2.2. 2018 David Bureš Google+ profil David Bureš

Automobily z tajemné KLDR. Připomeňte si díla severokorejských výrobců!

 

Také Severní Korea má vlastní výrobce automobilů. Moc originálních děl ale nenabízejí, jejich portfolio čítá především kopie aut zahraniční výroby.

Korejská lidově demokratická republika patří kvůli svému tuhému komunistickému režimu mezi nejtajemnější státy světa. Na západ ze země míří jen minimum informací, které jsou navíc detailně zcenzurované, a tak je otázkou, co je vlastně pravda. Tajemstvím je zahalen také severokorejský automobilový průmysl. Víme, že automobilové továrny i v KLDR existují, co ale vyrábějí, je vlastně velká neznámá, a tak všechny informace uvedené v tomto článku berte s rezervou.

V Severní Koreji existuje hned několik výrobců vozidel, které je dodávají tamější armádě, službám hromadné dopravy, firmám nebo těm pár šťastlivcům, kteří si mohou dovolit osobní vůz.

Tím vůbec nejstarším severokorejským producentem aut je továrna Sungri v městě Tokčchon. Fungovat začala v roce 1950, pod názvem Tokčchonský automobilový závod, přičemž od zahájení produkce se zaměřovala hlavně na produkci nákladních vozidel, vedle toho v ní ale vznikly i modely Achimkoy (kopie GAZ M20 Poběda), Jaju (klon Volkswagenu Passat) nebo Sungri 4.10 (GAZ 69).

Video

Právě s ruským GAZem tuto automobilku spojují i další díla. Sungri 58 byl kopií nákladního GAZu 51, Sungri zase 61 zase GAZu 63.

Korejci hovořili na začátku osmdesátých let až o 20.000 vyrobených vozidlech ročně, střídmé odhady ale naznačovaly, že to bylo spíše 6.000 až 7.000 aut ročně. Poslední číslo z roku 1996 pak hovořilo jen o 150 postavených vozidlech.

Psali jsme: Severní Korea před 43 lety nakoupila tisíc automobilů Volvo. Dodnes je nezaplatila

O továrně Sungri dlouho nebylo slyšet, loni se ale opět připomněla. Navštívil ji totiž sám severokorejský vůdce Kim Čong Un, který se při této příležitosti nechal vyfotit s nejnovějším dílem továrny. Jedná se o pětitunové nákladní vozidlo, které podle severokorejské propagandy dokazuje, že zoufalé snahy nepřátelských sil zablokovat pokrok KLDR posílily nezdolného ducha korejských dělníků a přiměly je vytvořit velký zázrak, který ohromuje svět.

Korejci též tvrdí, že nový nákladní automobil projevuje revoluční duch soběstačnosti. To by naznačovalo vlastní vývoj, který Severokorejci skutečně zdůrazňují, bližší pohled ale dokazuje, že se ve skutečnosti využívá starší komponenty od Nissanu. Do Severní Koreje se technika s největší pravděpodobností dostala z Číny (jak je to v této zemi zvykem), nejspíše od firmy Dongfeng a její divize Zhengzhou Nissan Automobile.

Spíše než Sungri je však známá automobilka Pyeonghwa, která se zabývá osobními automobily. Založena byla v roce 1999 jako společný podnik jihokorejské Církve sjednocení a severokorejské korporace Ryonbong General. Zakladatel Son-mjong Mun podnik viděl jako prostředek ke spolupráci mezi oběma částmi rozdělené Koreje, s čímž souvisí i název, Pyeonghwa znamená v překladu „mír.“

Poběda je úplně první Rusy vymyšlené auto. A zprvu to bylo fiasko

Tato bohulibá myšlenka ale nakonec nevyšla, firmě se nedařilo, a tak ji v roce 2013 kompletně převzala severokorejská vláda. Právě v roce 2013 se hovořilo o konci výroby, po změně majitele ale automobilka sídlící ve městě Nampcho funguje podle všeho dál.

Od začátku se tato továrna zaměřovala na montáž automobilů z dílů dovezených ze zahraničí, spolupracovala hlavně s čínskými automobilkami. Vůbec prvním automobilem z dílny této továrny byl každopádně Pyeonghwa Hwiparam, což byl 4,1 metru dlouhý čtyřdveřový sedan na bázi Fiatu Siena, což byl model odvozený od známějšího Palia. Fiatem byla původně také osobní dodávka Pyeonghwa Ppoggugi, neboli tehdejší Dobló.

Další vozy byly zase původně čínské provenience. Zmiňme 4,6 metru dlouhý sedan Pyeonghwa Hwiparam (licenční Brilliance BS4), sedmimístné SUV Pyeonghwa Ppoggugi II (Shuguang SUV 4x2) nebo pětimístné MPV Pyeonghwa Ppoggugi 4WD (Shuguang Dawn). Zajímavým dílem byl též Pyeonghwa Junma, tento 5,1 metru dlouhý luxusní sedan s pohonem zadní nápravy byl původně jihokorejský SsangYong Chairman H, který využíval základ Mercedesu W124.

Jestliže zpočátku své existence Pyeonghwa dokonce vyvážela svá auta do Vietnamu, dnes už se zaměřuje výhradně na domácí severokorejský trh. I když kdo ví, jestli vůbec něco vyrábí. Na internet uniklé propagační materiály z showroomu značky v severokorejském Pchjongjangu sice naznačují portfolio až 25 modelových řad, jenže ve všech případech to jsou jen rebrandovaná auta z Číny (včetně třeba staršího Volkswagenu Passat). A tak je otázka, zda se opravdu v Koreji montují, nebo zda se dováží z nejlidnatější země světa a v KLDR se jim pouze změní loga. Něčemu takovému bychom se vůbec nedivili...

Podívejte se, jak se v komunistické Severní Koreji „prodávají“ auta (video)

Firma každopádně zřejmě nikdy nepřekonala jen pár stovek vyrobených aut ročně (v roce 2011 prý vyrobila 1.450 vozů), a to přestože má továrna údajně kapacitu na produkci 10.000 automobilů za rok.

Vozy od Sungri a Pyeonghwa ale nejsou jediná severokorejská díla. V osmdesátých letech vznikla v KLDR kopie Mercedesu 190 E, tzv. Kaengsaeng 88 či Pyongyang 4.10, která se nakonec podle všeho nevyráběla. Kumphyong se pak zaměřuje na užitková vozidla různých velikostí (hlavně původem od čínského Brilliance), zatímco Chongjin zase na autobusy nebo trolejbusy. V minulost Korejci v této souvislosti dokonce spolupracovali s maďarským Ikarusem. Trolejbusy se vyrábí v v továrně v Pchjongjangu, kterou tento týden navštívil Kim Čong Un. Při návštěvě prohlásil, že po chystané druhé modernizaci se závod má stát jedním z nejlepších výrobců trolejbusů světa. O schopných a kvalitních produktech pak prohlásil, že jsou pyšným dílem ukazujícím revolučního ducha soběstačnosti severokorejských pracovníků.

Spolupracujeme s TipCars.com
Cestovka RS Tour je v úpadku. V zahraničí nemá žádné klienty Cestovka RS Tour je v úpadku. V zahraničí nemá žádné klienty

Cestovní kancelář RS Tour vyhlásila úpadek, na dovolenou…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu

Historie motorsportu je plná prapodivných a netradičních…

 





 
Také Škoda Kodiaq má nový ceník! Vedle 1.5 TSI nově nabízí i luxusní verzi Laurin & Klement

Také Škoda Kodiaq má nový ceník! Vedle 1.5 TSI nově nabízí i luxusní verzi Laurin & Klement

Dnes 12:50

Nejluxusnější varianta Škody Kodiaq je dostupná výhradně s dvoulitrovými motory a pohonem všech kol. Stojí kolem milionu.




Blesk.cz

Nový iPad se inspiruje iPhonem X. Ikona v iOS 12 prozrazuje, že přijde o tlačítko Home a tlusté rámečky

Nový iPad se inspiruje iPhonem X. Ikona v iOS 12…

Nová generace iPadu Pro je vedle nového iPhonu jednou z očekávaných novinek podzimní prezentace Applu. A vypadá…

Podezřelý balíček na poště v Řepích! Sypal se z něj bílý prášek a páchl, dvě ženy skončily v nemocnici

Podezřelý balíček na poště v Řepích! Sypal se z něj…

V pátek o půl jedenácté 17. srpna dostali policisté hlášení o podivné zásilce. Zaměstnanci pošty zjistili, že z…

 

iSport.cz

Problém pro City! Obhájce titulu bude tři měsíce bez De Bruyneho

Problém pro City! Obhájce titulu bude tři měsíce bez…

Fotbalisté Manchesteru City se musejí čtvrt roku obejít bez jedné z opor Kevina De Bruyneho. Sedmadvacetiletý…

Réway o konci v Hradci: Stačily dva týdny na uzdravení, ale oni platí

Réway o konci v Hradci: Stačily dva týdny na…

Hradec překvapil, když Martin Réwaye najal. A překvapil, i když ho propustil. Důvod? Zranění, které ho klub…

 

Reflex.cz

Mladý Klaus by si měl jít hrát sám. Nebo s Okamurou

Mladý Klaus by si měl jít hrát sám. Nebo s Okamurou

Klaus mladší se pustil do mudrování o smyslu přítomnosti českých vojáků v Afghánistánu. Oháněl se přitom…

Británie stojí v úžasu nad archeologickými nalezišti. Sucho odkrylo tisíce let lidské činnosti

Británie stojí v úžasu nad archeologickými…

Nebývalé sucho, které letos zasáhlo také Britské ostrovy, odkrylo po celé zemi stovky archeologických nalezišť.…