Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW X1: První jízdní dojmy

Aleš Jungmann
Diskuze (20)
Druhá nejlevnější řada mnichovské automobilky sice má v názvu "terénní" písmeno X, nejpřirozeněji se ale bude cítit na asfaltových silnicích.

Nové BMW X1 se snaží zaplnit prostor na trhu pod svým větším kolegou X3, který v chystané nové generaci pravděpodobně naroste do všech směrů. Svými rozměry lze nové SUV X1 přirovnat ke kombi variantě řady 3 se kterou má například shodný rozvor. Celkové rozměry vozu jsou 4453 x 1798 x 1545 mm, rozvor náprav činí 2760 milimetrů. Neodolali jsme a postavili X1 na parkovišti před továrnou BMW v německém Lipsku hned za kombi řady 3. To je oproti novince o sedm centimetrů delší za což může zejména delší zadní převis. Možná to na fotografiích tak nevypadá, ale nejmenší přírůstek do rodiny x působí velmi sebevědomě i při přímém srovnání s většími zástupci značky.

Po usednutí za volant místo pro řidiče poznáváme – rozmístění důležitých prvků je takřka shodné s řadou 3 jen sedíme o několik centimetrů výše nad zemí. BMW tuto polohu nazývá „Semi Command Position“ a nutno říci že nám naprosto vyhovovala. Zaručuje totiž dobrý výhled (přední sloupky jsou příjemně tenké) a pocit velkého vozu na jedné straně a stále ještě nepotírá choutky na sportovní jízdu na straně druhé. BMW X1 se totiž v zatáčkách chová nejlépe ze všech svých konkurentů, vyšší stavba vozu je sice při ostřejší jízdě znát, ale náklony karoserie jsou opravdu spíše decentní. Dojem trochu kazilo řízení, které se v nižších rychlostech stávalo zbytečně gumovým a bez citu – na vině byl příplatkový posilovač, na který si prý potrpí hlavně klientela v Asii. V rychlostech nad 80 km/h už ale řízení funguje přesně tak jak Evropané vyžadují – je příjemně tuhé, přesné a citlivé. Na SUV a čtyřkolku (i když je možno objednat i verze jen s pohonem zadních kol) opravdu výborný výsledek.

Vyzkoušeli jsme verze se známým vznětovým čtyřválcem s označením xDrive20d, jednou s manuální šestistupňovou a jednou s automatickou převodovkou se shodným počtem rychlostí. V případě automatu opravdu nelze říci jediné křivé slovo, jeho logika je velmi dobrá, změna převodů probíhá velmi rychle a je znát, že si s vozem zkrátka rozumí. U manuálu se sympaticky (na SUV) ergonomicky velmi dobře položenou řadicí pákou je řazení taktéž bezproblémové, zaměření vozu odpovídají o kousek delší dráhy a lehčí chod páky v kulise než je tomu například u řady 3. I díky Start-stop systému se náš průměr na okresních silnicích pohyboval okolo 7 litrů nafty na 100 km.

Ani ostatní cestující se na palubě nebudou cítit špatně. Velkoryse tvarované sedáky i opěradla jsou obyvatelům starého kontinentu šité na míru a tak lze mít výhrady jen k použitým materiálům. Tkanina, kterou byla sedadla testovacích vozů potažena, totiž nepůsobila příliš prémiovým dojmem, po funkční stránce jí ale nelze nic vytknout. Zajímavé bylo také vysvětlení zástupců automobilky, proč byl měkčený plast použit na vrchní část palubní desky a nikoliv na části spodní, které jsou v neustálém kontaktu s dolními končetinami předních cestujících. Mít měkčeny obě zóny (jak tomu pracovně říkají) by bylo nákladné a tak přednost dostala ta zóna, se kterou přijde zákazník do styku nejdříve – aby si udělal kladný první dojem, když usedne za volant a ohmatá plasty před sebou. Tak tomu je i u drtivé většiny ostatních automobilů – výrobci sází na první dojem a vy si pak po několik let opíráte koleno o tvrdý plast...

BMW X1 - přehled modelů s pohonem všech kol
ModelxDrive18dxDrive20dxDrive23dxDrive28i
Převodovka6M6M (6A)6A6A
Zdvihový objem [cm3]1995199519952996
Válce/ventily4/44/44/46/4
Největší výkon [kW/min-1]105/4000130/4000150/4400190/6600
Největší toč. mom. [Nm/min-1]320/1750-2500350/1750-3000400/2000-2250310/2600-3000
Max. rychlost [km/h]195213223230
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,18,4 (8,6)7,36,8
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]5,75,8 (6,2)6,39,4

Zavazadlový prostor sice svými základními 420 litry konkurenci neohromí, jeho využitelnost je ale díky pravidelnému tvaru a polohovatelným opěradlům zadních sedadel (dělitelných v poměru 40:20:40) velmi dobrá. Na středovém tunelu nalezneme nový multimediální systém iDrive, který je mnohem logičtěji ovladatelný než byl jeho předchůdce. Místa je na všech sedadlech pro průměrně vzrostlého muže dostatek v příčném i podélném směru, není problém se za sebe posadit. Výrazně vyšší cestující ale budou vzadu kvůli svým delším dolním končetinám lehce trpět. Nad hlavou se centimetry nešetřilo vůbec – častý neduh vozů kategorie SUV se zde nekoná a hlavou o strop se nebudou tlouci ani dlouháni.

Velmi potěšeni jsme byli kvalitou jízdy, kdy podvozek statečně žehlil výmoly i krátké příčné nerovnosti a po skončení testovací jízdy jsme raději šli překontrolovat, zda má testovací vůz opravdu obuty mnohými nenáviděné zabijáky komfortu, tedy pneumatiky Run-flat. Měl.

BMW X1 - přehled modelů s pohonem zadních kol
ModelsDrive18dsDrive20d
Převodovka6M6M
Zdvihový objem [cm3]19951995
Válce/ventily4/44/4
Největší výkon [kW/min-1]105/4000130/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]320/1750-2500350/1750-3000
Max. rychlost [km/h]200218
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,68,1
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]5,25,3

Celkově má, oproti modelovému označení, model BMW X1 mnohem blíže k řadě 3 než k řadě 1. Vzhledem k nepopiratelným kvalitám tohoto vozu a také vzhledem k tomu, že vozy BMW se systémem xDrive jsou nejprodávanějšími čtyřkolkami v prémiovém segmentu, se asi nebude nikdo divit, když modelu X1 předpovíme úspěšnou budoucnost.

Doporučujeme
PŘEDSTAVUJEME: BMW X1 - Počtvrté do stejné řeky

Aleš Jungmann
Diskuze (20)
Avatar - Ronault.
4. 10. 2009 14:55
Pan redaktor
To dnes napsal velmi pěkně. Žádný nesystémový guláš jako v testu Urban x Soul.
:yes: :yes:
Avatar - Vampix(Diesel Power)
2. 10. 2009 22:48
Re: A příště X0,5?
protože konkurence je dnes velká a ikdyž višchni těžce nesou, že BMW opustilo svůj původní vzhled a mainstream jako je řízení z jízdy. Proto u E90 už neni podvozek tak dobře přizpůsoben na sportovni jízdu ale i na komfortní oproti E46....Jenže automobilka co si pujde svoji cestičkou s minimem modelu musi byt bud luxusní a nebo supersportovní. Bmw by se při dnešni konkurenci neuživilo a prodejnost by byla ta tam s takovým tlakem na záda(jen od M-B třídy GLK,ML,G,GL). A komu se to nelíbí bmw kupovat nemusí...

Pokud my chceme BMW tak oni se musí přizpůsobit širší veřejnosti protože by ty ceny měli tak vysoké že ani za rize perfektní "sportovní" jízdu by se to nevyplatilo kupovat a to už oproti konkurenci nejsou žádní svatoušci. Přiznejme si ale, že pro radost z jízdy, nic než BMW líp neposlouží.

Bmw jsou vozy pro řidiče a řidiču je dnes mnohem víc a proto je třeba se věnovat větším skupinám, aby nám občas mohli ještě přinést něco, z čeho budou mít radost i opravdoví řidiči...
Avatar - R32
2. 10. 2009 15:35
Re: A příště X0,5?
A ešte sa na tejto kategórií dá aj slušne zarobiť... čo je pre firmu asi to najpodstatnejšie. :-)
2. 10. 2009 14:13
Re: A příště X0,5?
Co konkrétně znamená výzraz "zbytečně tolik"? Vždyť pro zákazníka je jedině plus, pokud si může vybírat z pěti modelů namísto jednoho nebo dvou. Taktéž pro BMW to nejsou ZBYTEČNÉ projekty, jinak by se tak neangažovalo. Že je to zrovna ve třídě SUV? BMW přesvedčeno, že tyto vozy mají stále prodejní potenciál.
Avatar - www.skodaoctavia.cz
2. 10. 2009 12:23
Re: A příště X0,5?
Takováto auta se velice dobře prodávají prostě jsou dnes in.