Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi poodhaluje techniku budoucnosti

David Bureš
Diskuze (25)
Vozy Audi budou v budoucnu lehčí a pohodlnější, také se s nimi snáze zaparkuje.

Audi odhalilo, jakou techniku v současnosti vyvíjí. Budoucí vozy se čtyřmi kruhy ve znaku mají používat hybridní kovy, pružiny z plastu vyztuženého skelnými vlákny nebo OLED diody.

Automobilka se bude i nadále snažit snížit hmotnost svých vozů, čemuž pomůžou hybridní kovy potažené karbonem vyztuženými plasty. Audi v současnosti vyvíjí nový prostorový rám, nazvaný Multimaterial Space Frame, který bude kombinovat hliník, ocel a komponenty vyztužené vlákny. Tento rám by podle dřívějších zpráv měla používat druhá generace supersportu R8, která se začne prodávat v roce 2014.

Váhu budoucích Audi budou snižovat také pružiny vyrobené z plastu vyztuženého skelnými vlákny (FRP). Zatímco každá z ocelových pružin v přední nápravě současné A4 váží 2,66 kilogramů, stejná pružina z FRP váží 1,53 kg, tedy asi o 40 % méně. Pružiny z FRP jsou zkonstruovány tak, aby byly velice odolné vůči torzním kmitům.

Pružiny z FRP se už letos objeví v sériovém elektrickém supersportu R8 e-tron, v následujících letech se budou objevovat také v ostatních modelech této značky.

Současné světlomety tvořené LED diodami mají být v budoucnu potupně nahrazeny diodami OLED, což jsou organické polymery chovající se jako polovodiče. OLED diody budou postupně zaváděny do sériové výroby, poprvé budou za několik let použity jakožto koncová světla. Později budou použity i na brzdová světla, popřípadě jako osvětlení interiéru.

Tyto diody mají několik výhod, jsou tenké, lehké, rychle se rozsvěcují, vytvářejí málo tepla, vydrží svítit desítky tisíc hodin a spotřebují méně energie než LED diody. Další možnosti využití těchto diod bude Audi prezentovat na konceptu R8 OLED.

Touchpady se ve vozech se čtyřmi kruhy ve znaku už běžně objevují, v budoucnu však mají být nahrazeny ovládáním Multitouch. To bude schopno pracovat s více dotyky naráz, podobně jako displeje iPadů či iPhonů. Audi věří, že díky Multitouchi bude ovládání multimediálního systému ještě jednodušší.

O vylepšení komfortu jízdy se má v následujících letech postarat prediktivní odpružení. Pomocí kamery bude sledován povrch vozovky před vozidlem, systém řízení podvozku tak bude dopředu vědět, na co se připravit. Vozy s tímto odpružením tak mají být pohodlnější než ty s adaptivními podvozky.

Na projektu indukčního dobíjení akumulátorů Audi spolupracuje s americkou firmou WiTricity Corporation. Díky bezkontaktnímu přenosu elektrické energie pomocí magnetického pole indukovaného cívkami bude dobíjení akumulátorů v elektromobilech či plug-in hybridech snazší.

Podle Audi by indukční desky mohly být umístěny nejen v garážích a na parkovištích, ale také třeba před semafory. Automobilka však přiznává, že bude nějaký čas trvat, než infrastruktura indukčních desek bude vybudována.

Garage Parking Pilot má ještě více usnadnit parkování než dnešní parkovací asistenty, řidičům navíc ušetří čas. Jedná se o systém, který pomocí WLAN připojení komunikuje mezi autem a centrální kontrolní jednotkou dané parkovací garáže. Řidič dá autu pomocí chytrého telefonu u vjezdu do garáže pokyn autu, aby samo zaparkovalo. Během samotného procesu parkování už šofér nemusí sedět uvnitř.

David Bureš
Diskuze (25)
6. 3. 2012 00:21
Re: prva 5tka predanych aut v strednej triede v norsku vo fe
To nepochybně, protože se bude prodávat po celý rok... jinak by to byl slušný propadák. ;-) Ale porovnávat ho se Superbem... to bych spíš bral jako urážku, být Hyundaiem. To není značka, na kterou by cílili.
Avatar - Ham.
5. 3. 2012 11:45
Re: prva 5tka predanych aut v strednej triede v norsku vo fe
Auto od čtvrtého největšího výrobce světa by mělo mít ambice být v první trojce nebo pětce nejprodávanějších aut a ne v první dvacítce.
Avatar - 3_diamanty
5. 3. 2012 11:30
Re: prva 5tka predanych aut v strednej triede v norsku vo fe
tak to si pis ze budu lepsie ;-) :yes:

mam rad ked niekto po troch mesaicoh od nabehu vyrobu uz robi unahlene zavery ze je to neuspesne auto, i40 je uz teraz po dvoch mesiacoch roka 2012 viditelne uspesne auto v skoro celej europe v ramci svojej triedy samozrejme.
5. 3. 2012 09:43
Re: by mě zajímalo
Dobrá otázka. Mě přijde, že vítr vane od Lamborghini, které je v použití těchto materiálů hodně daleko a pokud se nepletu, tak nedávno otevřelo nové vývojové centrum právě na tyto materiály. Zavedením do masové výroby (Audi) budou chtít určitě snižovat náklady. Nevím, jestli disponují i vlastními pecemi. Ještě před 3-4 lety byl celkem nedostatek kompozitů na světovém trhu, protože velkou část produkce "sežere" letecký průmysl. Přiznám se, že ale netuším, jaká je situace nyní.
5. 3. 2012 09:12
by mě zajímalo
Jaký bude asi rozdíl v ceně takové specielní plastovo-karbonové pružiny a normální kovové? Aby pak nestála 10 000 kus. Samozřejmě pokud vydrží celou živostnost auta tak to je celkem jedno, ale o životnosti se jaksi Audi nezmiňuje. Ono je totiž hezký říct "A" ale musí se taky říct "B" než se nad tím začne člověk rozplývat jaký je to pokrok.