Český trh v květnu 2010: Střídavé úspěchy Renaultu mezi malými vozy
Trh v meziročním srovnání s pátým měsícem loňského roku sice ztratil, ale ne tolik jako minule. Klesl o 395 jednotek (-8,5 %). Zatímco tehdy našlo nové majitele 4.644 nových vozů, letos jich bylo 4.249.
Prvenství Fabii v měsíčním žebříčku nemůže nikdo vzít, tentokrát se jich prodalo 1.549. Druhé místo patří po pauze opět Fordu Fusion s 330 kusy. Minule stříbrný nositel prestižního ocenění evropského Automobilu roku 2010, tedy Volkswagen Polo, se tentokrát dostal pouzena třetí příčku s 318 auty. Za ním se umístila Fiesta, která má celkem 263 registrací a pátý tradičně skončil Peugeot 207 (209 vozů).
Změny musíme hledat těsně pod nejlepší pěticí. Šesté pořadí náleží Renaultu Clio (171 exemplářů), ten na něj vyskočil z minulého dvanáctého místa. V dubnu byla naopak šestá Thalia, která je o měsíc později až jedenáctá. Cliu tedy souběžný prodej druhé a třetí generace tentokrát pomohl, Thalia se ale nepotýká s výrazným úbytkem zákazníků, byť jich v nedávné minulosti dokázala přilákat více. Její umístění zapříčinily malé rozdíly mezi jednotlivými modely. Vždyť sedmou a jedenáctou příčku dělilo jen 30 registrací!
Meziroční porovnání s květnem 2009 nevypadá u dvou nejlepších malých aut příliš optimisticky. Lídr z mladoboleslavské továrny si ovšem pohoršil pouze o 8,1 %, prodalo se o 137 nejmenších škodovek méně. Druhý Fusion zaznamenal daleko větší pokles o 60,7 % (loni 810). Na třetím místě najdeme prudký vzestup: registrace Pola jsou o 107 aut větší (z 211), tedy o 50,7 %. Fiesta vykazuje ještě vyšší plusové hodnoty: zvedla se o 80,1 % (+117 vozů). Peugeot 207 získal 43 kusů, tedy 25,9 % (ze 166 loňských).
Postup roku všem vyfoukla Honda City (+400 %, z třech aut na patnáct). Je pravda, že tento skok je vzhledem k nízkým objemům prodejů trochu zavádějící, loni navíc doplácel sedan od Hondy na střídání generací. Pokračujme tedy ve šplhounech dále. Toyoty Yaris už se tento problém netýká (+303 %, vyskočila z 33 na 133 kusů), stejná situace platí i u Dacie Sandero (+237 %, loni 27, letos 91 registrací).
Největší pád mezi všemi malými vozy zaznamenal opět jeden výprodejový, který se umístil mimo pořadí. Cordobu ovšem vystřídal Hyundai Getz (-78,6 %). Z automobilů v žebříčku nejvíce ztratilo Mitsubishi Colt (-72 %). Před rokem našlo nové majitele na čtvrt stovky exemplářů, letos jich však bylo pouze sedm. Nějakými zvlášť lichotivými výsledky se nemohou pochlubit ani Chevrolet Aveo (-67 %), respektive Honda Jazz (-63,9 %).
Třída malých vozů, registrace na českém trhu v květnu 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 5/2010 | 1-5/2010 | 5/2010 | 1-5/2010 |
1. | Škoda FABIA | 1549 | 6433 | 36,5% | 34,1% |
2. | Ford FUSION | 330 | 1614 | 7,8% | 8,6% |
3. | Volkswagen POLO | 318 | 1196 | 7,5% | 6,3% |
4. | Ford FIESTA | 263 | 1453 | 6,2% | 7,7% |
5. | Peugeot 207 | 209 | 952 | 4,9% | 5,1% |
6. | Renault CLIO | 171 | 718 | 4,0% | 3,8% |
7. | Hyundai i20 | 160 | 659 | 3,8% | 3,5% |
8. | Fiat PUNTO | 147 | 515 | 3,5% | 2,7% |
9. | Seat IBIZA | 142 | 579 | 3,3% | 3,1% |
10. | Toyota YARIS | 133 | 757 | 3,1% | 4,0% |
11. | Renault THALIA | 130 | 859 | 3,1% | 4,6% |
12. | Chevrolet AVEO | 95 | 466 | 2,2% | 2,5% |
13. | Hyundai ACCENT | 93 | 379 | 2,2% | 2,0% |
14. | Dacia SANDERO | 91 | 433 | 2,1% | 2,3% |
15. | Opel CORSA | 79 | 254 | 1,9% | 1,3% |
16. | Citroën C3 | 69 | 426 | 1,6% | 2,3% |
17. | Suzuki SWIFT | 59 | 226 | 1,4% | 1,2% |
18. | Kia RIO | 57 | 223 | 1,3% | 1,2% |
19. | Mazda 2 | 53 | 244 | 1,2% | 1,3% |
20. | Peugeot 206 | 40 | 176 | 0,9% | 0,9% |
21. | Honda CITY | 15 | 43 | 0,4% | 0,2% |
22. | Honda JAZZ | 13 | 79 | 0,3% | 0,4% |
22. | Nissan MICRA | 13 | 39 | 0,3% | 0,2% |
24. | Mitsubishi COLT | 7 | 64 | 0,2% | 0,3% |
25. | Alfa Romeo MITO | 5 | 24 | 0,1% | 0,1% |
- | Ostatní modely | 8 | 33 | 0,2% | 0,2% |
- | CELKEM | 4249 | 18844 | 100,0% | 100,0% |
Pád trhu za prvních pět měsíců letošního roku se vrátil k březnovým číslům, segment si meziročně pohoršil o 19 %. Své zákazníky našlo 18.844 malých vozů místo 23.260.
V celkovém pořadí od ledna vede Fabia s 6.433 registracemi (její podíl je těsně nad 34 %) před Fusionem (1.614, 8,6 %), třetí je Fiesta (1.453, 7,7 %). Hranici tisícovky kusů překročil i čtvrtý Volkswagen Polo (1.196, 6,3 %). Páté pořadí okupuje Peugeot 207, který zatím zůstává pod ní (952, 5,1 %). Šestá je i nadále Thalia, má ale již o takřka stovku méně.
Fabia v tomto meziročním srovnání samozřejmě také ztratila, pád činí -12,5 %, loni se jich prodalo o 915 více. Méně registrací má i Fusion, a to o značných 45,6 % (před rokem 2.965). Těžko zařaditelná krabice je na konci svého životního cyklu, takže prodeje klesají, i když pozici dovozové jedničky uvolňuje spíše sporadicky. Fiesta vykazuje naopak +619 aut, tedy o 74,2 % více. Procentní nárůst o poznání modernějšího malého Fordu je stále ze všech nejvyšší, mohutně jej ovšem dotahuje Dacia Sandero. Volkswagen Polo ztratil oproti loňsku pouze 22 vozů, tedy 1,8 %. Pátá dvěstěsedmička je na tom o 256 kusů hůře (-21,2 %).
Mezi vznětovými motory patří v květnových absolutních počtech prvenství domácímu zástupci se 179 registracemi (podíl na celkových 11,6 %). Na druhém místě je Ford Fusion s neobvykle vysokými 41 auty s motory TDCi (12,4 %), třetí příčku obsadil Peugeot 207 s 34 kusy (16,3 %) a čtvrtou Hyundai Accent s 12 (12,9 %). Více zástupců této kategorie alespoň desítky turbodieselů nedosáhlo.
Pořadí malých crossoverů se opět nezměnilo, i v květnu dominovalo Suzuki SX4, byť nových přírůstků nebyla ani stovka, přesně 94. Před Kiou Soul mělo i tak obrovský náskok, pro ni se rozhodlo jen 25 Čechů. Fiat Sedici je třetí (14) a žebříček uzavírá Toyota Urban Cruiser. O tu zřejmě nemají domácí motoristé vůbec zájem, neboť její řady na silnicích rozšířila jediná.
Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v květnu 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 5/2010 | 1-5/2010 | 5/2010 | 1-5/2010 |
1. | Suzuki SX4 | 94 | 432 | 70,1% | 63,8% |
2. | Kia SOUL | 25 | 140 | 18,7% | 20,7% |
3. | Fiat SEDICI | 14 | 86 | 10,4% | 12,7% |
4. | Toyota URBAN CRUISER | 1 | 19 | 0,7% | 2,8% |
- | CELKEM | 134 | 677 | 100,0% | 100,0% |