21.1. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Ford S-Max/Galaxy (2006-2015): Když dva dělají totéž…

 

Původní Ford Galaxy byl spíše Volkswagenem. S někdejším Sharanem a později i španělským derivátem Seatem Alhambrou tvořil jádro projektu Auto Europa.

Zcela nový Galaxy z roku 2006 nejen úplně opustil kořeny VW, nabídnul ale poprvé také sportovnější alternativu v podobě odvozené verze S-Max.

S modelem S-Max/Galaxy vyjela zcela nová technika modrého oválu. Počínaje platformou přes komponenty podvozku a konče vznětovými motory. Naopak ty zážehové byly zčásti převzaty z Mondea ročníku 2000. Nápad postavit dvě podobná auta, ale každé s jinou identitou a tedy mířící na odlišnou klientelu, tehdy zaujal i porotu novinářů, volící evropské Auto roku. Pro rok 2007 získal vavříny právě Ford S-Max. Dnes už je na trhu druhá generace těchto vozů, technicky opět kopírující současné Mondeo. V každém případě i nadále platí, že recenzovaná dvojčata S-Max/Galaxy nabízejí v daném segmentu jednoznačně nejlepší jízdní vlastnosti, jakkoliv toto typický zájemce o velkoprostorový vůz primárně nevyhledává.

Být sportovní něco stojí

Je to právě příchod nové generace modelu, který dosud poměrně vysoké ceny začíná tlačit dolů. S-Max se od Galaxy odlišuje na první pohled jinak tvarovanou zadní částí. Zatímco u Galaxy je spodní hrana zadního bočního skla takřka rovná, u S-Maxu zhruba v polovině ostře stoupá vzhůru. Odlišné jsou rovněž zadní skupinové svítilny a samozřejmě víko zavazadelníku.

Video

Sportovnější vzhled S-Maxe si vybírá svoji daň v praktičnosti, připravit se musíte na menší výšku vstupního otvoru druhého páru dveří. Obě auta mohla být alternativně sedmimístná s dvojicí výklopných sedadel v zavazadelníku. V tomto ohledu je opět lepší Galaxy, neboť jeho rovná střecha poskytuje cestujícím nad hlavou ve třetí řadě více prostoru než ladně se svažující strop S-Maxu.

Pracoviště řidiče je v obou sourozencích prakticky stejné. Aby měl řidič S-Maxu sportovnější pocit z řízení, jsou jeho přední sedadla umístěna o něco níže než v Galaxy. V otázce pohodlí při nastupování je tomu přirozeně naopak a míč má opět na své straně Galaxy.

Ford vzal ovšem odlišnou identitu obou sourozenců opravdu do důsledku, takže oba mají jinak naladěná péra a tlumiče a dále posilovač řízení. Ten je postaru hydraulický. Výjimkou je motor 2.0 TDCi, který používá elektrohydrauliku. Stejný koncept, kdy vůz nabízí dvě odlišné verze posilovače v závislosti na použité motorizaci najdete třeba u Peugeotu 407 (ten jsme již v naší bazarové rubrice představili).

Pumu vystrnadil lev

Označení „2.0 TDCi“ je u Fordu tradicí již od roku 2002, kdy tehdejší Mondeo přešlo z přímého vstřiku rotačním čerpadlem (TDDi) na common-rail. Tím zde byl systém Delphi, vyznačující se radiálním vysokotlakým čerpadlem. O jeho problémech toho bylo napsáno už tolik, že by to vydalo na celou knihu. Původní Fordovy vznětové dvoulitry jsou známy coby řada Puma. Přesto, že v době představení S-Maxu/Galaxy splňovaly tyto motory normu Euro 4, rozhodl se Ford pro zcela nové agregáty. Ty již nejsou produktem modrého oválu, ale francouzského koncernu PSA.

Namísto rozvodového řetězu mají ozubený řemen a změnil se také systém vstřikování common-rail. Verze splňující normu Euro 4 a označená DW10BTED, využívá systém od VDO/Siemens se vstřikovači ovládanými piezokrystalem.

TEST 2006: Ford Galaxy 2,0 TDCI – Hot bus

Nejrozšířenější varianta motoru 2.0 TDCi se chlubí výkonem 103 kW. V letech 2007 až 2008 existovala také vzácná verze s 96 kW. Smyslem bylo spojit tento motor také se samočinnou převodovkou z produkce japonského Aisinu. Její zvláštností je výrazně zkrácený interval výměny rozvodů na 120 000 km.

U motoru 2.0 TDCi se nikdy nevyhnete filtru pevných částic. I když je agregát převzatý od PSA, Ford kupodivu odmítl použití filtru pracujícího s aditivy. V modelech S-Max/Galaxy je tak na rozdíl třeba od již vzpomínaného Peugeotu 407 filtr bezúdržbový. To se může zdát jako výhoda, avšak cena těchto filtrů bývá vyšší. Zatímco u PSA dáte za repasovaný DPF přijatelných dvanáct tisíc (podle motoru a stáří vozu), v S-Maxu počítejte minimálně s osmnácti tisíci. I tak ale jde o velice příznivou cenu, uvážíme-li, na kolik filtr vychází jinde. Důležité je, že na rozdíl od starších motorů TDCi Puma tady takřka neselhává.

Slabinou těchto původních verzí motoru býval systém recirkulace výfukových plynů EGR. Jeho ventil se rychle zanášel karbonem. Motor nejprve padal do nouzového režimu, později už nemusel jít nastartovat vůbec. Závadu doprovázel nadměrný kouř z výfuku.

V rámci modernizace v roce 2010 dorazily inovované verze těchto motorů. S nimi přibyla také varianta nabízející 120 kW. V rámci konverze na Euro 5 došlo ke snížení kompresního poměru z 17,9:1 na 16,0:1. Bylo to v rámci boje s oxidy dusíku. Na rozdíl od menších šestnáctistovek TDCi ale zůstala zachována dvouvačková hlava válců a šestnáct ventilů. Největší změnou byl nový common-rail opět od Delphi. Nejde však o původní vrtošivý systém, ale o nový, spolehlivější. Vstřikovače jsou řízeny solenoidem. Takto upravené motory jsou označené DW10CTED.

A zase ty klapky!

Jsou to právě vznětové motory, které volí zájemci o koupi u S-Maxu/Galaxy nejčastěji. Kdo odolá pokušení nízké spotřeby paliva s hrozbou značných výdajů při velkém kilometrovém proběhu a sáhne po zážehovém motoru, chybu neudělá.

Základem byl od samého začátku hliníkový dvoulitr Duratec-HE v servisní praxi označený MI5. Původně jej Ford vyvíjel s japonskou Mazdou a premiéru slavil v Mondeu z roku 2000. V S-Maxu/Galaxy najdete už jeho modernizovanou verzi.

Duratec je považovaný za veskrze spolehlivý motor. Čistý štít mu kazí jen občas zvýšená spotřeba oleje. „S tou se u novější verze motoru už takřka nesetkáváme,“ říká Libor Hubálek, mistr autoservisu Auto Zier, který se na opravy vozů Ford v Ohrobci kousek za Prahou specializuje. Staré Duratecy ale prosluly také kolabujícími takzvanými vířivými klapkami v sání. Tehdy jsme psávali, že verze od roku 2004 by již měly být bezproblémové. „Bohužel z praxe víme, že vířivé klapky umějí selhat i na těchto novějších motorech,“ vysvětluje Hubálek. A dodává: „Už jsem viděl i pozdější verzi Duratecu, který je nasál. Na výměnu byla celá hlava plus mechanika v podobě ojnic, které se ohnuly.“

TEST 2012: Ford Galaxy 1,6 EcoBoost – Z benzinové galaxie

U původních motorů 2.0 Duratec-HE byly klapky ovládány pouze podtlakem, bez zpětné vazby řídicí jednotce. Pokud je někdo vymontoval, většinou motor normálně běžel. „Klapky bylo možné objednat samostatně za pět tisíc, celé sací potrubí vycházelo na sedm,“ říká Hubálek. „U novější verze motoru, kterou mají S-Maxy/Galaxy a samozřejmě dnes už minulá Mondea, jsou klapky ovládány elektromotoricky, takže řídicí jednotka má o jejich poloze informaci. Nejde je tedy jen tak vyndat. Navíc se už neprodávají samostatně, nýbrž jen vcelku se sacím potrubím. Na to si připravte čtrnáct tisíc,“ vysvětluje nám Libor Hubálek. Že jsou klapky uvolněné, prozradí zvuk motoru na volnoběh podobající se šicímu stroji. Co způsobí, pokud se utrhnou a motor je nasaje, píšeme výše. A radostný scénář to není.

Jak šel čas

2006: Představení oficiálně třetí, respektive čistě po technické stránce teprve druhé generace Galaxy. Současně s ní přichází také sportovnější alternativa v podobě modelu S-Max. Oba vozy využívají technický základ v té době teprve připravovaného Mondea (vyráběno od roku 2007). Galaxy se od S-Maxu liší více, než jen vzhledem (viz úvodní text). Od začátku zážehový dvoulitr Duratec-HE (107 kW), alternativně spalující palivo E85 ve verzi FlexiFuel. Dále mohl zájemce o zážehový motor volit pětiválec 2.5 ST původem od Volva. Paleta dieselů zahrnovala vlastní agregát 1.8 TDCi (Lynx) o výkonu 92 kW a dále motor 2.0 TDCi původem od PSA nabízející 103 kW.

2007: Nový zážehový čtyřválec 2.3 Duratec s výkonem 118 kW a šestistupňovou samočinnou převodovkou. Nové verze dieselů 1.8 TDCi se 74 kW a 2.0 TDCi s 85 kW. V červenci příchod dvoulitru TDCi s 96 kW a výhradně samočinnou šestistupňovou převodovku Aisin F21.

2008: Přijíždí vrcholný diesel 2.2 TDCi se 129 kW. Z nabídky vypadla verze motoru 2.0 TDCi s 96 kW a automatem.

2010: Modernizace vozu. Nový vzhled přídě. Diodové denní svítilny se již nepojí výhradně s xenony, nový přední nárazník. Příjezd nových motorů splňujících Euro 5: 2.0 EcoBoost se 149 kW respektive 176 kW. Nová generace motoru 2.0 TDCi o výkonu 120 kW. Později nová verze agregátu 2.2 TDCi se 147 kW nahrazuje dosavadní se 129 kW. Ukončení produkce motorů 1.8 TDCi, 2.3 Duratec a 2.5 ST. Nová šestistupňová dvouspojková převodovka PowerShift (MPS6) nahrazuje samočinnou měničovou Aisin.

2011: Nový motor 1.6 TDCi původem od PSA o výkonu 85 kW coby náhrada za slabší verzi celolitinového agregátu 1.8 TDCi vlastní konstrukce. Nový motor 1.6 EcoBoost o výkonu 118 kW.

2015: Ukončení produkce. Příchod nové generace technicky unifikované se současným Mondeem.

Názor odborníka: Patrik Spurný, manažer marketingu Auto ESA

Fordy S-Max a Galaxy patří v autobazarech k velmi oblíbeným ojetým vozům kategorie MPV. Ačkoli jsou oba vozy postaveny na stejné podvozkové platformě a dalo by se říct, že si mohou vzájemně konkurovat, každý z modelů cílí na trošku jiného zákazníka. Galaxy jako plnohodnotné MVP je nejčastější volbou těch, pro které je prostorný interiér zásadním parametrem výběru. O něco méně praktický S-MAX zase vyniká atraktivnějším designem a sportovnějším pojetím, které vychází nejen z menších rozměrů, ale také z odlišně nastaveného podvozku. Oba vozy se dočkaly faceliftu v roce 2010. Modernizace se dotkla nejen designové části, ale zároveň obohatila nabídku o nový benzínový čtyřválec, se kterým se však na našem trhu setkáte velmi zřídka. Mezi nejžádanější motorizace patří naftové agregáty 1,8 TDCi a silnější dvoulitr 2,0 TDCi. V autobazarech se velmi často setkáte s vozy původem v zahraničí, především z Německa, kde oba dva Fordy patří k velmi oblíbeným rodinným vozům. Díky široké nabídce vozů ze zahraničí je na trhu s ojetými vozy velké množství vozů v nejvyšších výbavových stupních, které jsou mezi zákazníky nejvyhledávanější. Mezi hlavní konkurenty patří již tradičně Volkswagen Sharan a Seat Alhambra.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Poslanci chtějí v rozpočtu změny za téměř 100 miliard Poslanci chtějí v rozpočtu změny za téměř 100 miliard

Poslanci v druhém čtení návrhu státního rozpočtu navrhli…

EU jen těžko hledá kompromis v otázce přerozdělování migrantů, přiznává Tusk EU jen těžko hledá kompromis v otázce přerozdělování migrantů, přiznává Tusk

Debata šéfů států a vlád zemí Evropské unie o migrační…

Zrušení dalších etap EET přišlo pozdě, stěžují si e-shopy Zrušení dalších etap EET přišlo pozdě, stěžují si e-shopy

Dnešní rozhodnutí Ústavního soudu (ÚS) ohledně…

 

Štítky Ford Video Bazar MPV

 

Přidat názorDiskuse: Ojetý Ford S-Max/Galaxy (2006-2015): Když…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nové kolo crashtestů plné zklamání: Duster tři hvězdy, Punto nula! Nové kolo crashtestů plné zklamání: Duster tři hvězdy, Punto nula!

Nová metodika hodnocení je pro přestárlý Fiat Punto…

Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S... Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S...

Od roku 1979 nabízí Mercedes-Benz svůj ultimativní…

 



Evropské Automobily roku: Ford S-Max (2007) Evropské Automobily roku: Ford S-Max (2007)

S-Maxem, který debutoval před deseti lety, Ford dokázal,…

Ojetý Ford S-Max: Turbodiesel 2.0 TDCI je sázka na jistotu Ojetý Ford S-Max: Turbodiesel 2.0 TDCI je sázka na jistotu

Ford S-Max se představil v roce 2006 a v roce 2010…

 



 
Škoda představuje flotilu aut britských záchranných složek. Včetně Superbu pro psy!

Škoda představuje flotilu aut britských záchranných složek

Dnes 14:56

Vozy mladoboleslavské automobilky jsou ve službách záchranných složek tradicí u nás i ve světě. Velká Británie nyní představuje své nové přírůstky.




Blesk.cz

Počasí s Honsovou: Poslední víkend před Vánoci prosněží a bude mrznout

Počasí s Honsovou: Poslední víkend před Vánoci…

Teploty pohybující se mezi -2 a 6 stupni Celsia, zataženo a sněhové přeháňky. Takové počasí čeká Česko poslední…

Obchody se o svátcích zase otevřou? ODS našla spojence v Babišovi s Okamurou

Obchody se o svátcích zase otevřou? ODS našla…

Jeden ze svých „hlasitých“ cílů začala krátce po volbách plnit ODS. Ve Sněmovně už leží návrh na úplné zrušení…

 

iSport.cz

Na Kanadu s lajnou ostrostřelců! Snad nám to půjde, doufá Růžička

Na Kanadu s lajnou ostrostřelců! Snad nám to půjde,…

PŘÍMO Z RUSKA | Trenér národního mužstva Josef Jandač se rozhodl spojit velkou palebnou sílu do jednoho útoku.…

Tragédie změnila hokej. Čajka měl namířeno do NHL, ve 26 letech zemřel

Tragédie změnila hokej. Čajka měl namířeno do NHL,…

Byla to tragédie, jakou československý hokej do té doby nepoznal. A která ho navždy změnila. Pátého ledna 1990…

 

Reflex.cz

Rozkradená tombola na plese hasičů dobyla filmový svět. Před 50 lety vznikl film Hoří, má panenko

Rozkradená tombola na plese hasičů dobyla filmový…

Před 50 lety se třináctitisícové podkrkonošské město Vrchlabí nesmazatelně zapsalo do dějin českého, ale i…

Když EU neumí, či nechce řešit nelegální migraci, je odmítání uprchlických kvót správné

Když EU neumí, či nechce řešit nelegální migraci, je…

Přestože se neustálý německo-francouzský-bruselský tlak v EU projevuje i tím, že Evropská komise chce žalovat…