Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW M1 Design Study: Jihoafrická vize mnichovského supersportu

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
BMW M1 nedává spát. Klasická bavorská placka je pro mnohé nesplnitelným snem, designéři se k ní také rádi vracejí.

I když byla M1 hodně atypickým BMW, jednalo se o hezké a zajímavé auto. Aby ne, vždyť jej navrhl Giugiaro! A hlavně, v Mnichově nikdy nic podobného předtím ani potom nevzniklo. Vývoj jediného (malo)sériového supersportu značky s motorem uprostřed však provázely problémy. Původně jej mělo stavět Lamborghini, ale to se dostalo do tak velkých finančních problémů, že modrobílí přesunuli výrobu k Baurovi. M1 pilotovaly největší hvězdy formule 1 v seriálu Procar, po homologaci ve skupině 4 vozy startovaly na okruzích, v rallye i v závodech do vrchu, existovaly také siluety s turbomotory skupiny 5. Ve švédském mistrovství GT se jedna M1 proháněla ještě před dvaceti lety. Ne jako historik, na to tehdy neměla věk!

Ta nejnovější ale nepochází z Itálie ani z Německa, natožpak ze Skandinávie. Jejím autorem je Jihoafričan Giom Mouton. Není důležité, že BMW má s Jihoafrickou republikou úzké spojení, protože v Rosslynu dlouhá léta vznikají tyto vozy pro místní trh. Giom je evidentně velkým fanouškem značky, protože projekt nazvaný jednoduše M1 Design Study není jeho první prací s modrobílým logem.

V reálu samozřejmě auto neexistuje, jde o počítačovou vizi. Mouton (to je ale hezké závodnické příjmení, že?) zvolil pro civilní verze stříbrnou a žlutou barvu, pro okřídlený závoďák specifikace GT3 pak bílou v kombinaci s tradiční bavorskou trikolórou. Tady jaksi jiná volba není! Inspirací pro virtuální M1 byla ta klasická a také současný hybrid i8. „Můj návrh si bere inspiraci - spíše než kopíruje - z originálu," vysvětluje Mouton. „Koncept je lehké konstrukce s menším důrazem na luxus; v centru pozornosti jsou výkon a ovladatelnost a aktivní aerodynamika a velmi nízké těžiště hrají velkou roli." Překvapivě nemluví o M1 Hommage, nefunkční maketě v životní velikosti z Villa d'Este 2008. Tu postavila sama automobilka.

Pokud by něco takového skutečně vzniklo, podle svého tvůrce by výsledek poháněl přeplňovaný třílitrový šestiválec o výkonu kolem 368 kW. Ten známe už ze současné řady M3/M4. Ne, žádný elektromotor! Supersport s akcelerací z klidu na stovku pod čtyři vteřiny by řada fanoušků jistě uvítala. „Zatímco Mercedes a Audi chrlí exotická superauta, BMW žádné nemá. Je načase vyvolat legendu z minulosti,“ dodává Mouton. Jenže všechny dosavadní spekulace ohledně ideového nástupce ikonické M1 u BMW vždy důrazně dementovali.

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
30. 10. 2015 15:39
Tak to je moc dobře, ...
... že je tahle věc jenom v počítači. Doufám, že tam zůstane navždy.
Další do zbytečné party k X-TOMImu a spol.