BMW X1: První jízdní dojmy

BMW X1: První jízdní dojmy

 
 

Druhá nejlevnější řada mnichovské automobilky sice má v názvu "terénní" písmeno X, nejpřirozeněji se ale bude cítit na asfaltových silnicích.

Nové BMW X1 se snaží zaplnit prostor na trhu pod svým větším kolegou X3, který v chystané nové generaci pravděpodobně naroste do všech směrů. Svými rozměry lze nové SUV X1 přirovnat ke kombi variantě řady 3 se kterou má například shodný rozvor. Celkové rozměry vozu jsou 4453 x 1798 x 1545 mm, rozvor náprav činí 2760 milimetrů. Neodolali jsme a postavili X1 na parkovišti před továrnou BMW v německém Lipsku hned za kombi řady 3. To je oproti novince o sedm centimetrů delší za což může zejména delší zadní převis. Možná to na fotografiích tak nevypadá, ale nejmenší přírůstek do rodiny x působí velmi sebevědomě i při přímém srovnání s většími zástupci značky.

Po usednutí za volant místo pro řidiče poznáváme – rozmístění důležitých prvků je takřka shodné s řadou 3 jen sedíme o několik centimetrů výše nad zemí. BMW tuto polohu nazývá „Semi Command Position“ a nutno říci že nám naprosto vyhovovala. Zaručuje totiž dobrý výhled (přední sloupky jsou příjemně tenké) a pocit velkého vozu na jedné straně a stále ještě nepotírá choutky na sportovní jízdu na straně druhé. BMW X1 se totiž v zatáčkách chová nejlépe ze všech svých konkurentů, vyšší stavba vozu je sice při ostřejší jízdě znát, ale náklony karoserie jsou opravdu spíše decentní. Dojem trochu kazilo řízení, které se v nižších rychlostech stávalo zbytečně gumovým a bez citu – na vině byl příplatkový posilovač, na který si prý potrpí hlavně klientela v Asii. V rychlostech nad 80 km/h už ale řízení funguje přesně tak jak Evropané vyžadují – je příjemně tuhé, přesné a citlivé. Na SUV a čtyřkolku (i když je možno objednat i verze jen s pohonem zadních kol) opravdu výborný výsledek.

Vyzkoušeli jsme verze se známým vznětovým čtyřválcem s označením xDrive20d, jednou s manuální šestistupňovou a jednou s automatickou převodovkou se shodným počtem rychlostí. V případě automatu opravdu nelze říci jediné křivé slovo, jeho logika je velmi dobrá, změna převodů probíhá velmi rychle a je znát, že si s vozem zkrátka rozumí. U manuálu se sympaticky (na SUV) ergonomicky velmi dobře položenou řadicí pákou je řazení taktéž bezproblémové, zaměření vozu odpovídají o kousek delší dráhy a lehčí chod páky v kulise než je tomu například u řady 3. I díky Start-stop systému se náš průměr na okresních silnicích pohyboval okolo 7 litrů nafty na 100 km.

Ani ostatní cestující se na palubě nebudou cítit špatně. Velkoryse tvarované sedáky i opěradla jsou obyvatelům starého kontinentu šité na míru a tak lze mít výhrady jen k použitým materiálům. Tkanina, kterou byla sedadla testovacích vozů potažena, totiž nepůsobila příliš prémiovým dojmem, po funkční stránce jí ale nelze nic vytknout. Zajímavé bylo také vysvětlení zástupců automobilky, proč byl měkčený plast použit na vrchní část palubní desky a nikoliv na části spodní, které jsou v neustálém kontaktu s dolními končetinami předních cestujících. Mít měkčeny obě zóny (jak tomu pracovně říkají) by bylo nákladné a tak přednost dostala ta zóna, se kterou přijde zákazník do styku nejdříve – aby si udělal kladný první dojem, když usedne za volant a ohmatá plasty před sebou. Tak tomu je i u drtivé většiny ostatních automobilů – výrobci sází na první dojem a vy si pak po několik let opíráte koleno o tvrdý plast...

BMW X1 - přehled modelů s pohonem všech kol
ModelxDrive18dxDrive20dxDrive23dxDrive28i
Převodovka6M6M (6A)6A6A
Zdvihový objem [cm3]1995199519952996
Válce/ventily4/44/44/46/4
Největší výkon [kW/min-1]105/4000130/4000150/4400190/6600
Největší toč. mom. [Nm/min-1]320/1750-2500350/1750-3000400/2000-2250310/2600-3000
Max. rychlost [km/h]195213223230
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,18,4 (8,6)7,36,8
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]5,75,8 (6,2)6,39,4

Zavazadlový prostor sice svými základními 420 litry konkurenci neohromí, jeho využitelnost je ale díky pravidelnému tvaru a polohovatelným opěradlům zadních sedadel (dělitelných v poměru 40:20:40) velmi dobrá. Na středovém tunelu nalezneme nový multimediální systém iDrive, který je mnohem logičtěji ovladatelný než byl jeho předchůdce. Místa je na všech sedadlech pro průměrně vzrostlého muže dostatek v příčném i podélném směru, není problém se za sebe posadit. Výrazně vyšší cestující ale budou vzadu kvůli svým delším dolním končetinám lehce trpět. Nad hlavou se centimetry nešetřilo vůbec – častý neduh vozů kategorie SUV se zde nekoná a hlavou o strop se nebudou tlouci ani dlouháni.

Velmi potěšeni jsme byli kvalitou jízdy, kdy podvozek statečně žehlil výmoly i krátké příčné nerovnosti a po skončení testovací jízdy jsme raději šli překontrolovat, zda má testovací vůz opravdu obuty mnohými nenáviděné zabijáky komfortu, tedy pneumatiky Run-flat. Měl.

BMW X1 - přehled modelů s pohonem zadních kol
ModelsDrive18dsDrive20d
Převodovka6M6M
Zdvihový objem [cm3]19951995
Válce/ventily4/44/4
Největší výkon [kW/min-1]105/4000130/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]320/1750-2500350/1750-3000
Max. rychlost [km/h]200218
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,68,1
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]5,25,3

Celkově má, oproti modelovému označení, model BMW X1 mnohem blíže k řadě 3 než k řadě 1. Vzhledem k nepopiratelným kvalitám tohoto vozu a také vzhledem k tomu, že vozy BMW se systémem xDrive jsou nejprodávanějšími čtyřkolkami v prémiovém segmentu, se asi nebude nikdo divit, když modelu X1 předpovíme úspěšnou budoucnost.

Doporučujeme
PŘEDSTAVUJEME: BMW X1 - Počtvrté do stejné řeky

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Heleny Horské: Strašák českého exportu – koruna, nebo nedostatek lidí? Komentář Heleny Horské: Strašák českého exportu – koruna, nebo nedostatek lidí?

Česká koruna posílila na úrovně, které jsme naposledy…

Ministerstvo odsouhlasilo obří železniční stavbu za miliardy Ministerstvo odsouhlasilo obří železniční stavbu za miliardy

Železniční trať v úseku Veselí nad Lužnicí – Doubí…

Českého výrobce světel Trevos chtěla zničit insolvenční mafie Českého výrobce světel Trevos chtěla zničit insolvenční mafie

U hlavního vchodu do závodu největšího tuzemského výrobce…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 



Zinoro 1E je BMW X1 s elektrickým pohonem Zinoro 1E je BMW X1 s elektrickým pohonem

Čínské kopie zahraničních aut jsou proslavené snad po…

BMW X1 po 100.000 km: Pouze problém s brzděním na mokru BMW X1 po 100.000 km: Pouze problém s brzděním na mokru

Nebýt problémů s brzděním, mohla X1 atakovat nejvyšší…

 



 
Další škatulata ve vedení značek VW Group Je za tím vstup koncernu do F1?

Další škatulata ve vedení značek VW Group Je za tím vstup koncernu do F1?

Dnes 16:51

VW Group opět mění vedení svých značek. Nových šéfů se dočkají v Bugatti a Bentley, kterým dosud vládne Wolfgang Dürheimer.




Blesk.cz

Jaký otec, taková dcera. Recenze Layton's Mystery Journey: Katrielle and the Millionaires' Conspiracy

Jaký otec, taková dcera. Recenze Layton's Mystery…

Krev není voda. A geny nadějná detektivka Katrielle Layton rozhodně nezapře. Jejím otcem totiž není nikdo jiný…

Brutální vražda hvězdy Hlasu: Manžel zpěvačku zastřelil, pak zabil i sebe

Brutální vražda hvězdy Hlasu: Manžel zpěvačku…

Měla před sebou zářnou budoucnost, talentovanou zpěvačku San Sreylai (†23) ale připravil o život její žárlivý…

 

iSport.cz

Plíšková zná soupeřky. Na Turnaji mistryň se utká s Muguruzaovou i Venus

Plíšková zná soupeřky. Na Turnaji mistryň se utká s…

Tenistka Karolína Plíšková se na Turnaji mistryň utká v Bílé skupině stejně jako před rokem se Španělkou Garbiňe…

Trenér Říha: Jakmile v kolektivu vzniknou mezírky, je to jako rakovina

Trenér Říha: Jakmile v kolektivu vzniknou mezírky,…

Před dvěma týdny skončil Miloš Říha ve Slovanu. Důvody? Podle slovenských médií docela vážné. Zastaralé metody.…

 

Reflex.cz

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy nepublikované fotky mladých Stounů

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy…

Bleší trhy. Jedni je milují, vyhledávají a jsou dokonce ochotni za nimi i cestovat. Například do Paříže, kde…

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Brdy loni definitivně opustili vojáci a tato středočeská oblast se po dlouhých 90 letech otevřela turistům.…