Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v únoru 2012: Nejprodávanější automobily vyšší střední třídy

Aleš Dragoun
Diskuze (34)
Prozatímní vývoj ve vyšší střední třídě v letošním roce by se dal charakterizovat jedinou větou: na výsluní se vrací Audi A6.

Celý únorový trh celkem slušně získal, a to 34,5 %. Loni bylo nově zaregistrováno 165 vozů vyšší střední třídy, letos 222, tedy o 57 více. Mimochodem, předloni jich bylo jen 113, takže během dvou let si segment polepšil v měsíčním srovnání takřka dvojnásobně.

Audi A6 se vrací. Nová generace tak po takřka roce od uvedení na trh konečně navazuje na úspěšnou předchůdkyni. Ta vládla celkovému pořadí ještě v roce 2009, ale tehdy už jí šlapal na paty nový Mercedes-Benz E. Jakmile přišla modelová obměna i v Mnichově, musela se A6 před svými úhlavními soupeři sklonit. Nyní se karta obrací.

Úspěšnější ze dvou ingolstadtských zástupců ve vyšší střední si připsal na konto 79 registrací, pětice z nich připadla kombi Allroad. Jeho novou podobu známe od ledna a už se nabízí i u nás. Výsledek mu zajistil podíl 35,6 %. Bavorská pětka skončila na rovných 70 přírůstcích (30,4 %) a musela se spokojit s pomyslným stříbrem. Oba lídři ovšem ostatním utekli doslova o parník.

Jejich aktuálně nejbližší konkurent, jmenovitě Mercedes-Benz E, rozšířil své řady jen o dalších 24 nových aut (10,8 %). Sportback A7 je až čtvrtý (16, 7,3 %). Švédské Volvo obsadilo s příbuznými modely S80, V70 a XC70 páté pořadí, dohromady se jich prodalo jen třináct (5,9 %). Žebříček má pouhých devět příček, na jeho konci najdeme jediný Saab 9-5, což příznivce automobilky, která v prosinci 2011 zbankrotovala, určitě potěší.

V meziročním srovnání s únorem 2011 ztratilo z Top 5 pouze Audi A7, ostatní čtveřice porovnatelných soků má naopak zisk. Vítěz se čtyřmi kruhy ve znaku si polepšil o značných 203,8 %! Loni totiž našlo své majitele jen 26 aut, letos však o 53 více. Navýšení mu zcela dostačuje k titulu Skokan roku, a to jak v procentních, tak i absolutních číslech. Počty BMW 5 stouply o 8 registrací, před dvanácti měsíci jich bylo 62 (meziročně +12,9 %). Mercedes E má o 14,3 % více (+3 kusy). Jedinou zápornou hodnotu mezi nejlepšími hlásí již zmiňované Audi A7: -27,3 % (loni 22 aut). Tento výsledek mu zároveň přinesl nelichotivou nálepku propadáku. Volva S80, V70 a XC70 vylétla nahoru o 30 %, což u nich znamená +3 vozy.

Statistiku největších nárůstů a poklesů jsme tentokrát zkrátili. Porovnatelní jsou sice všichni, ale nejdramatičtější výkyvy jsme již zmínili. Mercedes-Benz CLS získal jediný exemplář, Renault Latitude jej naopak ztratil a Jaguar XF spolu se Saabem 9-5 mají stejně jako v únoru minulého roku. Pojďme se tedy raději podívat na prozatímní celkové výsledky českého trhu.

Jeho objem se v segmentu vyšší střední třídy oproti prvním dvěma měsícům uplynulého letopočtu zvýšil, a to o razantních 181 vozů, tedy z 292 na 473. V procentním vyjádření tento údaj představuje nárůst o 62 %. V roce 2010 si jich čeští klienti koupili ještě méně: jen 254.

Jak únorové výsledky zamávaly s žebříčkem od ledna? Nejdůležitější změna se odehrála na čele. Řada 5 z Mnichova totiž musela přepustit vedoucí příčku Audi A6. To zatím vládne se 150 kusy a značným podílem 31,7 %. Bavoři jsou sice druzí, ale příliš neztrácejí (144, 30,4 %). Volvo 70/80 (59, 12,5 %) prozatímní bronz udrželo. Mercedes-Benz E se také ze čtyřky nikam nepohnul (43, 9,1 %). První pětku uzavírá Audi A7 (27, 5,7 %), které vystřídalo Mercedes CLS.

V meziročním srovnání si vedoucí A6 pochopitelně opět značně polepšila: o 108 vozů, respektive 257,1 %. BMW 5 je rovněž v kladných číslech, má o 49 registrací více (+51,6 %). Za ním následuje kuriozita v podobě éčkového Mercedesu, který je na tom úplně stejně jako loni! Volva 70 a 80 mají +26 aut a +78,8 %. Nesmíme vynechat Audi A7, které se takovými čísly pochlubit nemůže, ba právě naopak, hlásí úbytek o 35,7 %. Aktuálně zlákalo o 15 Čechů méně. Jinak je hodný zaznamenání ještě výsledek třídy CLS, která získala přes 71 %.

Audi A6 s agregáty TDI si zákazníci v únoru odvezli celkem 72 (91,1 % z celkového počtu). Bavorské pětky s malým d na zádi si postavilo do garáže 66 nových majitelů, což je ještě vyšších 94,3 %. Mercedes-Benz E má na kontě rovné dvě desítky turbodieselů (83,3 %). A7 Sportback si jich připsal 15 (93,8 %), M a konečně velká osobní Volva 11, tedy 84,6 %. Sto procent nafty z těch neúspěšnějších tedy neměl nikdo, takovými borci jsou až Mercedes CLS, Renault Latitude a Jaguar XF.

Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v únoru 2012
KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
Období2/20121-2/20122/20121-2/2012
Audi A67915035,6%31,7%
BMW 57014431,5%30,4%
Mercedes-Benz E244310,8%9,1%
Audi A716277,2%5,7%
Volvo S80/V70/XC7013595,9%12,5%
Mercedes-Benz CLS 10244,5%5,1%
Renault LATITUDE5152,3%3,2%
Jaguar XF461,8%1,3%
Saab 9-5110,5%0,2%
Ostatní modely040,0%0,8%
CELKEM222473100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (34)
Avatar - white label
27. 3. 2012 19:26
Re: VYŠŠÍ STŘEDNÍ KAŠPÁREK
Jiné logicky je, ovšem to "jiný kafe bez debaty" je především klišé, které se v reálu rozplyne jak pára nad hrncem, stačí si v jeden den projet srovnatelné verze jak aktuální 5er, tak A6 a pokud není možnost (což bych se divil), tak alespoň "projet" aktuální podrobnější srovnávačky... ;-)
Avatar - palokalo
23. 3. 2012 10:53
saab 9-5
Nasiel sa jeden zatulany kusok co neposlali do srotu... :yes:

pokial by som teraz mal kupovat jedno z tychto aut tiez sa rozhodujem medzi A6 a 5er a obidve v kombi samozrejme. Ale asi skor 5er by vyhral.
23. 3. 2012 10:12
Re: Šedá nuda vítězí
Taktiez tam tie zmeny nie su az tak markantne. V tomto sa mne najviac paci MB. Kazdy model ma svoju vlastnu identitu a nova generecia je dostatocne odlisena.
23. 3. 2012 10:03
Re: Šedá nuda vítězí
Já mluvim o nových generacích, ne o modelech jedné generace.
23. 3. 2012 07:46
Re: Šedá nuda vítězí
BMW by som vynechal. 3,5,7 su si riadne podobne a v spataku ich identifikujem len podla velkosti.