Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v květnu 2010: Střídavé úspěchy Renaultu mezi malými vozy

Aleš Dragoun
Diskuze (107)
První pětka mezi malými vozy zůstává totožná jako minule. Jen Polo spadlo na třetí místo mezi Fiestu a Fusion. Zajímavé jsou ovšem výsledky Renaultu.

Trh v meziročním srovnání s pátým měsícem loňského roku sice ztratil, ale ne tolik jako minule. Klesl o 395 jednotek (-8,5 %). Zatímco tehdy našlo nové majitele 4.644 nových vozů, letos jich bylo 4.249.

Prvenství Fabii v měsíčním žebříčku nemůže nikdo vzít, tentokrát se jich prodalo 1.549. Druhé místo patří po pauze opět Fordu Fusion s 330 kusy. Minule stříbrný nositel prestižního ocenění evropského Automobilu roku 2010, tedy Volkswagen Polo, se tentokrát dostal pouzena třetí příčku s 318 auty. Za ním se umístila Fiesta, která má celkem 263 registrací a pátý tradičně skončil Peugeot 207 (209 vozů).

Změny musíme hledat těsně pod nejlepší pěticí. Šesté pořadí náleží Renaultu Clio (171 exemplářů), ten na něj vyskočil z minulého dvanáctého místa. V dubnu byla naopak šestá Thalia, která je o měsíc později až jedenáctá. Cliu tedy souběžný prodej druhé a třetí generace tentokrát pomohl, Thalia se ale nepotýká s výrazným úbytkem zákazníků, byť jich v nedávné minulosti dokázala přilákat více. Její umístění zapříčinily malé rozdíly mezi jednotlivými modely. Vždyť sedmou a jedenáctou příčku dělilo jen 30 registrací!

Meziroční porovnání s květnem 2009 nevypadá u dvou nejlepších malých aut příliš optimisticky. Lídr z mladoboleslavské továrny si ovšem pohoršil pouze o 8,1 %, prodalo se o 137 nejmenších škodovek méně. Druhý Fusion zaznamenal daleko větší pokles o 60,7 % (loni 810). Na třetím místě najdeme prudký vzestup: registrace Pola jsou o 107 aut větší (z 211), tedy o 50,7 %. Fiesta vykazuje ještě vyšší plusové hodnoty: zvedla se o 80,1 % (+117 vozů). Peugeot 207 získal 43 kusů, tedy 25,9 % (ze 166 loňských).

Postup roku všem vyfoukla Honda City (+400 %, z třech aut na patnáct). Je pravda, že tento skok je vzhledem k nízkým objemům prodejů trochu zavádějící, loni navíc doplácel sedan od Hondy na střídání generací. Pokračujme tedy ve šplhounech dále. Toyoty Yaris už se tento problém netýká (+303 %, vyskočila z 33 na 133 kusů), stejná situace platí i u Dacie Sandero (+237 %, loni 27, letos 91 registrací).

Největší pád mezi všemi malými vozy zaznamenal opět jeden výprodejový, který se umístil mimo pořadí. Cordobu ovšem vystřídal Hyundai Getz (-78,6 %). Z automobilů v žebříčku nejvíce ztratilo Mitsubishi Colt (-72 %). Před rokem našlo nové majitele na čtvrt stovky exemplářů, letos jich však bylo pouze sedm. Nějakými zvlášť lichotivými výsledky se nemohou pochlubit ani Chevrolet Aveo (-67 %), respektive Honda Jazz (-63,9 %).

Třída malých vozů, registrace na českém trhu v květnu 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období5/20101-5/20105/20101-5/2010
1.Škoda FABIA1549643336,5%34,1%
2.Ford FUSION33016147,8%8,6%
3.Volkswagen POLO31811967,5%6,3%
4.Ford FIESTA26314536,2%7,7%
5.Peugeot 2072099524,9%5,1%
6.Renault CLIO1717184,0%3,8%
7.Hyundai i201606593,8%3,5%
8.Fiat PUNTO1475153,5%2,7%
9.Seat IBIZA1425793,3%3,1%
10.Toyota YARIS1337573,1%4,0%
11.Renault THALIA1308593,1%4,6%
12.Chevrolet AVEO954662,2%2,5%
13.Hyundai ACCENT933792,2%2,0%
14.Dacia SANDERO914332,1%2,3%
15.Opel CORSA792541,9%1,3%
16.Citroën C3694261,6%2,3%
17.Suzuki SWIFT592261,4%1,2%
18.Kia RIO572231,3%1,2%
19.Mazda 2532441,2%1,3%
20.Peugeot 206401760,9%0,9%
21.Honda CITY15430,4%0,2%
22.Honda JAZZ13790,3%0,4%
22.Nissan MICRA13390,3%0,2%
24.Mitsubishi COLT7640,2%0,3%
25.Alfa Romeo MITO5240,1%0,1%
-Ostatní modely8330,2%0,2%
-CELKEM424918844100,0%100,0%

Pád trhu za prvních pět měsíců letošního roku se vrátil k březnovým číslům, segment si meziročně pohoršil o 19 %. Své zákazníky našlo 18.844 malých vozů místo 23.260.

V celkovém pořadí od ledna vede Fabia s 6.433 registracemi (její podíl je těsně nad 34 %) před Fusionem (1.614, 8,6 %), třetí je Fiesta (1.453, 7,7 %). Hranici tisícovky kusů překročil i čtvrtý Volkswagen Polo (1.196, 6,3 %). Páté pořadí okupuje Peugeot 207, který zatím zůstává pod ní (952, 5,1 %). Šestá je i nadále Thalia, má ale již o takřka stovku méně.

Fabia v tomto meziročním srovnání samozřejmě také ztratila, pád činí -12,5 %, loni se jich prodalo o 915 více. Méně registrací má i Fusion, a to o značných 45,6 % (před rokem 2.965). Těžko zařaditelná krabice je na konci svého životního cyklu, takže prodeje klesají, i když pozici dovozové jedničky uvolňuje spíše sporadicky. Fiesta vykazuje naopak +619 aut, tedy o 74,2 % více. Procentní nárůst o poznání modernějšího malého Fordu je stále ze všech nejvyšší, mohutně jej ovšem dotahuje Dacia Sandero. Volkswagen Polo ztratil oproti loňsku pouze 22 vozů, tedy 1,8 %. Pátá dvěstěsedmička je na tom o 256 kusů hůře (-21,2 %).

Mezi vznětovými motory patří v květnových absolutních počtech prvenství domácímu zástupci se 179 registracemi (podíl na celkových 11,6 %). Na druhém místě je Ford Fusion s neobvykle vysokými 41 auty s motory TDCi (12,4 %), třetí příčku obsadil Peugeot 207 s 34 kusy (16,3 %) a čtvrtou Hyundai Accent s 12 (12,9 %). Více zástupců této kategorie alespoň desítky turbodieselů nedosáhlo.

Pořadí malých crossoverů se opět nezměnilo, i v květnu dominovalo Suzuki SX4, byť nových přírůstků nebyla ani stovka, přesně 94. Před Kiou Soul mělo i tak obrovský náskok, pro ni se rozhodlo jen 25 Čechů. Fiat Sedici je třetí (14) a žebříček uzavírá Toyota Urban Cruiser. O tu zřejmě nemají domácí motoristé vůbec zájem, neboť její řady na silnicích rozšířila jediná.

Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v květnu 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období5/20101-5/20105/20101-5/2010
1.Suzuki SX49443270,1%63,8%
2.Kia SOUL2514018,7%20,7%
3.Fiat SEDICI148610,4%12,7%
4.Toyota URBAN CRUISER1190,7%2,8%
-CELKEM134677100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (107)
18. 6. 2010 08:49
Re: f;sion
Takze v tom nejsem sam ;-)

VW ma styl, ktery jde poznat i na sto metru s privrenyma ocima. Vzdy vis, ze koukas na VW, at uz je to cokoliv od Foxe po Crafter. Pro mne jasna vzhledova jednicka.

Ford uz je na tom hur - Mondeo a Focus maji styl, ktery KA a Fiesta privedly na hranici nevkusu (prave tou zprohybanosti) a Fusion je zase uplne jiny. Ford v tom ma jen zmatek.

Peugeot zase roubuje ty svoje vysmate tlamy na jakykoliv paskvil karoserie, co se mu zrovna namane. Jak se to na tebe do zrcatka sklebi jako Mick Jagger pri polykani bananu na sirku - je to Peugeot. Hnus.

Renault se dle meho laickeho pohledu spise hleda, mezi jdnotlivymi modely nejak neumim najit spojitost a linku, ktera by mi rekla - tohle je rendlik jak vysitej. Skoda ho.

Grande Punto se povedlo, ale Fiat holt nejak neumi navazat a facelift moc zdarily neni (opet to vidim laicky), nebot je aspon pro mne horsi nez puvodni auto.

Je velmi slozite dat autu vlastni styl.
Je mnohem tezzsi ho dat cele automobilce.
A je asi uplne nejtezzsi dat automobilce styl, na ktery se da plynule navazovat. Audi, BMW, MB, VW. A PORSCHE - samozrejme ;-)

Nikdo jiny to zatim nedokazal...

Tak to vidim ja.
18. 6. 2010 08:23
Re: POLOTABULKA
:yes:
Avatar - white label
17. 6. 2010 16:28
Re: POLOTABULKA
Takže si rozumíme... (a to je hlavní)... :-)
17. 6. 2010 10:17
Re: f;sion
A mnohem hur to rozdychava samotny Ford...
17. 6. 2010 10:08
Re: POLOTABULKA
Ja uz jsem ti to psal i jinde - nesedi mi k tobe ten styl (neber to jako vytku, ale jako muj pohled).
Pripada mi to tak, jak uz jsem to jednou napsal: Avantime je mlade ucho a snazi se psat jako protrely profesional. Pusobi to krecovite.
A neber to jako pokus urazet, to neni muj zamer ani nahodou.
Spis is tu najdi muj prizpevek z 8:32 a rekni mi, co rikas na soucasne tendence vsechna auta tak hruzostrasne zprohybat..?