BMW X1: První jízdní dojmy

BMW X1: První jízdní dojmy

 
 

Druhá nejlevnější řada mnichovské automobilky sice má v názvu "terénní" písmeno X, nejpřirozeněji se ale bude cítit na asfaltových silnicích.

Nové BMW X1 se snaží zaplnit prostor na trhu pod svým větším kolegou X3, který v chystané nové generaci pravděpodobně naroste do všech směrů. Svými rozměry lze nové SUV X1 přirovnat ke kombi variantě řady 3 se kterou má například shodný rozvor. Celkové rozměry vozu jsou 4453 x 1798 x 1545 mm, rozvor náprav činí 2760 milimetrů. Neodolali jsme a postavili X1 na parkovišti před továrnou BMW v německém Lipsku hned za kombi řady 3. To je oproti novince o sedm centimetrů delší za což může zejména delší zadní převis. Možná to na fotografiích tak nevypadá, ale nejmenší přírůstek do rodiny x působí velmi sebevědomě i při přímém srovnání s většími zástupci značky.

Po usednutí za volant místo pro řidiče poznáváme – rozmístění důležitých prvků je takřka shodné s řadou 3 jen sedíme o několik centimetrů výše nad zemí. BMW tuto polohu nazývá „Semi Command Position“ a nutno říci že nám naprosto vyhovovala. Zaručuje totiž dobrý výhled (přední sloupky jsou příjemně tenké) a pocit velkého vozu na jedné straně a stále ještě nepotírá choutky na sportovní jízdu na straně druhé. BMW X1 se totiž v zatáčkách chová nejlépe ze všech svých konkurentů, vyšší stavba vozu je sice při ostřejší jízdě znát, ale náklony karoserie jsou opravdu spíše decentní. Dojem trochu kazilo řízení, které se v nižších rychlostech stávalo zbytečně gumovým a bez citu – na vině byl příplatkový posilovač, na který si prý potrpí hlavně klientela v Asii. V rychlostech nad 80 km/h už ale řízení funguje přesně tak jak Evropané vyžadují – je příjemně tuhé, přesné a citlivé. Na SUV a čtyřkolku (i když je možno objednat i verze jen s pohonem zadních kol) opravdu výborný výsledek.

Vyzkoušeli jsme verze se známým vznětovým čtyřválcem s označením xDrive20d, jednou s manuální šestistupňovou a jednou s automatickou převodovkou se shodným počtem rychlostí. V případě automatu opravdu nelze říci jediné křivé slovo, jeho logika je velmi dobrá, změna převodů probíhá velmi rychle a je znát, že si s vozem zkrátka rozumí. U manuálu se sympaticky (na SUV) ergonomicky velmi dobře položenou řadicí pákou je řazení taktéž bezproblémové, zaměření vozu odpovídají o kousek delší dráhy a lehčí chod páky v kulise než je tomu například u řady 3. I díky Start-stop systému se náš průměr na okresních silnicích pohyboval okolo 7 litrů nafty na 100 km.

Ani ostatní cestující se na palubě nebudou cítit špatně. Velkoryse tvarované sedáky i opěradla jsou obyvatelům starého kontinentu šité na míru a tak lze mít výhrady jen k použitým materiálům. Tkanina, kterou byla sedadla testovacích vozů potažena, totiž nepůsobila příliš prémiovým dojmem, po funkční stránce jí ale nelze nic vytknout. Zajímavé bylo také vysvětlení zástupců automobilky, proč byl měkčený plast použit na vrchní část palubní desky a nikoliv na části spodní, které jsou v neustálém kontaktu s dolními končetinami předních cestujících. Mít měkčeny obě zóny (jak tomu pracovně říkají) by bylo nákladné a tak přednost dostala ta zóna, se kterou přijde zákazník do styku nejdříve – aby si udělal kladný první dojem, když usedne za volant a ohmatá plasty před sebou. Tak tomu je i u drtivé většiny ostatních automobilů – výrobci sází na první dojem a vy si pak po několik let opíráte koleno o tvrdý plast...

BMW X1 - přehled modelů s pohonem všech kol
ModelxDrive18dxDrive20dxDrive23dxDrive28i
Převodovka6M6M (6A)6A6A
Zdvihový objem [cm3]1995199519952996
Válce/ventily4/44/44/46/4
Největší výkon [kW/min-1]105/4000130/4000150/4400190/6600
Největší toč. mom. [Nm/min-1]320/1750-2500350/1750-3000400/2000-2250310/2600-3000
Max. rychlost [km/h]195213223230
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,18,4 (8,6)7,36,8
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]5,75,8 (6,2)6,39,4

Zavazadlový prostor sice svými základními 420 litry konkurenci neohromí, jeho využitelnost je ale díky pravidelnému tvaru a polohovatelným opěradlům zadních sedadel (dělitelných v poměru 40:20:40) velmi dobrá. Na středovém tunelu nalezneme nový multimediální systém iDrive, který je mnohem logičtěji ovladatelný než byl jeho předchůdce. Místa je na všech sedadlech pro průměrně vzrostlého muže dostatek v příčném i podélném směru, není problém se za sebe posadit. Výrazně vyšší cestující ale budou vzadu kvůli svým delším dolním končetinám lehce trpět. Nad hlavou se centimetry nešetřilo vůbec – častý neduh vozů kategorie SUV se zde nekoná a hlavou o strop se nebudou tlouci ani dlouháni.

Velmi potěšeni jsme byli kvalitou jízdy, kdy podvozek statečně žehlil výmoly i krátké příčné nerovnosti a po skončení testovací jízdy jsme raději šli překontrolovat, zda má testovací vůz opravdu obuty mnohými nenáviděné zabijáky komfortu, tedy pneumatiky Run-flat. Měl.

BMW X1 - přehled modelů s pohonem zadních kol
ModelsDrive18dsDrive20d
Převodovka6M6M
Zdvihový objem [cm3]19951995
Válce/ventily4/44/4
Největší výkon [kW/min-1]105/4000130/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]320/1750-2500350/1750-3000
Max. rychlost [km/h]200218
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,68,1
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]5,25,3

Celkově má, oproti modelovému označení, model BMW X1 mnohem blíže k řadě 3 než k řadě 1. Vzhledem k nepopiratelným kvalitám tohoto vozu a také vzhledem k tomu, že vozy BMW se systémem xDrive jsou nejprodávanějšími čtyřkolkami v prémiovém segmentu, se asi nebude nikdo divit, když modelu X1 předpovíme úspěšnou budoucnost.

Doporučujeme
PŘEDSTAVUJEME: BMW X1 - Počtvrté do stejné řeky

Spolupracujeme s TipCars.com
Trh s pojistným roste, pojišťovny vybraly přes 60 miliard Trh s pojistným roste, pojišťovny vybraly přes 60 miliard

Český pojistný trh v prvním pololetí zrychlil růst.…

České firmy loni vyrobily 350 tisíc jízdních kol, roste zájem o elektrické modely České firmy loni vyrobily 350 tisíc jízdních kol, roste zájem o elektrické modely

V Česku se loni vyrobilo 350 tisíc jízdních kol, stejně…

Pražská burza skomírá. Obchody jsou nejnižší za 16 let, přesto překonává evropský průměr Pražská burza skomírá. Obchody jsou nejnižší za 16 let, přesto překonává evropský průměr

Obchody se letos na pražské burze hýbou nejpomaleji za 16…

Ekonomická nálada je v eurozóně nejlepší za posledních deset let Ekonomická nálada je v eurozóně nejlepší za posledních deset let

V eurozóně se v červenci ekonomická nálada mírně zvýšila…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony

Byli jsme u slavnostního otevření továrny Škody v…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 



Zinoro 1E je BMW X1 s elektrickým pohonem Zinoro 1E je BMW X1 s elektrickým pohonem

Čínské kopie zahraničních aut jsou proslavené snad po…

BMW X1 po 100.000 km: Pouze problém s brzděním na mokru BMW X1 po 100.000 km: Pouze problém s brzděním na mokru

Nebýt problémů s brzděním, mohla X1 atakovat nejvyšší…

 



 
Inferno One: Pekelný stroj z České republiky bude sportovní limitkou s famózní technikou

Inferno One: Pekelný stroj z Česka bude sportovní limitkou s famózní technikou

Dnes 14:56

Není zvykem, aby se v našich končinách hovořilo o stavbě prémiových výkonných sporťáků. Přesto se tu jeden takový rýsuje.




Blesk.cz

Přeučil prozradil pohlaví vnoučete: Exmanželka Hůlky a Vojtka porodí každým dnem!

Přeučil prozradil pohlaví vnoučete: Exmanželka Hůlky…

Manželé Jan Přeučil (80) a Eva Hrušková už několik vnoučat mají, ale už se nemohou dočkat přírůstku od syna…

Urbánková koupila chalupu Pawlowské: Teď jim ji sebral Renč

Urbánková koupila chalupu Pawlowské: Teď jim ji sebral Renč

To je ale »pecka«! Halina Pawlowská (62) a Naďa Urbánková (78) vlastnily stejnou chalupu v městečku Pecka v…

 

iSport.cz

Přímé přenosy a sestřihy z HET ligy sledujte v HD pouze na webu iSport.cz

Přímé přenosy a sestřihy z HET ligy sledujte v HD…

EXKLUZIVNĚ | Nová sezona HET ligy je tady a s ní i přímé přenosy ze všech zápasů kola, které můžete sledovat v…

ZNÁMKOVÁNÍ Sparty: Mareček zmatkoval, jediný Karavajev obstál

ZNÁMKOVÁNÍ Sparty: Mareček zmatkoval, jediný…

Fotbalisté Sparty mají za sebou první ostrý duel pod novým trenérem Andreou Stramaccionim. Na zápas 3. předkola…

 

Reflex.cz

Rodiče s dětmi na žhavých uhlících. Případ pro sociálku, nebo Máma roku?

Rodiče s dětmi na žhavých uhlících. Případ pro…

Asi mi prozradíte v diskusi pod článkem, jestli jsem adeptka na titul Máma roku, nebo případ pro sociálku, nebo…

Havárie vlaku v Barceloně, na místě jsou desítky zraněných

Havárie vlaku v Barceloně, na místě jsou desítky zraněných

Přibližně 40 zraněných si dnes vyžádala nehoda příměstského vlaku na nádraží ve španělské Barceloně. Jeden…