reklama


BMW X1: První jízdní dojmy

BMW X1: První jízdní dojmy

 
 

Druhá nejlevnější řada mnichovské automobilky sice má v názvu "terénní" písmeno X, nejpřirozeněji se ale bude cítit na asfaltových silnicích.

Nové BMW X1 se snaží zaplnit prostor na trhu pod svým větším kolegou X3, který v chystané nové generaci pravděpodobně naroste do všech směrů. Svými rozměry lze nové SUV X1 přirovnat ke kombi variantě řady 3 se kterou má například shodný rozvor. Celkové rozměry vozu jsou 4453 x 1798 x 1545 mm, rozvor náprav činí 2760 milimetrů. Neodolali jsme a postavili X1 na parkovišti před továrnou BMW v německém Lipsku hned za kombi řady 3. To je oproti novince o sedm centimetrů delší za což může zejména delší zadní převis. Možná to na fotografiích tak nevypadá, ale nejmenší přírůstek do rodiny x působí velmi sebevědomě i při přímém srovnání s většími zástupci značky.

Po usednutí za volant místo pro řidiče poznáváme – rozmístění důležitých prvků je takřka shodné s řadou 3 jen sedíme o několik centimetrů výše nad zemí. BMW tuto polohu nazývá „Semi Command Position“ a nutno říci že nám naprosto vyhovovala. Zaručuje totiž dobrý výhled (přední sloupky jsou příjemně tenké) a pocit velkého vozu na jedné straně a stále ještě nepotírá choutky na sportovní jízdu na straně druhé. BMW X1 se totiž v zatáčkách chová nejlépe ze všech svých konkurentů, vyšší stavba vozu je sice při ostřejší jízdě znát, ale náklony karoserie jsou opravdu spíše decentní. Dojem trochu kazilo řízení, které se v nižších rychlostech stávalo zbytečně gumovým a bez citu – na vině byl příplatkový posilovač, na který si prý potrpí hlavně klientela v Asii. V rychlostech nad 80 km/h už ale řízení funguje přesně tak jak Evropané vyžadují – je příjemně tuhé, přesné a citlivé. Na SUV a čtyřkolku (i když je možno objednat i verze jen s pohonem zadních kol) opravdu výborný výsledek.

Vyzkoušeli jsme verze se známým vznětovým čtyřválcem s označením xDrive20d, jednou s manuální šestistupňovou a jednou s automatickou převodovkou se shodným počtem rychlostí. V případě automatu opravdu nelze říci jediné křivé slovo, jeho logika je velmi dobrá, změna převodů probíhá velmi rychle a je znát, že si s vozem zkrátka rozumí. U manuálu se sympaticky (na SUV) ergonomicky velmi dobře položenou řadicí pákou je řazení taktéž bezproblémové, zaměření vozu odpovídají o kousek delší dráhy a lehčí chod páky v kulise než je tomu například u řady 3. I díky Start-stop systému se náš průměr na okresních silnicích pohyboval okolo 7 litrů nafty na 100 km.

Ani ostatní cestující se na palubě nebudou cítit špatně. Velkoryse tvarované sedáky i opěradla jsou obyvatelům starého kontinentu šité na míru a tak lze mít výhrady jen k použitým materiálům. Tkanina, kterou byla sedadla testovacích vozů potažena, totiž nepůsobila příliš prémiovým dojmem, po funkční stránce jí ale nelze nic vytknout. Zajímavé bylo také vysvětlení zástupců automobilky, proč byl měkčený plast použit na vrchní část palubní desky a nikoliv na části spodní, které jsou v neustálém kontaktu s dolními končetinami předních cestujících. Mít měkčeny obě zóny (jak tomu pracovně říkají) by bylo nákladné a tak přednost dostala ta zóna, se kterou přijde zákazník do styku nejdříve – aby si udělal kladný první dojem, když usedne za volant a ohmatá plasty před sebou. Tak tomu je i u drtivé většiny ostatních automobilů – výrobci sází na první dojem a vy si pak po několik let opíráte koleno o tvrdý plast...

BMW X1 - přehled modelů s pohonem všech kol
ModelxDrive18dxDrive20dxDrive23dxDrive28i
Převodovka6M6M (6A)6A6A
Zdvihový objem [cm3]1995199519952996
Válce/ventily4/44/44/46/4
Největší výkon [kW/min-1]105/4000130/4000150/4400190/6600
Největší toč. mom. [Nm/min-1]320/1750-2500350/1750-3000400/2000-2250310/2600-3000
Max. rychlost [km/h]195213223230
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,18,4 (8,6)7,36,8
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]5,75,8 (6,2)6,39,4

Zavazadlový prostor sice svými základními 420 litry konkurenci neohromí, jeho využitelnost je ale díky pravidelnému tvaru a polohovatelným opěradlům zadních sedadel (dělitelných v poměru 40:20:40) velmi dobrá. Na středovém tunelu nalezneme nový multimediální systém iDrive, který je mnohem logičtěji ovladatelný než byl jeho předchůdce. Místa je na všech sedadlech pro průměrně vzrostlého muže dostatek v příčném i podélném směru, není problém se za sebe posadit. Výrazně vyšší cestující ale budou vzadu kvůli svým delším dolním končetinám lehce trpět. Nad hlavou se centimetry nešetřilo vůbec – častý neduh vozů kategorie SUV se zde nekoná a hlavou o strop se nebudou tlouci ani dlouháni.

Velmi potěšeni jsme byli kvalitou jízdy, kdy podvozek statečně žehlil výmoly i krátké příčné nerovnosti a po skončení testovací jízdy jsme raději šli překontrolovat, zda má testovací vůz opravdu obuty mnohými nenáviděné zabijáky komfortu, tedy pneumatiky Run-flat. Měl.

BMW X1 - přehled modelů s pohonem zadních kol
ModelsDrive18dsDrive20d
Převodovka6M6M
Zdvihový objem [cm3]19951995
Válce/ventily4/44/4
Největší výkon [kW/min-1]105/4000130/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]320/1750-2500350/1750-3000
Max. rychlost [km/h]200218
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,68,1
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]5,25,3

Celkově má, oproti modelovému označení, model BMW X1 mnohem blíže k řadě 3 než k řadě 1. Vzhledem k nepopiratelným kvalitám tohoto vozu a také vzhledem k tomu, že vozy BMW se systémem xDrive jsou nejprodávanějšími čtyřkolkami v prémiovém segmentu, se asi nebude nikdo divit, když modelu X1 předpovíme úspěšnou budoucnost.

Doporučujeme
PŘEDSTAVUJEME: BMW X1 - Počtvrté do stejné řeky

Spolupracujeme s TipCars.com
 

Tapety




reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček

Muzeum autíček, které se nachází téměř ve všech…

První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji

Volvo XC60 je vůbec nejprodávanějším modelem…

 




Zinoro 1E je BMW X1 s elektrickým pohonem Zinoro 1E je BMW X1 s elektrickým pohonem

Čínské kopie zahraničních aut jsou proslavené snad po…

BMW X1 po 100.000 km: Pouze problém s brzděním na mokru BMW X1 po 100.000 km: Pouze problém s brzděním na mokru

Nebýt problémů s brzděním, mohla X1 atakovat nejvyšší…

 



 
Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Včera

Při evropské premiéře Stingeru jsme nezkoumali jen jeho krásný design, ale také se ptali, co Evropanům nabídne z hlediska techniky. Nebojte, šestiválec bude!




Blesk.cz

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý za to může Babišova EET

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý…

Řada menších tuzemských e-shopů od března, kdy pro ně začne platit elektronická evidence tržeb (EET), zruší…

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v Antutu dominují iPhony a Čína

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v…

Podzimní premiéry máme za sebou, nová generace špičkových smartphonů se dostala na trh a Antutu má dostatek dat,…

 

iSport.cz

Olympijské šampionce to v USA jezdí! Samková vyhrála kvalifikaci

Olympijské šampionce to v USA jezdí! Samková vyhrála…

Eva Samková vyhrála v americkém Solitude kvalifikaci na sobotní závod Světového poháru ve snowboardcrossu.…

Puskarčíková jako kulomet! Palba za 19 sekund, pak zkáza na sedmé hodině

Puskarčíková jako kulomet! Palba za 19 sekund, pak…

Vybílit pět černých placek a mohla si utíkat za vítězstvím. Biatlonistka Eva Puskarčíková ovšem po třech…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama