Český trh v únoru 2012: Nejprodávanější automobily vyšší střední třídy
Celý únorový trh celkem slušně získal, a to 34,5 %. Loni bylo nově zaregistrováno 165 vozů vyšší střední třídy, letos 222, tedy o 57 více. Mimochodem, předloni jich bylo jen 113, takže během dvou let si segment polepšil v měsíčním srovnání takřka dvojnásobně.
Audi A6 se vrací. Nová generace tak po takřka roce od uvedení na trh konečně navazuje na úspěšnou předchůdkyni. Ta vládla celkovému pořadí ještě v roce 2009, ale tehdy už jí šlapal na paty nový Mercedes-Benz E. Jakmile přišla modelová obměna i v Mnichově, musela se A6 před svými úhlavními soupeři sklonit. Nyní se karta obrací.
Úspěšnější ze dvou ingolstadtských zástupců ve vyšší střední si připsal na konto 79 registrací, pětice z nich připadla kombi Allroad. Jeho novou podobu známe od ledna a už se nabízí i u nás. Výsledek mu zajistil podíl 35,6 %. Bavorská pětka skončila na rovných 70 přírůstcích (30,4 %) a musela se spokojit s pomyslným stříbrem. Oba lídři ovšem ostatním utekli doslova o parník.
Jejich aktuálně nejbližší konkurent, jmenovitě Mercedes-Benz E, rozšířil své řady jen o dalších 24 nových aut (10,8 %). Sportback A7 je až čtvrtý (16, 7,3 %). Švédské Volvo obsadilo s příbuznými modely S80, V70 a XC70 páté pořadí, dohromady se jich prodalo jen třináct (5,9 %). Žebříček má pouhých devět příček, na jeho konci najdeme jediný Saab 9-5, což příznivce automobilky, která v prosinci 2011 zbankrotovala, určitě potěší.
V meziročním srovnání s únorem 2011 ztratilo z Top 5 pouze Audi A7, ostatní čtveřice porovnatelných soků má naopak zisk. Vítěz se čtyřmi kruhy ve znaku si polepšil o značných 203,8 %! Loni totiž našlo své majitele jen 26 aut, letos však o 53 více. Navýšení mu zcela dostačuje k titulu Skokan roku, a to jak v procentních, tak i absolutních číslech. Počty BMW 5 stouply o 8 registrací, před dvanácti měsíci jich bylo 62 (meziročně +12,9 %). Mercedes E má o 14,3 % více (+3 kusy). Jedinou zápornou hodnotu mezi nejlepšími hlásí již zmiňované Audi A7: -27,3 % (loni 22 aut). Tento výsledek mu zároveň přinesl nelichotivou nálepku propadáku. Volva S80, V70 a XC70 vylétla nahoru o 30 %, což u nich znamená +3 vozy.
Statistiku největších nárůstů a poklesů jsme tentokrát zkrátili. Porovnatelní jsou sice všichni, ale nejdramatičtější výkyvy jsme již zmínili. Mercedes-Benz CLS získal jediný exemplář, Renault Latitude jej naopak ztratil a Jaguar XF spolu se Saabem 9-5 mají stejně jako v únoru minulého roku. Pojďme se tedy raději podívat na prozatímní celkové výsledky českého trhu.
Jeho objem se v segmentu vyšší střední třídy oproti prvním dvěma měsícům uplynulého letopočtu zvýšil, a to o razantních 181 vozů, tedy z 292 na 473. V procentním vyjádření tento údaj představuje nárůst o 62 %. V roce 2010 si jich čeští klienti koupili ještě méně: jen 254.
Jak únorové výsledky zamávaly s žebříčkem od ledna? Nejdůležitější změna se odehrála na čele. Řada 5 z Mnichova totiž musela přepustit vedoucí příčku Audi A6. To zatím vládne se 150 kusy a značným podílem 31,7 %. Bavoři jsou sice druzí, ale příliš neztrácejí (144, 30,4 %). Volvo 70/80 (59, 12,5 %) prozatímní bronz udrželo. Mercedes-Benz E se také ze čtyřky nikam nepohnul (43, 9,1 %). První pětku uzavírá Audi A7 (27, 5,7 %), které vystřídalo Mercedes CLS.
V meziročním srovnání si vedoucí A6 pochopitelně opět značně polepšila: o 108 vozů, respektive 257,1 %. BMW 5 je rovněž v kladných číslech, má o 49 registrací více (+51,6 %). Za ním následuje kuriozita v podobě éčkového Mercedesu, který je na tom úplně stejně jako loni! Volva 70 a 80 mají +26 aut a +78,8 %. Nesmíme vynechat Audi A7, které se takovými čísly pochlubit nemůže, ba právě naopak, hlásí úbytek o 35,7 %. Aktuálně zlákalo o 15 Čechů méně. Jinak je hodný zaznamenání ještě výsledek třídy CLS, která získala přes 71 %.
Audi A6 s agregáty TDI si zákazníci v únoru odvezli celkem 72 (91,1 % z celkového počtu). Bavorské pětky s malým d na zádi si postavilo do garáže 66 nových majitelů, což je ještě vyšších 94,3 %. Mercedes-Benz E má na kontě rovné dvě desítky turbodieselů (83,3 %). A7 Sportback si jich připsal 15 (93,8 %), M a konečně velká osobní Volva 11, tedy 84,6 %. Sto procent nafty z těch neúspěšnějších tedy neměl nikdo, takovými borci jsou až Mercedes CLS, Renault Latitude a Jaguar XF.
Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v únoru 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 2/2012 | 1-2/2012 | 2/2012 | 1-2/2012 | |
Audi A6 | 79 | 150 | 35,6% | 31,7% | |
BMW 5 | 70 | 144 | 31,5% | 30,4% | |
Mercedes-Benz E | 24 | 43 | 10,8% | 9,1% | |
Audi A7 | 16 | 27 | 7,2% | 5,7% | |
Volvo S80/V70/XC70 | 13 | 59 | 5,9% | 12,5% | |
Mercedes-Benz CLS | 10 | 24 | 4,5% | 5,1% | |
Renault LATITUDE | 5 | 15 | 2,3% | 3,2% | |
Jaguar XF | 4 | 6 | 1,8% | 1,3% | |
Saab 9-5 | 1 | 1 | 0,5% | 0,2% | |
Ostatní modely | 0 | 4 | 0,0% | 0,8% | |
CELKEM | 222 | 473 | 100,0% | 100,0% |