V BMW bude ještě více japonské techniky, než se čekalo
Japonec až nakonec, říkává se. Očividně to ale už dávno neplatí a to nikoli pouze v elektronice, ale i v automobilech. Bez japonské techniky se totiž už nyní neobejde BMW, které se rozhodlo v poměrně širokém rozsahu spolupracovat s Toyotou. Spolupráce je ovšem jen jemný výraz pro to, že se v Mnichově prostě bez know-how japonské jedničky neobejdou.
Už dříve bylo oznámeno, že BMW převezme hybridní techniku Toyoty a Japonci na oplátku budou mít méně starostí s vývojem dieselových motorů, protože by bylo naivní se domnívat, že kvůli dohodě s BMW vlastní vývoj nafťáků stopnou. Dohoda dále zmiňovala zatím blíže nespecifikovaný sportovní vůz, spekuluje se o hybridní Toyotě Supra, postavené s využitím zkráceného šasi šestkového bavoráku ..a pochopitelně jeho bavorácké variantě.
Jak jde čas, ukazuje se ale, že BMW má zálusk ještě na další špičkovou japonskou techniku - elektromobily, vybavené vodíkovými palivovými články. BMW si pohrává s vodíkem už dlouhou dobu a upnulo se k vizi jeho spalování v klasických motorech, které potřebují jen minimální změny v konstrukci. Jedná se sice o naprosto neefektivní řešení, což určitě všichni viděli, ale důležitější asi bylo, že z marketingového hlediska bylo co propagovat a vyvolat dojem, že tím, kdo v této oblasti ztrácí, je Mercedes-Benz ... a Japonci.
Jak vidno, je to přesně naopak. Zatímco Toyota a Honda chtějí v roce 2015 přijít s novou generací vodíkových aut, které chtějí skutečně prodávat (Honda dosud své vodíkové FCX Clarity pouze pronajímá vybraným zákazníkům a institucím) a Nissan, Hyundai a Mercedes nejspíš za nimi příliš nezaostanou, BMW, které je nyní velmi blízko dohodě s Toyotou i ohledně palivových článků, by mělo v té době představit svůj prototyp a sériová verze se momentálně předpokládá až kolem roku 2020.
Možná to vypadá jako s křížkem po funuse, ale vzhledem k tomu, že budování sítě vodíkových čerpacích stanic je zatím všude na světě v plenkách, bude to možná tak akorát a náskok konkurence tak možná bude menší, než jak to dnes vypadá.