháněn dvojicí elektromotorů o celkovém výkonu 170 kW a točivém momentu 540 N.m. Přívlastek quattro odkazuje na pohon všech kol – jeden elektromotor pohání přední nápravu, druhý pak tu zadní, přičemž mezi oběma nápravami není žádné mechanické spojení.
Dvojice elektromotorů není jako u elektrovozů napájen z akumulátorů, ale z palivových článků. Na ujetí 100 kilometrů automobil potřebuje rovný kilogram vodíku, což je energetický ekvivalent 3,7 litru benzinu. Na jednu nádrž vodíková A7 zvládne ujet přes 500 kilometrů. Dojezd může být dále prodloužen až o 50 kilometrů díky akumulátoru s kapacitou 8,8 kWh. Ten je možné nabít za jízdy pomocí rekuperace brzdné energie, případně doma z elektrické zásuvky.
Oproti elektromobilům mají vozy s palivovými články výhodu v rychlém doplnění paliva. Čerpání vodíku v případě A7 Sportback h-tron quattro netrvá ani tři minuty.
Sada palivových článků je složena z více než 300 článků, pracuje s napětím 230 až 360 V a může se pochlubit účinností až 60 procent, což je asi dvojnásobek účinnosti konvenčního spalovacího motoru. Koncept kvůli této technice váží 1.950 kilogramů, což je proti A7 Sportback se vznětovým šestiválcem 3.0 TDI a pohonem všech kol o 50 kg více.
Vodíková A7 na silnici rozhodně nebude dělat ostudu. Automobil zvládne zrychlit z 0-100 km/h za 7,9 sekundy. Nejvyšší rychlost je však omezena na 180 km/h.
A7 Sportback h-tron quattro je v současné fázi pouhým prototypem. Automobilka ale umožní vybraným novinářům projet se s vozem na veřejných komunikacích. Audi navíc naznačuje, že by se vodíková A7 mohla dostat do výroby. „Jsme schopni zahájit sériovou výrobu, jakmile bude připraven trh společně s infrastrukturou,“ říká Ulrich Hackenberg, člen představenstva Audi zodpovědný za technický vývoj značky.
Letošní ročník autosalonu v Los Angeles můžeme označit za vodíkový. Auto s palivovými články zde představily rovněž Toyota (Mirai), Volkswagen (Golf SportWagen HyMotion) nebo Honda (koncept FCV). Toyota dokonce plánuje sedan Mirai prodávat, a to už od příštího roku.